גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזדמנות? כש"הקרנות ללא סיכון" פגשו את ליהמן ברדרס

נפילת ליהמן ברדרס ב-2008 משכה איתה גם את הקרנות הכספיות ■ רפורמה חדשה אמורה להקטין את הסיכון בשוק הסולידי הזה, ואגב כך יוצרת בו הזדמנויות השקעה מעניינות

 בוול סטריט/ צילום: רויטרס
בוול סטריט/ צילום: רויטרס

כלל יסוד בהשקעות הוא שלא ניתן לקבל תוספת תשואה ללא סיכון. לרוב הכלל מוזכר בנוגע להשקעות הנושאות תשואה גבוהה, שמוצגות כבעלות סיכון נמוך, אך הוא מתקיים גם בהשקעות הנחשבות לבטוחות ביותר ומציעות עודף תשואה קל.

דוגמה לכך היא קרנות הנאמנות הכספיות, המשקיעות באפיקים סולידיים לטווח קצר, משמשות צינור מימון משמעותי לממשלות וחברות ונחשבות להשקעה נזילה בסיכון נמוך. בארה"ב מנוהלים בשוק הקרנות הכספיות 2.7 טריליון דולר - בקרנות המשקיעות באג"ח ממשלתיות, קרנות Prime המשקיעות גם בניירות ערך מסחריים וקרנות המתמחות באג"ח מוניציפאליות.

עד לאחרונה, הרגולציה בארה"ב אפשרה לקרנות להציג שווי נכסי נקי (NAV) קבוע של דולר ליחידה. כלומר, הקרנות לא שיקפו למשקיעים את התנודתיות בשווי הנכסים ואפשרות להפסד סכום ההשקעה הראשוני. כתוצאה מכך, המשקיעים ראו בקרנות תחליף לפיקדון בנקאי, עם קרן מובטחת, אך בתשואה גבוהה יותר.

בספטמבר 2008, לאחר קריסת ליהמן ברדרס, אחת מהקרנות הכספיות הגדולות בארה"ב, Reserve Primary, נאלצה למחוק 785 מיליון דולר הלוואות של ליהמן, שהיוו 1.5% מנכסיה. במקביל ירד ערכם של נכסים נוספים בעקבות ההלם בשווקים וערך נכסי הקרן צנח ל-97 סנט לדולר. הפער לעומת דולר ליחידה היה גבוה מדי ו-Reserve Primary נאלצה להכיר בהפסדים ו"לשבור את הדולר".

לשבירת הדולר הייתה משמעות עצומה למשקיעים, שמשכו מהקרן שני שליש מכספיה בתוך 24 שעות בלבד. מאחר שהקרן לא יכלה לעמוד בהיקפי פדיונות כאלה בשוק צונח ולא נזיל, היא נאלצה להקפיא פדיונות.

החששות מ"שבירת הדולר" ועצירת פדיונות התפשטו במהרה לגלי פדיונות בקרנות כספיות נוספות בארה"ב. גלי המכירות בשווקי האג"ח הקצרות איימו לגרום למפולת ענק ולסגירת מקורות מימון לחברות רבות.

משרד האוצר האמריקאי נאלץ להתערב והעמיד למשקיעים בקרנות הכספיות "ערבות מדינה", כך שקרנות כספיות "לא ישברו את הדולר".

קריסת הקרנות הכספיות היוותה "קריאת השכמה" לרגולטורים בארה"ב. היא שיקפה את הסיכון בהחזקת ניירות ערך מסחריים שערכם יכול לרדת בחדות בקרנות הכספיות, את היעדר ניהול סיכון הנזילות בקרנות ובמיוחד את הסיכון המערכתי הנובע מהכספים הקמעונאיים המנוהלים בקרנות הכספיות ללא הבנת הסיכונים, שמגלגל את סיכון החילוץ למדינה.

הרפורמה מגיעה

באיחור אופנתי של 8 שנים לאחר הקריסה, מיושמת בימים אלה בארה"ב רפורמה 2a-7, בקרנות כספיות שאינן משקיעות באג"ח ממשלתיות בלבד (קרנות אג"ח ממשלתיות פטורות מאחר שנכסיהן ממילא נהנים מערבות מדינה).

הרפורמה נועדה לשקף למשקיעים את הסיכונים בקרנות הכספיות ולמנוע "בהלת פדיונות" בעתיד.כבר החל מ-14 באפריל השנה הקרנות מחויבות לפרסם את שווי נכסיהן הנקי (NAV) בפועל. אך השינוי המשמעותי צפוי להיכנס לתוקף בעוד כשבועיים, ב-14 באוקטובר. אז הקרנות יחויבו להחיל על משקיעיהן עמלות פדיון שינועו בין 1% ל-2%, במקרים של ירידת היקף הנכסים הנזילים (המוגדרים כניתנים למימוש תוך שבוע), מתחת לספים מוגדרים של 10% ו-30% מנכסיהן. בנוסף, מנהלי הקרנות יורשו להקפיא פדיונות כדי למנוע מצוקות נזילות.

שינויים אלה נחשבים דרמטיים למשקיעים הסולידיים של הקרנות הכספיות, שמרביתם אינם מוכנים לשאת הפסד מעמלות משיכה וסיכון שכספיהם יינעלו בקרן בעת משבר.

לכן, במחצית השנה האחרונה, היקף הנכסים המנוהל בקרנות ה-Prime נחתך במחצית וכ-750 מיליארד דולר נמשכו מהן, בעיקר להשקעות באג"ח ממשלתיות. במסגרת זו, 25% מהקרנות בחרו להפוך לקרנות אג"ח ממשלתיות כדי להימנע מתחולת הרגולציה, והיקף הנכסים המנוהל בקרנות אג"ח ממשלתיות צמח בחצי שנה בכ-600 מיליארד דולר.

גם קרנות ה-Prime שממשיכות לפעול, מגדילות מאוד החזקות מזומן, שעומד כיום בממוצע על לא פחות מ-80% מנכסיהן. הסיבות לכך הן עמידה בהיקף הנכסים הנזילים הנדרש כדי שלא להחיל עמלות פדיון על המשקיעים, והיערכות לדרישות פדיון מסיביות בסמוך לכניסת הרפורמה לתוקף, שעלולות להגיע לכ-300 מיליארד דולר נוספים.

צניחת הכספיות בישראל

זרימת כספים כה משמעותית בשוק הכסף הקצר בארה"ב, משנה את תנאי השוק ויוצרת הזדמנויות השקעה.

ראשית, בחודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית בריביות הקצרות בארה"ב, בשל צמצום הביקוש מהקרנות הכספיות. ריבית ה-Libor ל-3 חודשים עלתה מאז יוני ביותר מ-0.25% ועומדת כיום על 0.85% והתשואות באג"ח מוניציפאליות עלו ביותר מ-0.5% מתחילת השנה. במקביל, בנקים אמריקאים וזרים חווים עליה משמעותית במחירי תעודות הפיקדון וניירות הערך המסחריים.

לכן מנהלי השקעות מובילים, דוגמת פימקו, מנצלים זאת באמצעות הקצאת כספים רבים לניירות ערך מסחריים ואג"ח קצרות, שבעבר היו נחלת הקרנות הכספיות בלבד.

ניתן לומר שבעוד שוק ההון עוסק באינטנסיביות בעיתוי העלאת הריבית של הפדרל ריזרב ובוחן את תשואות האג"ח הממשלתיות, הרפורמה בקרנות הכספיות כבר הביאה לעליית ריבית משמעותית בשוק המימון הפרטי ארה"ב.

שנית, לאחר כניסת הרפורמה לתוקף והתבהרות לגבי היקף הכספים שייוותרו בקרנות ה-Prime, הן צפויות לרכוש שוב ניירות ערך מסחריים ולייצר רווחי הון למשקיעים שירכשו אותם בגלי המכירות הצפויים.

שלישית, מגבלות הפדיון בקרנות הכספיות הנזילות במיוחד, מחדדות את הסיכונים העומדים בקרנות המשקיעות בנכסים לא סחירים, אך מציעות נזילות למשקיעיהן. כיום קרנות רבות מכניסות להסכמי ההשקעה עמלות פדיון משמעותיות (Swing pricing) בעת משבר ומגבלות יציאה (Gates). אולם, גם קרנות שאינן מסדירות זאת מראש, עשויות לנהוג כך במשבר ולקבל תמיכה רגולטורית. דוגמאות מובהקות לכך ניתן למצוא בהקפאת הפדיונות של קרנות הנדל"ן הבריטיות לאחר ה-Brexit, שזכתה לתמיכה מהרגולטורים באנגליה.

בישראל הוקמו קרנות כספיות בתחילת 2008 ונהנו מזרימת כספים מסיבית, עד ל-61 מיליארד שקל בשיא ב-2013. כיום, לאור הריבית האפסית, ירדו נכסי הקרנות הכספיות בישראל ל-22 מיליארד שקל במקביל ליציאת הציבור מפיקדונות לחשבונות עו"ש.

הרגולציה בישראל מחייבת את הקרנות הכספיות להציג כיום שווי נכסי נקי, ללא רצפת שקל ליחידה. בפועל, כל הקרנות הכספיות השקליות נסחרות מעל מחיר 100. בנוסף, מרבית הקרנות הכספיות משקיעות את רוב נכסיהן במק"מ ומחזיקות היקפי נזילות גבוהים.

כלומר, מרבית תנאי הרפורמה בארה"ב מתקיימים דה-פקטו, למעט האפשרות להחיל מגבלות פדיון ולבלום מצוקות נזילות. לדעתי, לקראת עליות ריבית בעתיד שעשויות לחדש את זרימת הכספים לקרנות הכספיות, ראוי לבחון האם המשקיעים בישראל מבינים מספיק את הסיכונים בקרנות הכספיות לעומת פיקדונות בנקאיים ואת הסיכון המערכתי שעלול לנבוע מ"שבירת השקל".

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

ירידת נכסי

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית