גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד הפרסומות המדוברות בחודש יולי: קמפיין "קווי לילה" בראש

עוברים לאינסטגרם: יותר ויותר קמפיינים מתבססים על הרשתות החברתיות, במיוחד בתקופת החופש הגדול ■ קמפיינים הפונים לנוער כמעט לא השתמשו במדיה מסורתית

קווי לילה / צילום: יוטיוב
קווי לילה / צילום: יוטיוב

בלי כמעט תקשורת מסורתית ועם פעילות ממוקדת בקרב קהל היעד, הקמפיין ל"קווי לילה" באמצעות משרד הפרסום ברזני-לוי הוא הקמפיין שעורר החודש הכי הרבה שיחה ברשת. מדובר בקמפיין שנערך כולו באינסטגרם, ובמסגרתו צעירים התבקשו להעלות תמונות שלהם עם הכיתוב #צאולבלות. כדי לעודד השתתפות הועלו תמונות תואמות על-ידי עשרות משפיעני רשת. 

מנתוני המחקר של BeaverQ קיבל הקמפיין 1,100 פוסטים באינסטגרם בלבד - בנוסף לכ-400 שיחות ברשתות אחרות. זה הוביל ל-120 אלף לייקים ולעלייה של 2,000 עוקבים בדף הפייסבוק של "קווי לילה". הקמפיין לווה גם במהלך פרסום קטן, שמומן בעיקר על-ידי דן ואגד, אך עיקר הפעילות הייתה דיגיטלית.

למרות נתוני החשיפה והשיתוף הגבוהים ותשומת-הלב שלה זכה הקמפיין בקרב קהל היעד, נראה כי מבחינת העברת המסר הקמפיין פספס את מטרתו. ניתוח איכותני של השיח מראה כי מרבית הצעירים לא העידו כי הם שוקלים להשתמש פתרון של "קווי לילה", אלא פשוט שיתפו את המסר של הקמפיין לצאת לבלות. במובן הזה, השימוש באינסטגרם הפך את קהל היעד למדיה עצמה, כאשר אלפי צעירים הפכו בעצמם לפרסומת והעבירו אותה הלאה, בלי לדון באיכותה או בפרמטרים חשובים כגון מחיר, נוחות השימוש וקירבה.

בזכות זה זכה הקמפיין לסנטימנט חיובי מאוד - למעלה מ-95% אהדה, וכמעט לא נרשמה ברשת ביקורת. אבל האם באמת הוא גורם לצעירים לשנות את תפיסתם לגבי האופן שבו הם יכולים לשוב הביתה מבילוי? לא בטוח, אבל יש להניח כי לפחות ברמת המודעות נרשמה עלייה.

במקום השני מבחינת שיחה ברשת ממוקם המהלך של פריגת "פלאפל ענבים", באמצעות משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי. גם קמפיין זה הצליח מבחינת השיחה שעורר לחדור בעיקר לקהל היעד הצעיר. הקמפיין קיבל תמיכה לא מבוטלת בטלוויזיה. על-פי נתוני יפעת בקרת פרסום, מדובר ביותר מ-3 מיליון שקל במהלך יולי.

משהו על השינוי בהרגלי צריכת המדיה בקרב הדור הצעיר אפשר ללמוד מכך שלמרות ההשקעה המאסיבית בטלוויזיה, עיקר השיח על הקמפיין היה בקרב צעירים ובני-נוער בפייסבוק ובאינסטגרם. מרבית המשתפים של הקמפיין פירגנו הן לפרזנטור שלום מיכאלשווילי והן לביצוע המשעשע והעממי.

עם זאת, בעקבות הקמפיין כמעט לא נרשמה עלייה בהיקף השיח על פריגת כמותג משקאות. הקמפיין כן הצליח להחדיר לתודעה את החיבור בין פלאפל למיץ ענבים, ומעניין לראות בעוד כמה חודשים אם החיבור עדיין קיים בקרב קהל היעד.

כמו בכל שנה אירוע הביוטי סיטי של סופר-פארם זכה לקמפיין משולב בכל הפלטפורמות - פרסום, יחסי ציבור, תוכן שיווקי ופעילות מדיה חברתית. עיקר ההשקעה הייתה באינטרנט. 1,200 גולשות העלו תכנים על האירוע וממנו לערוצי מדיה חברתית מגוונים (אינסטגרם, פייסבוק, יוטיוב, טוויטר), והעלו את המודעות אליו לחשיפה של יותר מ-750 אלף גולשים נוספים.

הקמפיין נשען על חשיפה מגוונת מאוד: בערוצי הפרסום ניתן מידע כללי על האירוע; בערוצים המיוחסים ליחסי הציבור, כמו אתרי האינטרנט וערוצי הטלוויזיה המובילים, עסקו בתצוגות האופנה וברכילות על הקמפיין; וברשת נרשמו המלצות על שירותים ומוצרים. עיקר השיח ברשת - למעלה מ- 90% - היה חיובי והובע על-ידי נשים שביקרו באירוע.

לדברי רביב טל, מנכ"ל Vigo, "הקמפיינים המובילים החודש מראים לנו את השימוש הגובר של מותגים באינסטגרם ואת הכוח העצום שלה: למעלה ממיליון וחצי משתמשים בישראל, רובם צעירים מתחת לגיל 25, שעוקבים אחרי משפיענים ומשפיעניות בגילם, המוכרים אך ורק בין כותלי הרשת. בתקופת החופש הגדול היה זה הימור בטוח הן עבור 'קווי לילה', שהתבססו כמעט לחלוטין על הרשת החברתית, והן עבור פריגת וסופר-פארם, ששילבו את האינסטגרם כחלק מתמהיל השיווק הכולל שלהן".

בזכות הסטנדאפיסט

בשונה משלושת הקמפיינים הראשונים, הקמפיין של מזגני טורנדו נשען בעיקר על השקעה פרסומית של כ-5 מיליון שקל במדיה המסורתית, עם הרבה טלוויזיה. הקמפיין עלה בכמה גרסאות והתמקד בסוגי מזגנים שונים.

הפרסום האינטנסיבי עודד עלייה של כמעט פי חמישה בשיח על מזגני טורנדו בהשוואה לחודש הקודם. השיח הובל הן על-ידי משתמשים מתעניינים והן על-ידי עשרות חנויות חשמל שהציעו את המזגנים במבצעים והנחות.

עם זאת, רק שני שלישים מהחשיפה נרשמה כאוהדת למותג. בפוסטים רבים נרשמו ביקורות על איכות ושירות החברה, דווקא בצל הפרסום הגבוה.

קמפיין ביסלי אקסטרים זכה להצלחה בזכות מעורבותו של הסטנדאפיסט ומוביל הרשת גדי וילצ'רסקי. לווילצ'רסקי יש מעל 200 אלף אוהדים בדף הפייסבוק, וכל רעיון שהוא מקדם זוכה לחשיפה נרחבת. גם סרטון הביסלי זכה להיקף שיא של צפיות ברשת, ובחלק מהתגובות אף התעורר דיון על הטעם החדש ואיכויותיו.

מתודולוגיה: היקף שיח והיקף ויראליות

מדד הפרסומות המדוברות הוא מדד משותף של Vigo, קהילת "מנהלי שיווק מצייצים" ו"גלובס". Vigo מנטרת מדי יום יותר מ-700 אלף שיחות - בבלוגים, בפורומים, בפייסבוק, בטוויטר ולמעשה בכל שטח ציבורי ברשת. לצורך הדירוג נוטר השיח שעוסק בקמפיינים פרסומיים. במדד הפרסומות המדוברות מנוטרים כל הקמפיינים שעלו באונליין ובאוף-ליין, בניגוד למדד יו-טיוב ולקמפיינים טלוויזיוניים כמו בסקר הפרסומות הזכורות והאהובות.

על-מנת לוודא שקמפיינים לא מתפספסים, נבחנו קמפיינים שנוטרו במערכת יפעת בקרת פרסום ובאתרים העוסקים בפרסום, כמו "המזבלה".

הקמפיינים שנוטרו דורגו לפי פרמטרים שונים, כגון היקף השיח הכולל על הקמפיין בכלל הרשתות החברתיות והיקף הוויראליות במונחים כמו לייקים, תגובות ובעיקר שיתופים. אם היה מדובר בסרטון, נבחן היקף הצפיות שלו בכלל הרשתות, וכן נבדק היקף העלייה בשיח על המותג לפני הקמפיין ואחריו.

הפרמטרים גובשו לכדי מדד מסכם אחד, שאמור לתת אומדן להיקף החשיפה של קמפיין למאות אלפי גולשים. חמשת הקמפיינים המובילים דורגו ונבחנו כל אחד בפני עצמו, בהתאם לשאלות כמו היכן היו שיאי הקמפיין באונליין ובאופליין, על מה היה השיח ובאילו זירות.

מדד הפרסומות המדוברות יולי

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים