בדיוק לפני עשור, באוגוסט 2006, הפך קובי אלכסנדר לנמלט ומבוקש על-ידי ה-FBI, כשלא התייצב כנדרש לדיון בבית משפט בניו-יורק, מקום מגוריו דאז. צו מעצר הוצא נגד אחד ממובילי סצנת ההיי-טק המקומית והחשדות נגדו כללו אז סעיפים של הונאת משקיעים, גניבת כספים, זיוף מסמכים והצהרות כוזבות.

מי שייסד את קומברס, עמד בראש אחת מספינות הדגל של ההיי-טק הישראלי דאז והוביל אותה לשיאים עסקיים, ניהל למעשה מאחורי הקלעים הונאה המתוחכמת שכללה Backdating - תיארוך לאחור של מועד הקצאת אופציות, במטרה לגרוף רווחים גדולים יותר למקבלי האופציות - והוא בראשם. בנוסף דווח שאלכסנדר, לצד שניים מבכירי קומברס דאז - דיוויד קריינברג שהיה סמנכ"ל כספים ו-וויליאם סורין שכיהן כיועץ המשפטי - הקימו קרן חשאית ולא חוקית שבאמצעותה הקצו אופציות לעובדים פיקטיביים בתאריכים פיקטיביים; כך יכלו השלושה לגייס אנשי מפתח לקומברס תוך חלוקת אופציות במימוש מיידי.

בתחילה, מקום המקלט אליו ברח אלכסנדר לא היה ידוע. הערכות ראשונות דיברו על בריחה לישראל או לגרמניה, וגם עורך דינו מסר שאינו יודע דבר על מיקומו. לאחר מכן הופיע לפתע חוקר פרטי ישראלי שטען כי איתר את אלכסנדר בסרי לנקה - טענה שהתבררה בדיעבד כלא נכונה, משום שאלכסנדר התגלה דווקא בנמיביה שבאפריקה. מספר שבועות לאחר בריחתו, בסוף ספטמבר 2006, הודיע התובע בברוקלין שאלכסנדר נמצא בנמיביה שם חי בגלוי בקרב קהילה של ישראלים לשעבר.

לנמיביה לא היה אז הסכם הסגרה עם ארה"ב, אך ארה"ב החלה לפעול מיידית ועם מעצרו של אלכסנדר בנמיביה - הגישה בקשה להסגרתו. במשך למעלה משנתיים נדחו הדיונים על בקשת ההסגרה שוב ושוב, ולבסוף התוצאה הייתה שאלכסנדר המשיך לחיות את חייו הנוחים לצד בני משפחתו במדינה האפריקאית, בה נטמע היטב.

 

שנתיים של דיונים חשאיים

אתמול חל מפנה פתאומי בעלילה, כשאתר CNBC דיווח שאלכסנדר יחזור לארה"ב, יעמוד לדין, כבר מחר, ויודה בסעיף אישום אחד (בתחילה דובר על 35 אישומים). זאת בעקבות הסכם פשרה שאליו הגיעו הצדדים לאחר שנתיים של דיונים חשאיים בין משרד המשפטים של ארה"ב, רשויות הממשל בנמיביה ועורכי דינו של אלכסנדר. בשלב זה לא ידוע מה יהיה עונשו של אלכסנדר, שייקבע מן הסתם על-ידי בית המשפט.

לאורך השנים, בכירים במספר חברות ציבוריות בוול סטריט נאלצו לתת את הדין על השימוש בפרקטיקה של בקדייטינג. העונש הכבד ביותר בפרשת הבקדייטינג הוטל על סמנכ"ל בחברת Monster, ג'יימס טרייסי, שנכנס לכלא לשנתיים. אחרים קיבלו עונשים פחותים.

כך למשל אמנון לנדן, לשעבר מנכ"ל מרקורי הישראלית (שנמכרה ל-HP) כפר בהאשמות נגדו, אך שילם קנס ונאסר עליו לשמש מנהל בכיר או דירקטור בחברה ציבורית למשך 5 שנים. אחרים, ובהם גם שותפיו של אלכסנדר להונאה בקומברס - קריינברג וסורין - הודו באשמה. סורין נשלח לכלא לתקופה של שנה ויום, ובמקרה של קריינברג השופטים ויתרו על כליאתו בשל שיתוף הפעולה עם הרשויות. נראה שהדיונים החשאיים שנערכו והפחתת מספר האישומים הובילו את אלכסנדר להבנה שזה הזמן מבחינתו לסיים את הגלות שלו בנמיביה.

אלכסנדר (64) בילה את רוב חייו הבוגרים בארה"ב, לשם הגיע לאחר שסיים את לימודי הכלכלה באוניברסיטה העברית ב-1978. בעבר פורסם שלמרות שהוא חי בארה"ב, הוא מקפיד להגיע לישראל בחופשות וילדיו מדברים עברית. ב-CNBC הזכירו אתמול שב-2008, אלכסנדר הטיס 200 אורחים לחגוג מסיבת בר מצווה לבנו בנמיביה.

כבר לא אותה החברה

קומברס הוקמה בשנת 1984 תחת השם "אפרת טכנולוגיות" על-ידי קובי אלכסנדר, בועז משעולי ויחיעם ימיני, והציעה לחברות תקשורת שירותי ערך מוסף שונים. בשנות ה-90 הפכה החברה למובילת שוק עולמית בתחום התאים הקוליים (voicemail) בהמשך החלה לספק גם פתרונות בילינג (גבייה) והתחרתה בתחום באמדוקס הישראלית.

טרם שערוריית הבקדייטינג הייתה קומברס חברת היי-טק בולטת עם שווי של מעל 5 מיליארד דולר אשר העסיקה יותר מ-2,000 עובדים בישראל. במארס 2006, תחקיר שערך "וול סטריט ג'ורנל" מצא שהחברה נהגה להקצות לעובדים ולמנהלים אופציות במחירי שפל, כדפוס התנהלות קבוע - ובמילים אחרות, בקדייטינג. קומברס החלה לבדוק את הנושא וגם רשות ניירות ערך של ארה"ב בדקה זאת. כעבור כחודשיים התפטר אלכסנדר מתפקידיו כיו"ר ומנכ"ל החברה.

בעשור שחלף מאז התפוצצה פרשת הבקדייטינג קומברס התקשתה להתאושש. ובדומה לאלכסנדר, גם מניית החברה הייתה ב"גלות" משל עצמה כשנמחקה ממסחר בנאסד"ק ונסחרה במשך שנים מעבר לדלפק בארה"ב. גם החברות האחרות שהיו אז חלק מהקבוצה, ורינט ואולטיקום, סבלו מכך, כי בדומה לקומברס גם הן לא יכלו לפרסם דוחות כספיים.

בסוף 2009 קומברס הגיעה להסדר פשרה שיישב תביעה ייצוגית שהגישו נגדה משקיעים בעקבות פרשת הבקדייטינג. החברה שילמה לתובעים 225 מיליון דולר, מהם נקבע ש-60 מיליון דולר יועברו על-ידי אלכסנדר עצמו. בנובמבר 2010 אלכסנדר יישב את התביעות האזרחיות נגדו בפרשה בתשלום של 53 מיליון דולר.

ארבע שנות ניהול החברה על-ידי אנדרה דהן הסתיימו ב-2011 ללא הישגים מיוחדים ואחרי פיטורים של אלפי עובדים במספר סבבים (נוהג שנמשך לאורך כל השנים בחברה, ובשנה האחרונה, לאחר התאגדות עובדי קומברס בישראל, הוביל גם לסכסוכי עבודה).

ב-2011 חזרה המניה סוף-סוף להיסחר בנאסד"ק ושנה לאחר מכן, תחת המנכ"ל צ'רלס בורדיק, ביצעה כמה מהלכים אסטרטגיים שחיסלו למעשה את המבנה שלה כחברת החזקות. החברה הבת, סטארהום, נמכרה לקרן פורטיסימו ב-54 מיליון דולר, ולאחר מכן ורינט רכשה את החזקות החברה האם בה, והפכה לחברה עצמאית ללא גרעין שליטה. עוד קודם לכן נמכרה אולטיקום לקרן מארה"ב.

הפיצול לא הוביל למפנה בשווי השוק ובמניית קומברס. החברה, כעת בניהולו של פיליפ טרטבול, המשיכה לחפש כיוון, ובשנה שעברה ביצעה עוד שינויים אסטרטגיים (הכרזה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם טק-מהינדרה ההודית בתחום השירותים הדיגיטליים ומכירת חטיבת הבילינג לאמדוקס תמורת 273 מיליון דולר). הכסף שקיבלה מהעסקאות שימש לה לרכישת חברה בריטית פרטית בעסקה של כ-400 מיליון דולר כולל חוב. החברה הנרכשת, Acision, עוסקת בתחום הדיגיטל, וזה הפך לליבת העסקים של קומברס.

למעשה קומברס של היום אינה דומה כלל לזו שממנה אלכסנדר התפטר במאי 2006, כחודשיים אחרי גילוי שערוריית הבקדייטינג וכשלושה חודשים לפני שנמלט - אפילו שם החברה הוחלף ל-XURA. השבוע הושלמה העסקה למכירת החברה לקרן ההשקעות Siris, ב-643 מיליון דולר.

האם לאחר שתסתיים הפרשה ימכור אלכסנדר את מניות אי.בי.אי שבידיו?

סיומה המסתמן של פרשיית הבריחה של קובי אלכסנדר מארה"ב, והפיכתו לעבריין נמלט, עשוי לסמן שינוי בהרכב בעלי המניות של בית ההשקעות אי.בי.אי הישראלי, הנמצא בשליטת שלוש משפחות המייסדים.

במאי 2005 רכש אלכסנדר נתח של כרבע מבית ההשקעות מידי שלושת המייסדים - צבי לובצקי, עמנואל קוק ודוד ויסברג - תמורת סכום של 50 מיליון שקל. אלכסנדר עדיין מחזיק במניותיו בבית ההשקעות, שנסחר בשווי של 368 מיליון שקל, כך שחלקו (19.2% מהמניות) שווה כ-70.5 מיליון שקל.

הכנסתו של אלכסנדר לאחת מחברות הברוקרים הפרטיות הוותיקות בשוק ההון, זמן קצר טרם בריחתו לנמיביה, נבעה מרצונם של בעלי השליטה לממש חלק מהחזקותיהם, וכן מרצונם להסתייע בקשריו הבינלאומיים ובניסיונו להרחבת פעילותה של אי.בי.אי מחוץ לישראל, ובשוק ההון האמריקאי בפרט.

אלכסנדר, יו"ר ומנכ"ל קומברס טכנולוג'י, הכיר היטב את שוק ההון, מעבר למהלכים הפיננסיים המרשימים שהנהיג בחברת הטכנולוגיה שבשליטתו. במהלך לימודי מינהל עסקים באוניברסיטת ניו-יורק, עוד בטרם ייסד את קומברס, עבד אלכסנדר בבית ההשקעות שירסון, ומאוחר יותר, בתחילת שנות ה-80, התפרנס כיועץ פיננסי עצמאי לחברות בינלאומיות.

בראיון שקיימנו לפני כשנה עם מנכ"ל בית ההשקעות, עדו קוק, אמר האחרון כי "קובי אלכסנדר לא מעורב בשום צורה בפעילות החברה. בינתיים המניות אצלו כמשקיע פיננסי. ביום-יום זה לא משפיע עלינו". קוק התייחס גם לאמירות שלפיהן ההחזקה של אלכסנדר עלולה לחסום כניסה לפעילויות ועשיית עסקאות במניות החברה, ואמר: "הקשר של אלכסנדר לחברה עד עתה כמעט ולא הורגש בפעילות של אי.בי.אי. אנו פועלים מול עשרות גופים בחו"ל באופן שוטף ואינטנסיבי וללא הפרעה".

לשאלה האם הציעו לאלכסנדר דרך למכור את מניותיו ולעזוב, ענה אז קוק ש"אנו נמצאים איתו באיזשהו קשר. מדי פעם זה עולה. כרגע הוא מחזיק במניות". לא מן הנמנע כי אמש שיחררו באי.בי.אי אנחת רווחה גדולה.

רכבת ההרים של קומברס וקובי אלכסנדר