פיקוד העורף מעביר בשעה האחרונה כלי הנדסה כבדים לאזור קריסת החניות ברמת החייל בתל אביב. הכוחות נערכים לעבודת לילה מאומצת לאיתור הלכודים וחילוצם.

שני בני אדם נהרגו, שבעה נעדרים ועוד 24 נפצעו היום (ב') לפני הצהריים, בקריסה של חניון המצוי בבנייה ברחוב הנחושת ברמת החייל בתל-אביב, סמוך לבית החולים אסותא. אתר הבנייה הוא של חברת אפריקה ישראל והקבלן המבצע הוא חברת דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל. החניון שקרס אמור לכלול ארבע קומות ו-540 מקומות חניה.

את מלאכת הפינוי והחילוץ בשטח מובילים אנשי יחידת החילוץ של פיקוד העורף, יחידת הכלבנים "עוקץ" של צה"ל, אנשי מד"א ולוחמי האש.

יחידת החילוץ וההצלה של פיקוד העורף הוזעקו לאתר לחפש לכודים. ממד"א עדכנו כי פרמדיקים קבעו את מותו של גבר כבן 35 שאותר בהריסות כשהוא ללא רוח חיים, והעניקו טיפול רפואי ל-24 פצועים, מהם אחד קשה, שלושה במצב בינוני, ו-20 פצועים קל ונפגעי חרדה.

קריסת החניון ברחוב הברזל רמת החייל / צילום: שלומי יוסף

קריסת החניון ברחוב הברזל רמת החייל / צילום: שלומי יוסף

גורמי מקצוע בענף רק החלו לנתח את האירוע וכרגע טרם ניתן לקבוע מה הוביל לקריסת החניון. נציין כי אפריקה ישראל זכתה במכרז לפני כשלוש שנים בהיקף כספי של כ-64 מיליון שקל. המכרז הוא מכרז תכנון הקמה והפעלה כאשר בתום תקופה של 20 שנה צפוי היה החניון לעבור לניהול חברת אחוזות החוף. מעיריית תל-אביב נמסר בעניין כי: "מדובר באתר בנייה שנמצא באחריות אפריקה ישראל שזכתה במכרז תכנון הקמה והפעלה של חניון על קרקע עירונית. נציגי העירייה הגיעו לשטח".

נציגי חברת אפריקה ישראל הגיעו לשטח ובוחנים את האתר. על פי הדוחות הכספיים של אפריקה ישראל, השלמת בניית החניון הייתה מתוכננת לסוף השנה הנוכחית, כך שהחניון היה אמור להיות כבר בשלבי בנייה סופיים.

מאז קריסת החניון ועד שעות הצהריים, ירדה מניית אפריקה ישראל בכ-2.5%.

מאפריקה ישראל נמסר היום כי: "במהלך ביצוע עבודות ההקמה של חניון 'הברזל' ברמת החייל בתל-אביב, על ידי דניה סיבוס, קרסו חלקים מהחניון. למועד זה, החברה בוחנת את הסיבות לקריסה וכן את תוצאותיה והשלכותיה. ברגעים אלה דניה סיבוס ואפריקה ישראל נכסים מפנות את כל מאמציהן על מנת לתת מענה מהיר בשטח ומתמקדות בטיפול בנפגעי אירוע חמור זה".

חברת הביטוח המבטחת את הפרויקט היא מנורה מבטחים שם מציינים כי כדרכם של ביטוחים בפרויקטים מסוג זה, חלק משמעותי על הסיכון הבטוחי הוצא למבטחי משנה לחו"ל.

מדוברת דניה סיבוס נמסר כי "במהלך ביצוע עבודות ההקמה של חניון 'הברזל' ברמת החייל בתל-אביב קרס חלק מהמבנה. החברה כואבת את כאבם של נפגעי האירוע ומשפחותיהם ומשתתפת בצערם. בשעה קשה זו אנו מתמקדים בסיוע לכוחות ההצלה, ונעשה את כל שנדרש על מנת לסייע לגופי החקירה בעבודתם".

קריסת החניון ברחוב הברזל רמת החייל / צילום: שלומי יוסף

קריסת החניון ברחוב הברזל רמת החייל / צילום: שלומי יוסף

בית החולים איכילוב הכריז לאחר הקריסה על כוננות לאירוע רב-נפגעים, שהסתיימה בשעות הצהריים. הנפגעים בזירה פונו לבתי החולים איכילוב, וולפסון ושיבא, אף שהחניון שקרס צמוד לביה"ח הפרטי אסותא, זאת משום שאין בו מחלקה לרפואה דחופה (מיון). עם זאת, בתגובה לשאלת "גלובס" מציינים באסותא כי אנשי ביה"ח הקימו בשטח מעין מיון ראשוני שכלל לפחות 30 אנשים: צוות סיעוד כולל האחות הראשית ציפי רוזנברג גלעד, רופאים בכירים ביניהם ערן סגל, יונתן ריק, יו"ר ביה"ח פרופ' שוקי שמר, המנכ"ל החדש פרופ' ארי שמיס וצוותי לוגיסטיקה ופרמדיקים.

נזכיר כי לפני כחודש וחצי הכנסת אישרה חוק חדש שקובע כי אתרי בנייה שאירעו בהן תאונות עבודות קשות ייסגרו מידית ליומיים. מדובר בתיקון לחוק הפיקוח על העבודה, שאותו יזמו יו"ר עבודת הוועדה והרווחה, ח"כ אלי אללוף (כולנו), ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני) וח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), שנולד על רקע ריבוי התאונות באתרי בנייה שהביאו למותם של פועלי בנייה בשנה האחרונה. על פי מעקב הקואליציה למאבק בתאונות בניין, מתחילת השנה נהרגו 28 פועלים בתאונות בניין, ו-154 נפצעו, לא כולל היום.

בעקבות האירוע היום נסגרו כלל הצירים באזור רמת החייל וזאת על מנת לאפשר מעבר רכבי חירום והצלה. המשטרה אוסרת בשעה זו להיכנס למתחם הבנייה בשל הסכנה שחלקים נוספים של המבנה ימשיכו לקרוס.