התוצאות שהושגו באסיפת בעלי המניות של פריון נטוורק  אתמול (ב'), הסתמנו בהתחלה כמבוי סתום במאבק בין בעלי מניות המיעוט להנהלת חברת האינטרנט המאכזבת, אך היום הגיעה תפנית מפתיעה. ג'וזף מנדלבאום, מנכ"ל פריון , הודיע על פרישתו אחרי כשש שנים - ובכך למעשה הוכרע המאבק לטובת בעלי מניות המיעוט, שמלכתחילה סימנו כיעד את הדחת המנכ"ל.

פריון מפתחת תוכנות ומספקת שירותים במטרה לסייע למפתחי תוכנות ואפליקציות בהפצה ובמוניטיזציה. על רקע התכווצות השוק המסורתי שלה - החיפוש באינטרנט - נפלה מניית החברה בכ-68% מאז כניסת מנדלבאום לתפקיד ב-2010, ובכ-91% מאז השיא שנרשם ב-2013.

זה היה הרקע לפתיחת המאבק האקטיביסטי על-ידי רונן שילה, שמחזיק ב-11.6% ממניות פריון . שילה הפך לבעל מניות בחברה לפני כשלוש שנים, כש פריון התמזגה עם חטיבת סרגלי הכלים של קונדואיט, החברה שהוא ייסד, ומאז הוא איבד מעל 100 מיליון דולר "על הנייר" כתוצאה מירידת שווי המניות שבידיו.

לשילה הצטרפו בהמשך זק (צחי) ואורלי רינת, בעלי 8.5% ממניות החברה, גם הם כתוצאה מעסקת קונדואיט. בעלי מניות המיעוט דרשו לשנות את מנגנון בחירת הדירקטורים ב פריון , כדי שניתן יהיה להחליף בקלות רבה יותר את חברי הדירקטוריון, לעומת המצב הנוכחי של "דירקטוריון מדורג" - דירקטוריון שבו רק חלק מהדירקטורים נבחר מחדש מדי שנה, לתקופה של שלוש שנים, וכך קשה להביא לשינוי מיידי בו.

בתגובה להצעה, הציעה פריון שינוי של המנגנון, אך באופן הדרגתי. הצעת שילה זכתה לחוות דעת חיובית מצד חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי. למעשה, שילה ורינת סימנו את הדירקטוריון, אך מתוך מטרה להגיע בסופו של דבר להחלפת מנדלבאום. הדירקטוריון, לפחות עד כה, הביע תמיכה במנדלבאום, אך ככל הנראה בסופו של דבר הראה לו את הדרך החוצה.

עם זאת, שתי ההצעות - של החברה ושל שילה - לא זכו באסיפה לרוב הנדרש (2/3 מהמצביעים), כך שהמשמעות הייתה שהמצב הקיים נותר על כנו. בהצעת החברה תמכו 44.2%, ובהצעת שילה - 44.6%.

"מודל מעוות של תגמול מנכ"לים"

"המטרה לא הייתה האסיפה, אלא 'לנענע את העץ'. העץ נוער והתוצאות המתבקשות קרו. כל מצג השווא של התמיכה המוחלטת של הדירקטוריון במנדלבאום התברר כפארסה", אמר היום שילה בתגובה לאירועים. "המודל, שלפיו מנכ"לים של חברות ציבוריות מתוגמלים בצורה פראית בלי קשר לביצועי החברה, הוא פשוט מעוות. אני חושב ש פריון זו דוגמה קיצונית לזה - חברה שמפסידה 90% מהערך שלה והמנכ"ל ממשיך להרוויח".

- מבחינתך המאבק הושלם?

"הצעד ההכרחי הראשון הושלם. המאבק הזה, נקודתית, הושלם. רציתי להימנע מאסיפה, רציתי בהתדיינות עם החברה וכמעט הצלחנו. בסוף זה קרה".

- אתה מצפה שהדירקטוריון ידבר איתך ועם בעלי המניות האחרים לפני מינוי המחליף למנדלבאום?

"כן, וזה קורה".

