קבוצת "המזרח", בבעלות משפחת עיני, צפויה לקבל את זיכיון הייבוא הממוזג של המותגים "יגואר" ו"לנדרובר" בישראל. זיכיון יגואר נמצא עד כה בידי "מאיר", בשליטת משפחות שחר וקז, ואילו זיכיון רכבי לנדרובר הוחזק בידי חברת "המזרח".

כפי שנחשף ב"גלובס", קיבלו השנה זכייני שני המותגים בישראל הודעה מהיצרנית הבריטית, חברת JLC ("יגואר לנדרובר קורופריישן") שבבעלות קונצרן טאטא ההודי, כי בכוונתה למזג את זיכיון הייבוא של שני המותגים בישראל עד סוף השנה. מאז התמודדו שני היבואנים הקיימים על הזיכיון, ובחודש שעבר אף ערכו מצגות בפני בכירי החברה בחו"ל.

ל"גלובס" נודע כי בנוסף קיבלה חברת JLC פניות מקבוצות עסקיות נוספות מענף הרכב הישראלי לקבל לידיהן את הזיכיון הממוזג, ואולם לבסוף נפלה ההכרעה על קבוצת "המזרח". בענף מעריכים כי השלמת העברת הזיכיון תהיה כרוכה בפיצוי כספי משמעותי, וכי היא לא תתבצע בפועל לפני אפריל 2017, מועד חידוש שני זיכיונות הייבוא. גם אחרי המעבר, ייתכן שקבוצת "מאיר" תמשיך להעניק שירות טכני ללקוחות יגואר - כדי ליצור המשכיות.

 

דרישות מחמירות

בענף מעריכים כי כתנאי לקבלת הזיכיון, נדרש הזכיין הישראלי הזוכה מהיצרן לעמוד בדרישות מחמירות הרבה יותר מבעבר, שנוגעות להיקף פרישת הסוכנויות ברחבי הארץ ולהיקפי המכירות בישראל.

נציין כי שני המותגים הכפילו ויותר את מכירותיהם בשמונת החודשים הראשונים של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ואולם במצטבר מכרו יגואר ולנדרובר/ריינג'רובר השנה כ-380 יחידות - בעת שחלק ממותגי היוקרה המתחרים צפויים לרשום השנה 1,500-3,000 מכירות למותג. באחרונה החלה יגואר לשווק בישראל את רכב השטח הראשון בתולדותיה, ואילו לנדרובר צפויה להציג בשנים הקרובים כמה דגמים שיפנו לפלחים עממיים יותר של השוק.

אובדן הזיכיון של יגואר לא צפוי להשפיע מהותית על פעילותה העסקית של מאיר, שמחזיקה גם בזיכיון הייבוא של וולבו והונדה לישראל ובפעילות ענפה של ייבוא וייצור משאיות ואוטובוסים. המזרח, שמחזיקה גם בזיכיון ייבוא רדום של היצרנית הסינית "גרייט וול", צפויה להקים ככל הנראה חטיבה עסקית נפרדת שתתמקד בשיווק יגואר.

זיכיון יגואר החל את דרכו בישראל בידי קבוצת מכשירי תנועה, אך עבר בשנת 1999 לידי "מאיר", כחלק מתהליך הארגון מחדש בפורד, חברת-האם של יגואר דאז. המותג לנדרובר משווק בישראל עוד מתקופת המנדט הבריטי, ובשנות ה-60 הוחזק בידי מכשירי תנועה. שני הצדדים לא הגיבו על הידיעה.