גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחבורה ומגדר: יש הבדלים בין גברים ונשים בתחבורה ציבורית

נשים הן רוב לקוחות התחבורה הציבורית, אך התשתיות, לוחות הזמנים ועיצוב המרחב בהן מותאם לגברים ■ וזה אינו האבסורד היחיד

"נסיעה בתחבורה ציבורית עם הילדים שלי היא הזדמנות לבילוי זמן איכות איתם. חבריי חושבים שאני משוגעת, כנראה משום שמעולם לא עשו זאת בעצמם", כך אומרת אירית לבהר-גבאי, מתכננת תנועה ואם לשני ילדים, בן 4.5 ובת שנתיים. כדי להמחיש את הפער הגדול בין הדימוי השכיח והמקובל לבין החוויה האמיתית בנסיעה עם ילדים באוטובוס וברכבת, היא משתמשת בתבנית התמונות הנפוצה במדיות חברתיות, המציגה עניין אחד מנקודות מבט שונות: איך החברים שלי מגיבים, מה הם באמת חושבים, מה רוצים המפרסמים שנחשוב וכולי (ראו משמאל).

לבהר-גבאי הציגה בכנס "תחבורה ציבורית ומגדר" שנערך בסוף החודש שעבר, ביוזמת שתי חברות מועצת העיר תל אביב: מיטל להבי מחזיקת תיק התחבורה, וגבי לסקי, מחזיקת תיק המגדר והקיימות. המפגש כלל הצגת מחקרים ושיח בהשתתפות פעילות בשני התחומים (שוויון מגדרי ותחבורה), ונועד לזהות את הצרכים המיוחדים לנשים בתחבורה הציבורית ולנהל דיון על האפשרויות לתת להם מענה יישומי בשירות הקיים.

השיא לגברים, השפל לנשים

נתחיל בעובדות מפתיעות: בסקר שעשה משרד התחבורה בקרב מדגם מייצג, וממצאיו הוצגו בכנס, גילה שעבור שליש מהנשים בישראל אוטובוס הוא כלי התחבורה העיקרי (הן נוסעות גם במכונית הפרטית שלהן, אבל לא רק בה). 52% מהמשיבות דיווחו שנסעו לפחות פעם אחת באוטובוס בשבועיים האחרונים, ו-70% מתוכן אמרו שהן נוסעות כל יום, או כמעט בכל יום, בתחבורה ציבורית כלשהי. מפתיעה פחות העובדה שנמצאה גם בסקר, והיא ששעת השיא בנסיעות נשים, היא צהרי היום.

לסקי מזכירה שעדיין נשים רבות עובדות בחצי משרה. הן אלה שחוזרות הביתה לקבל את הילדים המגיעים ממוסדות החינוך, "ומגלות שדווקא בשעות אלה, רשת התחבורה מורידה הילוך, יש פחות אוטובוסים ופחות רכבות. תכנון מערך התחבורה הציבורית לא הביא בחשבון את הצורך בתחבורה ציבורית בזמנים שאינם 'שעת השיא' במובן המקובל בעולם שחושב בצורה גברית: יציאה לעבודה בבוקר וחזרה באחר הצהריים המאוחרים הביתה".

והנה נתון מפתיע אחר: דווקא האיטלקים, אשר אינם העם הראשון שחושבים עליו בהקשר לפמיניזם, עשו מעשה בעניין זה. בעיר האיטלקית בולצאנו התאימו את לוח הזמנים של האוטובוסים לשעות הפתיחה והסגירה של גני הילדים. וזה לא הדבר היחיד שעשו שם כדי שהנשים המקומיות יוכלו להשתמש בנוחות בתחבורה הציבורית (ראו פירוט בנפרד).

ובחזרה לסקר הישראלי: גם במטרות הנסיעה נמצא שוני. גברים דיווחו שהם נוסעים באוטובוס לעבודה, ללימודים או לשירות צבאי. נשים אמרו שבנוסף לנסיעה ולעיסוק היומיומי, הן משתמשות בתחבורה הציבורית למטרת שגרתיות אחרות: קניות, סידורים, שירותי בריאות וליווי קרובים - ילדים והורים, לצרכים מגוונים שלהם. "ממטרות נסיעה שונות נגזרים צרכים שונים", מפרשת לסקי את הממצא: "מבחינה פיזית כשנוסעים לקניות, צריך מקום להציב את הסלים והשקיות, ושיהיה נוח לטפס עם עגלה. כשמלווים, צריך מקום ישיבה משותף, מקום להציב בו עגלת ילדים, לרכז כמה ילדים יחד עם מלווה, ואזור נוח להציב הליכון".

מושב לילד וסל לקניות

"סגנון הניידות של נשים שונה. לא רק הלוך וחזור מנקודת מוצא אחת ליעד אחד וממנו חזרה למוצא", ממשיכה לסקי. "נשים יוצאות מהבית למשימות שונות ומשולבות, ולכן בנסיעה שלהן יש הרבה עצירות: גם משאירות את הילד בגן, עוברות וקונות במכולת, ובדרך נעצרות לרגע בבנק, ממשיכות לעבודה, שממנה הן חוזרות הביתה, ובדרך אולי עושות עוד סידור". לא פלא לפיכך, שנשים הדגישו בדרישותיהן משירות תחבורה ציבורי שיהיה מהיר, זמין, מכסה מסלולים שונים ואמין בלוח הזמנים (הן פחות סובלניות לשינוי בלוח הזמנים, משום שיש להן כמה משימות להשלים בדרכן). הדברים שגברים העמידו במקום הראשון בשירות הם: הגנה ממזג אוויר, ישיבה נוחה ומרווחת, אינטימיות ופרטיות, וכן שהנסיעה תהווה זמן לרוגע עצמי ותהיה אפשרות לבידור (מסכי טלוויזיה ואפשרות להאזנה למוזיקה).

בשאלה שהופנתה לגברים ונשים בנוגע לכלי רכב באופן כללי, הנשים אמרו שהן רוצות שהרכב ייתן להן עצמאות, ויהיה זמין בכל מקום ובלי שיצטרכו להסתבך בחיפוש חניה. הגברים לעומת זאת אמרו, שכלי הרכב הוא סמל סטטוס, בעוד שאצל נשים ההיבט הזה כמעט ולא הוזכר.

לפני חודש הכריז שר התחבורה, ישראל כץ, על מינוי מנכ"לית למשרדו, קרן טרנר, ועשה היסטוריה: לראשונה הוצבה בראש המשרד אישה. "התחום היה ועודנו נחשב 'גברי'", אומרת מיטל להבי, שבחרה בתיק התחבורה אחרי שהחזיקה במשך קדנציה בתיק החינוך העירוני. "רוב מהנדסי התחבורה הם גברים, כל המנכ"לים של חברות ההסעה הגדולות - רכבת ישראל וחברות האוטובוסים, הם גברים. גם רוב הנהגים בשירות התחבורה הציבורית, הם גברים. כל החשיבה של התחום - מתכנון ועד ביצוע והתאמת השירות - היתה גברית, ולכן הביאה בחשבון בעיקר ערכים וצרכים גבריים".

כך לדוגמא, כשהתחיל לפעול בתל אביב שירות האופניים הציבורי (תל אופן), התברר שהדגם שנבחר גבוה מדי לרוב הנשים. רק אחרי שלוש שנות פעילות הוכנסו דגמי אופנים נמוכים במבנה השילדה, שיהיה נוח לרכוב בהם למי שלבושה בשמלה. "כשתכננו את השירות לא הביאו נשים בחשבון", חוזרת לסקי לדיון. "באופני תל אופן אין סל שאפשר להניח בו קניות, או לשים בתוכו תיק. אנחנו כמעט תמיד הולכות עם תיק, גברים נוטים יותר להשתמש בתיקי גב. אין גם כיסא לילד. נשים יוצאות מהבית למשימות שונות כשהן מלוות בילד. ברור שאיש לא התכוון להדיר נשים מהשירות, אבל פשוט לא היו למתכננים בראש ההרגלים והצרכים של נשים", היא מסכמת.

חוברות צביעה בקרון הרכבת

נחזור ללבהר-גבאי מתחילת הכתבה. היא מזכירה שברכבות הישראליות יש קרון מיוחד שאפשר לשבת בו בנוחות עם עגלות תינוקות ויש בו גם שירותים צמודים, "שיקול משמעותי כשיוצאים לנסיעה שתימשך שעה או שעתיים עם ילדים".

בחודשים שיש בהם חגים וחופשת קיץ, הנהלת הרכבת מחלקת בקרונות משחקים שיעבירו את הזמן: שעשועי הרכבה וחוברות צביעה. בעניין זה הרכבת שונה מאוד מהאוטובוסים הבינעירוניים, שבהם נדמה שעוד לא נעשתה חשיבה לעידוד נסיעה משפחתית. באוטובוסים הבינעירוניים אין מושבים הניצבים זה מול זה, כמו ברכבת, אין מקום להעמיד עגלות, וכמובן שאין מה לדבר על נוחיות או אמצעים אחרים שיקלו וינעימו את הדרך עם ילדים קטנים.

מעבר לשינויים פיזיים, לבהר-גבאי מציעה לקדם מדיניות תעריפים מעודדת, בדרך של כרטיסים משפחתיים שיוזילו נסיעה משותפת, בכל אמצעי התחבורה ההמוניים. עד שזה יקרה וכאמא המשתמשת בתחבורה ציבורית, היא מונה את היתרונות שיש כבר היום לנסיעה עם ילדים באוטובוסים עירוניים וברכבת, על פני הסעתם במכונית פרטית:

1) לא צריך להיקשר ברכב, להעמיס ולפרוק עגלות.

2) מעבר מהיר מדלת לדלת עם הילד בעגלה, ללא התעסקות בחניה ובהעברת הילד ממושב הבטיחות לעגלה וחוזר חלילה.

3) הנסיעה היא בילוי: יש קשר עין, יש זמן לשוחח, לטפל, להאכיל, להיניק ולשחק.

4) הזדמנות להיכרות עם הסביבה: הילד רואה ונפגש עם זרים, מפתח עצמאות, אפשר להתבונן יחד דרך החלון ולדבר על מה שרואים.

5) הנסיעה בתח"צ בטוחה יותר, אין צורך בחלוקת קשב מסוכנת בין נהיגה לילדים, ולא שוכחים אותם באוטובוס.

"הפרסומות למכוניות מציגות את הנסיעה עם ילדים כחוויה משפחתית שלווה", אומרת לבהר-גבאי, "אבל כולם יודעים מה באמת קורה: אחד נרדם, אחד רוצה פיפי, השלישי רעב וצורח, ואת עם ידיים על ההגה, תקועה בפקק באמצע העיר או מתמרנת על כביש מהיר, בין מכוניות ובין יסורי המצפון שלך, על כך שהם מאחורה ולא מקבלים ממך יחס כמו שצריך".

המטפלות מהדרום, האוטובוסים לצפון

למי שתמהה על הכותרת "נשים ותחבורה", באה ליאורה לנגר, יו"ר נעמת במרחב ת"א-יפו, והמחישה את הקשר בסיפור אחד: "יש לנו מעונות בדרום תל אביב ויש מעונות בצפון העיר", ספרה לנגר. "בדרום הכל בסדר, אבל למעונות הצפון אי אפשר לגייס עובדות, רק בגלל כשל תחבורה".

לדבריה, 90% מהעובדות במעונות הן תושבות דרום ת"א, ומכיוון שאין קווי תחבורה נוחים, הן לא רוצות לעבוד במעונות שמעבר לירקון. העבודה במעונות מתחילה בין שבע לשמונה בבוקר. עובדת מהדרום שמתחילה בשבע, צריכה לצאת לפני שש בבוקר מהבית. העבודה מסתיימת בין ארבע לחמש. כך שמטפלת שהתחילה את יומה לפני שש בבוקר, יכולה למצוא את עצמה חוזרת לביתה אחרי 12 שעות עבודה, שמתוכן בילתה בין שעתיים לשלוש באוטובוסים.

"מה קורה לעובדת שבעצמה אם לילדים, וצריכה להביא אותם לגן?", ממשיכה לנגר. "ברוב המשפחות בדרום, האחריות על הילדים עוד נחשבת למשימה של האישה. זה מתחיל להשתנות, אבל זה עדיין כך ברוב המשפחות. מצד שני, המסגרת של משפחות מורחבות מתפרקת, ואין סבתא שתחליף כשצריך. אז עבודה בצפון אינה אפשרית עבורן".

לדברי לנגר, למעונות הדרום קל לגייס את המטפלות שגרות בסביבה, והקרבה לבית, שפירושה נסיעת כמה תחנות באוטובוס או הליכה, הופכת את העבודה במעון לאפשרית ואף אטרקטיבית.

מיטל להבי, המחזיקה בתיק התחבורה בעירית ת"א, הגיעה עם הצעה מעשית: "הפתרון הוא מונית שירות שיתופית שתאסוף את המטפלות מהבית ליעדן, במחיר כרטיס אוטובוס, וללא עצירות ביניים. לצערי, בישראל צריך לשם כך לשנות חוקים. אבל אף אחד גם לא יפתח קו אוטובוס מהיר רק בשביל מטפלות שצריכות להגיע לעבודתן בזמן. זו עוד הוכחה לקשר בין תחבורה נגישה לבין תעסוקה".

תחבורה ציבורית שמתאימה לנשים

בין תחנות: שירות ליווי לנשים בשעות החשיכה מתחנות הרכבת והאוטובוסים אל היעד הסופי באזורים כפריים ובשכונות שאין בהן צפיפות אורבנית המייצרת פעילות (מופעל בשוודיה ובקנדה)

מונית לנשים - TaxiRosa: מוניות נהוגות בידי נשים, המופעלות בשעות הלילה, ומסיעות רק נשים, בהנחה (מופעל באיטליה)

קרונות ורודים: קרונות רכבת שבהם הכניסה מותרת רק לנשים ולילדים. לנשים מותר להיכנס גם לקרונות אחרים, אולם הכניסה ל"קרון הוורוד" אסורה לגברים, במטרה להבטיח את שלומן, ולמנוע הטרדות (מופעל בברזיל, יפן והודו)

קרוב לדלת: חניונים שומרים מקומות חניה בסמוך לדלתות הכניסה והיציאה, כדי לחסוך מנשים הליכה בחניון מרחקים ארוכים. מקומות החניה מסומנים באופן מיוחד (מופעל באיטליה).

מקור: מרכז אדוה, מחקר שהכינה יעל חסון

עוד כתבות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

אייל בן סימון מימש אופציות של הפניקס בהיקף של 1.65 מיליון שקל

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה • מניית הפניקס ירדה היום ב-2.6%

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בהיעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● מוקדם יותר, ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט