גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: ניסאן מקסימה 2016 - קאנטרי נוסח טוקיו

מאחורי שם המותג היפני והעיצוב האוואנגרד מסתתרת מכונית סלון שמשמרת ערכים של אמריקה הישנה והטובה ■ בישראל מזנקת ניסאן מקסימה למקום גבוה ברשימת התמורה לכסף בפלח שלה

בשנתיים האחרונות נהגנו בכמה וכמה מכוניות סלון אמריקניות חדשות, שניסו להתנער מהשורשים האמריקנים שלהן בכל דרך. חלקן אימצו מנועים קטנים וחסכוניים נוסח מכוניות אירופאיות, אחרות ניסו להיות יותר יפניות מיפניות ויש כאלה, שניסו להתחפש למכוניות פרימיום גרמניות.

למרבה הפרדוקס, דווקא במכונית יפנית, אמנם מתוצרת ארצות הברית, מצאנו החודש את ערכי הרכב האמריקניים השורשיים. המקסימה מגיעה אלינו מהמפעל הענק והמתוחכם של ניסאן שבפאתי נשוויל, טנסי - "עיר המוזיקה" - ומרחק שעתיים נסיעה מביתו של אלוויס פרסלי.

זוהי הטריטוריה של אמריקה המסורתית, ששומרת באדיקות על מבטא דרומי ועל ערכים חברתיים של אמצע המאה הקודמת, והמקסימה היא תוצר גאה של אותה מסורת. הממדים החיצוניים שלה, למשל, הם של "פול סייז סדאן" קלאסית עם אורך של כמעט 5 מטרים מפגוש לפגוש ורוחב של 2 מ' בין המראות. מציאת פתרון חניה מאולתר עבורה במרכז העיר אינה עניין של מה בכך.

העיצוב החיצוני אמנם מנסה להיות אולטרה מודרני, אך אפשר למצוא בו הקבלה רעיונית לדור של "עיצובי "החלל" של המכוניות האמריקניות משנות ה-50. רמזים לכך, אגב, אפשר למצוא במקורות ההשראה הרשמיים של מעצבי המקסימה שכללו, ואנחנו מצטטים: "מטוסי חמקן, קסדות טייס וסירות מרוץ".

התוצאה היא מיזוג בין חרטום אגרסיבי ועתיר זוויות, קימורים שריריים שזורמים מעל גלגלים ענקיים ומלוטשים, זנב ספורטיבי מוגבה ביחס לקו הגג ומשטח גג "צף" עם עמוד אחורי מושחר.

הוסיפו לעסק גם כמה אלמנטים מוכרים מבית יגואר ומרצדס וקיבלתם מכלול חזותי, שאמנם אינו קל להכלה במבט ראשון ,אבל מייצר נוכחות כביש רצינית ומצליח לסובב ראשים ברחוב הישראלי הטרוד.

עיצוב הפנים לוקח את המכונית למחוזות הפרימיום ויוצר רושם עשיר ומושקע. עמדת הפיקוד משלבת מחוונים עגולים מסורתיים ביחד עם מסך מידע רחב ושקוע, שיוצר אפקט תלת ממדי. ההגה הפחוס ספורטיבי למראה ונעים לאחיזה, מערך הפיקוד של מערכת האקלים גדול וקל לתפעול, מערכת המולטימדיה האנדרואידית עולה בכמה מונים על המערכות הסיניות, שרווחות בהתקנה מקומית, וכל עזרי הפיקוד - כולל ידית ההילוכים - נמצאים בטווח הנפת אצבע מההגה.

גם מערכת השליטה בתפריטים נוחה וקלה ללימוד, אם כי בסביבת הנהג מפוזרים באקראי לא מעט מתגים. המושבים עצמם מתוכננים עבור חמישה מבוגרים בגודל 1.8 מ' פלוס, ולמרות שיש בפלח מכוניות עם יותר מרווח רגליים מאחור, לא שמענו תלונות מהנוסעים.

לוח המחוונים והדלתות עטופים בחומרים איכותיים כמו עור תפור ובידוד הרעשים מכובד. רמת האבזור התקני יכולה לבייש לא מעט מכוניות פרמיום יקרות יותר והיא כוללת בין השאר גג שמש חשמלי כפול, כוונון חשמלי מלא למושבים, מערכת קול של BOSE עם שלל רמקולים ועוד.

מנגד, כמה ממערכות ההתרעה והבטיחות הסמי-אוטונומיות, שמפארות את המודל החדש בארצות הברית, נשארו כנראה על האונייה.

נפח תא המטען הוקרב על מזבח העיצוב המתוחכם ומסתפק ב-405 ליטר, כמעט 100 ליטר פחות מהמקובל במכוניות בקטגוריה הזו. אפשר להתנחם במחזיקי כוסות ובקבוקים, שמספרם מספיק למסיבת שתייה של בוגרי קולג' אמריקני.

אחרי כל המנועים האמריקניים הקטנים, מעוטי הצילינדרים ומוגדשי הטורבו, שמחנו לחזור למקורות עם מנוע V6 אמריקני קלאסי בנפח של 3.5 ליטר, שמייצר שפע של מומנט חלק, מאוזן ונטול מאמץ. המנוע עבר חידוש שהקיף למעלה מ-60% מרכיביו והוא מפיק 300 כ"ס ו-36 קג"מ.

כבר הפסקנו להתרגש מהספקים שכאלה, בוודאי במכוניות סלון גדולות, אבל ה-V6 של המקסימה בכל זאת הצליח להפתיע אותנו. הוא מגיב בעוצמה לכל ליטוף של הדוושה וממשיך להאיץ כמו מנוע הוט-רוד אמריקני, בליווי הנהמה המוכרת של שישה צילינדרים מכוונים היטב, שכבר התגעגענו אליה.

דף הנתונים מלמד על תאוצה ל-100 קמ"ש במעט פחות מ-6 שניות - נתון מרשים לקטגוריה ולקבוצת המחיר הזו, השיוט במהירויות אוטוסטרדה נינוח מאוד ואילו עקיפות בזק בעליות תלולות הן עניין של רצון הנהג - ולא של יכולת הרכב.

באופן מפתיע התיבה האוטומטית הרציפה (CVT) לא פוגמת בתחושת הביצועים ומעבירה הילוכים בצורה נמרצת ומדורגת כמו אוטומטית מקובלת, למעט בעת האצות אגרסיביות במיוחד שבהן הסל"ד נוסק אל על.

המחיר של הצילינדרים והנפח הוא כמובן בצריכת הדלק. ניסאן נוקבת בצריכה ממוצעת רשמית של מעט יותר מעשרה קילומטרים לליטר, אך מי שישתמש בכל 300 הסוסים יגלה שמחשב הדרך מסרב להראות לו יותר מ-7-8 קילומטרים לליטר בממוצע.

עם עיצוב כה אגרסיבי ומנוע נשכני ותאב תאוצות, ניתן היה לצפות להתנהגות חדה או לפחות סמי-אירופאית. אבל כראוי למשפחתית אמריקנית מסורתית שמגיעה מנאשוויל, טנסי, השלדה מנגנת במקצב של קאנטרי נינוח ולא של רוק-אנד-רול או של היפ-הופ מחודד (ישמור השם). ההגה מעורפל כמו זריחה סתווית בקנטקי והשלדה נוטה בפניות הדוקות כמו ספינת קיטור על המיסיסיפי.

מצב "ספורט" מחדד מעט את תחושת ההיגוי, אך זו עדיין לא מכונית למי שמחפש את ריגושי הנהיגה שלו על כבישי הרים מפותלים. כפיצוי מקבלים נוחות נסיעה מצוינת, שסופגת היטב מהמורות ישראליות ללא תופעות לוואי.

במחיר של 240 אלף שקלים לדגם מאובזר היטב, המקסימה החדשה מזנקת ישר למיקום גבוה מאוד בטבלת התמורה לכסף של פלח מכוניות ה"כמעט-פרימיום סלון". יש לה ממדים ייצוגיים, עיצוב מודרני עם הרבה נוכחות, מנוע רציני ורמת אבזור רצינית. כדי לקבל בישראל את כל אלה, פלוס סמל של מותג פרימיום גרמני או יפני בחרטום, צריך להוסיף עשרות אלפי שקלים - לפחות.

מכיוון שלמכוניות האמריקניות הקלאסיות יש קהל נאמן בישראל, לא קשה לנו לראות את המקסימה החדשה ממלאת את החלל השיווקי הגדול שנוצר לאחר נטישת המותג ביואיק.

ניסאן מקסימה 2016

חלק מהמתחרות

שברולט אימפאלה

עם תג מחיר שנע בין 230 ל-260 אלף שקל בהתאם לרמת הגימור השברולט הגדולה היא אחת המתחרות הישירות. היא ארוכה ב-20 סנטימטרים ובסיס הגלגלים שלה מעט ארוך יותר ומצוידת במנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 305 כ"ס, אם כי הביצועים איטיים יותר בשל משקל גבוה יותר.

סקודה סופרב "לורנס קלמנט"

במחיר של 240 אלף, הגרסה הבכירה של הסקודה סופרב מציעה הרבה מאוד אבזור מפואר ומושקע. הממדים דומים למקסימה אם כי בסיס הגלגלים ארוך יותר ותא המטען הוא בנפח 584 ליטר. המנוע הוא 2 ליטר טורבו בהספק 220 כ"ס אך הודות למשקל נוצה - 1,430 קילו - הביצועים נמרצים והחיסכון בדלק משופר.

קרייזלר 300C

מעבר לפינה כבר נמצא היבואן החדש של קרייזלר ובאמתחתו ה-300C המחודשת, שנמכרת בארה"ב זה שנתיים אך לא זכתה להגיע ארצה. העיצוב החיצוני כולל חרטום חדש אך תא הנוסעים חדש לגמרי ועתיר טכנולוגיות מתקדמות, מנוע ה-V6 שודרג והתיבה האוטומטית היא כעת בת 8 מהירויות.

עוד כתבות

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

המאבק הבא בין סמוטריץ' לברקת: הגדלת מכסת עובדים זרים

שר הכלכלה הציע להגדיל את מכסת העובדים הזרים במשק ולבטל את האגרות בגין העסקתם ● אלא שבאוצר טוענים: המכסות הקיימות טרם מולאו

מזג אויר חורפי ברד ירושלים / צילום: איל יצהר

האם השיא של השפעת כבר מאחורינו, ולמה כדאי להתחסן?

משרד הבריאות מרחיב היערכות ורוכש מאות אלפי חיסונים על רקע גל שפעת שהגיע מוקדם מהרגיל ● באיזה זן אנחנו חולים השנה, האם החיסונים פחות יעילים, ומה עם הקורונה? ● גלובס עושה סדר

אוטובסים של אגד בתחנה המרכזית ראשון לציון / צילום: Shutterstock, shutterstock

קיסטון ובנק לאומי בהסכם למימון מחדש של 1.75 מיליארד שקל לאגד

מדובר באחד מהסכמי המימון הגדולים במשק והוא יוצא לדרך לקראת הפרדת פעילות הנדל"ן של אגד ומימוש האופציה לרכישת יתרת מניות החברים

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר, נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

כדי להקים שוק שכירות, המדינה מחלקת קרקעות בנזיד עדשים

באוצר רוצים לפתור בעיית כוח אדם עם AI ● שר הכלכלה לא מתמצא בפטורים ממס ● ומה נדרש כדי לשכנע יזמים להקים פה דירות שמניבות תשואה נמוכה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רחוב בן גוריון, כפר סבא / צילום: איל יצהר

לראשונה בישראל: העיר שאיבדה את מעמדה כ"עיר גדולה"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לראשונה זה מספר שנים, מספר התושבים בכפר סבא ירד מתחת לרף 100 אלף איש ויותר - והיא אינה מוגדרת יותר כ"עיר גדולה" ● הקיטון בכמות משתקף בין היתר במיעוט הבנייה בעיר

סניף יוחננוף / צילום: יח''צ

עקפה את רמי לוי: רשת יוחננוף כבר נסחרת בשווי של כ־5 מיליארד שקל

למרות שהיא מוכרת פחות מרמי לוי, שיעורי הרווח של יוחננוף גבוהים יותר: "אחד היתרונות הגדולים שלהם זה הנדל"ן, הם מתייחסים לקרקעות שבבעלותם כמו שהם מתייחסים למלגזה"

הזכייה השנייה בגודלה אי־פעם בארה״ב / צילום: Reuters

אחד מהסכומים הגדולים בהיסטוריה: זוכה ב-1.8 מיליארד דולר בהגרלת הלוטו בארה"ב

אמריקאי אחד בר־מזל זכה בסכום יוצא דופן של כ־1.8 מיליארד דולר בהגרלת הפאוורבול של ערב חג המולד - מדובר בג'קפוט השני בגודלו אי־פעם בלוטו האמריקאי ובזכייה השנייה בלבד במדינת ארקנסו • לפי איגוד הפאוורבול, הסיכויים לזכייה בפרס עמדו על אחד ל־292.2 מיליון

סטטיק בקמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך יוטיוב

שלישיית "מה קשור" מסדרת דאבל לפרסומת של פרטנר: הזכורה והאהובה ביותר השבוע

רמת האהדה לפרסומת של פרטנר גבוהה כמעט פי שניים מהפרסומת במקום השני, השייכת להוט - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרסומת ה־AI החדשה והמקפיצה של חברת הביטוח הראל מתברגת במקום השביעי הזכירות

המשרוקית מסבירה. דירוג האקונומיסט / צילום: Shutterstock

כלכלת ישראל במקום השלישי בעולם? חכו שתראו מי בטופ 5

ישראל הוצבה במקום השלישי והמכובד של דירוג ה"אקונומיסט". ההישג הזה נחגג כאן ע"י רבים, אבל עד כמה באמת נכון להתבשם ממנו? ● המשרוקית של גלובס

תביעות בגין ביטולי טיסות / איור: גיל ג'יבלי

גל התביעות נגד חברות התעופה הוקפא עד להכרעת בג"ץ

גל התביעות שהוגש נגד חברות התעופה הזרות בגין ביטולי הטיסות נתקל בבקשות לעיכוב ההליכים, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ ● ההערכה: סכום הפיצוי צפוי להצטבר למאות מיליוני שקלים

ח''כ חנוך מילביצקי, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים מעבירה מיליארד שקל לחינוך החרדי, רגע לפני סוף שנת התקציב

ועדת הכספים אישרה העברת כמיליארד שקל למוסדות החינוך החרדי, שבוע לפני תום שנת התקציב ● מאות מיליונים מיועדים למוסדות לא מפוקחים שאינם מלמדים את מלוא לימודי הליבה

מטוס של חברת התעופה TUS IL / צילום: באדיבות אתר TUS

חברת התעופה הישראלית החדשה החלה בגיוס טייסים

קבוצת קווי חופשה, שכיום מחזיקה בבעלותה את בלו בירד וטוס איירווייז האירופיות, תשיק בקרוב חברת תעופה ישראלית חדשה, TUS IL, שתתחרה על טיסות קצרות־טווח ● גיוס הטייסים לחברה החל וזאת לקראת תחילת פעילותה, אשר צפוי כבר ברבעון הראשון של 2026

דונלד טראמפ על רקע גרינלנד. הודיע על מינוי אחראי לסיפוח האי / צילומים: רויטרס, שאטרסטוק

"הם מנגבים איתנו את הרגליים": המדינה הסקנדינבית שכועסת על ארה"ב

החזית של ארה"ב מול דנמרק: הממשל האמריקאי מינה שליח מיוחד לסיפוח גרינלנד והשעה פרויקטים של ענקית האנרגיה אורסטד ● במקביל, הוטלו איומי מכסים על יצרנית התרופות נובו נורדיסק ● בקופנהגן הגיבו בזעם וזימנו את השגריר לשיחת נזיפה: "ארה"ב הפכה לאיום אפשרי"

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק דין: האם ניתן לחייב את הסבים ואת הדודים לשמור על קשר עם הילדה?

סיפור יוצא דופן הגיע לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה, כאשר אם לילדה בת 11 הגישה תביעה לאכוף על משפחת האב לקיים קשרים אישיים עם בתה, מאחר שהם מסרבים לעשות כן ● מה נפסק?

שדה התעופה רמון בו התקינה ברנד תעשיות חשמל / צילום: מצגת החברה

אקטיבית וסלקטיבית: איך צריכה להיראות ההשקעה ב-2026 אחרי שנתיים של חגיגה

בשנתיים האחרונות ובמיוחד ב-2025 התרחש בבורסה ראלי חריג, במיוחד במניות הבנקים והביטוח ● זה הוביל לתמחור נוכחי גבוה שהופך את ניהול התיק ב-2026 והשגת תשואות עודפות למאתגרים בהרבה ● אילו התאמות נדרשות בתיקי המשקיעים, והיכן עוד נותרו הזדמנויות?

מימין: גלעד יעבץ, מייסדי פאגאיה: אביטל פרדו, יהב יולזרי וגל קרובינר, ראסל אלוואנגר / צילום: ענבל מרמרי, טל שחר, רועי פרי

רוב המניות הישראליות בוול סטריט סוגרות שנה שלילית, אבל היו כמה שזהרו

לצד מספר מניות שהניבו תשואה תלת-ספרתית, בהן גם אלביט וג'יי פרוג, רוב המניות הישראליות בוול סטריט לא הצליחו להכות את תשואת המדדים, ויותר ממחציתן אף הסבו הפסדים למשקיעים ● בין המניות שאיבדו בשנה האחרונה 90% ויותר מערכן נמנות אאוטבריין, רי וגאוזי

כך תשקיעו בזהב / צילום: Shutterstock

הוא נחשב אלטרנטיבה למניות ולאג"ח כגידור מפני סיכונים: כך תשקיעו בזהב

לנוכח הזינוק השנה במחיר הזהב, רבים בוול סטריט ממליצים שתחזיקו במתכת, לפחות בחלק קטן מתיק ההשקעות שלכם ● ב"וול סטריט ג'ורנל" ריכזו את הסוגיות המרכזיות בשוק הזה, וממליצים למשקיעים כיצד לנהוג עם הסחורה הלוהטת ● מדריך קצר להשקעה מושכלת

מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

העלאות הארנונה ב־2026: לאילו רשויות אושרה העלאה, והיכן נדחו הבקשות

תעריף הארנונה יעלה ב־2026 בכ־1.6% - אך לרשויות רבות אושרה העלאה גבוהה הרבה יותר, לעומת אחרות שבקשותיהן נדחו ● במתחם הדולפינריום בת"א התעריף יעלה ביותר מ־100%, ומנגד, באזור הבורסה ברמת גן לא אושר שינוי ● גלובס בדק את המצב בכמה ערים גדולות

תחנת גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

עשרות מגישי גלי צה"ל וגלגלצ קיבלו הודעה שהעסקתם תוקפא בשבוע הבא; דיון בבג"ץ בימים הקרובים

כ־50 מגישי גלי צה"ל וגלגלצ המועסקים כיועצים קיבלו הודעה כי העסקתם תוקפא כבר מהשבוע הבא ● העובדים טוענים לפגיעה דרמטית בלוח השידורים ולסגירה בפועל של התחנה לפני ההכרעה המשפטית, ופנו לבג"ץ בבקשה דחופה לצו ביניים ● משרד הביטחון: "המשרד לא הוציא הנחיה כלשהי על סיום העסקה בגלי צה"ל"

ג'ונתן רוס, מייסד ומנכ''ל גרוק / צילום: ap, Jeff Chiu

הטאלנט ששווה 20 מיליארד דולר: האיש שסימן את עצמו כאלטרנטיבה מצטרף לאנבידיה

הוא הזהיר מהתלות בה, ביקר את הארכיטקטורה שלה ובנה חלופה טכנולוגית מצליחה משלו - ועכשיו מייסד גרוק ג'ונתן רוס עובר לצד של ג'נסן הואנג ● כך אנבידיה שמה יד על הטאלנט ועל הטכנולוגיה של סטארט־אפ השבבים במהלך עוקף רגולציה, שיחזק את מעמדה בשוק האינפרנס