גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשדות לשחיתות בגבעתיים: ראש העיר קוניק פיטר את סגניתו

רן קוניק לאיריס אברהם: "פעלת באופן פופוליסטי ושקרי כנגד החלטותיי כראש העירייה כדי לזכות בכותרת בעיתון" ■ אברהם: "האדם שהבטיח שקיפות מסתיר את האמת"

איריס אברהם ורן קוניק / צילומים: אמי מאירי ואיל יצהר
איריס אברהם ורן קוניק / צילומים: אמי מאירי ואיל יצהר

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק פיטר בשבוע שעבר את סגניתו איריס אברהם, שותפתו לקואליציה, העומדת בראש סיעת המחנה הציוני בגבעתיים, בעקבות טענות שנכללו במכתב ששלחה אליו, ליועצים המשפטיים של העירייה, לחברי ועדת התכנון והבנייה ולנציג מינהל התכנון בעיריית גבעתיים.

במכתב, שפורסם ב"גלובס" ("עקב המניפולציה שביצעתם כלפי נגררתי לקחת חלק בהכשרה בדיעבד של התנהגות בלתי חוקית", 25.9), טענה אברהם כי הופעלו עליה לחצים סביב מאבקה בעניין זכויות בנייה שקיבל האדריכל-יזם דניאל מועלם, בעקבות הגדרה של מגרשים כ"מדרוניים", הגדרה המאפשרת להעניק ליזם זכויות בנייה נוספות בשיעור 15%.

לדברי אברהם, הופעל עליה מכבש לחצים, כולל על ידי היועצים המשפטיים של העירייה ושל ועדת התכנון, כדי שתצטרף ליוזמה לקיום דיון מיוחד על הגדרת הפרמטרים של "מגרש מדרוני", שלטענתה ברור כי מטרתו הייתה "להכשיר בדיעבד את פעולת העבריינים. אני מסרבת לתת לכך יד, וכך אני מקווה שיפעלו גם יתר חברי מועצת העיר. לא אתן את ידי לטהר באמצעותי את אלו שעברו ועוברים על החוק, במשך שנים, בתחום התכנון והבנייה בגבעתיים".

עדיין לא ברור איך יסתיים המשבר הקואליציוני בעיר.

קוניק: "באופן פופוליסטי ושקרי"

להלן נוסח מקוצר של מכתב הפיטורים ששלח ראש העיר לסגניתו בערב ראש השנה:

הנדון: פיטורייך מהקואליציה העירונית במועצת העיר.

(...) לצערי, מספר חודשים לאחר כניסתך לקואליציה וביתר שאת כממלאת מקומי פעלת באופן פופוליסטי ושקרי מעל במות שונות כנגד החלטותיי כראש העירייה וכנגד החלטות הקואליציה במגוון תחומים והכל על מנת לזכות בכותרת בעיתון.

זאת ועוד, בעת האחרונה פעלת במרץ לא מוסבר להכפשה שקרית של תהליכי תכנון ובנייה בעיר ולהכפשת עובדי מנהל ההנדסה בעירייה ויועציה המשפטיים, תוך שאת מעיזה להעלות טענות על אי סדרים שנעשו לכאורה בתקופת ראש העיר הקודם, עת כיהנת כסגניתו בשכר מלא.

יתרה מכך, עשית זאת תוך זגזוג מסחרר בדעותייך, אמירות מנוגדות שאינן אמת והתעלמות מכך שבמקרים בהם היה חשד, ולו הקטן ביותר, הגשתי אני עצמי תלונה במשטרה, הגוף המוסמך לבדוק כל עבירה במידה ובוצעה לכאורה על ידי מאן דהו בעיר.

למותר לציין כי החלטתך להכפיש את חברייך לוועדה ואת אנשי המקצוע המעולים היושבים בוועדה ומשרתים נאמנה את העיר גבעתיים תמורת כותרת בעיתון מצביעה, ולא בפעם הראשונה, על נטייתך להשמיץ את חברייך ולהציגם כדמויות פוליטיות שליליות למרות תרומתם הגדולה לעיר גבעתיים, למרות שכל פעילותם תקינה וראויה למען תושבי העיר.

האם עד כדי כך רוצה את להיות אופוזיציונית עד שאינך מבחינה עוד בין החלטות שקולות, חוקיות וענייניות שמתקבלות בוועדות העירייה בצורה מקצועית ואמינה לבין החלטות שמקומן במחוזות אחרים?

לצערי, מקרה זה מצטרף למקרים קודמים בהם הפרת את ההסכם ואת האמון בינינו, כדוגמת התנהגותך הלא לויאלית, בכל הטיפול בנושא תוכניות ההסתדרות ואולם ספורט מנורה, שכללה גם הפעם הטעיות מפורשות של התושבים מתוקף אמירותייך הפופוליסטיות, זאת בשעה שחברייך לסיעה ולמועצת הסניף נותרים המומים וחסרי אונים נוכח התנהגותך.

(...) אינני רואה עוד מקום לישיבתך בקואליציה העירונית ולפיכך אני משחרר אותך מכל התפקידים ושולל ממך את כל סמכויותייך כסגנית ראש העירייה, להן זכית מתוקף ישיבתך זו בקואליציה.

פיטורייך מכל תפקידייך אלה נכנסים לתוקף מיידי.

הנך מתבקשת לתאם עם לשכת מנכ"ל העירייה את זמני פינוי חפצייך האישיים מהמשרד ברחוב שינקין 14.

בכבוד רב,

רן קוניק, ר' עיריית גבעתיים

אברהם: "לא אתן לכך יד"

על הודעת הפיטורים הגיבה איריס אברהם במכתב משלה, שהעתק שלו נשלח למבקר המדינה, בנוסח זה:

ראש העיר רן קוניק בחר לפטר אותי מתפקיד סגנית ראש עיר (ללא שכר), בשל פעילותי כנגד התנהלות בלתי חוקית בתחום התכנון והבנייה בעיר. מכתב הפיטורים שקיבלתי עמוס בשקרים וסילופי דברים, המצביעים על איבוד עשתונות בו מצוי קוניק.

יש לציין, כי תלונות בכל הקשור להתנהלות בנושא תכנון ובנייה הופנו לאחרונה למשטרה ולמבקר המדינה. דווקא האדם שהבטיח שקיפות מתנהל תוך הסתרת האמת ותכסיסנות, ומגבה המשך התנהלות בלתי תקינה, במקום שיעמוד לצדי כמי שחשפה דברים חמורים.

בפעילותי בוועדה לתכנון ובנייה נחשפתי להתנהלות בלתי חוקית ובלתי תקינה, הנמשכת לאורך זמן, בטיפול בבקשות שונות להיתרים. משנוכחתי בכך, דרשתי לקבל הסברים אך לא קיבלתי; דרשתי להפסיק הדברים ואלו לא הופסקו. לא יכולתי להסכים לכך, גם לא בשתיקה.

בשבועות האחרונים פורסמו כתבות בעיתון "גלובס" לגבי התנהלות בלתי חוקית בגבעתיים בנושאי תכנון ובנייה. הכתבות עסקו בעיקר בנושא מתן זכויות מגרש מדרוני למגרשים שאינם זכאים לכך. רק לאחר פנייתי לכתב "גלובס", וכדי לנסות לחלץ עצמו מהעניין, פנה רן קוניק למשטרה ל"בדיקה". הוא לא עשה כך כשקיבל ממני ומאחרים פניות בעניין זה ובהיבטים נוספים לפני חודשים ארוכים.

מר קוניק, בשיתוף עם היועצים המשפטיים של הוועדה והעירייה, ניסו לגרום לי לסייע לו "להלבין" מעשים בלתי חוקיים שנעשו בוועדת המשנה ובאגף ההנדסה. נטען כי נדרשות כביכול "אמות מידה" לעניין מדידת המדרוניות, דבר שאין בו כל צורך. הודעתי כי לא אתן לכך יד, וחשפתי ברבים את ההתנהלות החמורה כלפי, בנושא זה.

התנהלות זאת מהווה המשך ישיר לעובדה שמזה שלוש שנים אין מבקר פנים לעירייה והכל תולדה של אותו עיקרון המנחה את קוניק: מניעת ביקורת ועידוד להסתרה.

דבר לא ירתיעני מלהמשיך לשרת את תושבי העיר בנאמנות וביושר, כפי שנהגתי לאורך 4 קדנציות, מתוכן 15 שנה בתפקידי סגנות ללא שכר. אמשיך לפעול כך בכל עמדה ותפקיד בהם אהיה.

בברכה, איריס אברהם,

חברה בוועדת המשנה לתכנון ובנייה

ח"כ רוזנטל: "אמשיך להיאבק"

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה), שפנה למבקר המדינה בענין תוספות הבנייה בפרויקטים של האדריכל-יזם דניאל מועלם, אומר בתגובה לפיטורי אברהם:

"רן קוניק לא יוכל באמצעות ביטול ההסכם הקואליציונים ופיטורי איריס אברהם להסתיר את החשדות לשחיתות שהתגלו בעיריית גבעתיים. דרשתי מרשויות החוק לחקור אתל הפרשה ואמשיך להיאבק למיצוי החקירה ולניקוי האורוות. מצער שראש העיר בוחר לפטר את סגניתו בהתנדבות שנרתמה לחשיפת השחיתות, במקום להתפטר מן האחראים על הענקת זכויות בנייה בעיר בניגוד לחוק".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו