גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוכנית לחיסול המעמד המיוחד של אגד ודן

התוכנית שתחל בשנת 2020 תחסוך כ-700 מיליון בשנה, מהם 500 מיליון המשולמים לאגד ■ היא תביא למצב שבו פלח השוק של אגד ודן המוגן מתחרות יהיה אפס

אוטובוסים של דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוסים של דן / צילום: תמר מצפי

תוכנית הרשות לתחבורה ציבורית תביא לחיסכון תקציבי של 700 מיליון שקל בשנה, מהם 500 מיליון המשולמים לאגד. עשרים שנה לאחר שהחל מהלך הפתיחה לתחרות של קווי האוטובוסים ממשיכים אגד ודן להחזיק בנתח שוק של כ-50% מהענף ללא תחרות, ואולם תוכנית חדשה של משרדי התחבורה והאוצר מציעה להוריד בהדרגה עד לאפס את פלח השוק המוגן מתחרות של שני התאגידים (אגד הוא עדיין קואפרטיב).

התוכנית צפויה להתחיל בשנת 2020 באופן מדורג ולהסתיים ב-2024 כיום אגד ודן מחזיקות 37% ו-14% בהתאמה מענף התחבורה הציבורית. בשלב זה, חברות אגד ודן משדרות עסקים כרגיל ובטחון ביכולת ההתמודדות שלהם ביציאה נוספת לתחרות.לפי תוכנית התחרות של רשות התחבורה הציבורית במשרד התחבורה והאוצר, עד שנת 2024 כל קווי התחבורה הציבורית יוקצו בהליך תחרותי. המהלך יגלם פיחות נוסף במעמדן של חברות התחבורה הציבוריות הוותיקות אגד ודן, שעד סוף שנות ה-90 שלטו באופן מוחלט בשוק קווי האוטובוס בישראל.

התוכנית תבוצע באופן מדורג באמצעות פרסום מכרזים כשנתיים לפני מועד ההעברה המתוכנן, בקצב של ארבעה מכרזים בשנה. המהלך צפוי להתחיל ב-2020, באמצעות הסרה הדרגתית של רשת הביטחון הממשלתית שהובטחה לחברות במסגרת הסכמי התחרות מ-2010 .

במסגרת תוכנית התחרות יוטלו מגבלות על השתתפות של חברות במכרז, כך שחלקו של מפעיל לא יעלה על רבע מכלל השוק, וכמו כן לא יעלה על 60% באזור פעילות מסוים.

תוכנית זו משלימה את מהלך פתיחת קווי הנסיעה באוטובוסים לתחרות שהחל בשנת 1997. השגת מצב שבו לא יתקיים שום היקף נסיעות ללא תחרות בחזקת אגד ודן תחסוך למדינה כ- 700 מיליון שקלים - עלות עודפת הנגזרת מהסכמי הסובסידיה.

עמדתם של בכירים בענף לגבי פתיחת כל קווי הנסיעה לתחרות שופכת אור על האתגרים הכרוכים ביישומה. לדברי אילן קרני, מנכ"ל חברת התחבורה הציבורית מטרופולין, "הבעיה העיקרית ביוזמה הזו היא מחסור בנהגים. כל פעם שיוצאים למכרזים גדולים נדרשת תוספת של נהגים מקצועיים. ואם ייצא לפועל מהלך כזה, כמות משמעותית מנהגי אגד ייצאו לפרישה מוקדמת , דבר שיגביר את הביקוש לנהגים אף יותר, בשוק שכבר היום סובל ממחסור חמור בהיצע".

זווית אחרת מציג שוקי כהן, מנהל החברה הפרטית מתת (מרכז תכנון תחבורה בע"מ): "התוכנית בוודאי תביא לחיסכון בכספי ההעברה של המדינה לחברות אגד ודן. יחד עם זאת, מבחינת הנוסעים המהלך חסר חשיבות. לנוסעים לא משנה הלוגו, אלא רמת השירות.

"יש צורך אמיתי בשינוי צורת חשיבה של משרד התחבורה. מעורבות ממשלתית או היעדרה תשפיע רק בשוליים, המאמץ חייב להתמקד בצמצום פערי משך הנסיעה בהשוואה לרכב פרטי. שיפור השירות לא כרוך בהקמת מסלולי העדפה או בתוספת נתיבים, אלא במאספים וקווים ישירים למרכזי תעסוקה שיביאו את הנוסעים במהירות למחוז חפצם ללא עצירות".

נציין כי משרד האוצר הודיע בעבר שכל שקל שיחסך מתקציב המדינה במסגרת פתיחת הקווים לתחרות יחזור בצורת השקעה בקווי התחבורה ציבורית, זאת בנוסף לתקציב שנתי המוקדש לענף העומד על כ-5 מליארד שקל בשנה.

בשנת 2015 שילמה המדינה סובסידיה בהיקף 660 מיליון שקל לתמיכה באשכולות הקווים שמפעיל אגד, כך עולה מנתוני המרכז להעצמת האזרח. הסובסידיה הכוללת לאגד (הכוללת גם תמיכה ברכישת אוטובוסים) עומדת בשנים האחרונות על כמיליארד שקל בשנה. התמיכה הממשלתית בדן עמדה בשלוש שנים האחרונות על 300-445 מיליון שקל לשנה (ללא תקציבי ההשתתפות ברכישת האוטובוסים).

