גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה המסר מאחורי טיפולה של רשות ני"ע בקרן הגשמה?

לפי פרסומיה, קרן הגשמה של אבי כץ גייסה כ-1.7 מיליארד שקל לפעילות נדל"ן בחו"ל, וזאת בשיטת 35 המשקיעים שעוקפת את חובת פרסום התשקיף ■ רשות ני"ע מגנה את התופעה אך אינה אוכפת את הדין במישור הפלילי

אתמול (ב') פורסם כי קרן הגשמה שבשליטת אבי כץ, מייסד קופיקס, קיבלה הנחיות קפדניות מרשות ניירות ערך, שעל-פיהן, בין היתר, הסירה מפרסומיה את ההבטחות לתשואות משוערות (דו-ספרתיות לעתים קרובות) באפיקי ההשקעה שהיא מציעה. עוד פורסם כי הקרן תגיש תשקיף ותנפיק את פעילותה בבורסה, וזאת לאור עמדת סגל שפרסמה הרשות, לפיה פעילותה של החברה נכללת תחת "הצעת ניירות ערך לציבור".

קרן הגשמה גייסה מהציבור, לפי פרסומיה, כ-1.7 מיליארד שקל, בעיקר לצורך פעילות נדל"ן בחו"ל. זאת, באמצעות גיוס של עד 35 משקיעים לכל "פרויקט" בשנה, וזאת תוך עקיפת החובה הקבועה בחוק ניירות ערך לפרסם תשקיף בכל הצעת ניירות ערך לציבור של מעל 35 משקיעים.

עמדת הרשות עשויה להתגלות כנקודת ציון חשובה ביחסים עם "עוקפי התשקיף". כיום פועלות בישראל עוד עשרות חברות המגייסות הון מהציבור מחוץ לבורסה, ב"שיטת ה-35" (עד 35 משקיעים ל"פרויקט", ללא תשקיף).

רשות ניירות ערך עושה הכול כדי לגנות את התופעה מחד ולהזהיר את הציבור מפני הסכנות שהיא מציבה בפניו - אך מנגד מגלה יחס סלחני משהו כלפי מפרי החוק ושוקלת יוזמות חקיקה חדשות שיכירו בתופעה.

המקרה הבולט שהגיע לפסים פליליים בהקשר של הצעה לציבור ללא תשקיף בשנים האחרונות הוא זה של קבוצת רוביקון-קלע שייסד אמיר ברמלי. החברות הללו נקלעו לפירוק, לאחר שגייסו מן הציבור מאות מיליונים ב"שיטת ה-35" והותירו אחריהן חובות בכ-300 מיליון שקל, שלפי הערכות מרביתם לא יוחזרו למשקיעים. 

ברמלי עצמו הועמד לדין, והוא נאשם בהפרת חובת פרסום התשקיף, אך גם בכך שהונה את המשקיעים לגבי המטרות שלשמן שימשו כספיהם, ובכך שחלק ניכר מהכספים שימשו פשוט למשיכות פרטיות שלו. 

חשד שכזה לא עלה בעניין קרן הגשמה מעולם, וחשוב להבהיר זאת. עם זאת, מעשי ההונאה לכאורה של ברמלי כשלעצמם כלל לא היו נחקרים על-ידי רשות ניירות ערך אם לא היו כרוכים בהפרת החובה החוקית לפרסום תשקיף, שכן ללא עבירה על דיני ניירות הערך, אין לרשות כלל סמכות חקירה, ותיק שכזה אמור היה להיחקר, ככל תיק ההונאה, על-ידי המשטרה.

בהקשר הצר הזה, של אי-פרסום תשקיף, אין הבדל ניכר בין עמדת הרשות לגבי הגשמה לבין רוביקון-קלע. לא רבים זוכרים זאת, אך ברמלי עצמו היה עד לשנים האחרונות שותף בקרן הגשמה. השותפות הייתה טבעית לאור המומחיות הדומה של ברמלי ושל כץ - גיוס מאות מיליונים מהציבור ללא תשקיף. 

רשות ניירות ערך גילתה איפוק בטיפול בתופעה במקרה של הגשמה, בין היתר לאור ההידברות שנוצרה בין הרשות לבין הגשמה, ועל רקע הערכתה כי עסקי הגשמה אינם נגועים בתופעות כפי שנתגלו במקרה של רוביקון-קלע. סביר להניח כי גם תחושת האחריות כלפי המשקיעים, והחשש שהליך חקירה פומבי נגד מי מבכירי הגשמה היה מזעזע את עסקיה וגורם להיסטריה ולבריחת משקיעים, עמד לנגד עיני מקבלי ההחלטות ברשות.

"כללי משחק פשוטים"

"הכלל הנוגע לפרסום תשקיף נולד לראשונה ב-1933 בארצות-הברית", מסביר עו"ד אסף ברם ממשרד ברם סלוקי ושות', המשמש גם כמרצה לדיני ניירות ערך במסלול האקדמי המכללה למינהל. "המטרה של הכלל ברורה - להגן על המשקיע הפשוט, בכך שהוא מניח את הנתונים בחוץ, במסגרת דוחות מבוקרים, עם אחריות אישית של הדירקטורים, של רואי החשבון המבקרים ועוד. הציבור מקבל דיווח רבעון אחרי רבעון אחרי רבעון, כל אחד יכול להסתכל ולקבל החלטות.

"מי שרוצה לנהל את עסקיו באופן פרטי - החוק מתיר את זה. סטף ורטהיימר עשה תמיד הכול כדי שהעסקים שלו יהיו פרטיים. אז הוא ניהל אותם עם מעט מאוד שותפים, אין עם זה בעיה".

- תוכל להסביר את הכללים הנוגעים למספר המשקיעים?

עו"ד ברם: "התמונה הכללית היא שהמשחק די פשוט. מי שרוצה לגייס כסף מיותר מ-35 משקיעים בשנה, לא משנה אם הגיוס נעשה באמצעי של אג"ח או מניות - צריך לפרסם תשקיף, נקודה. זה לא מהיום ולא מאתמול. זה המצב המשפטי משנת 1968 בישראל. יש כל מיני חוות-דעת משפטיות יצירתיות על פיצול הפרויקטים או שינוי הכלי הפיננסי שבאמצעותו נעשית ההשקעה - הכול משחקים שכבר נפסק שאין להם שום משמעות. הכלל הוא אחד - כשאותו אדם מבקש להציע השקעה למעל 35 משקיעים בשנה, הוא צריך לפרסם תשקיף".

- אז איך מסבירים תופעה כמו קרן הגשמה שגייסה מיליארדים ממאות אנשים במשך כ-7 שנים, בלי שהפעילות הופסקה?

"זה באמת מפליא. אגב, אני מתפלא לא רק על הגשמה, אלא על כל סיטואציה שבה גוף עסקי מגייס כסף מיותר מ-35 משקיעים בשנה. הכוח בעניין הזה נמצא באופן אבסולוטי אצל רשות ניירות ערך. הרשות היא זו שיכולה לבוא ולעצור את זה".

- אז איך להערכתך הרשות נתנה לזה להתנפח לממדים הללו?

"אין לזה הסבר הגיוני. יש עוד מקרים כאלה שהרשות לא פועלות. הרבה פעמים משיקולים כמו הקצאת משאבים, מגבלת כוח-האדם ועוד. הסבר חוקי אני לא מצליח למצוא". 

הפנים להסדרה

רשות ניירות ערך מוטרדת מאוד מתופעת ההשקעות הבלתי מפוקחות. יו"ר הרשות, שמואל האוזר, התבטא בעניין לא פעם באחרונה במסגרת הניסיון להזהיר את הציבור מפני הסכנה הברורה בהשקעה בגוף שאינו כפוף לכללי שקיפות.

מדובר בתופעה שתפסה תאוצה בשנים האחרונות, על רקע סביבת הריבית הנמוכה ושכלול של שיטות השיווק בתחום, בין היתר על רקע התפתחות והתמקצעות תחום הפרסום הדיגיטלי הממוקד. נדמה גם כי סוד קסמן של ההשקעות הללו נוגע ליכולתו של המשקיע הבודד להבין את טיב ההשקעה שאליה הוא נכנס, בשונה מהשקעה במניית חברה ציבורית. אין ספק כי קל יותר להסביר למשקיע הפרטי הטיפוסי - זה שמחפש להשקיע 100 אלף שקל - שהוא נכנס להשקעה בבניין בברוקלין, ואת טיב ההשקעה; מאשר לגרום לו לקרוא תשקיף סבוך של חברה ציבורית.

עמדת הסגל שפורסמה בעניין קרן הגשמה מבהירה, בין היתר, כי לפי הפרשנות של רשות ניירות ערך לתיקון שנערך לאחרונה לחוק, פרסום התשואות המשוערות של ההשקעה מפר את החוק ומביא לכך שהפרסום ייחשב כ"הצעה לציבור", כהגדרת החוק, תוך הפרת החובה לפרסם תשקיף. אולם גם היום רבים מפרים את הכללים בעניין הזה באין-מפריע. 

ברשות ניירות ערך מביעים סיפוק מדחיפת הגשמה - ככל הנראה גוף ההשקעות הגדול ביותר הפועל ב"שיטת ה-35" - אל הבורסה. כוונת הרשות היא להמשיך ולהצר את צעדיהם של הגופים הבלתי מפוקחים כדי שיבחרו בין עמידה בכללים נוקשים ביותר - למעשה, עמידה מהותית במגבלת 35 המשקיעים, לבין הנפקה לבורסה. אולם, מי שמצפה לראות את פעולות אכיפה נוקשות נגד אנשים שצפצפו על החוק בשנים האחרונות, תוך שהם נאחזים בחוות-דעת משפטיות, חלקן שנויות במחלוקת - ככל הנראה יתאכזב. 

פני הרשות להסדרת התחום, בין היתר באמצעות בחינת חלופה של חקיקה שתתיר את התופעה ותסדיר אותה. יוזמת החקיקה, אם תצא לפועל, תטיל חובת שקיפות מסוימת על החברות. החובה מטבע הדברים תהיה מצומצמת ביחס לתשקיף, כדי לא להטיל עלויות ניכרות על הגופים המציעים.

במקביל, הרשות פונה לחברות שונות, כפי שנעשה בעניין הגשמה, ומבהירה להן כי הן מפרות את החוק, לרוב ללא נקיטה של פעולות במישור החקירתי. ברשות מקווים שבחודשים הקרובים מאמציה יביאו להפסקת "המערב הפרוע" של ההשקעות הבלתי מפוקחות.

עם זאת, עצם בחינת האפשרות של חקיקה מסדירה מעידה כי הפופולריות הגוברת של גופי ההשקעה הללו לא נעלמה מעיני רשות ניירות ערך. נדמה כי הרשות למדה שיעור מהשוק, שהיא נוקטת מדיניות של "אם אינך יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם". 

עוד כתבות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה