גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האביר הלבן? ליאו נואי עשוי לחלץ את אורתם סהר מקריסה

מיליארדר הנדל"ן היהודי-בריטי יזרים לחברת הנדל"ן הכושלת 50 מיליון שקל כנגד מניות השליטה, בכפוף לבדיקת נאותות ■ אורתם סהר מבקשת דחיית תשלום חוב של 44 מיליון שקל למחזיקי האג"ח

ליאו נואי / צלם: איל יצהר
ליאו נואי / צלם: איל יצהר

מיליארדר היהודי-בריטי ליאו נואי בדרך לרכישת השליטה בחברת אורתם סהר מידי המנכ"ל אמיר נחום והיו"ר אורי דורי. נואי, ביחד עם עוד שני משקיעים, חתם על מזכר הבנות עם נחום ודורי, שלפיו יזרים לחברה 50 מיליון שקל במזומן, בכפוף לביצוע בדיקת נאותות (שתימשך עד 15 בנובמבר עם אפשרות הארכה ב-30 יום נוספים) ולקבלת האישורים המתאימים.

נוסף על כך, יקבלו נואי ושותפיו אופציה להשקעה נוספת של 35 מיליון שקל באורתם סהר, סכום שיועבר לחברה תוך חצי שנה ממועד השלמת העסקה. ההשקעה תבוצע לפי שווי חברה של 15 מיליון שקל (לפני הכסף) כנגד הקצאת מניות שיקנו למשקיעים 77% מהחברה עבור ההזרמה הראשונית, בהיקף של 50 מיליון שקל.

כיום מחזיק נחום ב-45.5% ממניות החברה ודורי ב-15.6%.

נואי היה בעבר בעלי ענקית הקניונים בריטיש ישראל, שהשליטה בה נמכרה לחברת מליסרון של ליאורה עופר ב-2011 תמורת 1.7 מיליארד שקל. בראיון שלנתן ל"גלובס" ב-2010 הגדיר עצמו נואי כ"פועל הפוך מהמחזוריות", כלומר, אחד ששוחה נגד הזרם. אולי זו הסיבה שהובילה את נואי ללכת על עסקת רכישת אורתם סהר הנתונה בקשיים.

שווי אורתם סהר בבורסה כיום עומד על 24 מיליון שקל בלבד, לאחר שמניית החברה התרסקה בקרוב ל-80% בשלוש השנים האחרונות, בעקבות תוצאות כספיות גרועות ופרשיות שונות שבהן היו מעורבים החברה, המנכ"ל ובעל השליטה נחום ומנהלים נוספים.

במקביל פונה אורתם סהר למחזיקי האג"ח שלה בבקשה לדחיית תשלום החוב הקרוב. לאורתם סהר חוב אג"ח של 325 מיליון שקל, ובשנה הקרובה עליה לפרוע 94 מיליון שקל למחזיקים (סדרות ד' ו-ה' צמודות מדד, וסדרה י' אג"ח להמרה). בשלב זה מבקשת החברה לדחות את התשלום הקרוב למחזיקי אג"ח ד', שאמור להתבצע ב-24 באוקטובר, והיקפו 44 מיליון שקל. בסדרה ד' מחזיקים בין היתר פסגות, איילים, מגדל, הראל והלמן אלדובי.

בתגובה לדיווחים צנחה היום אג"ח ד' ב-13%. הסדרה עומדת לסיים את חייה באוקטובר השנה, והתשואה עליה היא מאות אחוזים. אג"ח ה', בהיקף של 190 מיליון שקל, נסחרת בתשואה של כ-25%, ואג"ח י', בהיקף של 60 מיליון שקל, נסחרת בתשואה של 18%.

החברה מבקשת דחייה של ארבעה חודשים בתשלום, בתקווה שעסקת ההשקעה בחברה תצא לפועל, והיא תזכה להזרמה של עשרות מיליוני שקלים, שיאפשרו לה לעמוד בהתחייבויותיה: "להערכת דירקטוריון החברה, ביצוע עסקת השקעה ישפר את מצבה הפיננסי של החברה, יחזק באופן משמעותי את בסיס ההון של החברה, כמו גם את תזרים המזומנים שלה, יסייע לחברה לעמוד בכל התחייבויותיה ויאפשר לחברה לבצע השקעות בפרויקטים יזמיים שונים, המהווים את המקורות העיקריים לפירעון התחייבויות החברה".

ההתמקדות בייזום פגעה בחברה

בינתיים נתונה החברה במצב עסקי קשה. בהודעה שפרסם דירקטוריון אורתם סהר נאמר כי "לאור תוצאות החברה כפי שהשתקפו בדוחות הכספיים האחרונים, החריפה המגמה של צמצום משמעותי באשראי הספקים הניתן לחברה. להערכת החברה מגמה זו עלולה עוד להחריף בתקופה הקרובה". החברה פועלת, לכן, למכירת נכסים נוספים שבבעלותה בהיקף של כ-20 מיליון שקל.

עוד מציינים באורתם סהר כי ההחלטה שקיבל בעל השליטה נחום ב-2014 להרחיב את הפעילות בתחום ייזום בנייה למגורים, ולצמצם את הפעילות הקבלנית, והשינוי שחל בפעילותה עקב החלטה זו, הביאו לגידול משמעותי בצריכת המזומנים של אורתם סהר, שגרם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בהיקף של 183 מיליון שקל בשנה שעברה ו-25 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2016.

מלבד התרוקנות קופת המזומנים, גרמה ההתמקדות בייזום גם לפגיעה בהכנסות וברווחים. ברבעון השני השנה הציגה אורתם סהר הכנסות של 307 מיליון שקל, ירידה של 20% לעומת הרבעון השני ב-2015. במקביל עברה החברה להפסד גולמי של 18.3 מיליון שקל ברבעון, לעומת רווח גולמי של 15.4 מיליון שקל ברבעון המקביל.

במחצית הראשונה של 2016 הצטמקו הכנסות אורתם סהר ב-11% ל-611 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 6.7 מיליון שקל, לעומת רווח של 8.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה. התוצאות הגרועות הביאו את רואי החשבון של אורתם סהר לצרף הערת "עסק חי" לדוחותיה.

חשד לניפוח עלויות שירותים

בחודשים האחרונים נקשרו בשם החברה מספר פרשיות שליליות, שהאיצו את ההידרדרות שלה. נחום עצמו נחקר לפני כארבעה חודשים ברשות ניירות ערך. מדובר בחקירה משותפת לרשות ניירות ערך ולרשות המסים, שבמסגרתה עלה החשד כי נחום הסתיר מהחברה קשרים עסקיים ופרטיים שקיים עם ספקים של החברה, שאותם היה עליו לחשוף.

נוסף על כך, נחום חשוד כי ניפח עלויות בגין שירותים שקיבלה אורתם סהר, ובכך גרם עיוותים בדוחות הכספיים של החברה. לפי החשד, באמצעות יצירת מצגי-שווא אלה, גרף נחום לכיסו - יחד עם אחרים - כ-4 מיליון שקל, שבהם עשה שימוש אישי.

בנוסף על כך נחקרו לאחרונה שני עובדים לשעבר בחברה - מנהלת החשבונות, אושרת מוסינדי, ואליק גריידי, ששימש כאיש אמונו של נחום - בחשד שנטלו כ-9 מיליון שקל מכספי החברה במרמה וגרפו את הכספים לכיסם. לחשודים בפרשה מיוחסות עבירות של הטעיית משקיעים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות הלבנת הון ועבירות מס. החשדות נוגעים לשנים 2012-2015.

לפני כחודש הגישה החברה תביעה כספית נגד מוסינדי וגריידי. התביעה חשפה כי בצמרת החברה הכירו את החשדות נגד שני העובדים כבר מתחילת השנה, ואלו אפילו נחקרו על-ידי משרד החקירות ויצמן יער, סביב חודש ינואר.

גריידי תואר בידי רשות ני"ע כעובד החברה (ללא פירוט תפקידו וסמכויותיו), שהיה גם איש אמונו של המנכ"ל נחום. עם תחילת החקירה, לפני כארבעה חודשים, פורסם כי נחום נחקר בחשד לכך שניפח חלק מן החוזים עם ספקים שעבדו מול החברה, והעביר להם כספים מעבר לנדרש, תוך שקיבל מן הספקים מיליוני שקלים בחזרה, שאותם שלשל לכיסו לכאורה, וכל זה קרה שעה שהחברה הציגה לציבור בעלי המניות שלה מצג של פעילות הפסדית.

אורתם

עוד כתבות

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע