גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

22 אלף דירות חדשות: הבוננזה של המדינה במגזר הערבי

אחרי שנים של עצימת עיניים והתעלמות מתכנון במגזר הערבי - הן מצד רשויות המדינה והן מצד התושבים עצמם - ניתן כבר להכריז על ניצני שינוי ■ המבחן הגדול יהיה במעבר משלב התכנון ליישום בשטח

נצרת / צילום: איל יצהר
נצרת / צילום: איל יצהר

החלטת ממשלה מס' 922, "לפיתוח כלכלי באוכלוסיית המיעוטים", התקבלה בדצמבר האחרון וגררה ביקורות מכל כיוון עוד בטרם יבש הדיו על החתימות עליה. לפי אותה החלטה, יוקצו לפיתוח המגזר הערבי כ-15 מיליארד שקלים על פני חמש שנים.

ראש הרשימה הערבית המשותפת ח"כ איימן עודה היה סקפטי: "אף שאנחנו למודי אכזבות מהעבר ואין לנו אשליות לגבי המדיניות הגזענית של הממשלה, אנחנו מקווים שהדרג המקצועי באוצר ימשיך לתת את הטון ושנראה יישום מלא של התוכנית". בדיון שנערך בכנסת הוסיף ח"כ יוסף ג'בארין כי הצרכים האמיתיים של המגזר נאמדים ב-30 מיליארד שקל לחמש שנים, "וגם אז לא נגיע לשוויון", אבל לפחות זה בכיוון הנכון.

ראש הממשלה נתניהו אמר כי "מדובר בתוספת משמעותית שנועדה לסייע לאוכלוסיית המיעוטים לצמצם פערים". נתניהו ביטא במידה מסוימת גם את רחשי לבם של הטוקבקיסטים, כשהוסיף כמה מילים לגבי מטרות הממשלה מעבר לצמצום פערים ולתיקון האפליה: "התוכנית תוביל להפסקת בניית צמודי קרקע ולמעבר לבנייה לגובה כפי שקיים בכל הארץ. במקביל, התוכנית תחזק את אכיפת החוק בקרב אוכלוסיית המיעוטים בדגש על בנייה בלתי חוקית".

22 אלף יח"ד

התוכנית קבעה יעדים לטיפול בתחומי החינוך, תשתיות ונגישות לתחבורה, תעשייה ומסחר, תעסוקה, ביטחון פנים, תרבות, בריאות ועוד.

אחד הסעיפים הארוכים והמפורטים בה הוא סעיף 7 העוסק בתחום הדיור, והוא כלל כמה הצעות לא פחות ממהפכניות. בין היתר הוחלט להקצות את השיעור ההולם לאוכלוסיה מתוך התקציב להקמת מוסדות ציבור, להקצות 30% מכספי הקרן לשמירה על שטחים פתוחים המיועדים לרשויות המקומיות - לרשויות הערביות, לקדם תכנון מתארי שהיה תקוע במשך שנים, ועוד.

לפחות על שולחן השרטוט, דברים סוף סוף מתחילים לזוז. ל"גלובס" נודע כי בהתאם להחלטת הממשלה לאשר השנה 100 אלף יחידות דיור בכל הארץ, בתוכנית העבודה של מינהל התכנון הוחלט לתכנן במגזר הערבי יחידות בסדר גודל שתואם את חלקם של הערבים באוכלוסיה. כיוון שכך, בתוכניות העבודה לשנה זו כלולות 22 אלף יחידות דיור ביישובי המגזר הערבי, לעומת 16 אלף יח"ד שאושרו בוועדות המחוזיות ביישובים הערביים ב-2015.

מתוך 22 אלף היחידות הללו, בכמה אלפים מעורבת הוותמ"ל, הוועדה לקידום מתחמים מיוחדים לדיור. הוותמ"ל כבר אישרה תוכנית בטורעאן ל-1,000 יח"ד, שתי תוכניות - בבסמת טבעון ובביר אל מכסור - הכוללות יחד כ-1,700 יחידות דיור כבר הופקדו, וכן הוחלט להפקיד שלוש תוכניות הכוללות כ-10,000 יחידות דיור נוספות: בטייבה (2,300 יח"ד), בטמרה (6,900) ובמזרעה (670).

נוסף לאלו הוכרזו עוד מתחמים מועדפים ביישובי מיעוטים, שניתן יהיה לקדמם בוותמ"ל, ובהם היישובים פורדיס, אבו גוש, אום אל פאחם, שפרעם, רהט ועוד. בתוכניות אחרות, לא של הוותמ"ל, מקודמות בין היתר למעלה מ-5,000 יחידות דיור ביישוב הדרוזי דלית אל כרמל, 1,000 יחידות בעראבה, ועוד (ראו טבלה).

אחת הטענות הקבועות המופנות כלפי המגזר הערבי, וגם ראש הממשלה הזכיר אותה, היא הצורך לחסוך בקרקע ולבנות באופן מתוכנן וצפוף. כמה מיחידות הדיור הרבות הללו מתוכננות בבנייה רוויה?

מיכל מריל, מנהלת אגף א' תכנון ובקרה במנהל התכנון: "מתוך 22 אלף - כ-6,100 מתוכננות לבנייה רוויה".

- מה ייחשב לבנייה רוויה?

"בקרקע פרטית צפיפות של כ-6 יח"ד לדונם ומעלה תיחשב כבניה רוויה, בעוד שבקרקע מדינה צפיפות של כ-8 יח"ד לדונם תיחשב כבנייה רוויה.

"עם המעבר מיישובים כפריים לישובים סמי-עירוניים ועירוניים צפיפות הבנייה הולכת וגדלה והיום מקודמות יותר ויותר תוכניות לבנייה רוויה בחלק מהישובים כמו סחנין, שפרעם, תמרה וטייבה. בנייה רוויה מאפשרת ניצול מירבי ופיתוח שכונות מודרניות מבחינת יתרונות לגודל ע"י פיתוח ופריסת תשתיות יעילה, יצירת ספי כניסה למוסדות חינוך ותרבות לטובת האוכלוסייה, שטחי תעסוקה ומסחר ועוד".

התהליך, אומרת מריל, מתרחש בצורה הדרגתית: "במהלך התכנון ובמפגשים עם הציבור אנו מזהים נכונות בקרב הצעירים לגור במרחק מההורים, בשכונות עם בנייה רוויה ותשתיות מודרניות, אך בתחום היישוב בו נולדו וגדלו".

הבעיות שאפיינו תמיד את הבנייה במגזר הערבי היו ריבוי קרקעות פרטיות (לצד מחסור בהקצאה של קרקעות מדינה), היעדר סחירות בקרקע (בעלים של קרקע פרטית אינם מוכרים אותה), היעדר בנייה קבלנית וגם היעדר ניידות של תושבים בין היישובים. "נוצר מצב שבו חלקים לא מבוטלים מהישוב הוותיק אינם בנויים בפועל, למרות שהם מאושרים לבנייה למגורים. ביישובים רבים, חלק גדול מהקרקע מצוי בידי מעט משפחות, מה שמותיר זוגות צעירים רבים שאין בבעלותם קרקע מחוסרי פתרונות דיור".

חסם רציני לבנייה מתוכננת ולהוספת שטחי ציבור היה היעדר תוכניות מתאר עדכניות ליישובים הערביים. מיעוט תוכניות המתאר היה קשור גם לכך שלא הוקצו מספיק משאבים, וגם לחוסר היכולת של רבים מראשי הרשויות הערבים לבצע מהלכים נדרשים, כמו למשל להתמודד עם התנגדות בקרב התושבים לתוכניות איחוד וחלוקה ולהפקעות שטחים.

אולם בשנים האחרונות חלו חילופי שלטון ברשויות רבות, וגם משרדי הממשלה נתנו גז, וחלה התקדמות בתחום.

עאוני זריקת, מהנדס מועצת כפר כנא, אומר שיישובים בסדר גודל כמו כפר כנא, לא יכולים בכלל לתכנן תוכנית מתאר בעצמם: "הכנת תוכנית מתאר גדולה על היכולת שלנו. גם מבחינה כספית וגם מבחינת ידע וניסיון וגם מבחינת כוח האדם - אנחנו בסך הכול שני מהנדסים ומזכירה. חוץ מזה, במינהל התכנון זו רמה אחרת. יום אחד עברתי ליד בית קפה ופגשתי את אחד מאנשי צוות התכנון. שאלתי אותו מה הוא עושה, אמר שהוא לומד מאנשים מה הם צריכים.

"נוסף לכך עשו ארבע פגישות של שיתוף ציבור ועלו משם דברים שלא יכולנו להזיז אחרת. למשל, יש קרקעות דרומית לכפר כנא שלא שייכות אלינו, אלא לנצרת עילית, 615 דונם שהם מהצד שלנו של כביש 77, וטבעי שיהיו שלנו. הגשנו כמה בקשות לספח את זה אלינו, אבל רק כשהתושבים עצמם התלוננו הבינו שזה לא הגיוני. לא היינו מגיעים לכך באופן אחר".

- מה למשל חסר לכם ביישוב?

"יש לנו אולם ספורט אחד ל-22 אלף איש, ומעון אחד. אין בריכה".

- ומה לגבי בנייה רוויה?

"8 יחידות דונם בקרקעות פרטיות זה בסדר, זה כבר קורה. בקרקעות מדינה זה בעייתי. צריך זמן. כשנגיע לשיווק ולבנייה של קרקעות מדינה נראה מה נעשה - אולי יעשו עמותה כמו של דתיים ויבנו. יש פתרונות".

לפיכך, בתוכנית 922 הוקצו 80 מיליון שקל לתכנון מתארי ביישובים שבהם יותר מ-5,000 בני אדם. לתכנון מפורט ולתוכניות איחוד וחלוקה הוקצו 176 מיליון שקל ל-40 אלף יחידות דיור, כך על פי נתוני עמותת אינג'אז, המייעצת לרשויות המקומיות הערביות.

לפי נתוני מינהל התכנון, ל-62 יישובים אושרו בעשור האחרון תכניות מתאר עדכניות. מתוכם, 45 תוכניות קודמו במינהל התכנון עצמו, ושאר התוכניות קודמו על ידי הרשות או על ידי הוועדה המקומית, משרד הבינוי והשיכון ורשות הבדואים להסדרת ההתיישבות בנגב. ב-51 יישובים נוספים מקודמות בימים אלה תוכניות מתאר שנמצאת בשלבים שונים, 44 מהן מקודמות על ידי מינהל התכנון. בין אלה: אבו גוש, אום אל פאחם, ג'סר א זרקא, דלית אל כרמל, חורפיש, טירה, קלאנסואה, ראמה, ריינה, פורדיס, פסוטה ועוד.

"שטחי ציבור של המדינה"

בשורה התחתונה, לכ-93% מהאוכלוסייה ביישובי המגזר (כלומר, לא בכל היישובים אבל לפחות בגדולים שבהם) יש תכנון מתארי עדכני בתוקף או בהליכי תכנון. הליכי התכנון, נזכיר, ארוכים. וגם התוצר המתקבל לא תמיד מקובל על התושבים, שזועמים שליישובים היהודיים יש קרקעות מדינה - ולערבים עד כה בקושי ניתנו.

משום כך, ולאחר שנים רבות שבהן זה כמעט ולא נעשה, מנסים עתה בממשלה להגדיל את השטח של היישובים הערבים. "במסגרת התכנון, אנו מנסים לאתר קרקעות מדינה הסמוכות ליישובים, וככל שהדבר מתאפשר ומתחבר מבחינה תכנונית ותפקודית, קרקעות אלה מצורפות ליישוב ומתוכננת בהן בנייה רוויה שתשווק ותפותח על ידי המדינה. יישובים רבים דורשים כי הבנייה הזו תשווק לבני המקום בלבד, וביישובים אחרים, המשפחה מתאגדת ורוכשת דירות בבניין אחד, למשל בכפר מנדא".

- איך פותרים את המחסור במבני ציבור ובשטחי ציבור?

מריל: "לשם כך נדרשת הנהגה איתנה ואמיצה שתדע להוביל שינויים ביישוב ותהיה עמידה בפני לחצים. במסגרת תהליכי שיתוף הציבור, זו אחת הסוגיות שעולה לדיון.

"ברמת התכנון, לא כל הישובים בשלים למימוש אפשרות זו, אך בלא מעט ישובים מקודמות תכניות איחוד וחלוקה. זהו תהליך מורכב שבו מעורבים כל בעלי הקרקע, ולרוב נקבעים מראש עקרונות הכוללים חלוקה שוויונית של נטל ההקצאות לצרכי ציבור, היצמדות לחלקות המקור ככל הניתן והבטחת חלוקה השומרת על הערך היחסי של החלקות המיועדות לבנייה.

"בנוסף, במסגרת התכנון, ישנו ניסיון להפריש ככל הניתן קרקעות לצרכי ציבור משטחים בבעלות מדינה. לרוב מדובר בשטחי ציבור גדולים כגון בתי ספר או פארקים. פתרון אחר הוא הפרשת שטחי ציבור בשכונות החדשות, אשר יפצו על המחסור בגרעין הוותיק".

בעמותת אינג'אז יודעים לספר בעניין זה כי במשרד השיכון פועלים במרץ למפות צרכים ולחתום על הסכמי פיתוח. לאחר דין ודברים עם אגף התקציבים באוצר, הגיעו להסכמה כי מתוך כ-750 מיליון שקל שהוקצו לבניית מבני ציבור במגזר הערבי למשך חמש שנים, 70% יוקצו דווקא לבנייה בשכונות הישנות ולא החדשות, שבהן אפשר ממילא לגבות גם היטלי פיתוח.

שטחי תעסוקה: מחפשים פרויקטים מחוללי הכנסה

"במסגרת הכנת תוכניות המתאר, ובחלק מהתוכניות המפורטות הכוללות היקף משמעותי של יחידות דיור, נבחן גם ההיבט הכלכלי של הרשות המקומית. ככל שהדבר ניתן ונדרש, מוקצה אזור תעסוקה ושטחי מסחר", אומרת מיכל מריל ממינהל התכנון. "במרבית היישובים, השימושים המותרים באזורי התעסוקה מאופיינים בעסקים בגודל קטן. במקרים רבים מוקצים שטחים שמטרתם פינוי מטרדים מגרעין היישוב. ביישובים הגדולים יותר והמונגשים, מוקצים שטחים גם לתעסוקות נקיות, עתירות ידע, משרדים, אולמות כנסים ועוד. ניתן דגש גם על תעסוקת נשים כמו שילוב של מרכזי מלאכה ומורשת, הסעדה ויחידות אירוח".

- כל יישוב צריך אזור תעסוקה?

"ביישובים שבהם אין היתכנות להקמת אזור תעסוקה, מינהל התכנון תומך בשילוב יישובי המגזר במוקדי תעסוקה אזוריים המשותפים למספר רשויות, שלהן יתרונות לגודל".

פרויקט "רשויות מצטיינות" של משרד הפנים הכיר ב-16 רשויות ערביות שהן "בעלות פוטנציאל לפיתוח כלכלי", במטרה "לחולל בהן שינוי משמעותי ולהביאן לידי יציבות ועצמאות כלכלית". במשרד מצהירים בגלוי שהמטרה היא גם שהתוכנית תייצר "השפעה חיובית על רשויות אחרות אשר ירצו לשפר ביצועיהן" ולהיכנס גם הן לפרויקט.

לצורך כך ניתן תקציב לפרויקט מחולל הכנסה, כלומר פרויקט שיעלה את ההכנסה או יוריד את ההוצאה של הרשות. "למשל חניון למשאיות שיוציא את המשאיות מתוך מרקם היישוב וגם ישלם ארנונה עסקית לרשות, או קניון", אומרים בעמותת אינג'אז. "מדובר בערך 10 מיליון שקל לפרויקט, ובסף הכול 350 מיליון שקל לחמש שנים ל-16 רשויות, זה כולל גם תקציב לפיתוח ארגוני. לא מעט כסף".

באשר לכל הרשויות האחרות, שהן דווקא החלשות יותר, נעשה ניסיון לתת כמעט לכל רשות פרויקט מניב ארנונה כלשהו, גם אם לא בתקציבי עתק. "מנסים לייצר הצלחות. לייצר תמונה שבה הרשויות הערביות מסתכלות ימינה ושמאלה, ויש מה לראות, ולא רק את תל אביב", אומרים באינג'אז.

עבירות הבנייה ייכנסו לתוכניות המתאר

מכשול רציני שעומד בפני הפיתוח במגזר הערבי, הוא ריבוי עבירות הבנייה. וגם בעניין זה, למטבע יש שני צדדים לפחות. במגזר היהודי יש רבים (השוכחים את עבירות הבנייה הרבות מספור בערים, בקיבוצים ובמושבים היהודיים) שאומרים שהערבים עושים דין לעצמם, וכן ומפגינים זלזול במדינה ובחוק שנתפס "של היהודים".

במגזר הערבי אומרים שאף אחד לא רוצה להיות עבריין, וכי עבירות הבנייה נובעות מאפליה ומהזנחה רבת שנים שגרמה לכך שבמגזר הערבי לא היתה במשך שנים אפשרות לקבל היתרי בנייה ולבנות באופן חוקי. מריל מסכמת בזהירות: "בשל מצוקת הדיור, היעדר תוכניות מפורטות בישובים וריבוי קרקע פרטית, הבנייה הלא מוסדרת נתפסת במקרים רבים כהכרחית ונכונה בקרב התושבים".

לאחרונה צוטט שר הפנים אריה דרעי כמי שמתכוון להגיע להסכמה מול המגזר הערבי בנוגע למחילה של עבירות בנייה קיימות, בתמורה לאכיפה מוגברת של עבירות בנייה מעתה והלאה. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ אמר ל"גלובס" בעניין זה כי "מבחינת שלטון החוק, אתה לא יכול לוותר ולהגיד שאדם שבית משפט הורה לו להרוס, אתה בהינף אחד אומר לו שהבית לא ייהרס. וגם בהיבט הפרקטי יש בעיות. יש דברים שנעשו בעבר שהכשרתם תמנע פיתוח. בתים שנבנו על כבישים מתוכננים. בעיה שנייה היא שזה לא מוכיח את עצמו. ברגע שמסירים את הרסן, מקבלים בנייה בלתי חוקית משולחת רסן".

למרות עמדתו הנחרצת של קמיניץ, מינהל התכנון מגלה גישה פרגמטית. מריל: "במסגרת הכנת תוכניות המתאר והתוכניות המפורטות, ומתוך מודעות למצוקות, לצרכים ולפערים, אנו משתדלים להסדיר את רוב הבנייה הלא מוסדרת ככל שהיא משתלבת עם תחום הפיתוח העתידי, ותוך ניסיון למצוא פתרונות יעילים לשטחי הציבור. ההסדרה הזו גם מקלה על הנהגת הישובים להתמודד עם הפרות בנייה עתידיות ולהגיע לסדר ציבורי ברמה טובה.

"עם זאת יש הבנה בקרב הנהגת הישובים כי לבנייה כזאת יש השלכות על המרחב הציבורי ועל האפשרות להתוות בצורה יעילה תשתיות, וכן השלכות על הכנסות הרשות מאגרות והיטלים, אולם הם מתקשים להתמודד עם סוגיית האכיפה. במסגרת התכניות המפורטות שמנהל התכנון מקדם, לרוב על קרקע פרטית, או קרקע מעורבת (בעלות פרטית ומדינה ביחד) יש ניסיון להגיע להסכמה עם כל בעלי הקרקע לצד תכנון שייתן מענה הן למצוקת הדיור והן לצרכי ציבור באופן מושכל".

אום אל פאחם נצרת וסחנין / צילומים:איל יצהר

המגזר הערבי

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

חוששים מטורקיה? יוון שוקלת רכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא צוללת ב-15%

נאסד"ק יורד בכ-2% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות תופסת תאוצה: הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות