שלושה הרוגים גבה אסון קריסת החניון ברחוב הברזל ברמת החייל שבתל-אביב, נכון לשעת כתיבת שורות אלו. ארבעה אנשים עדיין מצויים תחת הריסות החניון שקרס. המשטרה החלה לחקור את נסיבות הקריסה, ומרבית פרטי החקירה חסויים בשלב זה.

אפריקה ישראל שיגרה היום הודעה לבורסה כדי לעדכן את בעלי המניות בחקירה, שבמרכזה החברה-הבת של אפריקה ישראל, וחברת הבנייה דניה סיבוס שייתה הקבלן המבצע.

"בהמשך לקריסתם של חלקים מחניון 'הברזל', נכתב בהודעת החברה, "במהלך ביצוע עבודות ההקמה על ידי דניה סיבוס בע"מ, חברה-בת בבעלותה המלאה של החברה, נפתחה על ידי משטרת ישראל חקירה בנושא במסגרתה נחקרו כמה גורמים בדניה סיבוס, ובכללם נושאי משרה בה. עדכונים נוספים יפורסמו על ידי החברה בתיאום עם גורמי החקירה".

החברה ציינה כי היא "מוסרת את תנחומיה למשפחות ההרוגים ומאחלת החלמה מהירה לפצועים". עוד עדכנה החברה כי "בשלב זה נעצרו עבודות ההקמה בחניון וזאת עד להשלמת הבדיקות על ידי הגופים המוסמכים ורשויות האכיפה. לאור זאת ובשים לב להיקף הנזק למבנה, החברה מעריכה, שלא יעלה בידיה להפעיל את החניון במועד שנקבע לכך. בהתאם לתנאי הסכם הקבלנות בין החברה לבין דניה סיבוס, התקשרה דניה סיבוס בפוליסת ביטוח לביצוע עבודות קבלניות, אשר החברה הינה מוטב על פיה, ואשר מיועדת להעניק כיסוי ביטוחי עד לסך כולל של כ-122 מיליון שקל, בחלוקה בהתאם לסוגי כיסויים שונים (נזקי רכוש, אחריות מעבידים וחבות כלפי צדדים שלישיים).

"כמו כן, קובע ההסכם האמור, שדניה סיבוס תשפה את החברה בגין נזקים אשר ייגרמו לה, במישרין או בעקיפין, כתוצאה מביצוע עבודות ההקמה על ידי דניה סיבוס או מי מטעמה. לאור זאת, על פי הערכה ראשונית של הנהלת החברה, הנזק הכספי לחברה אינו צפוי להסתכם בסכום מהותי".

 

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, קיים היום דיון מיוחד בעקבות האסון, והנחה את אנשי משרדו לקדם חקיקה שתאפשר להגדיל משמעותית את העיצומים הכספיים על עבירות בטיחות במקומות עבודה, לרבות הרחבת האחריות האישית על מנהלים של חברות ושל אתרים בענף הבנייה.

לדברי כץ, "רק הרתעה, קנסות מנהליים ושיתוף פעולה בין כלל הגורמים יובילו למיגור התופעה האיומה שבה עשרות עובדים מקפחים את חייהם מדי שנה".

בנוסף, כץ הורה למנהלי האגף לבטיחות ולבריאות תעסוקתית במשרדו לפרסם מכרז להצטיידות באמצעים טכנולוגיים חדשים שישמשו לאיסוף, עיבוד וניתוח נתונים כדי לקיים מעקב אפקטיבי על רמת הבטיחות באתרי עבודה. בין השאר, מדובר ברכש של רחפנים, שיאפשרו לפקחי העבודה למקד את מלאכת האכיפה. נזכיר כי לרשות המינהל 17 פקחים בלבד שאמונים על כ-12 אלף אתרי בנייה ברחבי הארץ.

המנכ"ל: "חסכנו 2%-3% מהעלות"

מנכ"ל דניה סיבוס, רונן גינזבורג, נתן ב-2013 ראיון לתקשורת ובו אמר כי "בפרויקט הקמת חניון ציבורי ברמת החייל בתל-אביב, שבו אנחנו הקבלן המבצע, לקחנו אדריכל שינהל אותו. הוא מודע לבעיות תכנוניות, סביבתיות וכדומה, ויכול לפתור אותן מהר יותר ממהנדס, שהוא למעשה איש טכני כמו קונסטרוקטור שאחראי לכך שהמבנה לא ייפול".

גינזבורג הוסיף באותו ראיון כי, "במקרים רבים אדריכל שהוא גם המתכנן הראשי וגם המנהל המבצע חוסך בעלויות. בפרויקט חניון הברזל למשל כבר חסכנו גם 3-2 אחוזים מעלות הפרויקט, ובפרויקטים של מגורים זה יכול לחסוך גם 3-2 אחוזים מערך הדירה".

גינזבורג הגיב לפרסום המחודש של אותם ציטוטים מהריאיון הבוקר, בשיחה ששודרה בערוץ השני. המנכ"ל מסר כי אין קשר בין ניהול הפרויקט בידי אדריכל ולא בידי מהנדס לבין גרימת האסון. "הכתב לא הבין מה דובר", אמר והוסיף כי הדברים הם "שטויות במיץ עגבניות".

"המאמצים שלנו מתמקדים בלעזור לכוחות החילוץ לחלץ כמה שיותר מהר אנשים בחיים. שפכנו את כל האמצעים שאנחנו יכולים, את כל חברת 'דניה סיבוס' - את כל אלפי עובדיה, קבלני המשנה והציוד שיש לה כדי לחץ עובדים. מה שיבקש מאיתנו פיקוד העורף אנחנו מעמידים בשניות בודדות, מתעסקים רק בלחלץ אנשים מהאתר, רק בזה", מסר המנכ"ל.

ביום חמישי הקרוב יתקיים דיון חירום גם בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בעקבות קריסת החניון. הזמנה לדיון נשלחה לשורה ארוכה של גורמים ממשלתיים הרלוונטיים לתחום הבנייה כמו גם לחברה היזמית והמבצעת, אפריקה ישראל ודניה סיבוס.

הבנייה כמעט הושלמה

שאלה אחת גדולה מרחפת מעל כל הסיפור - כיצד פרויקט הנדסי מורכב, שבנייתו הייתה אמורה להסתיים בקרוב, קורס בשלב כה מתקדם. במינהל הבטיחות מספרים שהאתר נמצא תחת פיקוחם, ואנשיו אף ביקרו בשטח בחודש יוני האחרון ובאותו מועד דיווחו כי "לא נמצאו בו ליקויי בטיחות, כאשר האתר נמצא בשלבי בנייה אחרונים".

דוח ועדת זיילר שפורסם לאחר אסון ורסאי שאירע בשנת 2001 כלל שורה ארוכה של המלצות הקשורות לבקרה ופיקוח על פרויקטי בנייה, אך גם היום, שנים ארוכות לאחר ההמלצות שהתקבלו אז, דברים ממשיכים להתנהל באותה השיטה.

"באתר כמו זה שקרס, ובאחרים, חייב להיות יועץ בטיחות צמוד וחייבים לבדוק את הדברים ברמה היומיומית. השוק מלא ביזמים שמחפשים אנשים שיתנו להם חתימה על תפקיד אחראי בטיחות רשום באתר וגם מנהל עבודה רשום ומהנדס אחראי לביצוע. הם גם מוכנים לשלם על זה. אילו הפיקוח היה מתבצע כראוי חלק מהתאונות היו נמנעות", כך סבור כרמי סער, מהנדס וניהול תכנון וביצוע בעל רקע אקדמי בתכנון הנדסי ואדריכלי.

"לא הכל מתחיל ונגמר בכמה מפקחים יש למשרד הכלכלה. כל קבלן חייב מהנדס אחראי לביצוע, מנהל עבודה רשום, ממונה בטיחות רשום. אם שלושת הגורמים יעשו עבודתם נאמנה - חלק מהתאונות היו נמנעות.

"אי אפשר שממונה בטיחות אחד ייתן את השם שלו לחמישה אתרים שונים, וזה מה שקורה לפעמים. נתקלתי בעבר במקרים שבהם טיפלתי במכרז, וקיבלתי מחיר גבוה יותר מהצעות אחרות. ביררתי למה, והמציע אמר לי שצריך מהנדס צמוד וממונה בטיחות צמוד ושזו העלות, ושאבדוק טוב טוב אם גם המתחרים שהגישו הצעות נמוכות יותר מביאים את זה בחשבון. ובאמת גיליתי שלא מעט מקרים הצעה נמוכה במכרז לא כוללת את הדברים הללו.

"חלק מהיזמים מתייחסים לממונה בטיחות כמטרד בשרשרת האישורים הנדרשים. יש מלחמות קבועות עם חלק מהקבלנים לגבי אישורי יועץ בטיחות פיקטיביים. אבל מרבית התאונות שאנחנו שומעים עליהן, רק מעט מהן נגרמות בשל אילוצי כח עליון, ורבות מהן היו יכולות להימנע אם שלושת בעלי התפקידים האמורים היו עושים את עבודתן נאמנה".

"לקבוע בחוק את האחריות"

גורמים אחרים בענף מציינים כי דוח ועדת זיילר רלוונטי מתמיד. "אין הסדרה של כל הגורמים בענף. זה הדבר העיקרי שאמרו בדוח זיילר ועד היום אף אחד לא עושה עם זה כלום. משרד הבינוי והשיכון צריך היום להרים את הכפפה ולטפל בזה", כך יזם אחד בענף.

יזם אחר התייחס גם לנושא האחריות המוטלת על בעלי המקצוע השונים, או ליתר דיוק לבריחה מאחריות: "יש חברות פרויקטים מפוארות בענף, אבל איזו אחריות יש להן בשטח? אפס. הם מנהלים אתרים וגוזרים קופונים אבל אין עליהם חובת אחריות בחוק. אם באים היום לאדריכל ומבקשים ממנו אחריות לקונסטרוקציה הוא אומר 'לא אצלי'. צריך פעם אחת ולתמיד לקבוע בחוק את האחריות של כל אחד מבעלי המקצוע. להפסיק את המדיניות של בריחה מאחריות והעסקת קבלני משנה על קבלני משנה כדי לברוח מאחריות. אם זה עולה יותר, שיתמחרו ביותר כסף. וזה גם מה שיהיה".

בקואליציה למאבק בתאונות עבודה בבניין אומרים כי יש לקבוע מחירים גבוהים לעבירות בטיחות באתרי הבנייה: "דווקא בגלל מיעוט המשאבים, אפשר היה לצפות כי מינהל הבטיחות ינקוט יד קשה בכל המקרים שבהם מתגלים ליקויי בטיחות חמורים, חוזרים ונשנים, ובמיוחד בקרב חברות גדולות. כל זמן שחברות כאלה לא ישלמו מחיר כספי וציבורי. רוב הסיכויים שגם מחר ייפגעו פועלים בתאונות בנייה", כך עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקואליציה למאבק בתאונות בניין. "אם אנשים רואים עבירות בטיחות ואין להם למי לדווח ואם אנשים מרגישים את הקרקע רועדת מתחת לרגליים ואין להם למי לדווח - זו אותה הבעיה".

"גם עקרת בית יכולה להיות מפקחת"

"החניון ברמת החייל לא נבנה על ידי קבלן קטן שמחר עומדים לשנות לו את הרגולציה ויכול להיות שהיה מפקח באתר, אבל קריסת החניון ממחישה כמה התחום שבו אנו עוסקים מסוכן ומורכב ויכול לגרום להרס של חיים", כך אומר דני מריאן יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות בשיחה עם "גלובס". "אני קורא את הכותרות בעיתונים שעוסקים בשאלה האם באתר היה מפקח שהוא מהנדס או אדריכל ואני אומר שהיום היות ואין בכלל חוק שמחייב פיקוח, אז גם עקרת בית יכולה להיות מפקח וגם רופא שיניים.

"בדיוק בגלל זה אנחנו דורשים כבר שנה וחצי שני דברים חשובים: האחד, חוק שיחייב פיקוח הנדסי אובייקטיבי באתרי בנייה. נכון ששום דבר לא 100% ושגם אם יהיה מחר יהיה פיקוח, לא ייפסקו התאונות. אבל לפחות יהיה עוד גורם שיהייה אחראי אובייקטיבי. אנחנו צריכים לשדרג את המערכת בהתאם לפרויקטים עצמם שהשתנו והשתכללו.

"הדבר השני הוא לא להקל את הרגולציה הקיימת על הקבלנים. התקנות שקידמו הקבלנים כללו בין היתר הפחתת מהנדס בפרויקט והקלה על קבלן מתחיל לבצע עבודות יותר מורכבות מאשר אלה שהוא יכול לבצע היום", מסביר מריאן, "התקנות המקלות אושרו לצערי במועצת הקבלנים בניגוד לדעתנו, והמשמעות שלהן שמחר בבוקר עלול ליפול בניין של ארבע קומות שהקבלן שהקים אותו קיבל אישור לוותר על מהנדס. לשמחתי שר הבינוי והשיכון יואב גלנט עוד לא חתם על התקנות ואני קורא לו לא לחתום עליהן. להפך. צריך להתאים את המורכבות של הפרויקטים לפיקוח והרגולציה. כדי להפחית עומס רגולטורי לא צריך להעלות את רמת הסיכון".

המהנדס ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים, התייחס גם הוא לעניין זה: "אנחנו צועקים כל הזמן שהורידו הפיקוח הצמוד, ששמים פס על זיילר. הורידו עכשיו סיווג לקבלנים והכל זה פוליטיקה קטנה".

המאבק שנתגלע בין איגוד המהנדסים להתאחדות הקבלנים על רקע המחלוקת על שינוי התקנות, הובא בהרחבה בכתבה שפורסמה ב"גלובס" לפני כחודש אז אמר מריאן כי "המרפסות שקרסו בחדרה יחזרו הרבה יותר מהר מה שחושבים".

"התאונה של אתמול היא אזהרה לאירועים יותר חמורים שיכולים לקרות. צריך להבין שבניית גן ילדים למשל מבצעים קבלנים הרבה פחות רציניים מדניה סיבוס. אם שר השיכון יחתום על התקנות שמקלות על המצב הקיים, אז האסון הבא עלול להירשם על שמו".