גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: ניסאן מקסימה 2016 - קאנטרי נוסח טוקיו

מאחורי שם המותג היפני והעיצוב האוואנגרד מסתתרת מכונית סלון שמשמרת ערכים של אמריקה הישנה והטובה ■ בישראל מזנקת ניסאן מקסימה למקום גבוה ברשימת התמורה לכסף בפלח שלה

בשנתיים האחרונות נהגנו בכמה וכמה מכוניות סלון אמריקניות חדשות, שניסו להתנער מהשורשים האמריקנים שלהן בכל דרך. חלקן אימצו מנועים קטנים וחסכוניים נוסח מכוניות אירופאיות, אחרות ניסו להיות יותר יפניות מיפניות ויש כאלה, שניסו להתחפש למכוניות פרימיום גרמניות.

למרבה הפרדוקס, דווקא במכונית יפנית, אמנם מתוצרת ארצות הברית, מצאנו החודש את ערכי הרכב האמריקניים השורשיים. המקסימה מגיעה אלינו מהמפעל הענק והמתוחכם של ניסאן שבפאתי נשוויל, טנסי - "עיר המוזיקה" - ומרחק שעתיים נסיעה מביתו של אלוויס פרסלי.

זוהי הטריטוריה של אמריקה המסורתית, ששומרת באדיקות על מבטא דרומי ועל ערכים חברתיים של אמצע המאה הקודמת, והמקסימה היא תוצר גאה של אותה מסורת. הממדים החיצוניים שלה, למשל, הם של "פול סייז סדאן" קלאסית עם אורך של כמעט 5 מטרים מפגוש לפגוש ורוחב של 2 מ' בין המראות. מציאת פתרון חניה מאולתר עבורה במרכז העיר אינה עניין של מה בכך.

העיצוב החיצוני אמנם מנסה להיות אולטרה מודרני, אך אפשר למצוא בו הקבלה רעיונית לדור של "עיצובי "החלל" של המכוניות האמריקניות משנות ה-50. רמזים לכך, אגב, אפשר למצוא במקורות ההשראה הרשמיים של מעצבי המקסימה שכללו, ואנחנו מצטטים: "מטוסי חמקן, קסדות טייס וסירות מרוץ".

התוצאה היא מיזוג בין חרטום אגרסיבי ועתיר זוויות, קימורים שריריים שזורמים מעל גלגלים ענקיים ומלוטשים, זנב ספורטיבי מוגבה ביחס לקו הגג ומשטח גג "צף" עם עמוד אחורי מושחר.

הוסיפו לעסק גם כמה אלמנטים מוכרים מבית יגואר ומרצדס וקיבלתם מכלול חזותי, שאמנם אינו קל להכלה במבט ראשון ,אבל מייצר נוכחות כביש רצינית ומצליח לסובב ראשים ברחוב הישראלי הטרוד.

עיצוב הפנים לוקח את המכונית למחוזות הפרימיום ויוצר רושם עשיר ומושקע. עמדת הפיקוד משלבת מחוונים עגולים מסורתיים ביחד עם מסך מידע רחב ושקוע, שיוצר אפקט תלת ממדי. ההגה הפחוס ספורטיבי למראה ונעים לאחיזה, מערך הפיקוד של מערכת האקלים גדול וקל לתפעול, מערכת המולטימדיה האנדרואידית עולה בכמה מונים על המערכות הסיניות, שרווחות בהתקנה מקומית, וכל עזרי הפיקוד - כולל ידית ההילוכים - נמצאים בטווח הנפת אצבע מההגה.

גם מערכת השליטה בתפריטים נוחה וקלה ללימוד, אם כי בסביבת הנהג מפוזרים באקראי לא מעט מתגים. המושבים עצמם מתוכננים עבור חמישה מבוגרים בגודל 1.8 מ' פלוס, ולמרות שיש בפלח מכוניות עם יותר מרווח רגליים מאחור, לא שמענו תלונות מהנוסעים.

לוח המחוונים והדלתות עטופים בחומרים איכותיים כמו עור תפור ובידוד הרעשים מכובד. רמת האבזור התקני יכולה לבייש לא מעט מכוניות פרמיום יקרות יותר והיא כוללת בין השאר גג שמש חשמלי כפול, כוונון חשמלי מלא למושבים, מערכת קול של BOSE עם שלל רמקולים ועוד.

מנגד, כמה ממערכות ההתרעה והבטיחות הסמי-אוטונומיות, שמפארות את המודל החדש בארצות הברית, נשארו כנראה על האונייה.

נפח תא המטען הוקרב על מזבח העיצוב המתוחכם ומסתפק ב-405 ליטר, כמעט 100 ליטר פחות מהמקובל במכוניות בקטגוריה הזו. אפשר להתנחם במחזיקי כוסות ובקבוקים, שמספרם מספיק למסיבת שתייה של בוגרי קולג' אמריקני.

אחרי כל המנועים האמריקניים הקטנים, מעוטי הצילינדרים ומוגדשי הטורבו, שמחנו לחזור למקורות עם מנוע V6 אמריקני קלאסי בנפח של 3.5 ליטר, שמייצר שפע של מומנט חלק, מאוזן ונטול מאמץ. המנוע עבר חידוש שהקיף למעלה מ-60% מרכיביו והוא מפיק 300 כ"ס ו-36 קג"מ.

כבר הפסקנו להתרגש מהספקים שכאלה, בוודאי במכוניות סלון גדולות, אבל ה-V6 של המקסימה בכל זאת הצליח להפתיע אותנו. הוא מגיב בעוצמה לכל ליטוף של הדוושה וממשיך להאיץ כמו מנוע הוט-רוד אמריקני, בליווי הנהמה המוכרת של שישה צילינדרים מכוונים היטב, שכבר התגעגענו אליה.

דף הנתונים מלמד על תאוצה ל-100 קמ"ש במעט פחות מ-6 שניות - נתון מרשים לקטגוריה ולקבוצת המחיר הזו, השיוט במהירויות אוטוסטרדה נינוח מאוד ואילו עקיפות בזק בעליות תלולות הן עניין של רצון הנהג - ולא של יכולת הרכב.

באופן מפתיע התיבה האוטומטית הרציפה (CVT) לא פוגמת בתחושת הביצועים ומעבירה הילוכים בצורה נמרצת ומדורגת כמו אוטומטית מקובלת, למעט בעת האצות אגרסיביות במיוחד שבהן הסל"ד נוסק אל על.

המחיר של הצילינדרים והנפח הוא כמובן בצריכת הדלק. ניסאן נוקבת בצריכה ממוצעת רשמית של מעט יותר מעשרה קילומטרים לליטר, אך מי שישתמש בכל 300 הסוסים יגלה שמחשב הדרך מסרב להראות לו יותר מ-7-8 קילומטרים לליטר בממוצע.

עם עיצוב כה אגרסיבי ומנוע נשכני ותאב תאוצות, ניתן היה לצפות להתנהגות חדה או לפחות סמי-אירופאית. אבל כראוי למשפחתית אמריקנית מסורתית שמגיעה מנאשוויל, טנסי, השלדה מנגנת במקצב של קאנטרי נינוח ולא של רוק-אנד-רול או של היפ-הופ מחודד (ישמור השם). ההגה מעורפל כמו זריחה סתווית בקנטקי והשלדה נוטה בפניות הדוקות כמו ספינת קיטור על המיסיסיפי.

מצב "ספורט" מחדד מעט את תחושת ההיגוי, אך זו עדיין לא מכונית למי שמחפש את ריגושי הנהיגה שלו על כבישי הרים מפותלים. כפיצוי מקבלים נוחות נסיעה מצוינת, שסופגת היטב מהמורות ישראליות ללא תופעות לוואי.

במחיר של 240 אלף שקלים לדגם מאובזר היטב, המקסימה החדשה מזנקת ישר למיקום גבוה מאוד בטבלת התמורה לכסף של פלח מכוניות ה"כמעט-פרימיום סלון". יש לה ממדים ייצוגיים, עיצוב מודרני עם הרבה נוכחות, מנוע רציני ורמת אבזור רצינית. כדי לקבל בישראל את כל אלה, פלוס סמל של מותג פרימיום גרמני או יפני בחרטום, צריך להוסיף עשרות אלפי שקלים - לפחות.

מכיוון שלמכוניות האמריקניות הקלאסיות יש קהל נאמן בישראל, לא קשה לנו לראות את המקסימה החדשה ממלאת את החלל השיווקי הגדול שנוצר לאחר נטישת המותג ביואיק.

ניסאן מקסימה 2016

חלק מהמתחרות

שברולט אימפאלה

עם תג מחיר שנע בין 230 ל-260 אלף שקל בהתאם לרמת הגימור השברולט הגדולה היא אחת המתחרות הישירות. היא ארוכה ב-20 סנטימטרים ובסיס הגלגלים שלה מעט ארוך יותר ומצוידת במנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 305 כ"ס, אם כי הביצועים איטיים יותר בשל משקל גבוה יותר.

סקודה סופרב "לורנס קלמנט"

במחיר של 240 אלף, הגרסה הבכירה של הסקודה סופרב מציעה הרבה מאוד אבזור מפואר ומושקע. הממדים דומים למקסימה אם כי בסיס הגלגלים ארוך יותר ותא המטען הוא בנפח 584 ליטר. המנוע הוא 2 ליטר טורבו בהספק 220 כ"ס אך הודות למשקל נוצה - 1,430 קילו - הביצועים נמרצים והחיסכון בדלק משופר.

קרייזלר 300C

מעבר לפינה כבר נמצא היבואן החדש של קרייזלר ובאמתחתו ה-300C המחודשת, שנמכרת בארה"ב זה שנתיים אך לא זכתה להגיע ארצה. העיצוב החיצוני כולל חרטום חדש אך תא הנוסעים חדש לגמרי ועתיר טכנולוגיות מתקדמות, מנוע ה-V6 שודרג והתיבה האוטומטית היא כעת בת 8 מהירויות.

עוד כתבות

פרידה עבאס-יוסף / צילום: ענבל מרמרי

"החברות המונפקות הן קטנות יחסית ועם גישה מוגבלת למימון": מנהלת מחלקת הנדל"ן ברשות ני"ע בראיון

ראש תחום נדל"ן ברשות ניירות ערך, פרידה עבאס־יוסף, מתארת כיצד מחנק המימון, המינוף הגבוה והעלאת הריבית הובילו לשנת שיא בהנפקות, ומבהירה כי הרשות תתעקש על גילוי מלא של המצב הפיננסי של החברות וצפויה אף להחמיר את ההנחיות

גם זה קרה פה / צילום: צילום מסך

בתוך כל כיפופי הידיים, ישראל יכולה לשכוח ממטרת-העל הכלכלית

מה שנחתם מחייב רק לכאורה ● מסגרות התקציב גמישות מתמיד ● והחשבון על החניה הגיע מהר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

זום גלובלי / צילום: Reuters

ענקית הקמעונאות נגד טראמפ, והמחאה שעצרה תקציב מדינה

לאחר הפגנות סוערות, ממשלת בולגריה נסוגה מתוכנית התקציב ל־2026 ● באוסטרליה נערכים לאסור על בני נוער שימוש ברשתות החברתיות, ומטא נוקטת בצעד ראשון ● והאם דרום וצפון קוריאה בדרך לאירוע תקדימי? ● זום גלובלי, מדור חדש

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

Rapidos. בחנוכה ייפתח הסניף החמישי בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב / צילום: אסף לוי

"חווית אוכל לקהל הישראלי": המסעדה המקסיקנית שהופכת לרשת

קבוצת BBB הופכת את מסעדת Rapidos לרשת; הסניף החמישי ייפתח בהיכל מנורה מבטחים ● חברת הגיימינג הישראלית זכתה בפרס הכסף בתחרות נחשקת ● ומי נכח בכנס הדיקרטוריות בהייטק? ● אירועים ומינויים

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

למה מניית ארית התרסקה אחרי שהודיעה על הנפקת החברה הבת?

מניית ארית תעשיות צללה בבורסה בכמעט 20% לאחר ההחלטה להנפיק לציבור את החברה הבת רשף ● ארית מציעה להנפיק את רשף בשווי נמוך משמעותית מהשווי של חברת ההחזקות עצמה, בניגוד למקובל בשוק ● אנליסט מסביר: "השוק התאים את התמחור לכזה של חברת החזקות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בבורסה: ת"א 35 מעל 3,500 נקודות; ארית צנחה בכ-20%

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.1% וננעל בשיא חדש, ומדד ת"א 90 איבד 1.1% ● מדד הבנייה נפל ב-1.8% ● ארית תעשיות צנחה אחר שהודיעה שמתכננת להנפיק את החברה הבת ● מחירי הנפט עולים על רקע דשדוש המגעים לסיום מלחמת רוסיה-אוקראינה ● וגם: המניה הקטנה בתחום ה-AI שמכה את השוק, עם עלייה של 180% מתחילת השנה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום. עיבוד טלי בוגדונובסקי

הנגיד מזהיר: "תקציב הביטחון עלול להקפיץ את החוב ל-80% תוצר"

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, הזהיר בישיבת הממשלה כי מסגרת התקציב ל־2026 עלולה להוביל לעלייה בחוב הציבורי, במיוחד על רקע דרישות מערכת הביטחון, הפחתות המס וחוק הגיוס המוצע ● ירון קרא לביטול תקציבים הפוגעים בתמריצי עבודה, התריע מפני שימוש יתר במילואים ומתח ביקורת על פגיעה בתוכנית לפיתוח החברה הערבית - אך תמך ברפורמות מבניות כמו בניית שכירות, דיגיטציה ומיסוי תיירות

וואלה

עיתונאי וואלה במכתב קשה להנהלה: "לא יכולים להמשיך במסלול הנוכחי שמוביל אותנו אל התהום"

יותר מ־20 כתבים ועורכים מתריעים מפני שינוי עמוק באופי אתר החדשות בחודשים האחרונים, לחצים לעמידה ביעדים ו"כתבות מטעם" הפוגעות באמון הציבור ● המכתב מגיע על רקע תקופה סוערת במיוחד במערכת וואלה, שהתאפיינה בעזיבות רבות ומתוקשרות

ליאור דיב / צילום: סייבריזן

הסטארט-אפ של יוצאי סייבריזן מגייס 130 מיליון דולר בסבב A

הגיוס של חברת הסייבר 7AI היה בהובלת אינדקס ונצ'רס ובהשתתפות זרוע ההשקעות של בלקסטון לצד משקיעים נוספים ● החברה פועלת בתחום של סוכני בינה מלאכותית המשמשים לאבטחת ארגונים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר האוצר מציג את תקציב 2026: "יהיה מס על בנקים. הוא יהיה קבוע וגדול"

שעות לפני ההצבעה על הצעת התקציב בממשלה, מערכת הביטחון והאוצר עדיין חלוקים על תקציב הביטחון השוטף וההתמודדות עם האיום האיראני ● נתניהו מבקש עוגן תקציבי לעשור קדימה, שמקבע את המסגרת ומצמצם תקציבים אזרחיים ● עוד ברקע: רפורמות במחלוקת, מאבקים מול שרים והסתדרות מוחלשת

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הצעת התיווך של המל"ל: תקציב הביטחון יעמוד על 118 מיליארד שקל?

במסגרת הדיונים הקדחתניים שמתקיימים בין משרד האוצר למערכת הביטחון, לגלובס נודע כי המל"ל הציע שתקציב הביטחון יעמוד ב-2026 על 118 מיליארד שקל ● הדרישות של מערכת הביטחון עומדות על 144 מיליארד שקל, בעוד האוצר מכוון לאזור ה-90 מיליארד ● האם הצדדים יצליחו להתפשר?

חוזרים הביתה / צילום: Shutterstock

לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון

רס"ל רן גואילי הוא החלל החטוף האחרון שנותר ברצועת עזה ● חוסל יאסר אבו שבאב, מנהיג המיליציה העזתית ששיתף פעולה עם ישראל ● אחרי התרעת הפינוי: חיל האוויר החל לתקוף מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון ● צה"ל מאשר: חוסלו מג"ד מזרח רפיח, סגנו ומפקד פלוגה בחמאס ● המתווך טוען: חמאס מוכן להתפרק מנשקו ● עדכונים שוטפים

ארסוף. חסידות גור מחזיקה קרקעות באזורים אטרקטיביים במיוחד / צילום: איל יצהר

"אנא, תהיו כאיש אחד בלב אחד": כששר אוצר ניסה למנוע את ביטול מס רכוש

הניסיונות להחזיר לחיינו את מס רכוש על קרקעות פנויות, מזכירים את קריאתו של יעקב נאמן לתקן את העיוות ● אלא שבמקום מס שפוגע בקבוצות לחץ ברורות, בממשלה מעדיפים גזרות על כולם

פיוש גויאל / צילום: לע''מ

שר התעשייה של הודו מסביר איך אפשר לנהל יחסים טובים עם איראן וישראל במקביל

מאז מלחמת חרבות ברזל, הודו היא בין המדינות הבולטות שממשיכה להעמיק את קשריה עם ישראל - כולל בתחום הביטחוני ● בריאיון לגלובס אומר השר פיוש גויאל שניו דלהי מחויבת לקדם את מסדרון IMEC בין הודו לאירופה וכי "ישראל היא גורם אינטגרלי במהלך" ● הוא מדגיש את הפוטנציאל בשיתופי פעולה בטכנולוגיה, ביטחון ופוד־טק, ומסביר כיצד הודו מצליחה לנהל יחסים מקבילים עם ישראל ואיראן

מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock

ענקית הלואו קוסט מודיעה: תחזור לטוס לישראל בסוף מרץ 2026

חברת התעופה הבריטית איזי ג'ט מאותתת על חזרה לישראל, וזאת לאחר שהפסיקה לטוס לארץ בקיץ 2023 ודחתה מאז פעם אחר פעם את חידוש הטיסות ● ההיערכות כוללת בחינת קווים קיימים לצד פתיחת קווים נוספים

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

אירופה במגמה חיובית; עליות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

הפוטסי עולה ב-0.2%, ומדד הדאקס עולה ב-0.4% ● בורסות אסיה ננעלו במגמה מעורבת: הקוספי בדרום קוריאה קפץ ב-1.8%, מדד הניקיי איבד מערכו כ-1% ● בהמשך היום יפורסמו נתוני מדד המחירים לצריכה פרטית (PCE) ● וול סטריט ננעלה אמש במגמה מעורבת ● החוזים העתידיים על וול סטריט בעליות קלות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

פחות מה-OECD: בבנק אוף אמריקה צופים לישראל צמיחה של 4.2% בשנת 2026

הבנק האמריקאי מעריך כי התאוששות הכלכלה הישראלית תימשך בשנתיים הקרובות, אך בשיעור נמוך מזה שצפו בארגון המדינות המפותחות ● בנוסף, בבנק צופים המשך שמירה על הסטטוס קוו, אך מציינים כי המתיחות בין ישראל לאיראן עשויה לשוב ולצוף

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ענקית הספנות הבינלאומית הפג לויד הגישה הצעה לרכישת צים

במסגרת שורת הבעלים בחברה הגרמנית נמנות קטאר החזקות, זרוע של רשות ההשקעות הקטארית, וגם קרן העושר הסעודית ● בוועד העובדים של צים מתנגדים לעסקה בחריפות וקוראים למדינה למנוע את המהלך

התחדשות עירונית בתל אביב. להבטיח את הזכויות בחוזה / צילום: דיויד לוין

להגן על זכויות הדיירים: מה עושים כשיזם של פרויקט התחדשות עירונית נקלע לקשיים?

לאחרונה נקלעו כמה פרויקטים של התחדשות עירונית ברובעים 3 ו־4 בתל אביב לקשיים שהובילו לעצירתם ● אילו סעיפים חשובים כדאי לדיירים להוסיף לחוזה ההתקשרות עם היזם כדי להגן על עצמם, ומה עושים כשהפרויקט נתקע?