מנדלבאום הודיע היום כאמור על פרישתו, לאחר תקופת מעבר של עד מספר חודשים. פריון מסרה שהדירקטוריון החל בחיפוש אחר המנכ"ל הבא. "בשם כל חברי הדירקטוריון, אני רוצה להודות לג'וזף על המנהיגות המסורה ועל תרומתו ל פריון . ג'וזף לקח חברה קטנה עם מוצר אחד והכנסות שנתיות של 29 מיליון דולר, ותוך שש שנים הפך אותה לחברה גלובלית עם הכנסות מגוונות של למעלה מ-300 מיליון דולר", מסר יו"ר החברה, אלן גלמן.

הוא הוסיף, כי "החברה וג'וזף החליטו כי זהו הזמן המתאים למעבר למנהיגות חדשה, מיקוד בהובלת עסקי החברה קדימה והגדלת הערך לבעלי המניות. אני בטוח שנמצא מועמד חזק להוביל את פריון לשלב הבא בצמיחתה, ואנו מאחלים לג'וזף מעומק הלב רק טוב בפעילויותיו העתידיות".

מנדלבאום עצמו אמר, "אני גאה בהישגינו עד היום, ומוקיר תודה על ההזדמנות לעבוד עם אנשים מדהימים כאלו. אני רוצה להודות לעובדים ולדירקטוריון של פריון , בעבר ובהווה, על הפיכתה של פריון לחברה מצוינת ולמקום שהיווה בית בשש השנים האחרונות. ביחד, למרות אתגרים חיצוניים, בנינו חברה עם הכנסות משמעותיות ו-EBITDA חזק. לא פחות חשוב, בנינו תרבות של חום ואכפתיות בארגון בפרט ובקהילה בכלל".

מנדלבאום אמר עוד, "בעוד שהתקדמנו מאד ביישום האסטרטגיה שלנו, חברי הדירקטוריון ואני מבינים כי על מנת להניע את עסקי החברה קדימה, יש צורך בשינוי. השינוי יאפשר לחברה להתמקד בעתיד, ייתן זמן להוציא לפועל, ללא הסחות ולספק צמיחה בערך לבעלי המניות. יש לי ביטחון רב בהנהלה ובעובדים ואני יודע שהם יצליחו".

מנדלבאום (50) שימש בעבר כמנכ"ל American Greetings, ומעברו ל פריון (אז בשמה הקודם אינקרדימייל) היה חלק מהחלטתו לעלות לישראל מטעמי ציונות. בשנים האחרונות פעל מנדלבאום בניסיון לגוון את פעילות החברה כדי להתמודד עם הירידה בתחום החיפוש באינטרנט, שבו היא תלויה באופן משמעותי בשיתופי פעולה עם ענקיות החיפוש. בין היתר בוצעו תחת הנהגתו רכישות, שהגדולה ביניהן הגיעה בסוף 2015, אז רכשה פריון את חברת אנדרטון מתחום הפרסום הדיגיטלי, תמורת 180 מיליון דולר (יותר מהשווי הנוכחי של פריון ).

"הכלי היחיד היה רכישות"

ביצוע הרכישות ו"ריקון" קופת החברה היו אחת מהטענות של בעלי המניות נגד מנדלבאום. טענה אחרת הייתה התגמולים שלהם זכה, למרות ירידת הערך המשמעותית. ב-2015 עלות שכרו הייתה כ-2.7 מיליון דולר, רובה תגמול הוני.

בחודש שעבר טען שילה כי "במשך השנים האחרונות, פריון סבלה מהפסדים משמעותיים, המשקפים ירידה חדה ומתמשכת בביצועים, דבר שהוביל בין היתר לירידה תלולה ועקבית במחיר המניה... בעלי המניות ביקשו מספר פעמים מהדירקטוריון להחליף את ההנהלה, בפרט המנכ"ל ג'וזף מנדלבאום".

הוא הוסיף, כי לדעתו "מנדלבאום אינו עושה את תפקידו כראוי. לאורך כל התקופה, הכלי היחיד בארגז הכלים שלו היה רכישות, וכשמסתכלים על ההיסטוריה, הוא רוקן את החברה ממזומנים ולא יצר אסטרטגיה לגידול".

על הסיבות שהניעו אותו לפתוח במאבק אמר, כי "זה לא קרה פתאום. התנהלתי לאורך תקופה מול החברה באימיילים. לפני שלושה חודשים היה ניסיון שלא צלח להגיע להחלפה מסודרת של ג'וזף. בעיניי, זה סינדרום של יתר נאמנות לג'וזף ואי-יכולת להסתכל למציאות בעיניים".