גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנקאות בעידן הדיגיטלי: לא על האפליקציה לבדה

בעידן הדיגיטלי, שבו רוב הפעולות מתבצעות באפליקציות ולא בסניפים, בנקים רבים שכחו שבנקאות עוסקת באנשים ■ מה לגבי לקוחות שצריכים ליווי או תשובה מבנקאי באופן אישי? למזלם, חלק מהבנקים זוכרים שהטכנולוגיה נועדה לחזק את הקשר עם הבנקאי, ולא להחליף אותו

לפעמים אתה צריך את הבנקאי שלך / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
לפעמים אתה צריך את הבנקאי שלך / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף מזרחי טפחות

עולם הבנקאות עובר בשנים האחרונות שינוי טכנולוגי של ממש. רוב הבנקים העתיקו כבר חלק ניכר מהפעילות שלהם לדיגיטל, ומאפשרים ללקוח לבצע כמעט כל פעולה בשירות עצמי, באתר או באפליקציה, ובכך לחסוך את זמן ההגעה לסניף. המעבר לדיגיטל ללא ספק הקל על חייהם של לקוחות רבים. יחד עם זאת, יש לו גם מחיר.

טרום העידן הדיגיטלי, לקוחות הבנק - ובעיקר לקוחות בעלי הכנסה משתנה או בתקופות של שינויים הסתמכו לעיתים קרובות על קשר אישי עם הבנקאי. אם התעוררה בעיה, אם כסף התעכב מלהגיע לחשבון, כשהמינוס גדל ואיתו החששות, הללו יכולים היו להרים טלפון לבנקאי שלהם בסניף, שמכיר אותם, את מצב העו"ש וההיסטוריה הפיננסית שלהם, ויחד לבצע פעולות לנוחיותם. כיום, במצבים כאלה, הם יגלו שקשה למצוא בבנק מישהו לרוץ איתו.

בנקאי טלפוני אינו גלגל הצלה

היום, רוב הפעולות הבנקאיות נעשות בשירות עצמי של הלקוח. מעבר לפעולות בסיסיות כמו משיכת מזומנים או הפקדת צ'קים, שכבר שנים מתבצעות מול מכונות אוטומטיות, לקוחות הבנק מתבקשים לנהל עצמאית, באתר או באפליקציה, גם בקשות להלוואות, תשלום חשבונות, ניהול פיקדונות ועוד.

אבל מה קורה כשלקוח מבקש לעשות פעולות מסובכות או מתוחכמות יותר? מה קורה כאשר לקוח מרגיש צורך לדבר לדבר עם הבנקאי שלו, להבהיר לו את מצבו? למשל, להסביר שכספים אמורים להיכנס בימים הקרובים? במקרים כאלה, במרבית הבנקים הגדולים היום, נדרשים מהלקוח סבלנות רבה וזמן המתנה ארוך מהרגיל.

להתעצבן מרוב המתנה לנציג/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הגעת לבנק שלך. זמן המתנה ארוך מהרגיל/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הסיבה לכך היא שרוב הבנקים כבר לא מאפשרים תקשורת עם הבנקאי האישי. כתחליף לטלפון ישיר לסניף, עומדים לרשות הלקוחות מוקדי שירות מרכזיים. מעברו השני של הקו יושב אמנם בנקאי, אך לא הבנקאי הקבוע מהסניף, שבעבר היה מקבל מהלקוח שיחות ישירות, אלא נציג רנדומלי שאינו מכיר את הלקוח, את צרכיו האישיים או את העסק שלו. אותו בנקאי טלפוני לא יודע אם מדובר למשל בבעיה חוזרת או חד-פעמית, כיצד נפתרו מצבים דומים בעבר, או אפילו באיזו מידה הלקוח נוהג לעמוד בהתחייבויותיו לבנק. ובכדי להבין את ההיסטוריה של אותו בעל חשבון, עליו ללמוד אותה מתחילתה. לא משהו שניתן לעשות בשיחת טלפון קצרה אחת.

דיגיטל הוא לא תחליף לבנקאי

ישנן למעשה שתי גישות שונות לבנקאות דיגיטלית. הראשונה גורסת כי העולם עובר לדיגיטל, והרגלים משתנים מהר. לפי גישה זו, בעוד כמה שנים אנשים לא ייגשו עוד לסניפים, אם עוד יהיו כאלה, ולא יכירו את הבנקאים שלהם. אפליקציות, בּוֹטים ואמצעים טכנולוגיים נוספים יחליפו את השירות הבנקאי האנושי.

הגישה השנייה גורסת כי בסופו של יום בנקאות עוסקת באנשים, וכי אין תחליף לאינטראקציה אנושית עם הבנקאי המקצועי בתחום הזה. גישה שאומרת כי בדברים החשובים באמת אין תחליף לאנושיות. על פי גישה זו, יש להיעזר בטכנולוגיה המתקדמת העומדת לרשות הבנק ובאמצעים הדיגיטליים המתוחכמים הקיימים כדי לפשט את האינטראקציה בין לקוח לבנקאי, במקום לצמצם כמה שיותר את המפגשים ביניהם. כך, שאם לקוח רוצה להסביר או לבקש משהו מהסניף שלו, הוא יוכל לעשות זאת.

בפועל, אין שום סיבה שהמהפכה הדיגיטלית בשירות הבנקאי תבוא על חשבון הלקוח. על הבנקים להבין כי טכנולוגיה כמו טלפון, סמס ואימייל הם כלים מעולים שיכולים לאפשר תקשורת ישירה עם הבנקאי בסניף, שיש לה לעיתים חשיבות קריטית.

הבנקאות הדיגיטלית ללא ספק חוסכת זמן ומקלה על חייהם של לקוחות רבים. עם זאת, כפי שיודעים רוב בעלי חשבונות הבנק בישראל, בנקאות מבוססת על אמון, ואין תחליף לאוזן קשבת מצד בנקאי שמכיר את הלקוח ונכון לעזור לו.

נדמה כי המעבר המהיר לדיגיטל השכיח אמת פשוטה זו מחלק מן הבנקים, שלקוחותיהם כבר לא יכולים להרים טלפון לסניף לשם עדכון או פתרון בעיה, וטיב השירות שהם מקבלים עלול להיפגע.

תשמרו על קשר

דיגיטל הוא לא תחליף לבנקאי - קראו על השילוב האידיאלי בינהם >>

כמה מהבנקים כבר נעזרים באמצעים טכנולוגיים לחיזוק הקשר בין הלקוח לבנק, ומאפשרים למשל להתכתב ישירות בדוא"ל עם הבנקאי האישי. חלקם, למרבה הצער, גובים על כך תשלום חודשי נוסף מלקוחותיהם.

הבנקים גם סוגרים עשרות סניפים רגילים ברחבי הארץ - ופותחים במקביל סניפי קונספט דיגיטליים מעוצבים לעילא, שעדיין לא ברור אם הלקוחות ימצאו בהם תועלת אמיתית.

על רקע מהומת הדיגיטל הזו, שאוחזת את הבנקים בארץ, בולטים הבנקים שדווקא מנצלים את אותם אמצעים דיגיטליים וחדשנות בתחום כדי לאפשר ללקוחותיהם לתקשר ישירות עם הבנקאי האישי והצוות שלו בסניף בצורה מהירה ומאובטחת. מזרחי טפחות הוא אחד הבנקים האלו ובדרך זו, בזכות הפיתוחים הטכנולוגיים נשמר הקשר עם הבנקאי, ואף הופך נגיש ונוח יותר.

ככל הנראה כאן טמון עתיד הבנקאות בעידן הדיגיטלי: כלים טכנולוגיים מתקדמים, לצד קשר מיידי עם הבנקאי בעת הצורך. רק כך, אלו שייהנו מהעידן החדש בבנקאות, יהיו הלקוחות עצמם.


 סגרו לך את הסניף? במזרחי-טפחות מבינים את הצרכים שלך >>

עוד כתבות

פופקורן. ליאור פרנקל בשיחה עם אור רז / צילום: לירון ויסמן

רוצים לקדם את האינטרסים שלכם במקום העבודה? הטיפ שאסור לכם לדלג עליו

הפודקאסט הפופולרי פופקורן מגיע לגלובס במדור חדש על עולם העבודה • "אתם לא מבינים כמה בכירים עובדים בפוליטיקה ארגונית", אומר אור רז, מנכ"ל ובעלים של קבוצת לדעת, מלווה ומפתח מנהלים בחברות הייטק ופיננסים • בשיחה עם ליאור פרנקל הוא מסביר איך תצליחו להעביר את הקולגות שלכם צד בשולחן הדיונים ● פופקורן

הדמיית מגדל הספירלה של קבוצת עזריאלי בתל אביב / צילום: KPF

עסקת ענק: משרד עורכי הדין שעובר למגדל הספירלה של עזריאלי

משרד עורכי הדין נשיץ, ברנדס, אמיר, ישכור 11,000 מ"ר במגדל הספירלה של עזריאלי ● על פי הערכות בשוק, המחיר לרמת מעטפת עומד על כ-130 שקל למ"ר, כך שהמשרד ישלם כ-17 מיליון שקל בשנה ● וגם: הריבית עוד לא ירדה - אבל היזמים מתנפלים על המכרזים: יותר מ־130 הצעות לארבעה מגרשים בת"א וביבנה ● חדשות השבוע בנדל"ן

בובות לבובו מוצגות לראווה בחנות של פופ מארט / צילום: Reuters, Oriental Image via Reuters Connect

חיוך מטריד ששווה מיליארדים: בובת הפרווה שהפכה לטרנד וכבשה את העולם

לבובו, הבובה הפרוותית בעלת הבעת הפנים המעט קריפית, הפכה ללהיט גלובלי - ולפריט חובה אצל סלבריטאיות על, כמו ריהאנה וקים קרדשיאן ● היצרנית, חברת פופ מארט הסינית, הכפילה את הכנסותיה ב־2024 ובסין כבר הזהירו מהתמכרות לבובה המעוצבת

דירת 4.5 חדרים בשכונת עג'מי ביפו / צילום: יוסי שחר

בזמן המלחמה: בכמה נמכרה דירת 4.5 חדרים בשכונת עג'מי ביפו?

בשכונת עג'מי ביפו נרכשה דירת 4.5 חדרים בשטח של 86 מ"ר עם ממ"ד ושתי מרפסות תמורת 3.18 מיליון שקל ● הנכס עמד פחות מחודשיים על המדף ● המוכרים הם משקיעים שלפי רשות המסים קנו את הדירה ב־2016 תמורת 2.2 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

חדשות ההייטק / צילום: ap, Michael Perez

החברה הישראלית שתספק נחילי רחפנים חמושים לארה"ב

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק • והפעם: Base44 של היזם מאור שלמה נמכרה לוויקס ב-80 מיליון דולר בעסקה יוצאת דופן, ענקית המחשוב שמאמינה בחברת הקוונטום הישראלית, חברת הרחפנים הישראלית, אקסטנד, זכתה במכרז לאספקת נחילי רחפנים חמושים משוטטים שפרסם משרד ההגנה האמריקאי בהיקף של 10 מיליון דולר, וגם סערה סביב מתכנת הודי שמואשם בהונאה סדרתית ● חדשות ההייטק

צ'רצ'יל מסמן V. ביום הניצחון על גרמניה הנאצית / צילום: Reuters, IMAGO/piemags via Reuters

לסיים מלחמה: עצתו הפיקטיבית של צ'רצ'יל לנתניהו

אבי הכישלון הגדול של המלחמה הקודמת הוביל את הבריטים אל חוף מבטחים, וזכה בסליחה ובהערצה. הוא הבין כי אנחת הרווחה חשובה יותר מתרועת הניצחון

נתב''ג. הישראלים חזרו להזמין חופשות / צילום: ap, Matias Delacroix

רוב החברות הזרות לא יחזרו לנתב"ג בקיץ. לאן בכל זאת תמצאו טיסה בפחות מ-200 דולר

על אף המספר המצומצם של חברות התעופה שפועלות כיום מנתב"ג, עדיין ניתן למצוא כרטיסי טיסה ברגע האחרון במחירים יחסית זולים, בעיקר ליעדים קרובים כמו קפריסין ויוון ● ייתכן שפתיחתו מחדש של טרמינל 1 באוגוסט יזרז את חזרתן של חברות הלואו קוסט, מה שיגדיל את היצע הטיסות

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: AP

שמונה מניות עם הזדמנות ושתיים שכדאי להיזהר מהן - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בנק אוף אמריקה מפרסם רשימה של מניות מעניינות להשקעה ● הבורסה בתל אביב הפכה לאחת החזקות בעולם, ושברה שורה של שיאים היסטוריים ● ההצלחה של קת'י ווד ● וגם: האם יכול להיות שאחת הדרכים הכי יקרות להשקיע בשוק ההון היא גם הכי משתלמת?

השבוע בעולם / צילום: רויטרס - PA Images

האם ארה"ב נוטשת את אוקראינה והאם חייזרים מתקרבים על גבו של אסטרואיד

אוקראינה חוששת שהפעם ארה"ב מתכוונת ברצינות לנטוש אותה ● פצצת המכסים מתקתקת - וטראמפ עושה עסקים עם קומוניסטים מכובדים מאוד ● שרת האוצר הבריטית מוחה דמעות ● ביבשת אמריקה הבוחרים מחפשים שמאל קיצוני ● עצם בין כוכבי סר לביקור ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ניב כרמי, מייסד פולוס-טק / איור: גיל ג'יבלי

לתפוס מחבלים מהאוויר: המיזם החדש של ההייטקיסט שהקים חברה שנויה במחלוקת ועזב לשוויץ

חברת פולוס־טק שהקים אחד ממייסדי NSO, ניב כרמי, מפתחת חיישן שמותקן על מל"טים ומזהה מחבלים על פי אותות רדיו מהטלפון - בלי לפרוץ למכשיר ● לגלובס נודע: מתקיימים מגעים עם מערכת הביטחון לשילוב הטכנולוגיה, שהחלה את דרכה בתחום החילוץ וההצלה

גירושים. שיתוף נכסים עשוי להיווצר גם בלי כוונה מפורשת / אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש הכריע: בעל ישלם לגרושתו 50 מיליון דולר - "אחד המקרים המקוממים"

סכסוך גירושים באלפיון העליון הוביל להכרעה דרמטית נגד מי שנקבע כי השתמש במומחיותו למקלטי מס ונאמנויות, כדי להסתיר רכוש משפחתי בהיקף של 75 מיליון דולר ● האישה צפויה לקבל כמחצית מהרכוש ומהבית, ובסך-הכול כ-50 מיליון דולר ● עורכי דינו של הבעל: "בפסק הדין נפלו טעויות חריפות, נערער"

מצלמות לרחפנים של נקסט ויז'ן / צילום: יח''צ

המצלמה שהפכה את האלוף במילואים, ולא רק אותו, למיליונר כבד

המניה שזינקה ב־2000% בארבע שנים, המימושים שהניבו לבכיריה 800 מיליון שקל והאלוף במיל' עמירם לוין שרשם אקזיט עצום ● איך הפכה חברה ביטחונית קטנה מרעננה לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של שוק ההון, והאם יש סדקים בחלום של נקסט ויז'ן?

אילוסטרציה: shutterstock

המניות שיטפסו והסיכוי שבנק ישראל יפתיע: מה צפוי השבוע בתל אביב?

לאחר שבוע ירוק במיוחד בת"א, עסקת החטופים המסתמנת צפויה לתת רוח גבית למסחר ● עוד תרכז עניין - החלטת הריבית בישראל שתכלול את תחזיות הבנק המרכזי ● נתון המאקרו שפורסם בארה"ב ומרחיק את הפחתת הריבית של הפד ● וגם: אנבידיה לא עוצרת וכובשת שיא חדש בוול סטריט

הריסות ברצועת עזה, ארכיון / צילום: ap, Ariel Schalit

דיווח סעודי: "חמאס החל ליידע גורמים שבכוונתו להשיב הלילה באופן חיובי לעסקה"

מחצית מהחטופים, ב-5 פעימות: זו העסקה שנרקמת ● ארה"ב במגעים לחידוש המו"מ עם איראן - כבר בשבוע הבא ● כתב אישום הוגש נגד שני חשודים נוספים בריגול למען איראן ● מקורות מקורבים לחמאס: ארגון הטרור ימסור את תשובתו למתווכות לפני יום שישי ● הפנטגון: התקיפות על מתקני הגרעין האיראניים החזירו לאחור את תוכנית הגרעין בין שנה לשנתיים ● 50 חטופים - 636 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

מל''ט אנקה 3 / צילום: צילום מסך יוטיוב

המל"ט הטורקי שהתרסק והביך את ארדואן

אנקה 3, המל"ט המתקדם ביותר של טורקיה, התרסק במהלך טיסת ניסוי ● קוריאה הצפונית תקבל הדרכה שתאפשר לה לייצר כטב"מים איראניים מסוג שאהד 136, תמורת העברת 25 אלף עובדים למפעל כטב"מים ברוסיה ● אוקראינה מייצרת מוקשים במדפסות תלת־ממד ● והודו חושפת כטב"ם מתאבד חדש ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

התחדשות עירונית בת''א. התחום תופס יותר משליש מהתחלות הבנייה / צילום: דיויד לוין

אופטימיות על סטרואידים: 13 חברות נדל"ן חדשות הגיעו לבורסה מאז ינואר

13 חברות נדל"ן הצטרפו לבורסת תל אביב במחצית הראשונה של השנה, חלקן אפילו לא מסרו פרויקט עדיין ● במקום שהריבית הגבוהה תנקה את השוק, רק צצים עוד ועוד יזמים - וההוצאות שלהם דווקא גדלות

שר המשפטים ויו''ר ועדת השרים לענייני חקיקה, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

השרים ידונו בהכפפת היועמ"שים במשרדי הממשלה למנכ"ל ולשר

הצעת החוק, שתעלה ביום ראשון לוועדת השרים לחקיקה, בראשות שר המשפטים יריב לוין, מבטלת את הכפיפות של היועמ"שים במשרדים ליועצת המשפטית לממשלה, וקובעת כי הם יידרשו לפרסם תזכירי חוק לפי דרישה ישירה של השר במשרד

נתב''ג / צילום: Shutterstock

חברות הלואו קוסט יחזרו? טרמינל 1 ייפתח באוגוסט

טרמינל 1 צפוי להיפתח מחדש בתחילת החודש הבא - מה שמעלה את הסיכוי שחברות הלואו קוסט יקדימו את חזרתן לארץ ● חזרתן של החברות עשויה לתרום משמעותית להגדלת היצע המושבים ולהורדת מחירי הטיסות, שהתייקרו מאוד מאז תחילת המלחמה

סא''ל איתי זמיר / צילום: פיקוד העורף

הקצין ששלח לנו התרעות של פיקוד העורף: "יש הבדל בין רקטה מעזה לבין מה שמגיע מאיראן"

עשרות אלפי התרעות שוגרו לציבור במהלך 12 ימי הלחימה מול איראן, בעוד מוקד פיקוד העורף טיפל בכמיליון פניות אזרחים ● ההתמודדות, אומר סא"ל איתי זמיר, שאמון על מערך ההתרעה, הייתה מוצלחת - אך "אי אפשר לנוח על זרי הדפנה" ● לאן נעלמה ההנחיה המקדימה, אילו לקחים הופקו מהמערכה - ומה מתוכנן לעשור הבא

הפגנה לשחרור החטופים בדרך בגין בירושלים / צילום: יעל גדות

בכיר ישראלי - התקבלה ההחלטה על יציאת משלחת לקטאר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הערב (שבת) על יציאת משלחת ישראלית לקטאר • טראמפ: "חמאס הגיב ברוח חיובית, אולי תהיה עסקה עד השבוע הבא" ● לראשונה: שני עובדי סיוע אמריקנים נפצעו בפיגוע של חמאס בעזה ●  50 חטופים - 638 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים