גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מענק אי-תחרות: מתי הבכירים יוכלו לשלם מס מופחת?

נראה שבית המשפט העליון סגר כמעט לחלוטין את הפתח של עובדים בכירים לטעון כי מענק אי-תחרות שקיבלו הוא הכנסה הונית, אך בכל זאת הותיר מקום לחריגים

בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לפני כחודש, כפי שנכתב ב"גלובס", שם בית המשפט העליון סוף למחלוקת שנמשכה תקופה ארוכה בנוגע למיסוי של מענק אי-תחרות וקבע כי הוא ימוסה לרוב כאילו היה הכנסה מעבודה. המענק הזה, שמגיע לסכומים של מאות אלפי שקלים ולעתים אף למיליוני שקלים, ניתן לבכירים רבים במשק עם סיום עבודתם בתמורה להתחייבות מצדם שלא להתחרות במעסיק שאצלו עבדו.

על פי רוב, ההתחייבות שלא להתחרות במעסיק הקודם היא מוגבלת בזמן ולנושאים מסוימים. כך, לדוגמה, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר גליה מאור קיבלה עם פרישתה מהעבודה בבנק, במאי 2012, מענק אי-תחרות בסך 3.25 מיליון שקל תמורת הסכם אי-תחרות למשך שנתיים.

לאורך השנים עלתה השאלה מהו שיעור המס שעל הבכירים לשלם לקופת המדינה בגין מענקי אי-תחרות וכיצד צריך לסווג את המענק - האם כהכנסה פירותית מעבודה, שתשלום המס בגינה מגיע עד 50%, או כהכנסה הונית שמחייבת תשלום מס מופחת, בשיעור 25%-30%. סוגיית הסיווג העסיקה את רשות המסים לאורך תקופה ארוכה לאור חילוקי הדעות שהתגלעו בנושא זה בין בתי המשפט המחוזיים השונים, שהכריעו פעם כך ופעם אחרת.

שופטי העליון דנו בשאלת אופי המיסוי של מענקי אי-תחרות שניתנו לשלושה מנהלים בכירים: מאיר אבידן, אברהם קרינגל ויוסף ברנע. רשות המסים טענה שמענק אי-תחרות צריך להיות מסווג כהכנסה פירותית לאור ההגדרה המרחיבה של המונח "הכנסה מעבודה" בפקודת מס הכנסה, ומנגד טענו שלושת הנישומים שיש לראות במענק אי-תחרות כהכנסה הונית. השלושה טענו שזכותם להתחרות במעסיק שלהם היא בבחינת "נכס" והוויתור מצדם על זכות זו תמורת פיצוי כספי היא מעין "מכירה" של הנכס המצמיחה רווח הון, ששיעורו המרבי עמד על 20% בשנה הרלוונטית.

לדברי עורכי הדין בועז פינברג ואופיר פז ממשרד זיסמן אהרוני גייר, בית המשפט העליון פסק שקיימת חזקה שלפיה תשלום הניתן לעובד על ידי מעבידו הוא הכנסת עבודה, דהיינו הכנסה פירותית, ו"הנטל לסתור חזקה זו מוטל על כתפי העובד-הנישום, כאשר עליו להראות כי התשלום שקיבל הוא בעל מאפיינים הוניים".

חובת ההוכחה על הנישום

העליון קבע למעשה מבחן דו-שלבי בסיווג התקבול כהכנסת עבודה (הכנסה פירותית) או כהכנסה הונית, שלפיו תשלומי אי-תחרות יסווגו לרוב כהכנסת עבודה. "במסגרת המבחן הדו-שלבי, תחילה על בית המשפט לקבוע אם תניית האי-תחרות היא אותנטית או שמדובר בכסות לתשלומים אחרים (כגון שכר עבודה או מענק פרישה). אם מדובר בתנייה אותנטית, יש לבחון בשלב השני אם עלה בידי הנישום להוכיח שניתן לסווג את התקבול כהכנסה הונית ורק כהכנסה הונית. אם ניתן לסווג את התקבול גם כהכנסת עבודה, התשלום כולו יסווג כהכנסת עבודה", מסבירים פינברג ופז.

עורכי הדין מוסיפים כי העליון כתב בפסק הדין כי ממילא ברוב המקרים תניית האי-תחרות מוגבלת, כך שהיא אמנם מונעת מהעובד הפורש עיסוק בתחומים מסוימים למשך תקופה, אך היא איננה שוללת ממנו בפועל את האפשרות לחזור ולעסוק באותם תחומים בעתיד ואיננה "מוציאה אותו מהשוק". לדברי פינברג ופז, מאחר שכך, אותו עובד אינו מוכר את "הונו האנושי" למעסיק, אלא רק מקבל ממנו "תחליף שכר" בגין הירידה הצפויה בהכנסתו במהלך תקופת האי-תחרות. לכן, אין כאן מכר של נכס בידיו של העובד ולכן אין מדובר בהכנסה הונית.

בכל זאת יש שני מקרים חריגים שבהם המענק ייחשב הכנסה הונית, כפי שמציין בית המשפט: האחד הוא כאשר מדובר בתניית אי-תחרות גורפת ובלתי מוגבלת בזמן, אף שספק אם בכלל יינתן תוקף משפטי לתניה כזאת, מאחר שהיא פוגעת באופן קשה ובלתי מידתי בזכויות העובד. "ייתכן שבית המשפט יכריע כי תניה כזאת סותרת את תקנת הציבור", אומרים פינברג ופז.

המקרה החריג השני נוגע לתחומים או למקצועות מסוימים, שבהם יציאה ממעגל התעסוקה למשך תקופה משמעותית מאיינת את יכולתו של העובד לחזור ולעסוק באותו תחום בתום תקופת האי-תחרות. ביהמ"ש מביא כדוגמה טייס שנאסר עליו לטוס בחברות תעופה מתחרות למשך תקופה משמעותית. באותו מקרה, ייתכן שהטייס יוכל לטעון כי תניית האי-תחרות הביאה בפועל להוצאתו משוק העבודה שבו צבר ניסיון ומקצועיות, ובכך למעשה מכר את "הונו האישי" למעסיק ואת יכולתו המעשית לחזור ולעבוד במקצועו בעתיד".

המקרים החריגים

מתי בכל זאת יוכלו עובדים שפורשים לשלם מס מופחת בגין מענק אי-תחרות? פינברג ופז מציינים כמה מקרים.

"להערכתנו יש כמה מקרים מעניינים, שבמסגרתם ניתן יהיה לטעון כי תניית אי-תחרות שעליה מתחייב העובד הפורש היא ויתור על נכס הוני שנמצא בידי אותו עובד, כלומר ויתור על היכולת לחזור לעסוק בתחום שבו התמחה והתמקצע", הם אומרים ומונים אותם:

* תנייה שבמסגרתה נאסר על העובד הפורש לעסוק בכל תפקיד ניהולי בעתיד (דוגמה שאף הובאה על ידי שופט העליון יצחק עמית בפסק דינו)

* הסכם אי-תחרות עם עובד שמתקרב לגיל פרישה יכול להצדיק טענה של אותו עובד כי יכולתו לשוב בעתיד לעסוק בתחומו אינו גבוה, לאור גילו המתקדם.

* הסכם עם עובד בתחום טכנולוגי מתפתח ומשתנה - אם ימנעו ממנו במסגרת תניית אי-תחרות שלא לעבוד במשך כמה שנים באותו תחום טכנולוגי, לאור השינויים באותה טכנולוגיה, ייתכן שכאשר יבקש לשוב לעבוד בתחום, כל הידע שצבר לא יהיה עוד רלוונטי ויידרש פרק זמן משמעותי לעבור הכשרה משמעותית וצבירת ניסיון וידע חדשים.

* הסכם עם עובד בתחום שיש בו חשיבות להישאר "פעיל", לדוגמה מנתח בכיר בבית חולים, אם יימנע ממנו לנתח במשך כמה שנים, קיים חשש אמיתי שהוא יאבד את יכולתו הטכנית להמשיך ולבצע ניתוחים בעתיד.

* הסכם עם עובד שעבודתו מותנית בקבלת רישיון מתחדש, לדוגמה יועץ השקעות/משווק השקעות/מנהל תיקים שכחלק מתניית האי-תחרות עליו להתלות את רישיונו.

* הסכם האוסר על עובד לעבוד במדינה מסוימת - תניית אי-תחרות קשיחה מבחינת התחום הגיאוגרפי שלה יכולה להיות שקולה למכירת זכות הונית שכן מדובר בהגבלה משמעותית של חופש העיסוק של העובד.

בסיכומו של דבר, נראה שבית המשפט העליון סגר כמעט לחלוטין את הפתח של עובדים בכירים לטעון כי מענק אי-תחרות שקיבלו הוא הכנסה הונית, אך בכל זאת הותיר מקום לחריגים.

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס