גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היורמים מהמרתפים שרוצים להפוך את קרנות הגידור למיותרות

האם סוחרי אלגוריתמים חובבנים בעלי ידע טכני יוכלו להכות את השוק באופן עקבי ולאתגר באמת את מנהלי קרנות הגידור?

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

דן הוטון, אחד ממייסדי Chilango - רשת מסעדות מקסיקאיות בלונדון, אומר שלעשות כסף ממסחר במניות באמצעות אלגוריתמים הוא לא מה שמניע אותו. בשעות היום הוא עוזר לנהל את רשת המסעדות שהוא נמנה עם מקימיה. בלילות הוא סוחר מניות באלגוריתמים, שמקודד אסטרטגיות מסחר אוטומטיות מורכבות כאשר ילדיו הולכים לישון.

בשנת 2013 הוטון מכר חברה למסרונים מקוונים שהקים אגב לימודי מתמטיקה באוניברסיטת קיימברידג'. תקבולי המכירה הושקעו ברשת המסעדות ובבית חדש למשפחה, אבל במקום להשקיע את הכסף שנשאר בקרן נאמנות פושרת רגילה, הוא החליט לנצל את כישוריו המתמטיים כדי לנסות להכות את השוק.

אחרי קריאת ספרות על מימון ופיננסים וסריקת האינטרנט בחיפוש אחרי מאמרים על השקעות "כמותיות" (quantitative), הוא נתקל בחברה שהוקמה בשביל אנשים כמוהו: Quantopian, פלטפורמת מסחר מקוון וקרן גידור שמגייסת כסף מציבור המשתמשים. החברה מיועדת לזן חדש של סוחרי אלגוריתמים בשיטת "עשה-זאת-בעצמך", שמפתחים אסטרטגיות מסחר אוטומטיות. בכל חודש, האלגוריתמים הטובים ביותר זוכים בכספים למסחר מ-Quantopian וכמה אלגוריתמים נבחרים נכללים בקרן הגידור העוברית של החברה.

"אשתי חשבה שהשתגעתי", אומר הוטון. היה עליו ללמוד "פיתונית" - שפת התכנות הפופולרית בקרב האנליסטים הכמותיים, המכונים quants - מההתחלה, ואחרי ניסויים של כמה חודשים עם הפלטפורמה הזו הוא מנסה כעת להכניס את אחד האלגוריתמים שלו לקרן הגידור של קואנטופיאן. עד כה הוא הרוויח 7,971 ליש"ט אחרי תשלום עמלות, אבל עשיית כסף היא לא המניע העיקרי שלו. "זו בעיקר סקרנות אינטלקטואלית, אבל אני גם די תחרותי, והסיכוי להיכנס לקרן הגידור (של קואנטופיאן) גורם לי להישאר ער עוד שעה כדי לפתח אסטרטגיה", הוא אומר.

בחברה הוא מכונה "דן בוריטו" (ע"ש הבוריטו המקסיקאי). הוטון הוא אחד ממספר גדל והולך של מתמטיקאים, מתכנתים, מהנדסי נתונים ופיזיקאים שמנצלים את המחשבים הזולים ורבי העוצמה, ואת הזמינות של נתונים פיננסיים, כדי לקודד אסטרטגיות מסחר שהם פיתחו. הם מכונים "סוחרי DIY של אלגוריתמים", ונחשבים לגרסה משודרגת של גדודי "סוחרי היום" שצצו בשנות השגשוג של שוק המניות, שנות ה-90 במאה שעברה.

כמה אנליסטים מאמינים שהגל החדש הזה של סוחרי אלגוריתמים חובבנים יכול להתאגד בעזרת טכניקות של מיקור המוני (crowdsourcing) כדי לאתגר את המעמד העליון של וול סטריט - מנהלי קרנות הגידור. "אם המודל שלנו יהיה מוצלח, לא יהיה עוד צורך בקרנות גידור", אומר מרטין פרוהלר, מתמטיקאי אוסטרי שהקים את Quantiacs, עוד פלטפורמת מסחר מקוון לסוחרי DIY עם אלגוריתמים. "כל בחור חכם עם לפטופ יוכל לפתוח קרן גידור משלו. זה יאתגר מאוד את השליטים הנוכחיים בתחום הזה. רעיון פשוט מאוד יכול להתברר כחזק מאוד".

מרבית סוחרי היום נכשלים בסופו של דבר - רבים מהם נמחקו כשבועת הדוט.קום פקעה - ומנהלי כספים מקצועיים מכנים אותם "כסף טיפש". סוחרי ה-DIY החדשים הם אולי חכמים יותר ושולטים במחשביהם יותר מסוחר היום הממוצע, אך מומחים רבים מזהירים שהם יתקשו באותה מידה להכות את השוק לאורך זמן. הם מלגלגים על הרעיון שהמקצוע שלהם יעמוד יום אחד תחת איום של "יורמים" שמקודדים מסחר במרתפי הבתים שלהם.

אבל Quantiacs והחברות היריבות שלה מתחילות לפעול כאשר המודל הקלאסי של קרן הגידור מראה סימני מתח. המשקיעים מושכים מיליארדי דולר מקרנות גידור אחרי תקופה ממושכת של ביצועים גרועים, ויש תחושה של מפנה קרוב בתעשייה הזו, כאשר גישות מדעיות וממוחשבות יותר להשקעות צוברות אוהדים.

ח'אלד שריף, מהנדס מחשבים ירדני צעיר, הגיע לארה"ב בחודש יוני כדי לעבוד במרכז המחקר Ames של נאס"א, המעוז של סוכנות החלל האמריקאית בעמק הסיליקון. שריף הוא עוזר מחקר שמתמחה ביישום טכניות של בינה מלאכותית כמו "למידת מכונה" לצורך פיצוח נתונים על תצלומי לוויינים, דפוסי מזג אוויר ורעידות אדמה. התחביב שלו אחרי שעות העבודה הוא שוק המניות.

הוא התחיל להשתמש בקואנטופיאן לפני כמה שנים, כשהוא נמשך לפלטפורמה הזו מפני שהיא מאפשרת לו להעמיק את ההתעניינות שלו בשיטות חיזוי מבוססות מחשב בשוק המניות. באחרונה הוא גילה משהו שמתאים עוד יותר להתמחות שלו: Numerai, קרן גידור קטנה מסן-פרנסיסקו שאותה מנהל ריצ'רד קרייב, מתמטיקאי מדרום אפריקה.

נומראי מספקת למשתמשים שלה נתונים פיננסיים גולמיים מוצפנים כדי לפתח מודלים בגישות כמו "למידת מכונה" - התחום של שריף - כדי לעזור להם לבצע חיזויים בשוק המניות. הם מעבירים את החיזויים לנומראי, שמעניקה להם פרס כספי על המודלים הטובים ביותר, ומכניסה אותם למסחר האוטומטי של קרן הגידור שלה. הרעיון של פרס כספי דומה לזה שנהוג בקואנטופיאן, אבל ההבדל הוא שנומראי מציעה אתגר נתונים "טהור", שהמשתמש הוא זה שפותר אותו. במובן זה היא דומה ל- Kaggle, אתר מידע נתונים פופולרי בקרב מדעני מחשבים, שבו המשתמשים מציגים בעיות ומציעים פרסים תמורת פתרונות.

התפיסה הזו אזוטרית ושאפתנית, אך בחודש אפריל גייסה נומראי 1.5 מיליון דולר ממשקיעים בראשות הווארד מורגן, אחד ממייסדי רנסנס טכנולוג'יז, קבוצת קרנות גידור מבוססות מחשבים. מורגן אומר שנומראי מייצגת בעבורו חזרה מעניינת לעבר שלו, ומצביע על מודל קרן גידור אפשרי בעתיד. "נומראי יכולה לאתגר את תעשיית קרנות הגידור, מפני שהרבה אנשים עושים את זה כעבודה חלקית מהבית שלהם", הוא אומר ל'פייננשל טיימס'. "אנחנו באמת מתלהבים מהדמוקרטיזציה של פתרון הבעיות".

פערים בין התיאוריה למציאות

תעשיית קרנות הגידור יכולה להיות בשלה לשיבושים, מפני שחוסר שביעות הרצון של המשקיעים ממנה מתרחב. הכסף שנפדה ממנה עדיין זעום בהשוואה לנכסים צבורים של 3 טריליון דולר, אבל גם גורמים פנימיים מודים שהחבורה הוותיקה של שוברי המוסכמות, עם שמות כמו ג'ורג' סורוס, מייקל שטיינהרט וג'וליאן רוברטסון, מוחלפת והוחלפה על ידי תעשייה ממוסדת וגדולה בהרבה, שבה הגודל והמספר של קרנות הגידור פוגע בתשואות שלהן.

טוני ג'יימס, נשיא בלקסטון - קבוצת ניהול הנכסים האמריקאית, צופה "יום של דין וחשבון" שיצמצם את תעשיית קרנות הגידור בשיעור של עד רבע ממנה. "תהיה התכווצות בתעשייה הזו, והיא תכאיב", הוא אמר בכנס מקצועי בחודש מאי השנה.

אבל קרנות גידור כמותיות כמו Two Sigma, רנסנס, DE Shaw ו-ווינטון קפיטל, שמוותרות על תחושת הבטן של הסוחר האנושי לטובת ההיגיון של תוכנות מחשב ומודלים מתמטיים, רושמות בדרך כלל ביצועים טובים בהרבה. תעשיית קרנות הגידור הכמותיות מצויה בשנה שביעית ברציפות של צבירת נכסים חיובית, עם סך נכסים שעלה מ-407.7 מיליארד דולר בסוף שנת 2009 ל-878.7 מיליארד דולר השנה, לפי נתונים של Hedge Fund Research. מדובר בכמעט שליש מסך תעשיית קרנות הגידור.

טאלנט התברר כקושי העיקרי, עם מאבקים עזים בין הקרנות על גיוס כוח עבודה מיריבים ומעמק הסיליקון. הבעיה היא שלרבים מבעלי הכישורים המתאימים אין עניין לעבוד בקרן גידור גדולה וממוסדת בניו יורק או לונדון, מה שגם שחלק מהם רואה בעיסוק במסחר אלגוריתמי בשוק המניות תחביב של שעות הפנאי בלבד.

כאן נכנסות לתמונה הפלטפורמות החדשות כמו נומראי, קואנטופיאן, קוואנטיאקס וקוואנט-קונקט. הן רוצות לאפשר לדור חדש של שוברי מוסכמות לערער את מודל קרן הגידור המסורתי. קוואנטיאקס (Quantiacs) היא דוגמה טובה לחזון הזה. כמו קואנטופיאן, היא מושכת מהנדסי מחשבים על ידי מתן כספים לאסטרטגיות שרושמות ביצועים טובים במבחנים. חברה זו מעמק הסיליקון משקיעה חלק מכספיה במהנדסים המתחרים, אך מתמקדת במאמץ להפוך ל"שוק" של אסטרטגיות השקעה אוטומטיות, ומתכננת לפתוח את הפלטפורמה שלה למשקיעים יחידים ומוסדיים, שישקיעו ישירות באלגוריתמים.

בה בעת שקרנות גידור גובות מסורתית "2 ו-20" - דמי ניהול של 2% ו-20% מהרווחים - קוואנטיאקס אינה גובה דמי ניהול, וה-20% על הרווחים מתחלקים שווה בשווה בין החברה למשקיע האלגוריתם שלה. החברה מקווה להזרים מיליוני דולר ישירות ממשקיעים ל-quants (סוחרי האלגוריתמים) שעובדים מהבתים שלהם, מהמעונות באוניברסיטה או ממחלקות מחקר של חברות. "יש הרבה אנשים שלא רוצים לעבוד בקרן גידור גדולה", אומר פרוהלר. הוא הקים את קוואנטיאקס אחרי שעבד בקרן גידור בשווייץ, והתאכזב מהתעשייה הזו. "היא אליטיסתית, סגורה לזרים ומבזבזת הרבה כישרונות. הייתי שמח לעשות את הכול בעצמי כשלמדתי מתמטיקה".

המאמצים הללו לרתום את הכישרונות של סוחרי ה-DIY הם בחיתוליהם, והפלטפורמה החדשה אולי לא תגדל לעולם לממדים שיהפכו אותה לגורם בתעשיית ההשקעה הכמותית, שלא לדבר על עולם קרנות הגידור. רוב ההשקעות בעולם הגידור הן של קרנות פנסיה, קרנות תורמים (למכללות) וחברות ביטוח, שכולן מעוניינות במסגרת מסורתית ומוסדית יותר. גם מנהלי קרנות גידור רבים ספקניים ביחס לסוחרי ה-DIY, והם טוענים שהסוחרים הללו ממעיטים בערך הפערים בין התיאוריה הפיננסית למציאות. אלגוריתם שיצליח אולי במבחן הדמיה יכול להיכשל במהירות כאשר הוא נחשף לכאוס של השווקים האמיתיים. גם אסטרטגיות שעובדות עם כמות מוגבלת של כסף יכולות ליפול כשמגדילים את כמויות הכסף.

"אנחנו רואים מעט מאוד הוכחות לכך שגאונים בודדים שיושבים בדירות שלהם יצליחו. יש כמה דוגמאות של הצלחה, אבל הן בודדות מאוד", טוען מנהל קרן גידור כמותית. אפילו סוחרים מצליחים על פני השטח מגיעים ל"מכות" פתאומיות. "הבחורים הללו לא תמיד מבינים את הסיכונים שהם לוקחים. הם יכולים להצליח זמנית, אבל להיות חשופים לסיכון מתמשך שהם עדיין לא רואים", הוא אומר.

"שונה מאוד וחזק מאוד"

ואולם כמה שמות מובילים בתעשיית הגידור חושבים שלרעיון סוחרי היום עם האלגוריתמים יש פוטנציאל. השנה השקיע סטיבן כהן, מנהל Point72 - משרד משפחתי שהוקם אחרי שקרן הגידור הקודמת שלו, SAC קפיטל, הודתה במסחר במידע פנימי, ורשות ניירות הערך אסרה על כהן לנהל כספי משקיעים עד שנת 2018 - בקואנטופיאן והבטיח להשקיע עד 250 מיליון דולר בקרן הגידור העוברית שלה שמתבססת על מיקור המוני. "יש כעת כלים שאפשר לתת לכל אחד בעולם כדי לבצע השקעות כמותיות מתוחכמות מאוד. זה שונה מאוד וחזק מאוד", אומר מתיו גרנדה, מנהל מידע השוק הראשי ב-Point72 וחבר מועצת המנהלים של קואנטופיאן.

קרייב מנומראי אומר ש"הקונספט קצת קשה לעיכול, אבל אני חושב שזהו העתיד". הוא משוכנע שמודל קרן הגידור החלופית עם המיקור ההמוני יחליף את "הדינוזאורים ששולטים בשווקים". "האם קרן הגידור של העתיד תהיה הרבה אנשים שיושבים במשרד גדול? אני חושב שבעידן שאחרי הבינה המלאכותית והאינטרנט, היא תהיה הרבה יותר דמוקרטית ומגוונת", הוא אומר.

תעשיית הפיננסים: המלחמה על הטאלנטים מההיי-טק צוברת תאוצה

כאשר בנקים, חברות ניהול נכסים וקרנות גידור נהפכים תלויים בטכנולוגיה, הביקוש למדעני נתונים ומתכנתים נהיה לוהט. קרנות גידור רבות סורקות את עמק הסיליקון בחיפוש אחרי המוחות הטובים ביותר בטק.

השנה פיתתה סיטאדל, קרן הגידור משיקגו בניהולו של קן גריפין, את מנהל הביצועים הראשי של מיקרוסופט, קווין טרנר, שעבר לכהן כמנהל חטיבת ניירות הערך של סיטאדל. ברידג'ווטר, חברת ניהול קרנות הגידור הגדולה בעולם, שכרה את ג'ון רובינסטין מאפל שמונה למנכ"ל משותף שלה.

ברידג'ווטר כבר גייסה את דייויד פרוצ'י מ-י.ב.מ - האיש שמאחורי חטיבת מחשבי העל והבינה המלאכותית ווטסון - כדי לנהל את יחידת הבינה המלאכותית החדשה שלה. Two Sigma, קרן גידור כמותית, שכרה בשנה שעברה את אלפרד ספקטור, לשעבר סגן נשיא גוגל למחקר ויוזמות מיוחדות, כמדען הראשי שלה.

ואולם שטף הגיוסים הזה של אנשי טכנולוגיה הוא רק קצה הקרחון, והמלחמה על הטאלנטים מההיי-טק צוברת תאוצה בכל רחבי התעשייה הפיננסית ובכל רמה שלה. "מה שוודאי הוא שמגזר ניהול הנכסים הפיננסיים נהפך להיות עוד יותר תעשייה טכנולוגית מכפי שהוא כבר כיום", כתב השנה ריק לקאיל, מנהל ההשקעות הראשי של סטייט סטריט גלובל. "החברות שביצעו את ההשקעות הנחוצות בנתונים וטכנולוגיה יהיו בעלות היתרון".

זהו המניע העיקרי שמאחורי הקמת הפלטפורמות המקוונות לחובבנים או לסוחרים כמותיים במשרה חלקית. קרן גידור כמותית גדולה עשויה להעסיק כמה מאות מתמטיקאים, פיזיקאים ומתכנתים, אך חברות ההזנק הללו מקוות שהן יוכלו להשיג יתרון על ידי רתימת הכישרונות של רבבות חובבי טכנולוגיה מארה"ב, מאירופה ומאסיה.

diy

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

משפחות החטופים חוסמות את כביש 1 / צילום: אדר איל Adar Eyal

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים