משרד הכלכלה הודיע אתמול (ג') על סגירתו ל-48 שעות של אתר הבנייה של פרויקט "גינדי TLV" במתחם השוק הסיטונאי בתל-אביב בעקבות תאונה שהתרחשה בו ביום שני בלילה בה נפגע אחד העובדים במקום.

על פי הדיווחים, בשעה 2:30 בלילה, נפל עובד כבן 20 מגובה שמונה מטרים, ופונה על ידי מד"א במצב קשה לבית החולים עם פגיעה רב מערכתית כשהוא מורדם ומונשם. לאחר התאונה הודיע משרד הכלכלה על פתיחת חקירת האירוע וסגירת אתר הבנייה ל-48 שעות.

זו הפעם הראשונה בה נסגר אתר בנייה בעקבות היפגעות עובד, מאז נכנס לתוקף התיקון לחוק הפיקוח על העבודה, המעניק למפקח משרד הכלכלה סמכות לסגור אתר בנייה שהתרחשה בו תאונה קשה עד לתיקון הליקויים שגרמו לה.

ממשרד הכלכלה נמסר: "בהתאם לתיקון לחוק הפיקוח על הבנייה, ובשיתוף משטרת ישראל, הוצא צו לסגירת האתר ל-48 שעות. האתר ייפתח שוב רק לאחר בדיקה מעמיקה של מפקח ממנהל הבטיחות".

מחברת גינדי השקעות נמסר: "מבדיקה ראשונית שהתבצעה על ידי החברה, לא ברור כלל האם האדם שנפגע נמנה על עובדי חברות הבנייה הפועלות באתר, בסט, דניה סיבוס ומנרב, והעניין מצוי עדיין בבדיקה. חברת הפיקוח המפקחת על עבודות הבנייה באתר היא ניצן עינבר, מחברות הפיקוח המובילות בישראל. בנוסף, באתר מועסקים יועצי בטיחות נוספים הן על ידי היזמים והן על ידי חברות הבנייה המבצעות. על פי הוראות הדין הופסקה הבנייה ל-48 שעות. החברה הורתה לכל הגורמים לסייע לגורמי האכיפה בבדיקת העניין".

מחברת בסט נמסר: "המקרה הזה כמו גם האירוע המצער שאירע בנובמבר 2015 אינם קשורים לבסט אשר בונה במתחם השוק הסיטונאי את השטחים המסחריים והציבוריים בלבד. מהבירורים שנעשו עד כה, הפצוע במתחם השוק הסיטונאי אינו קשור לבסט וככל הנראה כלל אינו פועל בניין (העבודה באתר מסתיימת בשעה 19:00 בערב והפצוע נמצא באתר בשעה 2:30 לפנות הבוקר).

"כנראה שהפצוע נכנס לאתר באופן לא חוקי. נסיבות האירוע נבדקות על ידי המשטרה. קבוצת בסט משתפת פעולה עם כל הגורמים לבירור מלא של נסיבות המקרה.

 

"לגבי האירוע שהתרחש בחודש נובמבר 2015 - כאמור מדובר בפועל של קבלן משנה שהועסק על ידי חברה בנייה אחרת שבונה ארבעה בנייני מגורים במתחם. קבוצת בסט רואה חשיבות רבה בשמירה על בטיחות הבנייה באתריה. הקבוצה פועלת על פי חוק ומשקיעה מאמצים רבים במניעת תאונות עבודה מתוך דאגה אמיתית לחיי ורווחת עובדיה".

את התיקון לחוק יזמו חברי הכנסת אלי אלאלוף (כולנו), אייל בן-ראובן (המחנה הציוני) ועבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), בעקבות שורה של תאונות עבודה שהתרחשו בחודשים האחרונים ושהביאו לפציעתם ואף למותם של פועלי בניין רבים באתרי בנייה.

על פי התיקון לחוק, מפקח עבודה מוסמך להוציא צו סגירה זמני לאתר בנייה שבו עובד נהרג או נפצע קשה בתאונת עבודה. המפקח רשאי להוציא את צו הסגירה למשך יומיים ולהאריך אותו בשלושה ימים נוספים.

לקבלן האחראי על הפועל שנפגע תינתן האפשרות להשמיע את טענותיו לביטול הצו בהזדמנות הראשונה, ובמידה שיוכיח כי עמד בכל הוראות הבטיחות הנדרשות - הצו יבוטל. הפרת צו הסגירה תהווה עבירה שדינה עונש מאסר של שנתיים, או קנס בסך 75 אלף שקל, או שני העונשים יחד, וכן קנס בגובה 1,400 שקלים חדשים לכל יום שבו נמשכת העבירה. הוראות החוק יחולו גם על אתרי בנייה שאינם מוסדרים