גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תביעה ב-100 א' ש' נגד הצלם אלכס ליבק בגין צילום של חרדים

בתמונה שצילם ליבק ושפורסמה ב"הארץ" נראים חרדים וילדיהם ליד פחי זבל ■ הורי הקטינות המצולמות: "התמונה היא מפגן של שנאת חינם ועלבון צרוף" ■ "הארץ": "תביעה חסרת בסיס"

אלכס ליבק / צילום: בן יוסטר
אלכס ליבק / צילום: בן יוסטר

הצלם אלכס ליבק, חתן פרס ישראל בצילום לשנת 2005, מוכר כאחד הצלמים המוכשרים והמובילים בארץ בתיעוד החברה הישראלית בצילום ישיר, החושף את הקרביים והנפש שלה. במהלך קריירה ארוכת-השנים שלו פרסם ליבק 5 ספרי צילום - "עין לציון", "סרנדה תל-אביבית" (שירים של אלתרמן וצילומים של ליבק), "הארץ שלנו", "כמו כלב" ו"ישראל: המאה ה-21" - וכן פרסם ומפרסם את צילומיו במדורים צילומיים קבועים בעיתון "הארץ" - "הארץ שלנו" ו"המאה ה-21".

צילומיו של ליבק עלו לא אחת לשיח הציבורי, על רקע היותם פרובוקטיביים, פוגעניים לטענת ציבורים מסוימים או מעוררי מחלקות. כך, למשל, באפריל 1984 צילם ליבק תמונה שפורסמה בעיתון "חדשות", בה נראים שני אנשי שב"כ מובילים את אחד מחוטפי אוטובוס קו 300, כשהוא עדיין בחיים, כשדקות אחרי זה כבר היה מת. התצלום הוביל לפרשת קו 300. בשנת 2005 פרסם ליבק סדרה של תמונות שמתעדות את העוני בישראל, ועורר שיח ציבורי על הנושא.

לא פעם עמד ליבק במרכזו של דיון ציבורי - ופעם אף משפטי - שעסק בגבולות חופש היצירה אל מול הפגיעה בפרטיות. כך, בראשית שנות ה-2000 נתבע ליבק על-ידי אדם חרדי שצולם על-ידו במקום ציבורי על רקע תמונת פרסומת של נערה בלבוש פרובוקטיבי. התביעה הסתיימה בבית המשפט העליון, בהכרעה לפיה ליבק חייב לפצות את המצולם בגין פגיעה בפרטיותו.

ב-3 ביוני השנה פרסם ליבק תמונה ובה נראים חרדים וילדיהם בסמיכות לפחי זבל, בעוד אחד הילדים שרוע על הרצפה, ומסביב שורה זוהמה ולכלוך. התמונה פורסמה במדור הצילומי של ליבק מזה שנים במוסף עיתון "הארץ" - "הארץ שלנו" - תחת הכותרת "המאה ה-21".

תמונה זו היא הבסיס לתביעה בהיקף של 100 אלף שקל שהוגשה הבוקר (ד') לבית משפט השלום בתל-אביב נגד ליבק ועיתון "הארץ", בטענה לפגיעה בפרטיות של המצולמים ולביזויים. עוד נטען כי פרסום התמונה מהווה המשך למשנתו "האנטי-חרדית" של ליבק.

"אור שלילי ומבזה"

את התביעה הגישו שתי קטינות שצולמו, לטענתן, שלא בידיעתן או הסכמתן, וצילומן פורסם בעיתון "הארץ", בלי שניתנה לכך הסכמה מצד הוריהן - וזאת חרף היותן קטינות.

בתביעה - שהוגשה בשם הקטינות באמצעות הוריהן - טוענים ההורים כי "גילו לתדהמתם ובאופן מפתיע ובלתי צפוי כי בנותיהם מופיעות בתמונה בעיתון - תמונה לא מחמיאה בעליל בלשון המעטה, ולמעשה, יש לומר, תמונה מבזה ומשפילה, וזאת בלי שנתנו הסכמתן לצילום זה".

לטענת ההורים - באמצעות עורכי הדין עמיקם חרל"פ ואלי לוי ממשרד עמיקם חרל"פ ושות' - אף הורה לא היה מסכים לפרסום תמונה של ילדיו, כמו זו שצילם ליבק. "בעין אובייקטיבית לחלוטין ייאמר כי מעטים הם ההורים (אם בכלל) שיסכימו לפרסום תמונה כזו של ילדיהם, ובפרט תחת הכיתוב האירוני 'המאה ה-21', על כל המשמעויות והקונוטציות העולות מצירופו לתמונה", נטען בתביעה.

לטענת ההורים, מדובר במקרה "מובהק ומקומם" של פגיעה בפרטיות, הפרת חוק הגנת הפרטיות והפרת חוק איסור לשון הרע, וזו בלשון המעטה. "אם להיות מדויקים ונוקבים, הרי שליבק משתמש באצטלת חופש הביטוי והעיתונות כדי לתת דרור למשנה אנטי-חרדית מובהקת, המאפיינת חלק ממגמת הסתה אנטי-חרדית ואשר באה לידי ביטוי בעברו", נכתב בתביעה.

עוד נטען כי "אין חולק כי הדיסוננס בין התוכן המשתקף מהתמונה לבין הכותרת 'המאה ה-21' נועד כדי להביע שאט-נפש בלתי נדלית מאורח חייהם של המצולמים, נועד כדי לבזותם על שכך הם נראים בעידן מתקדם, נועד כדי לצאת חוצץ נגד אורחות חייהם, נועד כדי להשפילם, לבקרם ולהפנות כלפיהם אצבע מאשימה, על שהם לא עומדים בקצב ולמעשה מגלמים את שורש כל הרע במאה ה-21, שהיא מאה 'כה מתקדמת ונאורה'".

בתביעה נטען עוד כי התמונה אף יוצרת מצג-שווא באשר לנסיבות בהן צולמה. "הגרוע מכל הוא שהאדם הסביר, המתבונן מהצד, עלול בנקל לחשוב כי המדובר בסביבת חייהם של החרדים או באחת משכונות המגורים שלהם, בעוד שהתמונה צולמה בהר מירון בעיצומה של הילולה לזכרו של רבי שמעון בר-יוחאי", נכתב בתביעה. "האדם הסביר המתבונן בתמונה עלול למעוד בקלות לעבר הסטראוטיפ של חרדים החיים בדוחק, עוני ולכלוך בשכונות מגוריהם - בעוד שלא כך הוא הדבר. למען הסר ספק, יודגש כי גם הידיעה שמדובר באזור ציבורי, הוא אזור ההילולה - ולא במקום מגוריהם של המצולמים - לא מפחיתה מהעלבון ומהאור השלילי והמבזה בו מוצגים המצולמים".

"צילומים מגמתיים"

ההורים טוענים עוד כי ליבק, שצילם את "התמונה המשפילה, הסטיגמטית והמבזה, בה נראים ילדי החרדים בסמיכות לפחי זבל, ובאופן שלא מותיר הרבה מקום לדמיון מלבד ההצהרה על 'עליבותם של החרדים'", ידוע בשנאתו העזה לחרדים, ונתבע כבר בעבר על פרסום תצלומים מבזים שלהם.

בתביעה מצוין כי באחת מתביעות העבר נגד ליבק, משנת 2002, עסקה בצילום של אדם חרדי על רקע תמונה פרובוקטיבית של אישה פסוקת רגליים. תביעה זו עברה 3 גלגולים עד שהגיעה לבית המשפט העליון, שפסק כי הצילום שצילם ליבק - יש בו כדי לבזות ולהשפיל את המצולם החרדי.

עוד צוין בתביעה כי בעבר הוגשה נגד ליבק תלונה במשטרה לאחר שירק על ילדה חרדית בת 4, בעת שניסה לצלם ברחובות בית-שמש. לטענת התובעים, בשתי הפרשות הללו "יש די והותר כדי להעיד על משנתו האנטי-חרדית והמסיתה של ליבק (במסווה של תיעוד ריאליסטי, יש לומר)".

הורי הקטינות טוענים כי "לא אחת מנסה אלכס ליבק, או מי מטעמו, להציגו כמי שידוע באהבתו לצילומים אותנטיים, אשר מקדשים את המציאות כפי שהיא, ללא פילטרים או עריכה. אולם", נטען, "חרף הניסיון להציג את ליבק כמי שעוסק באומנות אותנטית, יש לזכור כי גם צילומים כאלה אינם חפים מעריכה, ברגע שהם נשענים או מתבססים על סטראוטיפ מסוים, שהרי אז יש בהם כדי להזין את הסטראוטיפ ולתחזק אותו ביתר שאת.

"במקרה כזה, מצילומים אותנטיים הופכים הצילומים למגמתיים עד מאוד. זאת, בפרט כאשר קיים כיתוב (תחת הצילום) המעצים את המסר המגמתי ואף הגזעני. תמונה כגון זו שפירסם ליבק, ובה נראים החרדים על רקע פחי זבל, אינה אלא מפגן של שנאת חינם ועלבון צרוף, המשעתקים ומנציחים את הסטראוטיפ של עליבות החברה החרדית בישראל.

"במקרה כגון זה, אין לראות באותנטיות של התמונה שיקוף של מציאות - אלא שימוש ציני ואכזרי לצורכי ביזוי, התנשאות והחרפת התדמית, לפיה החרדים חיים בתנאים לא תנאים ואינם מדביקים את הקצב של המאה ה-21".

באשר למערכת עיתון "הארץ", נטען כי גם היא נתבעת, כיוון שהיא איפשרה את פרסומה של התמונה המבזה, מבלי להפעיל כל מנגנון בקרה או שיקולי מדיניות, ומבלי שלקחה בחשבון את הפגיעה הקשה שעלולים לספוג הורי המצולמים, הילדים עצמם והציבור החרדי כולו.

בא-כוחו של עיתון "הארץ", עו"ד פז מוזר, מסר בתגובה: "התובענה חסרת בסיס ותנוהל בבית המשפט, ושם יוגש כתב הגנה מפורט".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"