המסחר בבורסה ננעל היום (א') בירידות שערים חדות, וזאת בעקבות המגמה השלילית המובהקת שאפיינה את סגירת המסחר בוול סטריט בסוף השבוע. מדד ת"א 100 ירד בכ-2% בעוד מדד המעו"ף השיל מערכו כ-1.7% בהובלת מניות מסקטור הנדל"ן ומדד הפחד המקומי (מדד ה-ויקס) זינק ביותר מ-30%. האג"ח הממשלתיות בלטו גם הן לשלילה.

 

כאמור, בסוף השבוע נרשמו ירידות שערים חדות בניו יורק בעקבות התבטאות של בכיר בפדר ריזרב שאמר כי הכלכלה האמריקאית מאוזנת והיא יכולה להכיל העלאת ריבית. האמירה הזו שמצטרפת לאמירות של יו"ר הפד, ג'נט ילן, וסגנה סטנלי פישר שלחו את הבורסה האמריקאית לירידות שערים כשההערכות הן שהעלאת ריבית יכולה לקרות כבר החודש.

דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון אמר אתמול כי "הגורם העיקרי לירידות השערים היה הבנה של השוק (סוף סוף) כי העלאת ריבית נוספת על-ידי הפד נמצאת בפתח. בתקופה האחרונה מספר בכירים בפד (כולל היו"ר ג'נט ילן וסגנה סטנלי פישר) התבטאו בדבר הצורך להמשיך בתהליך הנורמליזציה של הריבית, על רקע הדרך הארוכה שעשתה כלכלת ארה"ב מאז המשבר, כולל התאוששות שוק העבודה ולמעשה הקרבה ליעדים שהוצבו בעבר מבחינת התעסוקה הצמיחה ואפילו האינפלציה, למרות שזו עדיין נמצאת מעט מתחת ליעדי הפד. 

בהלמן אלדובי כותבים היום כי "התנודתיות בשווקים גדלה בצורה משמעותית, הן בשוק המניות והן בשוק האג"ח ואנו מעריכים כי מצב זה צפוי להימשך גם בשבועות הקרובים, כאשר שוקי ההון בארץ ובעולם ממשיכים עדיין להיסחר ברקע ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, אי בהירות בנוגע למצב הכלכלי בסין, המשך ההאטה ביפן וספקולציות על מועד העלאת הריבית בארה"ב.

 

"לאור העלייה בהסתברות להעלאת ריבית בארה"ב עד סוף השנה הנוכחית ולאור הריביות הנמוכות בשוק המקומי ובשווקים הגלובליים הגוזרות תשואה נמוכה מידי בנכסים חסרי סיכון, שוק המניות מהווה את החלק בו יש לקחת את הסיכון בתיק ההשקעות". 

מניות הארביטראז' ריכזו עניין על רקע הפערים השלילים שפתחו בסוף השבוע. טבע  פתחה את המסחר בפער שלילי של 2.2%, פריגו  בפער שלילי של 1.8% ומיילן  בפער שלילי 1.4%. מנגד, קומפיוגן רשמה עליה של 1.68%.

סודהסטרים  ירדה בחדות למרות עלייה של יותר מ-9% שרשמה מניית החברה במסחר לאחר הסגירה בוול סטריט, בסוף השבוע.

במסחר בלטה מניית כיל  שפתחה בסוף השבוע פער ארביטראז' שלילי של 2.5%. בסוף השבוע התפטר מנכ"ל החברה, סטפן בורגס על רקע מתיחות עם בעל השליטה בחברה, עידן עופר, על רקע הביצועים של החברה בתקופתו. בתקופת בורגס איבדה מניית כיל 60% מערכה.

בריינסוויי  הודיעה היום כי קיבלה אישור רגולטורי מקומי לשיווק והפצה של מערכת ה-Deep TMS של החברה במקסיקו. המפיץ התחייב לרכוש 10 מערכות בתוך כשנה ממועד קבלת האישורים הרגולטוריים.

אלביט מערכות  זכתה בחוזה של יותר מ-90 מיליון דולר לאספקת מערכות אלקטרו-אופטיות מתקדמות - SPECTRO TM XR - למדינה באסיה-פאסיפיק.