2,232,172 ילדים פתחו היום (ה') את שנת הלימודים, מתוכם 158,958 תלמידי כיתות א' שעשו את צעדיהם הראשונים בבתי הספר ו-123,497 תלמידי כיתות יב' שיחתמו בקרוב 12 שנות לימוד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בחר לפתוח את שנת הלימודים בבית הספר "טמרה העמק" המשתייך לזרם הממלכתי-ערבי, במה שנראה כניסיון נוסף לתקן את העוול שגרמה האמירה שלו ערב הבחירות האחרונות ("הערבים נוהרים לקלפיות"). בביקור בטמרה השתתף גם שר החינוך נפתלי בנט, שדיבר אל הילדים בשפה הערבית: "אני מברך אתכם לרגל פתיחת שנת הלימודים החדשה. יחד, נרשום הישגים פורצי דרך. שתהיה לנו שנה של הבנה, אהבה, תקווה והצלחה. חשוב לי לומר לכם כאן, אני שר החינוך של כולם, כל התלמידים - ילדיי״.

בצד המילים היפות ובצד העובדה שבשנים האחרונות המדינה מקצה יותר משאבים במגזר הערבי, כשבוחנים את ההשקעה פר תלמיד (כולל תקציבים מטעם הרשויות המקומיות) מגלים כי התלמידים הערבים מקבלים הרבה פחות. לצורך השוואה, תלמיד בקלנסווה מקבל 4,900 שקל בשנה, לעומת 8,700 שקל בשדרות, 10,000 שקל בטבריה, 14,000 שקל בתל-אביב ו-15,000 שקל בחולון. הפערים ממשיכים להיות גדולים גם כשבוחנים את ההשקעה בתלמידים עם רקע חלש במיוחד. כך, לפי "מדד הטיפוח" של משרד החינוך, ההשקעה בתלמידים חלשים מהמגזר היהודי גבוהה ב-30% בבתי הספר היסודיים, ב-50% בחטיבות הביניים וב-75% בתיכונים.

לדברי מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, המשרד מתכוון להעמיק השנה את התכנית האסטרטגית שכוללת 4 מטרות עיקריות: קידום "למידה משמעותית" שמתיימרת להוביל להישגים לימודיים, מימוש עצמי ומצוינות; חיזוק החינוך לערכים יהודים וציוניים (לא ברור אם במגזר הערבי המשרד בחר במטרה חלופית - ש.נ); קידום שוויון הזדמנויות בחינוך וצמצום פערים; וחיזוק התרבות הניהולית-ארגונית. במשרד החינוך הרחיבו השנה את התוכנית של "שני מורים בכיתה", במסגרתה ב-2,000 כיתות בגנים ובבתי הספר היסודיים ישנו סטודנט להוראה שמלמד בכיתה לצד המורה. בנוסף, בכל גן עם 30 ילדים ומעלה תהיינה סייעת נוספת לאורך כל השנה, ולא רק בגנים בהם נמצאים בני 3-4.

בצל החגיגות, פתיחת שנת הלימודים הביאה איתה גם קטטה פוליטית בין רה"מ נתניהו לראש עיריית ת"א-יפו רון חולדאי, שעשוי להתמודד על ראשות מפלגת העבודה. נתניהו תקף את ההחלטה של חולדאי להפוך בהדרגה את בית הספר "שבח מופת" בדרום העיר לבית ספר שיקלוט רק ילדי מהגרים. ההחלטה התקבלה בעקבות לחץ של התושבים הוותיקים בשכונות הדרומיות שהתנגדו לבניית בית ספר חדש לילדי מהגרים על השטח של גינת לווינסקי, אולם הם מתנגדים גם למתכונת החדשה שנקבעה. נתניהו מצידו אמר בעניין כי הוא "מתנגד לסגירתו של שבח מופת והפיכתו למוסד לימוד עבור ילדי מסתננים". עיריית ת"א-יפו מסרה בתגובה כי "ראש הממשלה בוחר להוציא הודעות כאחרון הטוקבקיסטים, במקום לטפל בבעיית הזרים שהוא עצמו היה שותף ליצירתה". נתניהו מצידו לא נשאר חייב והודיע כי "חולדאי צריך להתבייש".