פרופ' לארס ברגלונד (Berglund) ועמיתיו מהמכון המלכותי לטכנולוגיה בשבדיה הצליחו למצוא דרך חדשה ליצור חומר בניין שקוף מעץ. החוקרים השתמשו בפיסות קטנות של עץ בלזה (Balsa, Ochroma pyramidale) וסילקו מהן את הליגנין, אותו פולימר מבני בצמחים שמצוי בעיקר בדופן התא וחוסם 95-80 אחוז מהאור. הסרת הליגנין נעשתה בתהליך כימי שכלל את ייבוש העץ, חימום השבבים עם חומרים ממסים ואז שטיפה בממסים אחרים ובמים.

הסרת הליגנין לא פגמה במבנה של שבבי העץ, אך גם לא הפכה אותו שקוף, אלא לבן, שכן האור בתוכו מתפזר. לכן הוסיפו החוקרים לעץ תרכובת אורגנית שקופה בשם מתיל מתאקרילט, שמשמשת לייצור זכוכית אקרילית המוכרת בשמות המסחריים פרספקס או פלקסיגלס. הוספת התרכובת יצרה חומר שקוף למחצה, חזק כפליים מפרספקס וגם אלסטי יותר.

החוקרים גילו כי חלונות עץ שקוף מפזרים את האור בצורה אחידה יותר מזכוכית, הודות למבנה הפנימי של העץ, הנשמר במהלך העיבוד המעניק לו את שקיפותו. כאשר השמש חולפת מעל בית עם חלונות מזכוכית, זווית המעבר של האור דרך חלון זכוכית משתנה במהלך היום; חלונות עץ שקוף, לעומת זאת, מפזרים את האור ויוצרים תאורה אחידה יותר.

כמו כן, העץ השקוף גם מבודד טוב יותר מזכוכית: קרני אור בתחום הנראה עוברות דרכו, ואילו קרינת חום נחסמת. ברגלאנד גם מדמיין שהתרכובת אותה פיתח תוכל להוות בסיס ליצירת סוג חדש של פאנלים סולרים ברי-קיימא שעשויים מעץ במקום זכוכית שעברה תהליכים כימיים מזהמים.

החוקרים כבר רשמו פטנט על תהליך הייצור של העץ השקוף, ועל אף ההתלהבות בקרב ארכיטקטים הם מתקשים לומר מתי יוכל החומר לצאת מהמעבדה לייצור המוני.