אתמול, בעקבות פרידתו מהשליטה בחברת האנרגיה פז נפט, הצהיר איש העסקים צדיק בינו כי זהו יום עצוב עבורו, שעה שנאלץ, מתוקף חוק הריכוזיות, להיפרד מחברה שהוביל מעל 20 שנה. בדיקה של היקף התגמולים שהניבה לבינו ההחזקה בפז   ב-17 השנים האחרונות (מאז הפך בעל שליטה בענקית האנרגיה ב-1999) עשויה להסביר במשהו את העצבות שנפלה עליו. בתקופה זו צבר בינו הון המוערך בכ-3 מיליארד שקל - רובו באמצעות דיבידנדים שחילקה לו פז ובמימוש נתחים מהחזקותיו בחברה, שנעשה בעיקרו בשנים האחרונות.

יחד עם יתרת ההחזקה שלו בחברה, בהיקף של 23% מההון, ואשר שוויה הנוכחי עומד על 1.4 מיליארד שקל "על הנייר", מדובר בנכס שייצר עבור בינו ערך אדיר של קרוב ל-4.5 מיליארד שקל (לצד פז, שמחזיקה בשליטה בפז גז שההיקף המשמעותי של רווחיה נחשף ב"גלובס", מחזיק בינו גם בשליטה בבנק הבינלאומי, באמצעות חברת פיבי, שבה שווי מניותיו עומד על 780 מיליון שקל). בקיזוז ההשקעות שביצע בינו בפז, והמוערכות בכ-1.2 מיליארד שקל, עיקרן ברכישת מניות השליטה בחברה, הרי שהחברה ייצרה עבורו מאז רווח המצטבר לסכום עתק של כ-3 מיליארד שקל.

אתמול דיווחה פז על עסקה למכירת נתח קטן של פחות מ-0.2% ממניות החברה על-ידי בינו תמורת כ-8 מיליון שקל (לצד התחייבות למכור נתח קטן נוסף תמורת 2.5 מיליון שקל). בעקבות עסקה זו ירדו החזקותיו של בינו בפז (יחד עם שותפיו האוסטרלים - משפחות אבלס וליברמן) לרף של פחות מ-30% - בהתאם לדרישות חוק הריכוזיות, והוא חדל להיות בעל השליטה בה.

כמה צבר צדיק בינו בפז

מהבינלאומי, ללאומי, לליברמן

צדיק בינו הוא אחד מאנשי העסקים הבולטים בישראל. הוא מוכר בשוק ההון כאיש עסקים זהיר, אשר בניגוד לרבים מבעלי ההון בני דורו לא דבק בו כתם, או כישלון עסקי. בינו צמח מלמטה, והחל את הקריירה העסקית שלו כפקיד באחד מסניפי הבנק הבינלאומי. הוא התקדם בבנק עד שהגיע לתפקיד המנכ"ל בשנת 78', והוא בן 34 בלבד. הוא פרש מהבינלאומי בשנת 1986 לטובת ניהול בנק גדול יותר, לאומי.

כעבור שנתיים פרש גם מתפקיד זה, הפעם כדי להפוך לנציגו של המיליונר האוסטרלי ג'ק ליברמן, שאל עסקיו התוודע בתפקידו כמנכ"ל לאומי, בעת שהבנק מימן לליברמן את רכישת השליטה בחברת הדלק פז בשנת 1988 (בממסגרת הפרטת החברה). בהמשך מכר ליברמן כשליש מהונה לקרן רנסנס שהוביל יונתן קולבר. בינו, ששימש כיו"ר פז, החזיק ב-7% מהמניות.

בשנת 1997 הלך ליברמן לעולמו. במשך כשנתיים המשיכו יורשיו להחזיק במניות השליטה בפז, עד שהחליטו למכור את רובן. בדצמבר 1999 רכש בינו מידיהם את מניות השליטה בפז לפי שווי חברה של כ-420 מיליון דולר, בהשקעה מוערכת של כ-220 מיליון דולר, והגיע להחזקה של כ-60% ממניותיה. כשנה לאחר מכן, בתחילת 2001, החזיר לעצמו חלק מההשקעה, כשמכר יחד עם שותפיו האוסטרלים 19% ממניות פז לבנק לאומי, תמורת כ-85 מיליון דולר, וירד להחזקה של 51%.

בסוף 2006 הנפיק בינו את פז בבורסה וירד להחזקה של סביבות ה-40%. לקראת ההנפקה הזרים בינו עם שותפיו לפז כ-100 מיליון דולר (430 מיליון שקל) שיועדו למימון רכישת בית הזיקוק אשדוד (בז"א). מאז רכישת השליטה ב-1999 ועד ההנפקה ב-2006 חילקה פז דיבידנדים בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל לבעלי המניות - כמחצית מהם זרמו לכיסיו של בינו, ואלה יחד עם מכירת המניות ללאומי כבר כיסו חלק ניכר מההשקעה שביצע בחברה.

גם לאחר שהצטרפה למסחר בבורסה, המשיכה פז לחלק דיבידנדים גדולים לבעלי המניות, בראשות בינו, שנהנה מאז ועד היום מסכום מצטבר של כ-850 מיליון שקל מהדיבידנדים שחולקו, כך שסך חלקו בדיבידנדים מאז 1999 מתקרב ל-1.5 מיליארד שקל.

בשנים האחרונות גם ניצל בינו עלייה של עשרות אחוזים שרשמה מניית פז, ומאז 2013 מכר בכמה הזדמנויות מניות מהחזקותיו בחברה, בתמורה כוללת של יותר מ-1.2 מיליארד שקל, ויחד עם המכירה שביצעו בינו ושותפיו ללאומי בתחילת המילניום מצטבר סכום המימושים בחברה ל-1.4 מיליארד שקל.

 

נהנה גם מדמי ניהול

נוסף על כך, במהלך השנים נהנה בינו גם מתמורה צנועה יותר, אולם מפנקת גם היא בפני עצמה, עבור השירותים שהעניק לחברה - בתחילה סיפק לה שירותי ניהול תמורת תגמול שנתי של 1 מיליון דולר, בתוספת הוצאות. עד אתמול שימש במשך שנים ארוכות כיו"ר החברה, בתמורה שנתית של יותר מ-2 מיליון שקל, ובסך הכל השירותים שהעניק לפז הזרימו לכיסיו כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים במהלך השנים.

יש לציין כי יתר המשקיעים בפז נהנו גם הם מרווחים נאים מאז הונפקה - הן מקפיצה של יותר מ-120% שרשמה המניה בתקופה זו, לשווי שוק נוכחי של 6.1 מיליארד שקל, והן מתגמולי הדיבידנדים שחילקה פז במהלך השנים.

פז, הנסחרת כיום בשווי של 6.1 מיליארד שקל, מחזיקה כאמור בבית הזיקוק באשדוד, ועוסקת במקביל בשיווק ובמכירה של תזקיקי נפט, בעיקר באמצעות תחנות הדלק פז. החברה, המנוהלת בתשע השנים האחרונות על-ידי יונה פוגל,היא כיום חברת הדלק הגדולה בישראל, עם כ-275 תחנות תדלוק ברחבי הארץ, וכ-235 חנויות נוחות תחת המותג ילו (Yello), פועלת בתחום התעשייה והשירותים (פזגז ועוד) ובתחום הזיקוק באמצעות בית זיקוק אשדוד. פז נתפסת כחברה דפנסיבית יחסית, ובעלת פעילויות סינרגטיות המסייעות לה להתמודד גם עם תקופות עסקיות קשות בהצלחה.

בשנה שעברה נהנתה פז ממחירי הנפט הנמוכים ובסיכומה של 2015 הציגה זינוק של יותר מ-300% ברווחיה לסכום מרשים של 716 מיליון שקל, למרות שהכנסותיה השנתיות נחלשו ב-31% ל-12.9 מיליארד שקל בהשפעת אותם מחירים נמוכים.

את הרבעון השני של 2016 סיכמה עם ירידה של 22% בהכנסות ל-2.8 מיליארד שקל, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ורווחיה הרבעוניים התכווצו ב-34% ל-161 מיליון שקל. זאת בהשפעת ירידת מחירי הנפט ותזקיקיו שפגעה בשורה העליונה, וירידת מרווח הזיקוק והפרשי עיתוי בגין הגנות מלאי שמחזיק בית הזיקוק באשדוד שפגעו בשורה התחתונה.

 צדיק בינו