גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דירוג דנס 100: אלה יבואני הרכב וחברות הליסינג המובילות

הדירוג השנתי מגלה תמונה יציבה לכאורה: אותם שחקנים מוכרים עם שינויים מינוריים בדירוג, ומגמה כללית של צמיחה ■ מתחת לפני השטח מערכת היחסים העסקית מורכבת, טעונה ונפיצה

מבט ראשון על טבלת הדירוג החדשה של דנס 100 לענף הליסינג וההשכרה עשוי ליצור רושם של יציבות ושגשוג. עשר חברות ליסינג גדולות ובינוניות ממשיכות להתמודד על שוק הליסינג התפעולי וההשכרה, שמונה בישראל קרוב לרבע מיליון מכוניות, והשמות בצמרת הם אותם שמות ידועים ומוכרים, עם שינויים מינוריים בדירוג. גם השינוי השנתי בסך המאזן של החברות בענף הוא בכיוון חיובי, עם צמיחה ממוצעת שנעה סביב 4%. אלא שבפועל התמונה מורכבת הרבה יותר.

נתחיל מכך שמתוך עשר חברות הליסינג וההשכרה שברשימה, רק שלוש (אלבר, אלדן וקל אוטו) הן כיום חברות שאין להן קשרי בעלות ישירים או עקיפים ליבואני הרכב. ב-2015 נטשה גם אוויס את הרשימה "העצמאית", בעקבות מהלך עסקי, והצטרפה לקבוצת UMI. בכך למעשה הושלם תהליך שבו הרוב המוחלט של הענף - כמעט 70% במונחים של היקף צי הרכב - הפך לבעל שיקולים אינטרסנטיים ישירים או עקיפים במדיניות רכש הרכב שלו.

כמובן שאין פירוש הדבר שכל החברות המשתייכות לאותם 70% מתפקדות בהכרח כשלוחה ישירה של פעילות השיווק של היבואנים, ששולטים בהן עסקית. גם חברות הליסינג וההשכרה ה"מוטות" כפופות לדרישות של לקוחות קצה ולטרנדים משתנים בשוק, ולפיכך הן נאלצות "לפרנס" יבואנים של מותגים מתחרים במאות מיליוני שקלים בשנה.

נדגים: בשנתיים האחרונות עלה בקרב ציי הרכב הביקוש לג'יפונים כרכב צמוד, עם מחיר ושווי שימוש של מכוניות משפחתיות. ומכיוון שלחלק ניכר מהיבואנים אין כרגע כאלה דגמים בהיצע, הרי שהביקוש של חברות הליסינג שבשליטתם סופק באמצעות רכש אצל המתחרים. כנ"ל במקרים של ביקוש למכוניות היברידיות או לדגמים אחרים עם ביקוש מיוחד "מהשטח".

עם זאת, לחברות הליסינג שבבעלות היבואנים עדיין יש כוח שיווקי לא מבוטל בזכות יכולתן "לנתב" חלק ניכר מביקושי הלקוחות לכיוון המותגים "שלהן" באמצעות תמחור אגרסיבי במיוחד, ולנתב מלאים "רדומים" או מתיישנים לחברות ההשכרה ולאופרציית מכירת רכב ב"אפס קילומטרים".

"אפס קילומטר" - מנוע צמיחה זמני?

ואם כבר ב"אפס קילומטרים" עסקינן, זה גם אחד המקורות העיקריים לצמיחה המכובדת בסך המאזן שהציגו חלק נכבד מחברות הליסינג בדירוג האחרון. פעילות הליסינג עצמה תורמת בצורה מינורית לצמיחה זו, אם בכלל. מזה כעשור היקף שוק הליסינג בישראל שומר על יציבות, ובשנים האחרונות אף חלה ירידה עקבית בהיקף הרכישות למטרת ליסינג תפעולי בהשוואה להיקף הרכישות הפרטיות.

הצמיחה נובעת במידה מסוימת גם מהתפתחות שוק הליסינג הפרטי - מעין מיזוג בין רכיבי מימון ותפעול ללקוחות פרטיים, אבל בעיקר ממעבר מואץ של כמעט כל השחקניות בשוק הליסינג, בהובלת "העצמאיות", למכירת עשרות אלפי כלי רכב חדשים בשנה עם "אפס קילומטרים". מדובר בעצם בפעילות מסחרית בסיסית: חברות הליסינג קונות רכב מהיבואנים בסיטונות עם הנחה גדולה, ומוכרות אותם לצרכן בקמעונות תוך העברת חלק מהרווח לצרכן בדמות הנחות.

אלא שזהו לא שוק מוצרי מזון או צריכה - יש כאן כמה הבדלים מהותיים. ראשית, מדובר בפעילות קמעונית שמתחרה בפועל בפעילות השיווק העצמאית של "הסיטונאי" - כלומר, יבואן הרכב - שגם הוא מנסה למכור כלי רכב זהים ללקוחות.

שנית, מדובר כנראה באפיזודה מסחרית זמנית, שכולה תלויה בגורמים חיצוניים. פערי התיווך השמנים שמהם ניזון שוק ה"אפס קילומטרים", לא היו יכולים להתקיים בלי כל אלה: חוזקו המתמשך של השקל ביחס לחלק גדול ממטבעות יבוא הרכב; הריבית הנמוכה שמאפשרת לקמעונאים לרכוש את כלי הרכב מהסיטונאים כמעט בלי עלויות אשראי; אותו נוהג שבו כלי הרכב שנמכרים ב"אפס קילומטרים" לא נרשמים כיד ראשונה על שם הלקוח אלא על שם חברת הליסינג. בצורה זו נוצר כביכול בידול בין המכונית אותה משווק היבואן (שבה נרשם הלקוח כיד ראשונה), לבין אותה מכונית שמשווקת חברת הליסינג שערכה פחות כביכול. הוסיפו לכך את העובדה שהלקוחות יכולים לרכוש כיום רכב "אפס קילומטרים" עם מעט מאוד מזומן בכיס, ותקבלו את האש שמלבה את אותה צמיחה במאזנים.

בשנה שעברה מכרו חברות הליסינג וסוחרי רכב, על פי הערכות, למעלה מ-35 אלף מכוניות "אפס קילומטרים", והשנה השיא צפוי להישבר. אבל כאמור כל העסק הוא זמני ותלוי בגורמים חיצוניים, או כמאמר השיר "מה שבא בקלות באותה הקלות ייעלם".

אם יתבצע פיחות משמעותי בשקל או שהריבית תעלה משמעותית, ההנחות הנדיבות ייחתכו בן-לילה ועימם גם שולי הרווח של חברות הליסינג במכירת רכבי "אפס קילומטרים" - שנעים על פי הערכות סביב 6% עד 10% בלבד.

בהערת אגב נציין, שאפילו אם תנאי השוק הנוחים לא ישתנו, הרחבת פעילות ה"אפס קילומטרים" עשויה להפוך לאיום מבפנים על עסקי הליבה של חברות הליסינג, בבחינת "לנסר את הענף שעליו הן יושבות".

הסיבה היא שאותה פעילות שיווק "קמעונאית" של רכבי אפס קילומטרים חושפת בפני לקוחות הליסינג התפעולי את העיוותים שקיימים במס שווי השימוש ובעלות החודשית שאותם הם משלמים, ומקטינה את המוטיבציה שלהם להמשכת הליסינג.

הנה דוגמה מעשית: לקוח ליסינג תפעולי שקיבל מהמעביד משפחתית שמחיר המחירון שלה הוא 130 אלף שקל, ישלם במשך שלוש שנים למדינה שווי שימוש שנגזר כאחוז מאותו מחירון רכישה קשיח ומנופח בתחילת התקופה, וסביר להניח שהוא גם ישלם דמי ליסינג חודשיים שנגזרים ממנו. אלא שבו בזמן אותה חברת ליסינג (או מתחרותיה) מוכרת ללקוח פרטי את אותה משפחתית חדשה עצמה ב-115 אלף שקל בלבד ללקוחות במסלול ה"אפס קילומטרים" - וזה עוד אחרי הרווח שלה. במילים פחות רשמיות, מדובר בפריטה מתמדת על אינסטינקט ה"יצאת פראייר" של לקוחות הליסינג.

מה שבטוח הוא, שאם תיפסק קרן השפע של ה"אפס קילומטרים", שמחזקת כיום את התלות של חברות הליסינג העצמאיות ביבואנים, ספק אם השוק יחזור לנקודת המוצא שלו - שבה חברות הליסינג, או לפחות העצמאיות, נמצאות "בכיס של היבואנים". הרגולציה בשוק הרכב משתנה כיום ובפני חברות הליסינג נפתחות, בתיאוריה, אפשרויות להצטייד ברכב חדש מאפיקים כמו יבוא מקביל עצמי או רכישה מיבואנים מקבילים, תוך עידוד מלחמת מחירים בינם לבין היבואנים הסדירים. בין אם אפיקים כאלה יתממשו או לאו (ראו בהמשך), אפשר להניח שכל חברת ליסינג שמסתכלת קדימה בוחנת כיום את האופציות הללו בטווח של כמה שנים קדימה.

ביבואניות: גיוון כמפתח לשגשוג

גם בטבלת הדירוג השנתית של קבוצות יבוא הרכב, רב הנסתר על הגלוי. חלק מקבוצות היבוא שתופסות מסורתית את המקומות הראשונים - דוגמת כלמוביל וקבוצת מאיר - הן קבוצות מבוזרות ורב תחומיות עם פעילות בעלת ערך מוסף עסקי גבוה בתחום היבוא של משאיות, אוטובוסים, כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי), וכמובן פעילות ליסינג ענפה. ל"מאיר" יש גם מפעל משגשג להשכרת אוטובוסים.

ייתכן שאם פעילות שיווק הרכב הייתה מדורגת "נטו", הטבלה הייתה חושפת תמונה שונה. ובכל זאת, אפשר לקבל כמה תובנות מהנתונים.

הראשונה היא, שבענף יבוא הרכב הישראלי הפיזור של היבוא בין כמה מותגי רכב - ורצוי גם בין כמה מטבעות - הוא כמעט הכרח לשגשוג. פעילות מבוזרת מאפשרת ליבואן לפצות על דעיכה במכירות של מותג בודד כתוצאה משערי מטבע בעייתיים, קשיי אספקה בדגמי מפתח של מותג מסוים או בעיות שיווקיות ותדמיתיות בישראל. אם המסלול של השגת זיכיון רשמי ליבוא מותג רכב נוסף אינו זמין - ובדרך כלל הוא לא זמין - אז המטרה היא לפחות להשיג פיזור עסקי רחב ככל הניתן.

קרסו, שטיפסה השנה למקום השלישי בדירוג הכולל עם צמיחה של יותר מ-20% בהכנסות, היא אולי הדוגמה הטובה ביותר. החברה מחזיקה בתמהיל רכב "מושלם" שכולל מותג אירופי מרכזי לצד מותג יפני מרכזי, מותג נישה יוקרתי (אינפיניטי) ובשנתיים האחרונות גם מותג "LOW-COST" (דאצ'יה). השלושה משלימים זה את זה בנישות שונות, מספקים את הצרכים המשתנים של השוק - למשל המעבר לרכבי כביש-שטח, ותורמים להגדלה דו ספרתית משמעותית של הפעילות העסקית. כל זאת לצד פעילות מתרחבת של הקבוצה בתחום הרכב הכבד והצמ"ה.

תובנה נוספת היא בדבר הכוח יוצא הדופן שצובר כיום תאגיד יונדאי מוטורס בישראל. אמנם הטבלה לא מפרטת את התרומה נטו של יונדאי להכנסות היבואנית כלמוביל, אולם נתוני המכירות של המותג ידועים, וביחד עם הזינוק של 37% בהכנסות טלקאר, המייבאת את רכבי קיה - "המותג הבן" של יונדאי מוטורס - אפשר להסיק שהקונצרן הקוריאני אחראי לייצור של כמעט שליש ממכירות הרכב הפרטי בישראל.

היקף כזה, שמתורגם לנתח שוק שמתקרב ל-30%, אינו נובע מיתרון של שער מטבע, ואפילו לא מקיומם של דגמים אסטרטגיים שמתאימים להפליא לשוק הישראלי - דוגמת ספורטג', טוסון וכו'. כדי להגיע לרמה כזו צריכה להיות מאחורי הקלעים החלטה מודעת ויזומה של יצרן רכב לסמן ולכבוש נתחי שוק בישראל, גם במחיר של ויתור על רווחיותו.

יהיה מי שיקרא לזה "היצף", אחרים יקראו לזה "מערכת יחסים הדוקה וחמה בין היבואנים ליצרן", אבל הנתונים מעידים שכללי המשחק בין התאגיד הקוריאני ליבואנים שלו בישראל שונים בתכלית מכללי המשחק של מערכות היחסים האחרות בשוק.

והתובנה האחרונה היא, שלמרות שמשרד התחבורה מנסה בכל דרך אפשרית להרחיב את מעגל היבואנים ולפתוח את השוק, נראה שלמדינה עצמה יש אינטרס שהדבר לא יקרה.

בהנחה שבערך מחצית מההכנסות השנתיות של החברות המפורטות השנה בדירוג מתורגמות למסים (לאור המיסוי הכבד המוטל על רכב בישראל) הרי שמצב שבו 10 קבוצות עסקיות מייצרות למדינה למעלה מ-14 מיליארד שקל במסים, עם מגמת עלייה שנתית רצופה, הוא חלומו של כל פקיד אוצר וגובה מס. בקיצור, אם מישהו סבור שהדירוג של השנה הבאה יכלול בתוכו אפילו חמש קבוצות יבוא רכב חדשות, הוא כנראה שוגה באשליות.

דירוג דאנס 100 לסוכנויות יבוא ושיווק רכב

דירוג דאנס 100 לחברות ליסינג והשכרת רכב

עוד כתבות

גביע העולם בשלוש מדינות / עיצוב: אלישע נדב

מחירי הכרטיסים למונדיאל שברו שיא היסטורי. איזו נבחרת היא היקרה ביותר?

המשחקים האחרונים של רונאלדו ומסי, אורחים כמו מאסק, צוקרברג וטראמפ ופריסה על פני שלוש מדינות הפכו את מונדיאל 2026, שייערך ביוני, לאירוע חריג בכל קנה־מידה ● לראיה: מחירי הכרטיסים שברו שיא היסטורי ● בפיפ"א צופים 6.5 מיליון מבקרים, שייצרו 185 אלף מקומות עבודה למקומיים ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ

במחיר של 230 אלף שקל: הפלאג-אין שמציג טווח חשמלי כמעט כפול מהממוצע

לינק אנד קו הסינית, חברה אחות של וולבו, מציגה קרוס-אובר גדול ומפואר עם סוללה מסיבית וטווח חשמלי רציני, במחיר כניסה מרשים ● היא עדיין לא מלוטשת מבחינה דינמית, כמו מותגי הפרימיום האירופיים, אך מציעה יחס תמורה לכסף שעליו היצרנים המערביים יכולים רק לחלום

באיראן מודאגים: המדינה ממערב אסיה שמתקרבת לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: באיראן מודאגים מהתחממות היחסים בין ישראל וארמניה, החלום האימפריאלי של ארדואן נתקל בקשיים ויש קשר לישראל, ובאירלנד לא מכירים בזה שיש אנטישמיות במדינה • כותרות העיתונים בעולם

כסף בקיר. עם אלרם רג׳ואן / צילום: פרטי

הצעיר שסגר את עסקת הנדל"ן השביעית שלו בגיל 27

אלרם רג'ואן רק בן 27 וכבר אחרי 7 עסקאות נדל"ן ● מה שהתחיל ברכישה מוצלחת של דירה להשקעה בפתח תקווה, הפך למסע בלתי פוסק אחרי עוד ועוד אפיקי השקעה משתלמים - וצבירת שלל תובנות מהשטח ● וכן, יש גם את העסקה הלא מוצלחת בערד

מסחר פיזי בכסף בהודו / צילום: ap, Anupam Nath

המתכת היקרה שעקפה את הזהב בסיבוב, ושברה שיא של 45 שנה

מחיר החוזים על הכסף זינק ביותר מ־160% מתחילת השנה, בעודו שובר שיא של 45 שנה ● דצמבר היה אחד החודשים הטובים בהיסטוריה של התעשייה ● אבל יש מי שמזהירים: "מחירי הכסף נוטים לזנק מהר - ואז לקרוס"

אז מה באמת עומד מאחורי טרנד הילדים סיקס־סבן? / צילום: Shutterstock

אז מה באמת עומד מאחורי טרנד הילדים סיקס־סבן?

מהי אולומואוצקי טברוז'ק, היכן נמצא רחוב שלושת החצים, ואיזו תחנת רדיו שידרה מבניין בית הספר "המנחיל" שברמת גן? ● הטריוויה השבועית

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה שלילית בוול סטריט; הזהב הוסיף לשבור שיאים

למרות שננעלו בירידות היום, המדדים בוול סטריט סיכמו שבוע חיובי ● הבורסות בהונג קונג ובאוסטרליה היו סגורות היום לרגל חופשת ה"בוקסינג דיי" ● אמש לא התקיים מסחר בוול סטריט ובאירופה לרגל חג המולד ● הזהב שובר שיא פעם נוספת ●  אורקל בדרך לרבעון הגרוע ביותר מאז 2001

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השינויים שישפיעו על הכסף שלנו ב-2026 - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כל מה שצריך לדעת על השינויים שישפיעו על הכסף שלנו לקראת 2026 ● מה ההבדלים בין פוליסות חיסכון וגמל להשקעה ואיפה מרוויחים יותר ● זו השנה החזקה בשוק ההנפקות מאז 2021 בבורסה בת"א - ואלו ההנפקות הגדולות ● וגם: למה כדאי לכם להשקיע בזהב?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם הירידות החדות ימשיכו גם במסחר היום, ומה יעשו הדואליות?

מימושים חדים וחשש מהסלמה ביטחונית צפויים להמשיך להעיב היום על הבורסה בתל אביב, רגע לפני המעבר לשבוע המסחר החדש ● מניות הארביטראז' ייתנו פוש ירוק מתון בפתיחת המסחר, אך ככל שהירידות יימשכו הן עלולות להשליך על ביצועי 2025 ועל ההנפקות שעל הפרק ● וול סטריט מאותתת על עייפות, הזהב והכסף חוזרים למרכז הבמה והביטקוין מאכזב ● וגם: למה הנפט יורד?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סופו של עידן: הבורסה נפרדת מימי ראשון – המדדים ננעלו בעליות

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.4%, ביום המסחר האחרון לפני המעבר לימים שני עד שישי ● תמר פטרוליום קפצה בכ-5%, אל על ירדה ● במגדל שוקי הון מעריכים כי גם 2026 תהיה שנה חיובית בשוק החוב המקומי ● במזרחי טפחות מעריכים: העלאת תקרת הפטור ממע"מ ל-150 דולר לא תוריד את המחירים ● הזהב הוא הכוכב הגדול של 2025 ● וגם: מניית הסייבר הישראלית שעשויה לעלות במעל 20%

עבדירחמן מוחמד עבדולאהי, נשיא סומלילנד ובנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל / צילום: Reuters, Monicah Mwangi, Jonathan Ernst

מים, נפט וציר אסטרטגי מול טורקיה: מאחורי ההכרה הישראלית בסומלילנד

אחרי שנים של מגננה מול שלוחות הטרור של איראן וההתפשטות הטורקית, ירושלים מאמצת אסטרטגיה יצירתית - הכרה במדינה שאיש לא הכיר בה קודם ● מהקשרים ההדוקים של נתניהו עם מודי ההודי ועד מלחמות המים והנפט מול מצרים וסומליה - כך נבנה הציר החדש

ח'אלד משעל / צילום: ap, Osama Faisal

חמאס הכריע: תוך ימים או שבועות יתקיימו בחירות בארגון

דיווח סעודי: חמאס מתכוון לקיים בחירות לראשות הלשכה המדינית "בתוך ימים או שבועות" ●  המשטרה באיטליה עצרה תשעה חשודים בגין גיוס כספים עבור חמאס ● נתפס המחבל החשוד בירי ליד מחסום חשמונאים ● שמשון מרדכי בן 68 ואביב מאור בת 19 הם הנרצחים בפיגוע המשולב בצפון ● ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על הכרה רשמית ברפובליקה של סומלילנד כמדינה עצמאית וריבונית; מצרים, קטאר וטורקיה גינו ● עדכונים שוטפים

מרכז המיון דואר ישראל / צילום: גיא יחיאלי

אחרי שנה כחברה פרטית, בדואר ישראל מתעודדים מ-231 אלף תלונות בלבד

שנה אחרי ההפרטה, בדואר ישראל מנסים להוכיח שתם עידן הפקסים והחבילות האבודות ● המנכ"ל לרון מציג ירידה עקבית בתלונות והשקעות ענק במיון, אך בשטח, מורשת העבר עדיין מנצחת ● כעת, עם שאיפות להפוך לבנק ורפורמת המע"מ, הדואר מתייצב למבחן מציאות

נשים מציגות את דגל סומלילנד לאחר הבחירות לשלטון ב־2024 / צילום: ap, Abdirahman Aleeli

המהלך שמטלטל את אפריקה: למה ישראל הכירה בסומלילנד?

ישראל הפכה לחברה הראשונה באו"ם שמכירה רשמית בסומלילנד כמדינה עצמאית ● מה החשיבות הביטחונית של הצעד למערכה נגד החות'ים, מי המדינה שמשקיעה מאות מיליוני דולרים בטריטוריה האפריקאית - ואיך מגיב העולם למהלך? גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

היועץ הפיננסי ישלם מאות אלפים בגלל שלא מנע מבעל עסק להקים אותו

העליון קבע כי זכותם של עורכי דין לשכר־טרחה אינה גוברת על האינטרס הציבורי שבחילוט כספי נאשמים ● ביהמ"ש דחה תביעה לפיצול משק חקלאי בין שתי אחיות ● יועץ פיננסי חויב לפצות בעל עסק שקרס, לאחר שנקבע כי היה עליו לייעץ לו שלא לפתוח את העסק מלכתחילה ● 3 פסקי דין בשבוע

פרופ' אוליבר הארט / צילום: אלון גלבוע

"קולגות חושבים שיצאתי מדעתי": הכלכלן חתן פרס נובל שרוצה להכניס ערכים לשוק ההון

פרופ' אוליבר הארט רוצה להחזיר ערכים כמו הוגנות לחוזים, לישיבות דירקטוריון ולאסיפות בעלי המניות ● בימים אלה הוא מקדם רעיון חתרני כמעט לדמוקרטיזציה של שוק ההון ושיתוף בעלי המניות בקבלת החלטות שוטפות של חברות ● השבוע הוא הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס השנתי של מרכז אריסון ל-ESG בבית הספר אריסון למנהל עסקים של אוניברסיטת רייכמן ● ניצלנו את ההזדמנות כדי לברר איתו איך המודלים שלו עובדים במציאות

עו״ד גיל וייט, שותף מנהל במשרד הרצוג פוקס נאמן / צילום: עידן גרוס

הצעד של הרצוג פוקס נאמן: קרן השתלמות כסטנדרט לכל עורכי הדין

הרצוג פוקס נאמן ייתן קרן השתלמות לכל עורכי הדין החל מוותק של שנה ויעלה את שכר עורכי הדין בשנה הראשונה • קבוצת BST של משפחת טנוס אירחה בכירי משק באירוע בחוות רונית • בנק מזרחי טפחות יעניק מענק לילדים שנולדו אחרי ה-7 באוקטובר 2023, במהלך בהובלת שורד השבי שגיא דקל חן • וגם: מינויים חדשים בקרן אלפא הזדמנויות ובפלאפון • אירועים ומינויים

צחי (מימין) ועידו חג'ג' / צילום: ישראל הדרי

דירות בלי חניה, קומת קרקע ציבורית ותחרות מטורפת: האחים חג'ג' מסבירים איך בכל זאת מוכרים בתקופה מאתגרת

צחי ועידו חג'ג', בעלי קבוצת חג'ג', מספרים איך ניצלו את ההתעוררות שיצר הקמפיין של המתחרה בשדה דב ("בלי הדמיות יצאנו לשיווק") ● בראיון משותף עם האדריכל הישראלי ערן חן הם מדברים על המחירים ועל אתגרי התכנון בקו ראשון לים

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

רשות התחרות משנה את הכללים. האם תחנת הכוח דוראד תאושר?

תחנת הכוח דוראד לא הייתה יכולה להתרחב עפ"י התקנות הישנות, בשל מניות המיעוט של אדלטק - יצרנית החשמל הפרטית הגדולה בישראל ● השינוי בתקנות נותן לדוראד הזדמנות נוספת, אך ייתכן כי אדלטק ושותפיה בדוראד ייאלצו להיפרד בכל זאת, דבר שיסיים סכסוך ארוך שנים בין השותפים

קניות באינטרנט / אילוסטרציה: Shutterstock

"הליך לא תקין": האם בג"ץ יפסול את הפחתת המע"מ על יבוא אישי?

איגוד לשכות המסחר עתר לבג"ץ בטענה כי הצו שהכפיל את הפטור ממע"מ על יבוא אישי נחתם בהליך לא תקין • המדינה נדרשה להגיב בתוך שבוע, וחברי כנסת מהקואליציה מאותתים על התנגדות