קלטת וידיאו מ-2005, שבה נשמע דונלד טראמפ מתאר את תשוקתו לאישה נשואה, ששמה אינו מוזכר, ומתפאר שכ"כוכב" נשים יתנו לו לעשות כל דבר, אפילו "ללפות להן את ה...", מזעזעת את ארה"ב. הקלטת, שהודלפה אמש (ו') ל"וושינגטון פוסט",הניעה את ממסד המפלגה הרפובליקאית לא רק להתנער מהתבטאויות טראמפ, אלא גם להתחיל לבחון כיצד להיפטר ממנו ברגע האחרון ולמנות מועמד אחר לנשיאות במקומו. יש שמועות, שבשלב זה אין להן כל אישור, שטראמפ לא יופיע לעימות השני עם הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית, שמתוכנן להיערך אור ליום ב' (שעון ישראל).

הטראומה שחוללה הקלטת נובעת לא רק מעצם הוולגריות והגסות של התבטאויות טראמפ בה אלא גם מההכרה שמי שמדבר כך אינו ראוי לכהן כנשיא ארה"ב, דמות שאמורה לשמש מופת לאומה אם לא לעולם כולו. אין פה רק דיבורים ברמת נערים בתיכון, אלא גם התבטאויות על תקיפה מינית והחפצת נשים, שרק נותנות תוקף לדימויו השלילי של המיליארדר בקרב ציבורים נרחבים בארה"ב.

הסופה הגדולה שמשתוללת לאורך החוף הדרומי-מזרחי של ארה"ב נדחקה אמש לשולי החדשות. ההדלפה על תעלול המס של טראמפ - הצהרה לרשויות המס על הפסד של מיליארד דולר ב-1995 - שזעזעה את אמות הסיפים של מערכת הבחירות עד עתה, ירדה מסדר היום. ההתבטאויות המיזוגניות של המועמד הרפובליקאי, בחילופי דברים עם מגיש בתוכנית רכילות טלוויזיונית, במתחם של אולפן בלוס-אנג'לס, הן עתה הסיפור הלוהט ביותר באמריקה והן מצטרפות לדיווחים קודמים על יחסו הכוחני והמזלזל לנשים.

טראמפ לא היה מודע לעובדה שמישהו מקליט את דבריו באוטובוס מפואר שהביאו לאולפן, ואחר כך מחוץ לאוטובוס. הוא היה אמור להופיע שם בתפקיד אורח באופרת הסבון הפופולרית "ימי חיינו" (Days of Our Life). בשיחה עם מגיש תוכנית הרכילות, בילי בוש (קרוב רחוק של המשפחה הנשיאותית), תיאר טראמפ ניסיון לפתות אישה נשואה לקיים עמו יחסי מין, כמה חודשים לאחר שנישא למלניה, אשתו השלישית.

ואלה חילופי הדברים, כפי שפורסמו ב"וושינגטון פוסט":

"התחלתי איתה, ונכשלתי, אני מודה", אמר טראמפ, בלי לנקוב בשם האישה.

"וואו", אמר בן שיחו.

"ניסיתי לז... אותה. היא נשואה", המשיך טראמפ. "התחלתי איתה חזק. למעשה, לקחתי אותה לקנות רהיטים. היא רצתה לקנות כמה רהיטים. אמרתי לה, 'בואי אראה לך איפה אפשר לקנות רהיטים נאים'. ניסיתי להתחיל איתה כאילו הייתה כלבה (מיוחמת) אבל היא לא נתנה לי. והיא הייתה נשואה. ואז לפתע אני רואה אותה (כנראה לאחר ניסיון החיזור הכושל) עם שדיים שהוגדלו בניתוח פלסטי. היא שינתה לגמרי את המראה שלה".

בשלב זה, הופיעה שחקנית בשם אריאן צוקר, שהיתה אמורה ללוות את טראמפ לאתר הצילומים. טראמפ ובוש מביעים התפעלות מהמראה שלה ובמיוחד מרגליה. "וואו, וואו", אומר טראמפ. "אני צריך לקחת כמה סוכריות טיק-טאק (לרענון הפה) במקרה שאתחיל לנשק אותה. אני נמשך אוטומטית (לנשים) יפות. אני פשוט מתחיל לנשק אותן. הן כמו מגנט. רק נשיקות. אני אפילו לא מחכה".

והוא הוסיף: "כאשר אתה כוכב, נשים נותנות לך לעשות את זה. אתה יכול לעשות כל דבר".

"כל מה שאתה רוצה", נענה בוש.

"תפוס אותן בכ..., אתה יכול לעשות כל דבר", החזיר טראמפ. (הוא השתמש במילת הסלנג pussy).

במאמץ לשכך את הסערה, פרסם מטה טראמפ את ההודעה הבאה: "אלה היו חילופי דברים היתוליים מהסוג ששומעים במלתחות של גברים. זו היתה שיחה פרטית, שהתרחשה לפני שנים רבות. ביל קלינטון אמר לי דברים הרבה יותר גרועים כששיחקנו גולף. אני אפילו לא מתקרב אליו מהבחינה הזו. אני מתנצל לכל מי שחש עצמו נפגע".

אחר כך, פרסם טראמפ תגובה נוספת, במסרון וידיאו. "אמרתי שזה לא בסדר ושאני מתנצל", הוא אומר. אך הוא טוען שפרשת הקלטת היא "גורם שמסיח את הדעת מהבעיות שעומדות לפנינו היום". לדבריו, המילים ה"טפשיות" שבהן השתמש ב-2005 שונות במידה רבה מהתבטאויות ומעשים של ביל קלינטון, שאותו הוא מאשים בהתעללות בנשים, ושל הילארי קלינטון, שאותה הוא מאשים שהיא "איימה, תקפה והשמיצה את הקורבנות של בעלה".

"מעולם לא אמרתי שאני אדם מושלם ולא התיימרתי להיות מישהו שאני לא", הוא מכריז. "אמרתי שיש דברים שאני מתחרט שעשיתי, וההתבטאויות הישנות הן חלק מהדברים האלה. כל אחד שמכיר אותי יודע, שהמילים האלה אינן משקפות את מי שאני".

מקורב לטראמפ, קורי ליוואנדוסקי, שהיה פעם ראש מטה הבחירות של המיליארדר, אמר אמש: "אנחנו בוחרים מנהיג, לא מורה בבית ספר של יום א' בכנסיה".

אבל בכירים במפלגה הרפובליקאית לא התרשמו מדברי טראמפ. הם הדגישו, שהודעתו אינה התנצלות של ממש ורבים מהם קראו לו לפרוש מהמירוץ. מומחי בחירות רפובליקאים אמרו, כי קרוב לוודאי שהקלטת תפגע בטראמפ, במיוחד בקרב נשים, פלח אוכלוסיה שבו לקלינטון יש בלאו הכי יתרון גדול על המיליארדר. הגורמים הרפובליקאים חוששים במיוחד שדברי טראמפ בקלטת, יחד עם נפילתו בסקרים בשבועיים שחלפו, תגרום לבוחרים מתנדנדים ואפילו רפובליקאים לזנוח לא רק אותו אלא גם מועמדים רפובליקאים לסנאט ולבית-הנבחרים. על פי הערכות רבות, לדמוקרטים יש עתה סיכוי משמעותי להשיג רוב בסנאט, שנמצא עתה בשליטת הרפובליקאים.

דיון חירום במפלגה

צמרת המפלגה הרפובליקאית התכנסה אמש למה שתואר כדיון חירום כדי לדון במצב שאין לו תקדים: כיצד להיפטר ממועמד לנשיאות שמהווה מקור מבוכה למפלגתו ושעלול לשלול ממנה את הרוב לפחות באחד משני בתי המחוקקים על גבעת הקפיטול. אי אפשר להדיח את טראמפ, שנבחר באופן דמוקרטי. אפשר ללחוץ עליו לפרוש, אך לא יהיה אפשר למחוק את שמו מרשימת המועמדים לנשיאות, גם אם יסכים לעשות כן. בכל מקרה, ההערכה היא שהמועמד לא יוותר על מועמדותו. הוא רואה עצמו עתה מנהיג המפלגה הרפובליקאית החדשה, הדמות שמגלמת שחר חדש בתנועה השמרנית בארה"ב.

עד עתה, נהגו פוליטיקאים רפובליקאים רבים להביע הסתייגויות מהתבטאויות פוגעניות של טראמפ, אך הם לא הסירו את תמיכתם בו בטיעון שהוא מייצג את הרצון הקולקטיבי של חברי המפלגה. עתה נראה שהחשיבה הדיכוטומית הזו לא תאריך ימים, ולו רק בגלל לחץ של הבוחרים. וכך, הכריז אמש ריינס פרייבוס, יו"ר הוועדה הרפובליקאית הארצית (הגוף העליון במפלגה), שהיה תומך של טראמפ: "אף אישה אינה ראויה שתתואר במונחים כמו אלה (שבהם השתמש בטראמפ)".

ויו"ר בית-הנבחרים, פול ראיין, שיחסיו עם טראמפ היו, במקרה הטוב, פושרים, אמר אמש: "נגעל ממה ששמעתי היום". יתר על כן, הוא הבהיר שטראמפ לא יהיה אורח רצוי בכנס רפובליקאי במדינת וויסקונסין, שהמיליארדר היה אמור לנאום בו היום (שבת), יחד עם ראיין. זו היתה אמורה להיות הופעתם המשותפת הראשונה. "צריך להעריץ לנשים ולהגן עליהם, לא להחפיץ אותן", אמר ראיין. "אני מקווה שטראמפ מתייחס למצב ברצינות הראויה ופועל להראות לאומה שהוא רוחש לנשים כבוד רב יותר מכפי שאפשר להסיק מהקלטת".

מיט רומני, שהיה מועמד המפלגה לנשיאות ב-2012, אמר אמש בשאט נפש: "להתחיל עם נשים נשואות? להתייחס בסלחנות לתקיפה (מינית)? ביזויים זדוניים כאלה משפילים את נשותינו ובנותינו ופוגעים בדימויה של אמריקה בעולם".

זו אינה הפעם הראשונה שבה מואשם טראמפ במיזוגניות. בתחקיר שפרסם "ניו-יורק טיימס" במאי, טענו עשרות נשים שהשתתפו בתחרויות מלכות היופי שבבעלות טראמפ או שעבדו בחברות שלו, שהמיליארדר הטריד אותן מינית ושהן היו חשופות להערות שלו על גופן. בתחילת השבוע פרסמה סוכנות AP תחקיר שלפיו טראמפ השפיל נשים שהשתתפו בתכנית הריאליטי שלו The Apprentice. כך, למשל, העידו שמונה עובדים בצוות ההפקה של התוכנית שטראמפ השמיע הערות גסות על צלמת בתוכנית והכריז שיש לה "תחת יפה". הוא השווה את יופייה לזה של בתו, איוונקה. באחת מעונות התוכנית, הורה טראמפ למשתתפות ללבוש בגדים חושפניים יותר. במקרה אחד, הוא שאל גברים שהשתתפו בתוכנית אם היו רוצים לשכב עם אחת המשתתפות, בנוכחותה. "האישה התכווצה בכיסאה מרוב בושה", העיד אחד מהמשתתפים.