עדיין יותר מחצי

עד סוף שנות ה-90 שלטו אגד ודן על שוק קווי האוטובוס בישראל והחזיקו 94% מהפעילות בענף (היתר היה בידי חברות קטנות, למשל בבאר שבע ובנצרת). בינואר 1997 החליטה הממשלה לפתוח את הענף לתחרות. במארס 2000 נחתם הסכם עם אגד הקובע כי 25% מקווי השירות של הקואופרטיב ייפתחו לתחרות עד 2008. עם הנהגת הרפורמה בתחבורה הציבורית נפתח בהדרגה פלח נכבד מהענף לתחרות. בשנים האחרונות הצטמצם מאוד חלקן של אגד ודן לאחר שמשרד התחבורה החל לחלק את הקווים גם לחברות נוספות כמו קווים, מטרופולין סופרבוס ואחרות.

חצי מהיקף הנסיעות המוקצות כיום בידי משרד התחבורה לקווי תחבורה ציבורית ללא תחרות הן בידי אגד ודן. החברות תופסות כאמור 37% ו-14% מכלל שוק התחבורה הציבורית, בהתאמה. באמצעות התוכנית הנוכחית, רשות התחבורה הציבורית מבקשת להגדיל את התחרות ולמנוע דומיננטיות של מפעיל אזורי או ארצי.

בנוסף לחיסכון הכספי הגדול שמבטיח המהלך, מטרת תוכנית התחרות היא לקדם ניהול אדמיניסטרטיבי יעיל של הליך התחרות ויישומו, תוך שמירה על מתח תחרותי תמידי בענף. זאת במקביל לגיבוש מבנה ענף קווי האוטובוס הציבוריים ואופן פעילותו בטווח הארוך על מנת לקדם מרכיבים כמו שיפור מתמשך ברמת השירות, המשך הגידול במספר הנוסעים ושיפור נגישות למידע.

"מערכת תחבורה ציבורית ענפה ויעילה היא מרכיב הכרחי בפיתוח הניידות במדינה ותמיכה בפיתוח החברתי והכלכלי של המשק, תוך צמצום פערים חברתיים". מילים אלו פותחות את המסמך לתוכנית אסטרטגית לתחבורה הציבורית מטעם המדינה שגובש בשנת 2012.

על רקע קביעה זו , ראוי להיזכר בכמה נתונים שהוזכרו בכנס תשתיות ישראל שנערך לפני כמה שבועות, מפי אמיר לוי, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר. "הנזק של הפקקים למשק הינו 15 מיליארד שקלים בשנה והפקקים יילכו ויגדלו. אי אפשר לטפל במצב בעזרת תוספת כבישים, קצב סלילת הכבישים בארץ הוא 2.5% בשנה, לעומת עלייה שנתית של 3.5% במספר כלי הרכב על הכבישים".

לפתיחה העתידית של רשת קווי האוטובוסים לתחרות מלאה מיוחסת חשיבות רבה, ובצדק, מתוך הנחה שהדבר יתרום לשיפור השירות בתחבורה הציבורית . יחד עם זאת, ברור כי האתגר האמיתי עומד לפתחו של משרד התחבורה - אתגר הכרוך בפתיחה והטמעה של מודלים תחבורתיים חדשים שיספקו מגוון פתרונות בהפחתת עומסי התנועה שכבר פועלים היטב ברחבי העולם.

"להוציא את הענף מקיפאון"

משרד התחבורה מסר בתגובה: "ממשלת ישראל פתחה את ענף התחבורה הציבורית לתחרות, במטרה לשפר את רמת השירות לנוסע ולהוציא את הענף מהקיפאון שבו היה נמצא במשך עשרות שנים.

"ממחקר שנערך לפני מספר שנים, עולה כי התחרות הצליחה להביא למהפך בענף התחבורה במסגרתו, החלו לפעול חברות תחבורה ציבורית רבות שהביאו לגידול משמעותי ביותר בפעילות התחבורה הציבורית. מאז החלה הרפורמה, נוספו מאות אוטובוסים חדישים לתחבורה הציבורית, נפתחו מאות קווים חדשים ונוספו תדירויות רבות בכל קווי התחבורה הציבורית הארץ. כמו כן, לראשונה, חלה עליה משמעותית ביותר במספר הנוסעים באוטובוסים לאחר עשרות שנים של ירידה מתמשכת.

"בעקבות הרפורמה חלו הוזלות של עשרות אחוזים בתעריפי התחבורה הציבורית בקווים שיצאו לתחרות, ובעקבותיהם גם בכל קווי התחבורה בארץ הורחב באופן נרחב השימוש בכרטיס הרב קו והוענקו הנחות מפליגות כמעט לכל משתמשי התחבורה הציבורית.

"היצע השירות ומספר הנוסעים באשכולות שיצאו לתחרות גדל משמעותית ובחלק מהמקרים הכפיל את עצמו. יתרה מכך, בעקבות הרפורמה, חלה התייעלות משמעותית בחברות אגד ודן ושיפור משמעותי בשירות שאלמלא הרפורמה לא היה מתרחש.

"התחרות הביאה לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים, שהושקעו בחזרה בתחבורה הציבורית, לטובת הנוסעים וכללה בין השאר רכש של אוטובוסים חדישים, התקנת שילוט אלקטרוני באוטובוסים ובתחנות המעדכנת את הנוסעים על זמני הגעה של האוטובוסים וכן שיפורים טכניים רבים".

איתן פיקסמן, דובר חברת דן, אמר בתגובה: "קווים שנפתחים לתחרות פותחים אפשרויות חדשות ומאפשרות לנו לזכות באזורים חדשים, התחרות עובדת לכל הכיוונים".

דובר אגד, רון רטנר, אמר: "אגד פועל על פי הסכמים ארוכי טווח עם הממשלה, המסדירים את פעילות התחבורה הציבורית בישראל. לפי מחקר שערך משרד התחבורה ברבעון השני של שנת 2015, דורג אגד במקום הגבוה ביותר בסדרת המדדים בתחומי השירות לציבור מבין החברות המרכזיות בתחום התחבורה הציבורית בישראל".

יישום תוכנית

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר