גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אושיית הילדים והנוער שהפך לאימפריית פרסום ותקשורת

זוכרים את אורן ציבלין? עכשיו הוא נכנס לעסקי הקמעונאות ומבטיח להוריד את המחירים ברשת הצעצועים אימג'ינריום שאותה רכש

אורן ציבלין / צילום: איל יצהר
אורן ציבלין / צילום: איל יצהר

אורן ציבלין רגיל לראות גבות מתרוממות בתגובה לעסקאות שהוא עושה. כך קרה רק לפני כשבועיים, כשרכש את רשת הצעצועים אימג'ינריום לאחר שנקלעה לקשיים. וכך קרה גם אשתקד, כשרכש את מגזין הנוער הוותיק מעריב לנוער. "קיבלתי המון תגובות מאנשים ששאלו למה אני צריך את זה, אבל עם שתי הרכישות הללו אני שלם לחלוטין", אומר ציבלין, בעלים ומנכ"ל של קבוצת ציבלין תקשורת צעירים, בראיון ל-G.

"הן סינרגטיות לעולם התוכן שבו עוסקת הקבוצה - ילדים, בני נוער ומשפחה. זה הדי.אן.איי שלנו והוא בא לידי ביטוי בעולם הפרסום, בהוצאה לאור ובפיתוח אפליקציות, ולכן טבעי בעיניי שאנחנו מעורבים גם באימג'ינריום. אנחנו מנסים לייצר יצור כלאיים שאני לא מכיר דומה לו בעולם, אבל בעיניי הוא מעניין ומגניב".

ציבלין רכש 50% מהזיכיון הישראלי לרשת אימג'ינריום, תמורת כמיליון וחצי שקל. את המחצית השנייה רכש איש העסקים נחום סגל, הבעלים של סגל גרופ, שישמש החל מסוף החודש גם כמנכ"ל הרשת. ברכישת אימג'ינריום התעניינו כמה גופים, ביניהם גם סטימצקי. "סגל עניין אותי ברכישה. רואה החשבון שלי הוא גם שלו, וככה זה נולד", מספר ציבלין.

- ואיזו חתיכה אתה בפאזל?

"נהיה 'ברנד קיפרים', שזה הכי חשוב ברשת כמו אימג'ינריום. לשמור עליה - וגם להנגיש אותה ולהרוויח כסף - זה אתגר רציני. התפקיד שלי, כמו שאני רואה אותו, הוא להביא את האנשים לחנויות. שוק הצעצועים בישראל מגלגל 800 מיליון שקל בשנה, ואני רוצה 5% ממנו. זה לא הרבה, אבל זה רווחי. אנחנו לא מאוד-מאוד רחוקים מהיעד ואנחנו נעמוד בו".

עשרה מוצרים במחירי רצפה

רשת אימג'ינריום החלה לפעול בישראל ב-2009, כשקבוצת גאון אחזקות רכשה את הזיכיון מהחברה האם הספרדית. ב-2012, כשהרשת לא התרוממה, בעלי הבית הספרדיים לקחו על עצמם את הבעלות, אך במרוצת השנים הרשת נקלעה לקשיים וצברה חובות של כ-18 מיליון שקל. לפני חודשים ספורים נכנסה הרשת להקפאת הליכים.

על-פי מסמכים שהוגשו לבית המשפט, הפסדי החברה הגיעו ל-3.8 מיליון שקל והמלאי במחסנים בישראל הוערך ב-3 מיליון שקל. חובות הרשת ל-46 העובדים שלה עומדים על 250 אלף שקל. "אנחנו מקבלים חברה ללא חובות, והתחייבנו להעסיק את רוב העובדים", מעדכן ציבלין.

עד לא מכבר מנתה הרשת שמונה סניפים, שהצטמצמו לשישה. "עד סוף 2017 נגיע ל-16 חנויות", הוא מצהיר. "חלק מהקונספט הוא לשבור את ההחלטה להיות רק בקניונים ובחלק מהסניפים להתבסס גם ברחוב. נקים גם אתר אונליין של הרשת. צמצמנו דרמטית את המטה, שבו הועסקו עשרה אנשים כבדים בעלויות, ויישארו בו רק שלושה. אני הולך לעבוד קשה, אבל המטה יהיה סוג של שלד עד שהוא יתחיל לאכול ולהרוויח את השומנים".

- הכניסה לשוק הקמעונאי פתחה לך תיאבון לרכישות נוספות?

"לא, אלא אם יבוא משהו שממש ידליק אותי ויהיה גם כלכלי. לא מעניין אותי לקנות את טויס אר אס או את הפיראט האדום, נניח. המוצרים של אימג'ינריום מהלכים קסם. זה לא פלסטיק זול מסין".

- בין הסיבות לכישלון הרשת, הוזכרו המחירים הגבוהים, גם ביחס לשוק המקומי וגם ביחס למחיריה בעולם.

"חד משמעית, נצטרך להוזיל מחירים, אפילו שהמוצרים ברשת מוקפדים מאוד ולא זולים. גם אין סיבה שהמחירים בארץ יהיו יקרים יותר ממדריד. אימג'ינריום העולמית תהיה הספקית הבלעדית, וחלק מתנאי הסחר החדשים שחתמנו מולה הוא שבכל חודש יימכרו בחנויות עשרה מוצרים במחירי רצפה, כדי להנגיש את הרשת לקהל".

- מה לגבי התמחור של כל שאר המוצרים?

"אני באמת רוצה שלילדים יהיו יותר צעצועים של אימג'ינריום ושאפשר יהיה לקנות בחנות משהו איכותי גם בשלושים שקל. השאלה הגדולה היא אם נצליח להוזיל ונצליח גם להרוויח. אני מקווה שאני לא נאיבי ושזה באמת יקרה. אנחנו כנראה לא נצליח להעביר באופן משמעותי את ההוזלה לצרכן כמו שאנחנו רוצים בגלל מסים, ארנונה וכו'. נתקלתי בשלטון העריצות של הקניונים, שגם אותם אני מבין כי הם מפסידים כסף. נורא קשה לשרוד במציאות כזאת עם עלויות כאלה".

- אתה הפרסומאי של רשת הצעצועים הפנינג. אין לך ניגוד אינטרסים עם הצעצוע החדש שרכשת?

"לא, אלה לא רשתות מתחרות. הפנינג מכוונים לגילאים גדולים יותר.

- הפנטזיה שלי היא שהבעלים של הפנינג יסכים להכניס קיר של מוצרי אימג'ינריום לחנויות שלו ובכך ננגיש את הרשת עוד יותר".

ציבלין בעד סינרגיה מלאה גם בתוך עסקי הקבוצה שלו כמובן, מה שמשתלם מאוד מבחינה עסקית. במקרה של אימג'ינריום, הוא מתכנן שיתופי פעולה עם זרוע אחרת של הקבוצה שבבעלותו - "ציבלין הוצאה לאור", המחזיקה כיום בשבעה עיתונים וחלק מעיתוני הקבוצה יימכרו ברשת. "חייבת להיות סינרגיה, אחרת לא נשרוד", הוא אומר.

בחור אנלוגי בעולם דיגיטלי

ציבלין, 47, כותב וחי עיתונים מאז שהוא זוכר את עצמו. בילדותו היה כתב בפילון ובמשמר לילדים ובהמשך שימש כתב נוער במעריב לנוער. בצבא היה כתב בבמחנה, ובהמשך ערך את עיתוני הצעירים ראש 1, כולנו, פילון וזומביט. בסביבות גיל 30 עבר לטלוויזיה, והגיש את תוכנית האירוח לנוער מוקש בערוץ 2 ואת מתגלגלים בחינוכית, ערך תוכניות בערוץ הילדים וכתב ספרים ותסריטים.

ב-2001 הקים את משרד הפרסום ציבלין תקשורת צעירים ומאז הוא משמש גם כמנהל הקריאייטיב שלו. בקבוצה שבבעלותו, שעוסקת גם בהוצאה לאור ובמיזמים דיגיטליים, מועסקים כחמישים עובדים שכירים, רובם בגילאי 30-20. לדבריו, פעילות הקבוצה (לא כולל אימג'ינריום בשלב זה) נאמדת בכ-50 מיליון שקל בשנה. "הלקוחות המרכזיים שלנו הם מעולם הבידור", מפרט ציבלין. "אנחנו מטפלים ברוב סרטי הקולנוע למשפחה כמו המיניונים והחיים הסודיים של חיות המחמד; מייצגים יצרני צעצועים כמו הפנינג ומטאל יצרנית ברבי, רשת בתי הקולנוע לב ועוד".

מבחינת היקף תקציבי הפרסום של המשרד, אלה עמדו לדבריו בחודשים ינואר-יוני השנה על כ-70 מיליון שקל. לאחרונה השיק המשרד חברה לפרסום ויראלי בשם Z, המתמחה בפנייה לדור ה-Z - ילידי שנות ה-90, בניהולו של גיא בורנשטיין. המהלך הראשון של החברה היה סרטון ויראלי לסרט שכנים 2, שהגיע, לדברי ציבלין, למיליון צפיות.

ציבלין הוא מו"ל של שבעה עיתונים, כאמור, רובם בבעלותו המלאה. את חלקם ליקט בשנתיים האחרונות. "יש לי חיבה לעולם הישן ואני חושב שאנחנו צריכים להגן עליו", הוא אומר על האהבה לפרינט. העסקה הטרייה ביותר בתחום הזה היא רכישת מגזין הטיולים מסע אחר מקבוצת סיגלר לפני שבועות ספורים, תמורת כמה מאות אלפי שקלים. העסקה היקרה ביותר היא רכישת מעריב לנוער תמורת כמיליון דולר בסך הכול (מחצית מהבעלות רכש ב-2014 ואת המחצית השנייה ב-2015). אשתקד רכש גם את המגזין הורים וילדים בכמיליון שקל.

שהאחרון יעצור את הדפוס

את שני המגזינים האחרונים רכש ציבלין מתכלת תקשורת בניהולו של עקיבא גולדבלום, אחיו של שלמה בן צבי - לשעבר הבעלים של מעריב ומקור ראשון. "לקח לי שנייה אחת להחליט אם לקנות את הבעלות המלאה על מעריב לנוער", משחזר ציבלין.

"באתי לפגישה אצל שלמה בן צבי עם עקיבא. שלמה שאל אותי 'יש לך קצת כסף?', עניתי 'תלוי בשביל מה'. הוא הציע שארכוש את 50 האחוזים הנותרים של מעריב לנוער והעסקה נסגרה כבר בסוף הקפה. משפחת בן צבי לא התחברה לעולם התוכן של מעריב לנוער, היא שמחה להיפטר ממנו, רק שלם וקח. לעומת זאת, למוצרים אחרים כמו מעריב לילדים הם מאוד התחברו רגשית".

כיום גולדבלום שותף עם ציבלין בבעלות על מעריב לילדים, סופרגול וזבנג. שאר המגזינים נמצאים בבעלותו המלאה של ציבלין: פוד קיפוד מגילאי גן ועד תחילת קריאה; ירחון הקומיקס זבנג ("אורי פינק הוא חבר נפש"), מעריב לנוער, הורים וילדים ומסע אחר. "יצרנו רצף של קריאה מגיל ארבע ועד שאתה הופך להורה, ואם נעבוד יפה, נעביר את הילדים מעיתון לעיתון. אנחנו עובדים על מזעור הדלתא, כי יש קפיצה מטורפת בין הילדים למתבגרים".

- איך עסקי ההוצאה לאור?

"לעומת הפרסום והדיגיטל, שהם מאוד רווחיים, ההוצאה לאור מדממת. הבעיה האמיתית של הפרינט היא שהוא לא למד לייצר תוכן זול. ההכנסות יורדות ויורדות ואתה לא רואה את הסוף של זה, ואילו ההוצאות יציבות. ההוצאה לאור היא הזרוע העתירה ביותר בכוח אדם בקבוצה. רק כדי להוציא לאור כל שבוע את מעריב לנוער אני מעסיק עשרה שכירים. בדיגיטל עושים את זה שניים. ככל שהעולם ישן יותר ואיכותי יותר, כך עובדים יותר אנשים. אבל אנחנו מרוויחים מספיק כסף בפרסום כדי לאפשר לכל הורה להמשיך ולקנות לילד שלו עיתון בשנים הקרובות. ולמרות זאת, אם היה לי מספיק כסף, הייתי קונה את פירמה של גלובס. איך סגרו את העיתון הזה? כמה מוצרים כאלה יש? אין לו אלטרנטיבה".

את מעריב לנוער, מצהיר ציבלין, הוא קנה הודות לנוסטלגיה. מגיל 14 עד 18 כתב בשבועון והיה מעורב מאוד בהצלחתו - אותה תקופת זוהר של שנות ה-80, שבהן העיתון הגיע לתפוצה של כ-100 אלף עותקים.

- אלמלא החיבור הרגשי, היית קונה את מעריב לנוער?

"ברור שלא, מי מטורף לקנות פרינט? אם הייתי צריך להיות כלכלי, לא הייתה רכישה. אנחנו מרוויחים עליו קצת, אבל זו אהבה שלי ואני מרגיש שסגרתי מעגל. מעריב לנוער הוא חלק ממני ואמשיך להוציא אותו בפרינט כמה שאני יכול".

- מסע אחר, לדוגמה, הוא לא בנפשך.

"במסע אחר ראיתי הזדמנות עסקית. אנחנו רוצים למצוא דרך להחיות אותו דרך העולמות הישנים, והמגזין ימשיך לצאת בפרינט כירחון כבר החודש. רכשתי גם את זכויות הווידיאו של מסע אחר. אני יכול לעשות תוכנית טלוויזיה, להרים ערוץ טלוויזיה. מעבר לכך, חיברנו אותו לנשיונל ג'יאוגרפיק. מהגיליון הראשון שייצא, הקוראים יקבלו את שני העיתונים. בכלל, עם כל מוצר פרינט שקנינו ניסינו לעשות טוויסט. במעריב לנוער חתמנו על הסכם עם קשת והיום אנחנו זרוע הצעירים של אתר מאקו שבבעלותה. חצי מיליון מבקרים ייחודיים נכנסים בכל חודש למעריב לנוער דרך מאקו, והמספרים יציבים".

כשמדברים על מספר המנויים בפרינט, ציבלין פחות מתלהב לשתף בנתונים. "הרווחים מהעיתונים שקנינו נשענים על מנויים, ואנחנו במירוץ מטורף לשימור הקיים. המספר שלהם לא מפסיק להתמעט".

ההערכות הן כי למעריב לנוער יש כיום כ-15 אלף מנויים, בטווח הגילאים 16-11. למעריב לילדים יש כמה אלפים, ולפוד קיפוד כ-7,000 מנויים. "זה העיתון הצומח ביותר שלנו", מתייחס ציבלין לנתון האחרון. "פוד קיפוד הוא הפרזנטור של רשת פתאל, שמדפיסים ממנו 100 אלף עותקים כל שנה ומחלקים ללקוחות. מסחרתי לעצמי את הצורה, אבל עשיתי את זה באהבה כדי שהילדים בארץ יכירו אותו".

- מה העיתונים שלך יכולים לתת לצעירים שהרשת לא נותנת?

"הכול. הפרינט היה ויישאר אחראי. הוא חושב פעמיים לפני שהוא מדפיס, הוא משקיע בכל מילה. לקרוא מילה כתובה על נייר לא דומה בכלום לאינטרנט, אלה תהליכים שונים לגמרי, ואני לרגע לא מזלזל בדיגיטל - אי אפשר בלעדיו. אנחנו משקיעים בו המון, אבל אנחנו תמיד מנסים לחבר גם את המילה הכתובה ולא לוותר עליה. זה לא במקום, זה בנוסף. חבל שההורים הם לא פרטנרים שלי בשמירה רבה יותר על ערכי הקריאה של הילדים שלהם".

מעריב לנוער שלום

אז מי צריך עיתון נוער (11.90 שקל לגיליון) בעולם כל-כך דיגיטלי? למה לא לצרוך את תכניו דרך האתר או עמוד הפייסבוק שלו? אף אחד כבר לא שועט במדרגות לתיבת הדואר בכל יום שלישי, כמו פעם, לראות אם הדוור כבר הביא את העיתון, אני אומרת לציבלין. "הפכנו לאומת סטארט-אפ, ובמקום הזה כבר אין לנו טיפת כבוד למסורת", הוא משיב. "למעשה, חלק מהמסורת שלנו הוא לשבור את המסורות. וכן צריך להיות פה מעריב לנוער, שהוא עיתון הנוער הוותיק בעולם שרואה אור ברציפות כשישים שנה. בשנה שעברה חגגנו בגדול את הגיליון ה-3,000 שלו".

- אתה העורך האחראי האחרון של מעריב לנוער?

"להגיד לך שאני אופטימי שמעריב לנוער יישאר לנצח בפרינט? יכול להיות שלא. אני אחזיק בפרינט עד שאי אפשר יהיה יותר, אבל המותג יישאר תמיד בדיגיטל. זה נכס צאן ברזל, הוא גידל דורות שלמים. מעבר לכך, החזרתי את ההשקעה. אנחנו לא מפסידים באופן שוטף. אני מעדיף להעלים עין ולתת לזה להמשיך לצוף ואפילו להצליח להרוויח טיפה".

- אתם עושים קבוצות מיקוד של בני נוער. מה אתם שומעים מהם? הם בכלל מתעניינים בעיתון?

"החבר'ה אומרים 'יש לכם בעיה בקונספט. קודם כול, למה שנשלם על זה? ואם כבר שילמנו, שאנחנו נרד לאסוף את העיתון מתיבת הדואר? תגיעו אתם אלינו'. זו התפיסה. אני עושה הרצאות לתיכוניסטים ואומר להם, תהיו מודעים לעולם המידע הדו-סיטרי. כשאתם מוסרים מידע, מישהו מקבל אותו ומשתמש בו, בעוד שבעיתון אנחנו לא יודעים עליכם דבר חוץ ממספר טלפון, וגם בזה אנחנו לא עושים שימוש. אנחנו אפילו לא שואלים מין או תאריך לידה. אנחנו באים אליכם ומתמסרים עם עולם התוכן שלנו, ויש פה יחסים מאוד מיוחדים שבהם אנחנו לא יודעים עליכם דבר. הם לא מבינים את המשמעות של זה כרגע, אבל יבוא יום והם יגדלו קצת ויבינו".

- ככה אתה מנסה לשכנע אותם לעשות מנוי, עם דגל של פרטיות? זה דור שלא יודע מה זה. אולי להורים שלהם זה חשוב, לא להם.

"זה חשוב להורים שלהם, ואני חושב שגם הם מתחילים להבין. זה דור שמתחיל לקלוט שעושים לו רי-מרקטינג; אם מישהו התעניין ברשת בחופשה ביוון, זה מתחיל לרדוף אחריו ופתאום זה מטריד אותו. יבוא יום ויבינו את זה, וזה יהיה המקום של הרנסנס של הפרינט. הם ירצו להגיע בחזרה לפרטיות שלהם ויבינו שהם ויתרו עליה בקלות רבה מדי".

המתחרה של מעריב לנוער, שאותו עורכת בפועל יעל אטיאס, הוא השבועון ראש 1, וציבלין טוען כי מספר המנויים "חופף. לראש 1 יש את הגב של ידיעות אחרונות, וכשעושים מנוי לידיעות אפשר לבחור מגזין מתנה ורבים וטובים בוחרים ראש 1. זה לא פייר פייט, כשאני נלחם מרחוב אחד העם 28 מול כל קבוצת ידיעות. למרות זאת, אנחנו כתף אל כתף מבחינת מספר המנויים".

- מעריב לנוער רשם הפסדים במשך שנים. נרדמו שם בשמירה?

"מעריב לנוער לא טרח להיכנס לדיגיטל בזמן ונתן לראש 1 לפתוח פער גדול בעולמות האלה. לא היה לו אתר בכלל, הקמנו אותו לפני שנה ואת האינסטגרם פתחנו לפני שנה וחצי. היום למעריב לנוער יש את קבוצת הסנפצ'ט הכי גדולה בארץ".

על חלק ניכר מהתכנים בשבועון אחראים עשרות כתבי נוער (גילוי נאות נוסטלגי: גם הח"מ נמנתה עם שורותיהם בעבר). דפדוף בגיליונות מהשנה האחרונה מגלה שהנושאים שבהם עוסק העיתון לא השתנו בהרבה - אהבות ראשונות, התמודדויות חברתיות, אופנה, מוזיקה ועוד. ברוח התקופה מככבים בו מדורים דוגמת "סנאפשטות" ו"הפוסטים הכי קורעים שעשו לנו את השבוע".

באופן מפתיע, אבני היסוד עדיין שם - מהפוסטרים שמסייעים רבות להגדלת המכירות, דרך תחרות "נער ונערת השנה" ("החזרנו את זה אחרי הפסקה של עשר שנים, נרשמו 5,000 חבר'ה לתחרות, מספר בלתי נתפס") ועד המדורים האלמותיים - מתברר - כמו "זבנג" של אורי פינק, "בחן את עצמך" וכמובן "על בנים ועל בנות" שמככב עם סוגיות בוערות כמו "גיליתי שאני בהיריון", "אני בת 13 וכל הזמן מתאהבת בגברים מבוגרים" או "גיליתי שאבא בוגד באימא".

"השאלות אמיתיות לגמרי", מדגיש ציבלין. "לשמר את המדור הזה נראה לי נורא ברור, כי בשטף המידע כיום אין ביקורת ומישהו צריך לתת לבני הנוער מידע בדוק. הם יודעים שמה שכתוב אצלנו אמין ועבר איזשהו פילטר יותר מאשר מידע אחר בעולם הדיגיטלי או כמו מידע שהם קיבלו עכשיו בווטסאפ. גידלנו דור חכם ויזם ואנחנו צריכים לשמור עליו שלא יתבלבל, ושיבין מה הוא צורך בעידן שבו הכול פרוץ".

עם זאת, ציבלין מודה כי "הפרינט בפני עצמו לא מספיק מעניין את בני הנוער. אני מתכנן להפוך את העיתון למסלול הפתעות ולצרף אליו דברים שהם עפים עליהם. אולי כדי לשמור על היהלום הזה צריך לעטוף אותו באריזות נוצצות".

אורן ציבלין

אישי: בן 47, גרוש שניים - אופק בן 19 ובר בת 16, מתגורר בתל אביב

השכלה: "לא סיימתי אף אחד מהתארים שהתחלתי ללמוד"

עיסוק: בעלים ומנכ"ל של קבוצת ציבלין תקשורת צעירים, הכוללת את ציבלין הוצאה לאור

עוד משהו: כתב יותר מ-30 ספרי ילדים ונוער, ביניהם זכורים "בגוף ראשון", "36 בפנים" ו"סחבק מדבר"

עוד כתבות

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?