גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: ניסאן מקסימה 2016 - קאנטרי נוסח טוקיו

מאחורי שם המותג היפני והעיצוב האוואנגרד מסתתרת מכונית סלון שמשמרת ערכים של אמריקה הישנה והטובה ■ בישראל מזנקת ניסאן מקסימה למקום גבוה ברשימת התמורה לכסף בפלח שלה

ניסאן מקסימה / צילום: יחצ
ניסאן מקסימה / צילום: יחצ

בשנתיים האחרונות נהגנו בכמה וכמה מכוניות סלון אמריקניות חדשות, שניסו להתנער מהשורשים האמריקנים שלהן בכל דרך. חלקן אימצו מנועים קטנים וחסכוניים נוסח מכוניות אירופאיות, אחרות ניסו להיות יותר יפניות מיפניות ויש כאלה, שניסו להתחפש למכוניות פרימיום גרמניות.

למרבה הפרדוקס, דווקא במכונית יפנית, אמנם מתוצרת ארצות הברית, מצאנו החודש את ערכי הרכב האמריקניים השורשיים. המקסימה מגיעה אלינו מהמפעל הענק והמתוחכם של ניסאן שבפאתי נשוויל, טנסי - "עיר המוזיקה" - ומרחק שעתיים נסיעה מביתו של אלוויס פרסלי.

זוהי הטריטוריה של אמריקה המסורתית, ששומרת באדיקות על מבטא דרומי ועל ערכים חברתיים של אמצע המאה הקודמת, והמקסימה היא תוצר גאה של אותה מסורת. הממדים החיצוניים שלה, למשל, הם של "פול סייז סדאן" קלאסית עם אורך של כמעט 5 מטרים מפגוש לפגוש ורוחב של 2 מ' בין המראות. מציאת פתרון חניה מאולתר עבורה במרכז העיר אינה עניין של מה בכך.

העיצוב החיצוני אמנם מנסה להיות אולטרה מודרני, אך אפשר למצוא בו הקבלה רעיונית לדור של "עיצובי "החלל" של המכוניות האמריקניות משנות ה-50. רמזים לכך, אגב, אפשר למצוא במקורות ההשראה הרשמיים של מעצבי המקסימה שכללו, ואנחנו מצטטים: "מטוסי חמקן, קסדות טייס וסירות מרוץ".

התוצאה היא מיזוג בין חרטום אגרסיבי ועתיר זוויות, קימורים שריריים שזורמים מעל גלגלים ענקיים ומלוטשים, זנב ספורטיבי מוגבה ביחס לקו הגג ומשטח גג "צף" עם עמוד אחורי מושחר.

הוסיפו לעסק גם כמה אלמנטים מוכרים מבית יגואר ומרצדס וקיבלתם מכלול חזותי, שאמנם אינו קל להכלה במבט ראשון ,אבל מייצר נוכחות כביש רצינית ומצליח לסובב ראשים ברחוב הישראלי הטרוד.

עיצוב הפנים לוקח את המכונית למחוזות הפרימיום ויוצר רושם עשיר ומושקע. עמדת הפיקוד משלבת מחוונים עגולים מסורתיים ביחד עם מסך מידע רחב ושקוע, שיוצר אפקט תלת ממדי. ההגה הפחוס ספורטיבי למראה ונעים לאחיזה, מערך הפיקוד של מערכת האקלים גדול וקל לתפעול, מערכת המולטימדיה האנדרואידית עולה בכמה מונים על המערכות הסיניות, שרווחות בהתקנה מקומית, וכל עזרי הפיקוד - כולל ידית ההילוכים - נמצאים בטווח הנפת אצבע מההגה.

גם מערכת השליטה בתפריטים נוחה וקלה ללימוד, אם כי בסביבת הנהג מפוזרים באקראי לא מעט מתגים. המושבים עצמם מתוכננים עבור חמישה מבוגרים בגודל 1.8 מ' פלוס, ולמרות שיש בפלח מכוניות עם יותר מרווח רגליים מאחור, לא שמענו תלונות מהנוסעים.

לוח המחוונים והדלתות עטופים בחומרים איכותיים כמו עור תפור ובידוד הרעשים מכובד. רמת האבזור התקני יכולה לבייש לא מעט מכוניות פרמיום יקרות יותר והיא כוללת בין השאר גג שמש חשמלי כפול, כוונון חשמלי מלא למושבים, מערכת קול של BOSE עם שלל רמקולים ועוד.

מנגד, כמה ממערכות ההתרעה והבטיחות הסמי-אוטונומיות, שמפארות את המודל החדש בארצות הברית, נשארו כנראה על האונייה.

נפח תא המטען הוקרב על מזבח העיצוב המתוחכם ומסתפק ב-405 ליטר, כמעט 100 ליטר פחות מהמקובל במכוניות בקטגוריה הזו. אפשר להתנחם במחזיקי כוסות ובקבוקים, שמספרם מספיק למסיבת שתייה של בוגרי קולג' אמריקני.

אחרי כל המנועים האמריקניים הקטנים, מעוטי הצילינדרים ומוגדשי הטורבו, שמחנו לחזור למקורות עם מנוע V6 אמריקני קלאסי בנפח של 3.5 ליטר, שמייצר שפע של מומנט חלק, מאוזן ונטול מאמץ. המנוע עבר חידוש שהקיף למעלה מ-60% מרכיביו והוא מפיק 300 כ"ס ו-36 קג"מ.

כבר הפסקנו להתרגש מהספקים שכאלה, בוודאי במכוניות סלון גדולות, אבל ה-V6 של המקסימה בכל זאת הצליח להפתיע אותנו. הוא מגיב בעוצמה לכל ליטוף של הדוושה וממשיך להאיץ כמו מנוע הוט-רוד אמריקני, בליווי הנהמה המוכרת של שישה צילינדרים מכוונים היטב, שכבר התגעגענו אליה.

דף הנתונים מלמד על תאוצה ל-100 קמ"ש במעט פחות מ-6 שניות - נתון מרשים לקטגוריה ולקבוצת המחיר הזו, השיוט במהירויות אוטוסטרדה נינוח מאוד ואילו עקיפות בזק בעליות תלולות הן עניין של רצון הנהג - ולא של יכולת הרכב.

באופן מפתיע התיבה האוטומטית הרציפה (CVT) לא פוגמת בתחושת הביצועים ומעבירה הילוכים בצורה נמרצת ומדורגת כמו אוטומטית מקובלת, למעט בעת האצות אגרסיביות במיוחד שבהן הסל"ד נוסק אל על.

המחיר של הצילינדרים והנפח הוא כמובן בצריכת הדלק. ניסאן נוקבת בצריכה ממוצעת רשמית של מעט יותר מעשרה קילומטרים לליטר, אך מי שישתמש בכל 300 הסוסים יגלה שמחשב הדרך מסרב להראות לו יותר מ-7-8 קילומטרים לליטר בממוצע.

עם עיצוב כה אגרסיבי ומנוע נשכני ותאב תאוצות, ניתן היה לצפות להתנהגות חדה או לפחות סמי-אירופאית. אבל כראוי למשפחתית אמריקנית מסורתית שמגיעה מנאשוויל, טנסי, השלדה מנגנת במקצב של קאנטרי נינוח ולא של רוק-אנד-רול או של היפ-הופ מחודד (ישמור השם). ההגה מעורפל כמו זריחה סתווית בקנטקי והשלדה נוטה בפניות הדוקות כמו ספינת קיטור על המיסיסיפי.

מצב "ספורט" מחדד מעט את תחושת ההיגוי, אך זו עדיין לא מכונית למי שמחפש את ריגושי הנהיגה שלו על כבישי הרים מפותלים. כפיצוי מקבלים נוחות נסיעה מצוינת, שסופגת היטב מהמורות ישראליות ללא תופעות לוואי.

במחיר של 240 אלף שקלים לדגם מאובזר היטב, המקסימה החדשה מזנקת ישר למיקום גבוה מאוד בטבלת התמורה לכסף של פלח מכוניות ה"כמעט-פרימיום סלון". יש לה ממדים ייצוגיים, עיצוב מודרני עם הרבה נוכחות, מנוע רציני ורמת אבזור רצינית. כדי לקבל בישראל את כל אלה, פלוס סמל של מותג פרימיום גרמני או יפני בחרטום, צריך להוסיף עשרות אלפי שקלים - לפחות.

מכיוון שלמכוניות האמריקניות הקלאסיות יש קהל נאמן בישראל, לא קשה לנו לראות את המקסימה החדשה ממלאת את החלל השיווקי הגדול שנוצר לאחר נטישת המותג ביואיק.

ניסאן מקסימה 2016

חלק מהמתחרות

שברולט אימפאלה

עם תג מחיר שנע בין 230 ל-260 אלף שקל בהתאם לרמת הגימור השברולט הגדולה היא אחת המתחרות הישירות. היא ארוכה ב-20 סנטימטרים ובסיס הגלגלים שלה מעט ארוך יותר ומצוידת במנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 305 כ"ס, אם כי הביצועים איטיים יותר בשל משקל גבוה יותר.

שברולט אימפלה/ צילום: יחצ

סקודה סופרב "לורנס קלמנט"

במחיר של 240 אלף, הגרסה הבכירה של הסקודה סופרב מציעה הרבה מאוד אבזור מפואר ומושקע. הממדים דומים למקסימה אם כי בסיס הגלגלים ארוך יותר ותא המטען הוא בנפח 584 ליטר. המנוע הוא 2 ליטר טורבו בהספק 220 כ"ס אך הודות למשקל נוצה - 1,430 קילו - הביצועים נמרצים והחיסכון בדלק משופר.

סקודה סופרב/ צילום: יחצ

קרייזלר 300C

מעבר לפינה כבר נמצא היבואן החדש של קרייזלר ובאמתחתו ה-300C המחודשת, שנמכרת בארה"ב זה שנתיים אך לא זכתה להגיע ארצה. העיצוב החיצוני כולל חרטום חדש אך תא הנוסעים חדש לגמרי ועתיר טכנולוגיות מתקדמות, מנוע ה-V6 שודרג והתיבה האוטומטית היא כעת בת 8 מהירויות.

קרייזלר/ צילום: יחצ

עוד כתבות

מירי רגב / צילום: מארק ניימן, לע"מ

"חדשות 13" וספי עובדיה דורשים לפסול את הרכב השופטים בערעור השרה מירי רגב

השרה רגב מערערת על החלטת בית המשפט לדחות את תביעת הדיבה שלה בפרשת "לא לדאוגוסט" ● "חדשות 13" והעיתונאי טוענים כי דעתם של שלושת שופטי ההרכב " כבר ננעלה ונקבעה מראש"

שלט עידוד שנתלה מחוץ לחלון דירה בארץ בצל הסגר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מה נסגר ומה נשאר פתוח: גלובס עושה סדר בהנחיות החדשות

לפי ההנחיות החדשות של הממשלה אולמות אירועים, מועדונים, חדרי כושר וברים ייסגרו באופן מיידי ● בשלב זה אין הגבלה על התנועה במרחב הציבורי ● ההנחיות עדיין לא סופיות ונדרשות לעבור אישור של הכנסת

יציאה מהבית בימי קורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

החוק שיצמצם את פיקוח הכנסת על מגבלות הקורונה אושר סופית במליאה

החוק מאפשר את המנגנון לממשלה רק עד 6 באוגוסט. עד למועד זה אמורה הכנסת להעביר את חוק הקורונה הנרחב ● ח"כ מיקי לוי: ״טירוף מערכות. דיקטטורה"

אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מחזיקי אג"ח אי.די.בי יחליטו השבוע אם להיכנס למו"מ מזורז עם אלשטיין על הצעתו להסדר חוב

מחזיקי אג"ח י"ד החליטו אמש שלא להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מיידי,● במקביל הודיעה אי.די.בי כי תשלם מחר לשלוש סדרות האג"ח את תשלומי הריבית שנדחו

תמיר כהן, יו"ר שיכון ובינוי / צילום: אלון רון

תמיר כהן יו"ר שיכון ובינוי ישמש כמנכ"ל זמני במקום לפידות

זאת במקביל לתפקידו כיו"ר ● לא מן הנמנע שבדירקטוריון החברה ימנו בקרוב ועדת איתור למנכ"ל חדש

אוטובוסים של אגד / צילום: תמר מצפי

אגד פרסמה את תוצאות מכרז ההצטיידות הראשון בהיקף של כחצי מיליארד שקלים

המכרז העניק עדיפות לאוטובוסים מהרכבה מקומית ● לראשונה יצוידו כל האוטובוסים ב"מפרט קורונה"

פאפוס, קפריסין / צילום: שאטרסטוק

רשמית: תיירים מישראל אינם רצויים בקפריסין

זאת לאור נתוני התחלואה במדינה ● ישראל ירדה לקטגוריה C בדירוג המדינות, כלומר שלא תותר כניסה לישראלים למעט תושבים המתגוררים באי

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים -  5 ביולי 2020

אמש באיכילוב: 8 פצועים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

"גלובס" ובית החולים איכילוב חוזרים לדווח על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

המסחר בבורסה נפתח ביציבות למרות העליות בוול סטריט: אל על מזנקת ב-20%

אל על בחרה במתווה האוצר לחילוץ, כשברקע עולים דיווחים על רוכש פוטנציאלי ● עזריאלי תתיר לשוכרים לסגור חנויות על מנת לחסוך בהוצאות ● אמש בניו יורק המדדים עלו בחדות על אף העלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה

פועלים באתר בניה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הרשות לאכיפה במקרקעין: "חוק קמיניץ תרם להקטנת עבירות הבנייה"

מספר צווי ההריסה המינהליים שהוציאה היחידה קפץ ב-60% בתוך שנתיים, בעוד שמספר עבירות הבנייה צנח ב-75% בתוך שנתיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP

הכנסת דנה כעת בחוק שיאפשר לממשלה להעביר החלטות ללא חקיקה

הצעת החוק תאפשר לממשלה לשנות את תקנות הקורונה ללא הליך חקיקה ● ועדת הכנסת תוכל לדון בצווי הממשלה ולהחליט אם לאשרם תוך 7 ימים

רפאל פרנקן / צילום: עודד קרני

האם התעשייה מוגנת מפני מתקפות סייבר? "בחלק מהמפעלים לא מבינים למה זה קשור אליהם"

רפאל פרנקו, סגן ראש מערך הסייבר הלאומי, מספר בראיון שקיים לאחרונה עם "גלובס" כיצד הוא נערך למתקפות עתידיות על התעשייה ועל המתקפה על אתרים ישראלים במאי: "תדרכנו את חברות ההוסטינג, האכלנו בכפית, ובכל זאת זה קרה"

בורסת טוקיו / צילום: Koji Sasahara, Associated Press

מגמה מעורבת בבורסות אסיה: שנחאי קופצת ב-1.3%, הניקיי יורד

סמסונג צופה עלייה של 23% ברווח התפעולי ברבעון השני על רקע העלייה בביקוש לכרטיסי זיכרון ומעבדים ● הבנק האוסטרלי הותיר את הריבית ללא שינוי

בנק הפועלים/ צילום: יחצ דוברות בנק הפועלים

שני עובדי בנק הפועלים מדסק ה-OTC נדבקו בקורונה

מספר עובדים נשלחו לבדיקות בעקבות המקרה ועובדים שבאו במגע עם אותם עובדים נשלחו לבידוד ● הפועלים: "שני העובדים שחלו מטופלים ואנו פועלים לפי הנחיות משרד הבריאות. שירותי חדר העסקאות ניתנים כרגיל"

אברהם ביגר, יו"ר דירקטוריון פז, בועידת שוק ההון של גלובס / צילום: איל יצהר, גלובס

אברהם ביגר: "אנחנו לא יודעים מתי המשבר ייגמר. צריך לשלוח כסף ישירות לחשבונות של האזרחים"

יו"ר חברת פז בוועידת שוק ההון של "גלובס": "צריך למצוא פיתרון רגולטורי שיאפשר דו שיח עם המשקיעים המוסדיים" ● "אנחנו במשבר לאומי מאוד מאוד קשה שיש לו תוצאות קשות וכך צריך להתייחס לזה" ● "אי אפשר להחזיק אנשים רעבים לאורך זמן"

הנגבי באולפן של אסייג וברקוביץ’ / צילום: צילום מסך

ההתבטאות של הנגבי חשפה את נקודת התורפה של נתניהו

הזעם על המשפט של צחי הנגבי זלג השבוע לכיוונו של ראש הממשלה, שמיהר לפרסם הבהרה ● זה לא לגמרי עבד: ההתגייסות האוטומטית כבר לא שם, משהו חורק ● הוא יכול לתת להנגבי לשלם את המחיר, אבל אז ישלם מחיר בעצמו

בנימין נתניהו / צילום: Matt Rourke, Associated Press

המספרים שמאחורי המחדל הכלכלי: 50% מתוכנית החילוץ הכלכלית לא הגיע למשק. הגירעון המצטבר - 6.4% מהתמ"ג

על-פי הודעת האוצר מהיום הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים, יולי 2019 עד יוני 2020, נאמד בכ-88.4 מיליארד שקל

טסלה 3 / צילום: Chuck Burton, Associated Press

טסלה לא עוצרת ויש אנליסט שצופה צניחה של 78% במניה

אתמול בוול סטריט זינקה טסלה בעוד 13.5% לשיא חדש של 1,371 דולר, המשקף לחברה שווי של 254 מיליארד דולר ● בעקבות נתוני המכירות שסיפקה טסלה העלה האנליסט ראיין ברינקמן מג'יי.פי מורגן את מחיר היעד שלו למניית טסלה ל-295 דולר

עו"ד סיגל יעקבי, מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים, בועידת שוק ההון של גלובס / צילום: איל יצהר, גלובס

"אנחנו עומדים לקראת צונאמי של הליכי חדלות פירעון"

כך אמרה סיגל יעקבי, כונסת הנכסים הרשמית ומ"מ מנכ"לית משרד המשפטים בועידת עושים שוק של "גלובס" ● "חוק חדלות פירעון נועד לטפל בתיק אחר תיק ובחברה אחר חברה. אין לו תפיסה רחבה, הוא לא מתעסק במגה משבר שמביא בבת אחת מבול של חברות"

קניון עזריאלי עכו / צילום: איל יצהר, גלובס

לאחר המגבלות החדשות: בקניונים מצמצמים את שעות הפעילות

במטרה להקל עם השוכרים ולאפשר להם להוריד עלויות תפעול הודיעה קבוצת עזריאלי על שינויים בלוחות הזמנים של פתיחת החנויות בקניונים ● באמצע השבוע החנויות יורשו לפתוח בשעה 10:00 ולסגור החל מ-20:30 ● הנחיות חדשות גם לסופי השבוע