גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

50 שנות הרמוניה: הפסטיבל שמחבר בין יהודים, נוצרים ומוסלמים

השנה יתקיים בסוכות פסטיבל אבו גוש ה-50, המסכם 25 שנה של פסטיבלי מוזיקה בכפר המיוחד הזה, שחיים בו באחווה נוצרים ומוסלמים ומקיימים בו קשרי ידידות אמיצים עם יהודים ■ וגם: סצנת סיורי הסליחות תוססת

כבר 25 שנה שאוהבי מוזיקה קלאסית בכלל ומוזיקת מקהלה בפרט פוקדים באדיקות את פסטיבל המוזיקה באבו גוש, המתקיים ברצף מאז 1992 פעמיים בשנה, בסוכות ובשבועות. השנה מתוכנן פסטיבל חגיגי במיוחד, לכבוד יום ההולדת - הפסטיבל ה-50. פסטיבל אבו גוש נודע בקרב מקהלות וקהלים בארץ ובעולם בתוכניות המיוחדות שלו, בביצועים ברמה הגבוהה, באקוסטיקה המצוינת של הכנסיות ויותר מכול - באווירה. לרגעים, כשצלילי המקהלות מטפסים מעלה-מעלה בין קירות האבן, ציורי הקיר העתיקים והתקרות הגבוהות, נדמה שמלאכים מזמרים בינינו.

אבל לא רק מלאכים דתיים מזמרים שם, יש גם מוזיקה חילונית. כמו בשלוש השנים האחרונות, גם השנה, ביום שלפני פתיחתו הרשמית של הפסטיבל, תיערך חגיגת אקורדיון (מפעל שנוסד על-ידי גרשון כהן לפני עשור ביד השמונה). תתנגן שם גם מוזיקה דרום אמריקאית, אירית ובלקנית-יוונית לצד שאנסונים, ג'אז, זמר עברי ועוד (מחיר: 85 שקל למבוגר, 30 שקל לילד; הרכישה דרך קופת בימות באינטרנט: www.bimot.co.il או בטל' 6226*).

בפסטיבל ייערכו שלל קונצרטים בשתי כנסיות הכפר: העליונה, שבה מתקיים גם פסטיבל האקורדיון, והתחתונה, הצלבנית, החבויה בעיבורו של הכפר לצד המסגד הישן. הכפר אבו גוש (עו'ש, בתעתיק מדויק יותר) וכנסיותיו מרתקים גם ללא קשר לפסטיבל (או לחומוס). ייחודו של הכפר מתבטא בין היתר במקורם הייחודי של תושביו. אלה הגיעו לכאן כחיילים בצבאו של הסולטן העות'מאני סלים הראשון מחבל אינגושה שבין צ'צ'ניה לגיאורגיה בקווקז הרחוק, שבניו נודעו בעוז רוחם ובחוזקם הפיזי. הקשרים בינם לבין כור מחצבתם התחזקו לאחרונה, כאשר בשנת 2014 תרמה ממשלת צ'צ'ניה כחמישה מיליון דולר, מחצית מעלות המסגד המפואר, בעל ארבעת המינארטים, שהוקם בכפר.

ייחודו של הכפר גם בקשרים שנרקמו בין תושביו לבין תושבי האזור היהודים במלחמת העצמאות. הם לא התנכלו לשיירות שעשו את דרכן לירושלים ולא סייעו למתנכלים להן, ולכן גם לא נאלצו לנטוש את כפרם. יש ביניהם שאף סייעו לפעילותן של המחתרות בהבקעת המצור על ירושלים. גם העובדה שנוצרים ומוסלמים חיים בו בהרמוניה מלמדת על אופיו של המקום.

למרגלות פסל מרים האוחזת בידיה בישוע התינוק, המתנשא בראש ההר וחולש על הכפר כולו, ניצבת כנסיית קריית יערים, או בשמה המלא "גבירתנו של ארון הברית". הכנסייה הנוכחית נבנתה ב-1924 על שרידי כנסייה ביזנטית שעמדה במקום. קריית יערים, שלפי המסופר בתנ"ך ניצב בה המשכן לפני העברתו למקדש קבע בירושלים, מזוהה כגבעה אחת מדרום למקומה של הכנסייה - סמוך ליישוב החרדי קריית טלז סטון. הנוצרים עורכים הקבלה מעניינת בין ארון הקודש שנשא בקרבו את דבר האלוהים - עשרת הדברות, לבין מרים שנשאה בקרבה את בן האלוהים - ישוע. מקצה החצר, בצל עצי אורן גדולים, נשקף נוף רחב ויפה על הכפר הפרוס מתחת והלאה, עד ירושלים. בכנסייה עצמה קטעים מרצפת הפסיפס הביזנטית (הכנסייה פתוחה בכל יום למעט ימי א', 11:30-8:30, 17:00-14:30).

במרכזו העתיק של הכפר נמצאת הכנסייה הצלבנית, או בשמה האחר כנסיית המעיין (פתוחה מדי יום, 11:00-8:00, 17:30-14:30. בכל מקרה, בביקורים מחוץ לתקופת הפסטיבל כדאי לתאם את הביקור מראש בטל' 5335670-02). במקום שכן לפנים מצד רומי, שעליו הוקמו בתקופה הצלבנית מנזר וכנסייה.

כאן היה אחד הזיהויים לאמאוס, המקום שבו התגלה ישוע לראשונה בפני מאמיניו לאחר שקם לתחייה. בין חומות המנזר שוכן גן יפהפה המטופח בקפידה על-ידי נזירי המקום. כיום נמצא המקום בבעלות המסדר הבנדיקטיני שנוסד במאה ה-6 על-ידי בנדיקטוס הקדוש באיטליה. סמלו של המסדר הוא המילים הלטיניות "אורה לבורה" (Ora Lavora) שפירושן "תפילה ועבודה", ואכן, הנזירים והנזירות, שגרים כמובן באגפים נפרדים במנזר, חיים בשותפות מלאה ועובדים לפרנסתם. כשאר הנזירים הבנדיקטינים, גם הנזירים כאן נוהגים לנדור להישאר במקום עד יום מותם.

מי המעיין הנובעים תחת הכנסייה נקווים אל תוך בריכה רומית הנמצאת בקריפטה. מעבר לקירותיה העבים שוררת קרירות עולמים - רענון אמיתי ביום חם. מהקריפטה אפשר לעלות אל הכנסייה שהשתמרה באופן מופלא. עד היום ניתן לראות שרידי פרסקו צלבני על קירותיה. הפרסקאות עברו ניקוי ושימור ואפשר להבחין בהם בפרטים רבים. האקוסטיקה באולם מופלאה! עם קצת מזל תפגשו במקום את הנזיר אוליבייה, אדם מסביר פנים, טוב לב ומשעשע מאין כמותו שלעיתים עורך במקום הדרכות נהדרות היוצאות מהלב ונכנסות אל הלב. הוא בהחלט משרה תחושה ששלום בין כל בני האדם אינו משאלת לב רחוקה. יהיה מכובד להשאיר תרומה כלשהי.

הפסטיבל יתקיים בחג הסוכות בתאריכים 20-24.10.16. את תוכנית הפסטיבלים ניתן למצוא באתר הפסטיבל: www.agfestival.co.il.

התעלות נפש כלולה / אורלי גנוסר

סצנת סיורי הסליחות תוססת

בבשנים האחרונות יש עלייה גוברת והולכת בפופולריות של סיורי הסליחות. אין המדובר דווקא בכאלה שבאים להתפלל ולבקש על נפשם, אלא בעיקר באלה שבאים לצפות בהם, בין אם במבט "אנתרופולוגי" ובין אם בניסיון להתחבר לאווירה המיוחדת.

כך או כך, וכשיש ביקוש, יש היצע. בנוסף לחברות התיירות ולמדריכי הטיולים העצמאיים שמובילים סיורי סליחות ליליים, גם בתי המלון בערים הרלוונטיות מציעים חבילות מיוחדות לימים הנוראים.

"יש ביקוש אדיר לסיורי הסליחות, שהולך וגדל", מעידה לימור פורטל, מנכ"לית התאחדות המלונות בטבריה, שהזמינו (ומימנו) סיורי סליחות בעיר, ללא תשלום. הסיור כולל את בתי הכנסת העתיקים והמיוחדים של טבריה. בתום הסיור מוזמנים המשתתפים להצטרף לתפילת סליחות לילית מאוחרת בקבר רבי מאיר בעל הנס או בקבר הרמב"ם.

בירושלים מציעה רשת מלונות קראון פלזה והולידיי אין חבילת אירוח עם סיור סליחות. החבילה מציעה מירוק לגוף ולנפש כאחד, והיא כוללת גם כניסה חינם לספא. הסיור עובר בשולי השכונות החרדיות, בשכונת הבוכרים ומסיים בבית המדרש הגדול של הרב אלבז, לתפילת סליחות ופיוטים בנוסח ספרדי ירושלמי (590-1,190 שקל, עד 9.10).

בעין כרם מזמין מלון ארקדיה במושבה (בשיתוף חברת התיירות אגדת עין כרם) למה שמוגדר כ"סופ"ש סליחות קסום", שבמסגרתו מוזמנים האורחים להצטרף לטיול בסמטאות הרובע היהודי והעיר העתיקה ואחריו לתצפית על הר הבית והר הזיתים. את אמירת הסליחות ישמעו המטיילים בכותל המערבי הגדוש במניינים רבים של קהילות מכל רחבי הארץ. הסיור הלילי "עומד בסימן סליחות, התרת נדרים והתעלות נפש", מבטיחים הפרסומים (החל מ-2,200 שקל לשני לילות. פרטים: www.ArcadiaHotels.co.il או 5889*).

אפשר גם לסייר בירושלים ללא לינה, ולהצטרף למערך הסיורים שמקיימים ערן ודוד גל-אור מחברת מסלולים, אב ובן שהפכו למובילים בסצנת הסליחות בעיר, מנחלת שבעה ועד נחלאות (בטל' 054-2406657,054-2406653).

בעכו נעשה שיתוף פעולה בין העירייה למרכז סיור ולימוד גליל ומיזם אוצרות הגליל. סיור הסליחות בעיר העתיקה הוא טיול מומחז שבמהלכו פוגשים דמויות מעברה של העיר, כמו הרמב"ן והרמח"ל, רבי נחמן מברסלב ורבי חיים פרחי. בסוף הסיור מופע פיוטי סליחות של נגנים שינגנו בכלים מיוחדים בבית הכנסת העתיק של הרמח"ל (40-60 שקל, בהרשמה: טל' http://goo.gl/9bkAiG , 077-9964689).

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה