גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות ניכיון הצ'קים ממשיכות לשגשג - מלבד אס.אר אקורד

הכנסות אחים נאוי, אופל ופנינסולה ברבעון השני גדלו ב-21%, 23% ו-43% בהתאמה ■ רווחי אס.אר אקורד צנחו ב-50% ברבעון השני

רוב הכותרות שנגעו לפעילות חברות האשראי החוץ-בנקאי בחודשים האחרונים, נבעו מפרשת מרמה לכאורה בהיקף של מאות מיליוני שקלים ומעצרו של בעל השליטה בחברה הציבורית אס.אר אקורד , עדי צים, בחשד למעורבות בפרשה.

עם זאת, התוצאות הכספיות של חברות המימון החוץ-בנקאי הציבוריות ברבעון השני של השנה, מלמדות כי התפתחות הענף לא נפגעה והצמיחה בפעילותן של רוב החברות הפועלות בו נמשכה גם ברבעון השני.

עיקר הפעילות העסקית של אותן חברות, הוא בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים). מדובר בעסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה תמורת עמלה הנקבעת באחוזים.

החברה היחידה שתוצאותיה מלמדות על נסיגה מאז התפוצצה הפרשה בחודש יוני האחרון, היא אס.אר אקורד עצמה, שעמדה בעין הסערה. החברה סיכמה את הרבעון השני עם צניחה של יותר מ-50% ברווחיה, שעמדו על כ-4 מיליון שקל.

בסיכום רבעוני, מדווחת אס.אר. אקורד על הפרשה של קרוב ל-8 מיליון שקל לחובות מסופקים, לעומת פחות מ-2 מיליון שקל ברבעון המקביל, וזאת בעיקר "בעקבות גידול בכמות השיקים החוזרים במהלך מספר שבועות לאחר תחילת החקירה אשר הנהלת החברה ביצעה בגין חלקם הפרשה ספציפית לאור הערכתה לסיכויי הגביה בגינם". לצד זאת, בפעילות השוטפת המגמה באס.אר אקורד דומה למתחרות, עם צמיחה של 32% בהכנסות המימון שלה, שהצטברו ל-15 מיליון שקל.

כחלק מחקירת הפרשה, המשטרה ורשויות המס ביצעו חיפושים במשרדיה של אס.אר אקורד וכמה מעובדיה נחקרו. כמו כן, הוטלו על פעילותה מגבלות וחלק מחשבונות החברה הוקפאו. עניין זה עורר חששות לנזק בלתי הפיך שייגרם לה וזמן לא רב לאחר מכן ביהמ"ש אישר לה לחזור לפעילות סדירה.

צים עצמו נעצר במהלך חודש יוני האחרון ונחקר בחשד לביצוע עבירות מרמה, מס והלבנת הון במסגרת פרשת מרמה לכאורה בתחום שירותי כוח אדם בהיקף של מאות מיליוני שקלים. צים נחשד בכך שסייע, באמצעות אס.אר. אקורד, לבניית תשתית למרמה נגד רשויות המס, הביטוח הלאומי ומשרד הכלכלה, שכללה דיווחים כוזבים למדינה, ניפוח עסקאות והפקת חשבוניות כוזבות. זאת, לפי החשד, על מנת לקבל הטבות והחזרים שאינם מגיעים לחברות ולחשודים המעורבים במירמה.

למרות החזרה לשגרה, לא בטוח שהנזקים שספגה אס.אר. אקורד יוגבלו רק לתקופת הרבעון השני. חקירת הפרשה טרם הסתיימה ואס.אר אקורד מציינת בדוחות כי "בשלב זה, לא ניתן לאמוד את השפעתה על המשך פעילות החברה, אם בכלל". בסיכום מחצית השנה, למרות הקפיצה בחובות המסופקים, מציגה אס.אר אקורד עלייה של 31% ברווחיה ל-16 מיליון שקל, לצד צמיחה של 67% בהכנסות שהצטברו ל-31 מיליון שקל.

החלוצה מבין חברות המימון החוץ-בנקאי בבורסה, וזו שפועלת בהיקף הגדול מביניהן, היא חברת אחים נאוי שבשליטת דורי ושאול נאוי. החברה סיכמה את הרבעון השני עם עלייה של 21% בהכנסות ל-27 מיליון שקל ועלייה של 16% ברווחיה ל-16 מיליון שקל.

דורי נאוי, מנכ"ל אחים נאוי, אמר היום כי "אנחנו ממשיכים באותו קצב ומקווים שיתגבר משום שאפשר לזהות ניצנים קטנים וראשונים של התאוששות במשק. בנוסף, הדרישות מהבנקים להגדלת ההון פועלות לטובתנו ומאפשרות לנו להכניס אלינו לקוחות חדשים מהמערכת הבנקאית, מה שעושה לנו טוב מבחינת גודל התיק וטיובו".

בעניין הפרשה בה מעורב המתחרה צים, אמר נאוי כי "היא לא הפריעה לנו ולא הייתה שום פגיעה ממנה. לראייה, בעיצומו של המשבר שם הנפקנו אג"ח בשוק. ככל שאנחנו מתקדמים עם הפלטפורמה הציבורית שלנו, אנחנו נחשפים ללקוחות נוספים".

לאחר מאבק מתוקשר מול בנק ישראל, בחודשים האחרונים ביצעה נאוי שתי הנפקות אג"ח, בהיקף כולל של כ-560 מיליון שקל, והיא נערכת לגיוס חוב שלישי בחודשים הקרובים. נאוי אומר כי "המטרה היא להוות תחרות למערכת הבנקאית, לקבל כסף זול ולמכור אותו בזול ללקוחות, וכך נוכל להגיע לתיק בהיקף של כ-2 מיליארד שקל. בסך הכול אנחנו עובדים יפה והתשואות על האג"ח שירדו מאז ההנפקה, מראות ששוק ההון מצביע ברגליים".

מניית אופל זינקה השנה ב-60%

חברת מימון נוספת הנהנית מצמיחה היא אופל בלאנס , בין היתר בעקבות רכישת החברות מירסני ואינווסטנט שהיו בשליטת המנכ"ל דני מזרחי ושותפיו לשליטה באופל, עסקה שהושלמה בחודש אפריל האחרון. בסיכום רבעוני, מציגה אופל צמיחה של 23% בהכנסותיה, שחצו את הרף של 10 מיליון שקל ובשורה התחתונה הגדילה את רווחיה ב-60% ל-4 מיליון שקל. מניית החברה בולטת בקפיצה של 60% מתחילת השנה ומשקפת לאופל שווי של 150 מיליון שקל.

מזרחי ציין כי "כבר עתה אנו חוגגים את ההשפעה החיובית של המיזוג. אופל בלאנס צומחת ומתרחבת בכל פרמטר אפשרי. ההכנסות, הרווח לפני מס והרווח הנקי עלו בצורה ניכרת. מגמת הפריסה הגיאוגרפית נמשכת ובקרוב נפתח סניף רביעי של הקבוצה. כל זאת בהתאם ליעדים והאסטרטגיה שלנו".

רווחי פנינסולה קפצו ב-140%

שחקנית נוספת היא פנינסולה , שייסד המנכ"ל מיכה אבני ושנמצאת כיום בשליטת בית ההשקעות מיטב דש, המחזיק ב-51% מהונה. מיטב דש ביסס באחרונה את אחיזתו בפנינסולה באמצעות הצעת רכש שהגדילה את החזקותיו בחברה ואיחודן הצפוי של תוצאות פנינסולה בדוחות בית ההשקעות המתוכנן מהרבעון השלישי בעקבות כך, צפוי להניב לו רווח הון בהיקף של 12-16 מיליון שקל. בסיכום הרבעון השני הציגה פנינסולה קפיצה של 43% בהכנסותיה, שהגיעו ל-11.5 מיליון שקל ורווחיה קפצו ב-140% והתקרבו ל-4 מיליון שקל. 

תוצאות חברות המימון

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר