גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנקאות בעידן הדיגיטלי: לא על האפליקציה לבדה

בעידן הדיגיטלי, שבו רוב הפעולות מתבצעות באפליקציות ולא בסניפים, בנקים רבים שכחו שבנקאות עוסקת באנשים ■ מה לגבי לקוחות שצריכים ליווי או תשובה מבנקאי באופן אישי? למזלם, חלק מהבנקים זוכרים שהטכנולוגיה נועדה לחזק את הקשר עם הבנקאי, ולא להחליף אותו

לפעמים אתה צריך את הבנקאי שלך / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
לפעמים אתה צריך את הבנקאי שלך / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף מזרחי טפחות

עולם הבנקאות עובר בשנים האחרונות שינוי טכנולוגי של ממש. רוב הבנקים העתיקו כבר חלק ניכר מהפעילות שלהם לדיגיטל, ומאפשרים ללקוח לבצע כמעט כל פעולה בשירות עצמי, באתר או באפליקציה, ובכך לחסוך את זמן ההגעה לסניף. המעבר לדיגיטל ללא ספק הקל על חייהם של לקוחות רבים. יחד עם זאת, יש לו גם מחיר.

טרום העידן הדיגיטלי, לקוחות הבנק - ובעיקר לקוחות בעלי הכנסה משתנה או בתקופות של שינויים הסתמכו לעיתים קרובות על קשר אישי עם הבנקאי. אם התעוררה בעיה, אם כסף התעכב מלהגיע לחשבון, כשהמינוס גדל ואיתו החששות, הללו יכולים היו להרים טלפון לבנקאי שלהם בסניף, שמכיר אותם, את מצב העו"ש וההיסטוריה הפיננסית שלהם, ויחד לבצע פעולות לנוחיותם. כיום, במצבים כאלה, הם יגלו שקשה למצוא בבנק מישהו לרוץ איתו.

בנקאי טלפוני אינו גלגל הצלה

היום, רוב הפעולות הבנקאיות נעשות בשירות עצמי של הלקוח. מעבר לפעולות בסיסיות כמו משיכת מזומנים או הפקדת צ'קים, שכבר שנים מתבצעות מול מכונות אוטומטיות, לקוחות הבנק מתבקשים לנהל עצמאית, באתר או באפליקציה, גם בקשות להלוואות, תשלום חשבונות, ניהול פיקדונות ועוד.

אבל מה קורה כשלקוח מבקש לעשות פעולות מסובכות או מתוחכמות יותר? מה קורה כאשר לקוח מרגיש צורך לדבר לדבר עם הבנקאי שלו, להבהיר לו את מצבו? למשל, להסביר שכספים אמורים להיכנס בימים הקרובים? במקרים כאלה, במרבית הבנקים הגדולים היום, נדרשים מהלקוח סבלנות רבה וזמן המתנה ארוך מהרגיל.

להתעצבן מרוב המתנה לנציג/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הגעת לבנק שלך. זמן המתנה ארוך מהרגיל/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הסיבה לכך היא שרוב הבנקים כבר לא מאפשרים תקשורת עם הבנקאי האישי. כתחליף לטלפון ישיר לסניף, עומדים לרשות הלקוחות מוקדי שירות מרכזיים. מעברו השני של הקו יושב אמנם בנקאי, אך לא הבנקאי הקבוע מהסניף, שבעבר היה מקבל מהלקוח שיחות ישירות, אלא נציג רנדומלי שאינו מכיר את הלקוח, את צרכיו האישיים או את העסק שלו. אותו בנקאי טלפוני לא יודע אם מדובר למשל בבעיה חוזרת או חד-פעמית, כיצד נפתרו מצבים דומים בעבר, או אפילו באיזו מידה הלקוח נוהג לעמוד בהתחייבויותיו לבנק. ובכדי להבין את ההיסטוריה של אותו בעל חשבון, עליו ללמוד אותה מתחילתה. לא משהו שניתן לעשות בשיחת טלפון קצרה אחת.

דיגיטל הוא לא תחליף לבנקאי

ישנן למעשה שתי גישות שונות לבנקאות דיגיטלית. הראשונה גורסת כי העולם עובר לדיגיטל, והרגלים משתנים מהר. לפי גישה זו, בעוד כמה שנים אנשים לא ייגשו עוד לסניפים, אם עוד יהיו כאלה, ולא יכירו את הבנקאים שלהם. אפליקציות, בּוֹטים ואמצעים טכנולוגיים נוספים יחליפו את השירות הבנקאי האנושי.

הגישה השנייה גורסת כי בסופו של יום בנקאות עוסקת באנשים, וכי אין תחליף לאינטראקציה אנושית עם הבנקאי המקצועי בתחום הזה. גישה שאומרת כי בדברים החשובים באמת אין תחליף לאנושיות. על פי גישה זו, יש להיעזר בטכנולוגיה המתקדמת העומדת לרשות הבנק ובאמצעים הדיגיטליים המתוחכמים הקיימים כדי לפשט את האינטראקציה בין לקוח לבנקאי, במקום לצמצם כמה שיותר את המפגשים ביניהם. כך, שאם לקוח רוצה להסביר או לבקש משהו מהסניף שלו, הוא יוכל לעשות זאת.

בפועל, אין שום סיבה שהמהפכה הדיגיטלית בשירות הבנקאי תבוא על חשבון הלקוח. על הבנקים להבין כי טכנולוגיה כמו טלפון, סמס ואימייל הם כלים מעולים שיכולים לאפשר תקשורת ישירה עם הבנקאי בסניף, שיש לה לעיתים חשיבות קריטית.

הבנקאות הדיגיטלית ללא ספק חוסכת זמן ומקלה על חייהם של לקוחות רבים. עם זאת, כפי שיודעים רוב בעלי חשבונות הבנק בישראל, בנקאות מבוססת על אמון, ואין תחליף לאוזן קשבת מצד בנקאי שמכיר את הלקוח ונכון לעזור לו.

נדמה כי המעבר המהיר לדיגיטל השכיח אמת פשוטה זו מחלק מן הבנקים, שלקוחותיהם כבר לא יכולים להרים טלפון לסניף לשם עדכון או פתרון בעיה, וטיב השירות שהם מקבלים עלול להיפגע.

תשמרו על קשר

דיגיטל הוא לא תחליף לבנקאי - קראו על השילוב האידיאלי בינהם >>

כמה מהבנקים כבר נעזרים באמצעים טכנולוגיים לחיזוק הקשר בין הלקוח לבנק, ומאפשרים למשל להתכתב ישירות בדוא"ל עם הבנקאי האישי. חלקם, למרבה הצער, גובים על כך תשלום חודשי נוסף מלקוחותיהם.

הבנקים גם סוגרים עשרות סניפים רגילים ברחבי הארץ - ופותחים במקביל סניפי קונספט דיגיטליים מעוצבים לעילא, שעדיין לא ברור אם הלקוחות ימצאו בהם תועלת אמיתית.

על רקע מהומת הדיגיטל הזו, שאוחזת את הבנקים בארץ, בולטים הבנקים שדווקא מנצלים את אותם אמצעים דיגיטליים וחדשנות בתחום כדי לאפשר ללקוחותיהם לתקשר ישירות עם הבנקאי האישי והצוות שלו בסניף בצורה מהירה ומאובטחת. מזרחי טפחות הוא אחד הבנקים האלו ובדרך זו, בזכות הפיתוחים הטכנולוגיים נשמר הקשר עם הבנקאי, ואף הופך נגיש ונוח יותר.

ככל הנראה כאן טמון עתיד הבנקאות בעידן הדיגיטלי: כלים טכנולוגיים מתקדמים, לצד קשר מיידי עם הבנקאי בעת הצורך. רק כך, אלו שייהנו מהעידן החדש בבנקאות, יהיו הלקוחות עצמם.


 סגרו לך את הסניף? במזרחי-טפחות מבינים את הצרכים שלך >>

עוד כתבות

ראש הממשלה מוסר הצהרה כלכלית בהשתתפות שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ ושר החינוך יואב קיש / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בשורה חיובית לדירוג האשראי של ישראל: S&P מעלה את התחזית

התפתחות חיובית ראשונה בסטטוס הדירוג של ישראל: סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P הודיעה על העלאת תחזית דירוג האשראי של ישראל משלילית ליציבה, כשהדירוג עצמו נותר על ברמת A ● זאת לאחר שבמהלך המלחמה כל שלוש חברות הדירוג הגדולות הורידו את הדירוג

מל''ט מסוג הרמס / צילום: אלביט מערכות

המדינה שהצהירה שלא תרכוש נשק ישראלי גילתה שהיא לא יכולה בלי

ממשלת הפיליפינים הצהירה כי בשל סירובה של ישראל להכיר בגבולות המים הכלכליים שלה בים סין הדרומי, היא תפסיק לבצע הזמנות חדשות של ציוד ביטחוני מישראל • בארגנטינה מעוניינים לרכוש 72 מערכות ארטילריה, כחלק ממגמת המודרניזציה של הצבא ● ברוסיה הציגו מערכת הגנה אווירית רובוטית נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● וגם: בעקבות מחסור חריף, החלה באוקראינה לייצר פגזי 155 מ"מ ו־105 מ"מ, עם סיוע טכני מהתאגיד הצ'כי CSG ● השבוע בתעשיות הביטחונית

אורן זאב / צילום: תמר גרין

"חלון ההנפקות הוא מיתוס": המשקיע שהרוויח מיליארד דולר מנאבן לא מפיל הכול על התזמון

אורן זאב, המוביל לבדו את קרן זאב ונצ'רס, הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר בהייטק הישראלי, למרות שהוא מתגורר הרחק בקליפורניה ● לאחרונה הונפקה נאבן שבה השקיע, ובינתיים מאכזבת בנאסד"ק, אבל זאב משוכנע: "רק הביזנס קובע" ● וגם: איך זה להחליט ולנהל לבד נכסים ב–2.5 מיליארד דולר

בארי וייס / צילום: Daniel Paik/Paramount - רויטרס

האבטחה סביבה עולה 10,000 דולר ליום: הכירו את העורכת היהודייה של CBS

בארי וייס עזבה את הניו יורק טיימס בטריקת דלת בעקבות טענות להשתקה - והפכה לסמל לחופש ביטוי עיתונאי ● הפלטפורמה שהקימה צברה יותר ממיליון מנויים, ונרכשה החודש בעסקה שהפכה אותה לעורכת CBS הראשית ● היהודייה הציונית, שזוכה לאהדת טראמפ ומתנגדת לתרבות הביטול אך תומכת בהפלות ובלהט"ב, תנהיג את ספינת הדגל

הטלפון שאותר בחוף הים / צילום: חדשות 12

טלפון אותר בחוף הצוק, גורם במשטרה ל-N12: "הוא שייך לפצ"רית לשעבר - בוודאות"

אישה כבת 50 ששחתה במים הרדודים מצאה את הטלפון והזעיקה את כוחות השיטור • במשטרה הטילו תחילה ספק שהנייד אכן שלה, אך העבירו אותו לבדיקה • חקירת הפרשה נמשכת, בית המשפט שחרר את הפצ"רית למעצר בית של 10 ימים • תיעוד: תמונות ראשונות של הפצ"רית ביציאה מבית המעצר

עגלתא / צילום: אמיר ליפשיץ

עגלת הקפה בשרון שמגישה עוגות מעולות ממותג נוסטלגי שעשה קאמבק

עגלת סוסים שהפכה לבית קפה עם קינוחים בטעם של פעם, סדנה מיוחדת אצל אמנית שמגדלת חיידקים וגן בוטני שהוא הלב הפועם של האזור ● ביקור בלב השרון ● חגית אברון תופרת יום

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

האוצר מציע: הגבלות דרמטיות על יצוא גז

משרד האוצר מנסה לקדם את שיטתו דרך חוק ההסדרים, למרות התנגדות משרד האנרגיה ● בין השאר, תוגבל כמות היצוא היומית כך ש-15% מהביקוש המקומי יישאר באדמה ● שני הצדדים מסכימים שיש לשמור על מחיר גז נמוך עבור המשק המקומי, אל מול חשיבות היצוא שמכניס מיליארדי שקלים בשנה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הם הפסיקו לשלם שכר דירה בגלל ליקויים. מה הכריע ביהמ"ש?

בית המשפט הכריע כי חופשת לידה ושירות מילואים עשויים להצדיק הארכת מועדים הקבועים בחוק ● יונייטד אירליינס חויבה לשלם פיצוי למשפחה שטיסתה נדחתה בשעתיים וחצי ● והאם החוק בישראל מאפשר לשוכרי דירות לא לשלם במקרה שיש ליקויים בדירה? ● 3 פסקי דין בשבוע 

דירת גן בדרום ירושלים / צילום: רימקס שירז מרכז ירושלים

"השוק רותח": בכמה נמכרה דירת גן עם בריכה בירושלים?

דירה בת 5 חדרים ברחוב אליעזר שילוני בירושלים, עם גינה בשטח של 195 מ"ר, נמכרה תמורת 5.8 מיליון שקל ● "יש ביקוש חזק מאוד לדירות בירושלים, השוק ממש רותח" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

השיבה מקנדה

6,000 ישראלים עברו לשם במלחמה. עכשיו הם נאלצים לחזור: "מרגישים מהגרים"

חינוך טוב, הזדמנויות תעסוקה, קהילה מחבקת ומדיניות הגירה מקלה במיוחד הביאו יותר מ־6,000 ישראלים לעבור לקנדה מאז תחילת המלחמה ● אלא שבשטח חולפים חודשים עד שהם מורשים לעבוד, זכויות בסיסיות נמנעות מהם, האנטישמיות גואה - ו־30% מהם כבר התייאשו וחזרו ● כך נגוז חלום הרילוקיישן הנוצץ בטורונטו

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המניות שמזנקות במאות אחוזים בוול סטריט - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

במשרד האוצר הציגו את העקרונות המנחים לתקציב 2026, וביניהם קידום רפורמה מקיפה בעולמות החיסכון ● מה הסיבה לעליות של מאות אחוזים מתחילת השנה במניות שלוש חברות הפועלות בתחום אחסון המידע ● וגם: סדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם

רני וינברג וד''ר גיא וינברג / צילום: יוסי צבקר

"היינו שמחים להוריד מחיר, אבל אין לנו אפשרות": המשפחה שמחזיקה במאות דירות בתל אביב בראיון

גיא ורני וינברג, מבעלי חברת הנדל"ן מ.ו. השקעות, מקדמים השבחה והתחדשות עירונית בנכסים שרכשה המשפחה במשך ארבעה דורות • הם כמעט לא מוכרים, ובאשר למחירים הם אומרים: "היינו שמחים להוריד מחיר, אבל אין לנו אפשרות. אנחנו מחויבים לשתי מפלצות: האחת חוק מכר והשנייה היא הרגולציה של בנק ישראל"

בר־דוד, מנכ״ל משרד האוצר הייזלר והממונה על השכר מלכין, במעמד חתימה על הסכם ב-2023 / צילום: דוברות ההסתדרות

שולחן המשא ומתן הריק: ההסתדרות מחוץ לתקציב 2026, מה עכשיו?

שנה חלפה מאז הפגישה הגורלית בין ארנון בר־דוד לסמוטריץ', בה נחתם תקציב 2025, שכלל גזרות לציבור העובדים עקב המלחמה ● עכשיו, עם התפצוצות פרשת "יד לוחצת יד", למדינה נותר לקבוע: האם חולשתה הפתאומית של ההסתדרות היא הזדמנות לרפורמה ● חשד לשחיתות בהסתדרות, פרויקט מיוחד

החברות הישראליות כבר לא לבד בנתב''ג / אילוסטרציה: עידו וכטל, ארקיע

אחרי שהתלונות נערמו, חברות התעופה הישראליות נכנסות לשעת מבחן

החברות הישראליות נהנו מבלעדיות כמעט מוחלטת בנתב"ג בשנתיים האחרונות, אך מאות תלונות ותביעות שהוגשו נגדן טוענות שהן לא הצליחו לספק שירות ראוי ● בענף מעידים שהחברות המקומיות מגלות "קשיחות יתר" לגבי פיצוי כספי ו"מתעלמות בשיטתיות מפניות" ● האם החזרה של החברות הזרות תהיה נקודת המפנה?

חניות נכים באשקלון / צילום: Shutterstock

לכל רכב חמישי יש תו נכה? הצעד שישים סוף לחגיגה

לנוכח הזינוק החריג במספר תוי הנכה, שהוצמדו כבר ל־18% מכלי הרכב, חוק ההסדרים מציע מספר צעדים להתמודד עם התופעה: להעביר את סמכות האישור מרשות הרישוי לגופים רפואיים מוסמכים ולבצע בדיקה מחודשת של תוי נכה קיימים ● האוצר טוען כי הליכי בדיקה מקלים הולידו ניצול לרעה הפוגע בנגישות של נכים שזקוקים לתו

המדריך לפורש לפנסיה / צילום: Shutterstock

הטיפים שיכולים לחסוך לכם מיליון שקל ויותר: מה צריך לדעת כשפורשים לפנסיה?

יציאה לגמלאות כרוכה באינספור תכנוני והטבות מס, סנכרון בין מוצרי השקעה וחיסכון שונים שנצברו לאורך השנים, ודילמות שיכולות לעלות לכם הון ● גלובס עונה על כמה מהשאלות המרכזיות עבור הפורשים לפנסיה: האם כדאי למשוך את הכסף כקצבה או בבת אחת, ואיך דואגים שהחיסכון יעבור לדור הבא?

ההשפעה האדירה של ההסתדרות / איור: גיל ג'יבלי

מהפוליטיקה ועד הביטוח: ההשפעה האדירה של ההסתדרות

פרשת השחיתות "יד לוחצת יד" ממחישה את עוצמתה של ההסתדרות ואת עומק אחיזתה במשק ● מהמונופול על עובדי המדינה ועד השליטה במגזר הפרטי, משביתות ועד רפורמות - ארגון העובדים הזה שולח יד בכל ● חשד לשחיתות בהסתדרות, פרויקט מיוחד  

נועם שזיר / צילום: מתוך כנס של WeCNLP ביוטיוב

מדען המחשב היהודי-אמריקאי מאשים: "זו לא ביקורת על ישראל, זו אנטישמיות"

נועם שזיר, ממייסדי Character.AI ואחת הדמויות הבולטות בעולם הבינה המלאכותית, נמצא בחודשים האחרונים במוקד של אחת הסערות הפנימיות הסוערות בגוגל ● הסערה כוללת בין היתר עימותים פומביים עם עובדי חטיבת הבינה המלאכותית DeepMind סביב עמדותיו על המלחמה בעזה ועל סוגיית הזהות המגדרית

בודקים את המיתוס. הדורבן לא באמת יורה את קוציו / צילום: ויקיפדיה - Rushenb

לא יורה וכן פוגע: הדורבן לא באמת משגר את הקוצים שלו

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: מיוון העתיקה ועד למשחקי המחשב יוחסה היכולת הזו למכרסם הקוצני, אך לא בצדק

טילי ''ספייק'' מתוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

הסוכרייה שמחכה לחברות הביטחוניות בחוק ההסדרים

היצוא הביטחוני הגיע ב־2024 לשיא של כ־14.8 מיליארד דולר, למרות המלחמה והחרמות, אך יכול היה להיות גבוה יותר אילו רגולציית היצוא הותאמה לשוק המודרני ● טיוטת חוק ההסדרים כוללת רפורמה מקיפה לשיפור הפיקוח על יצוא ביטחוני: קיצור זמני טיפול, פרסום החלטות, פטורים למוצרים בעלי רגישות נמוכה, הטמעת אמצעים דיגיטליים ומנגנוני סיווג שקופים