יומיים בלבד לאחר סיום הביקורת של משרד הבריאות במפעל תלמה בערד, מפרסמת היום (ד') חברת יוניליוור ממצאים של חברת החקירות ויצמן-יער, שבדקה כיצד זלג משטח של דגני בוקר מזוהמים בסלמונלה לרשת שופרסל ומשם לצרכנים. 

דוח החקירה משיב לסוגיה טכנית בלבד במשבר הסלמונלה, ודווקא ממצאיו מעלים סימני שאלה קשים על התנהלותה של חברת יוניליוור גם בהקשר זה. יוניליוור מתעלמת מהשאלות הקשות ומבקשת למקד את החקירה במחסן ולא במפעל החברה, כדי להרחיק ממנה כמה שניתן אחריות לאירוע ולנסות להטילו על גורמים חיצוניים. 

לדוח המלא - קובץ PDF

את "האשם" מבקשים ביוניליוור לתלות בעובד של חברת "לוגיסטיקר" המנהלת את מחסן החברה וטוענים כי זליגת המשטח לשוק התאפשרה לאחר שהוחלפה המדבקה המסמנת את המשטח כחסום להפצה, במדבקה של משטח אחר שלא היה חסום להפצה. בדוח מכוונים לפרטי עובד ספציפי, שמבחינת יוניליוור יהפוך כנראה ל"ש.ג" שיצטרך לשאת בתוצאות, יחד עם החברה שהעסיקה אותו. 

באופן תמוה, גם כעת לא לוקחת הנהלת יוניליוור ישראל כל אחריות על האירוע. כמו כן, היא לא מספקת תשובות כיצד ומדוע היא בחרה לאחסן את המשטחים החשודים כמזוהמים בסלמונלה יחד עם משטחים המיועדים להפצה לרשתות השיווק. 

למרות החלטת הנהלת החברה לאחסן כאמור את המשטחים המזוהמים בואתו המחסן, היא בחרה שלא לעדכן את עובדיו בדבר החשד לזיהום המוצרים.  

דוח ויצמן יער

כפי שנכתב בדוח, "בנקודת זמן זו לא היה ידוע לאף אחד מעובדי המחסן כי המשטח חשוד כנגוע". אותו עובד, אגב, הכחיש את החלפת מדבקות הזיהוי של המשטחים הרלוונטיים, וכך גם עובדי המחסן האחרים טענו כי לא היו מעורבים בהחלפת התווית. משרד החקירות ביקש שהעובדים במחסן יעברו פוליגרף, אך הדבר נמנע לאור סירובו של מנכ"ל חברת לוגיסטיקר.

גם השאלה כיצד נגרם הזיהום בסלמונלה במפעל החברה והאם הוא נגרם בוודאות מלשלשת של יונים שבאו במגע ישיר עם דגני הבוקר של תלמה, נותרה ללא מענה. בהקשר זה נזכיר כי זיהום בסלמונלה במפעל מסוג זה יכול להיגרם מלשלשת של יונים או מהפרשות של עובד החולה בסלמונלה. כיוון שמדובר בקו ייצור ללא מגע ידי אדם, האפשרות הראשונה היא סבירה יותר. 

אם אכן כך, נשאלת השאלה כיצד הנהלת יוניליוור לא הייתה מודעת לעובדה שיונים מקננות על גג המפעל או בתוכו ומדוע לא טיפלה במחדל התברואתי הזה מבעוד מועד באופן שהיה יכול למנוע את הזיהום במוצרים.

יוניליוור לא סיפקה עד כה גם תשובות מספקות על כך שלקח לה יותר מחודש שלם להשמיד את הקורנפלקס המזוהם, כשזה נעשה רק אתמול ורק לאחר לחץ כבד שהופעל על-ידי החברה מצד כלי התקשורת. 

מבחינת יוניליוור, היא תבקש לסיים את הפרשה הנוכחית עם פרסום הדוח. אלא שבינתיים הצרכנים ממשיכים להביע אי-אמון החברה, ומכירות דגני הבוקר ממשיכות לרדת

דוח ויצמן יער

לוגיסטיקר: "דוח של בודק מגמתי שמחפש ש.ג" 

מחברת "לוגיסטיקר" נמסר בתגובה: "העובדות הנכונות באשר להשתלשלות האירוע שמקורו במפעל יוניליוור ידועות לנו, ונלבן אותן מול הלקוח ולא בתקשורת. צר לנו על הדוח החובבני וחסר האחריות של משרד ויצמן-יער שביצע את החקירה מטעם יוניליוור ובחר בסופו של יום להטיל את האשמה על מחסנאי, תוך שימוש בהשערות וסברות שאין להן שום בסיס ותימוכין במציאות, במקום למצוא את מקור התקלה.

"בניגוד לנטען, שיתפנו פעולה עם הלקוח שלנו ועם כל הרשויות שפנו אלינו, לרבות חברת ויצמן-יער שתחקרה שעות ארוכות את העובדים שלנו, ונמשיך לעשות זאת בכדי לסייע ככל שניתן. לא נשתף פעולה עם בודק מגמתי שמחפש ש.ג להאשים אותו, במקום לבצע בדיקה מקיפה ומהימנה שתמצא את מקור התקלה האמיתי". 

דוח ויצמן יער