בלי קשר לשאלה השחוקה האם מחירי הדירות עלו או ירדו, יש משהו מרענן בכך שהגוף הממשלתי היחיד שיורשה מעתה לפרסם את השינוי במחירי הדירות היא הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) - שכבר העידה על עצמה שהמדד שלה לא ממש אמין, ואי אפשר באמת לעקוב אחרי מחירי הדירות, ודאי לא מחודש לחודש, ודאי לא בשוק קטן יחסית כמו בישראל ועם בסיס נתונים עלוב כל כך. כבר ב-1999 הוציאה הלמ"ס את מדד מחירי הדירות מתוך מדד האינפלציה, למרות החשיבות הגדולה שתמיד היתה לשוק הדיור, בגלל חוסר היכולת לעמוד מאחורי המספרים שהציגו טבלאות המדד.

לכן, למרות הברוטליות שבה ביטל משרד האוצר באחת את פרסום מדד מחירי הדירות של השמאי הממשלתי, יש טעם בדבר. המהלך הזכיר לנו שהראשונים שגנזו את מדד מחירי הדירות שלהם, עוד ב-2012, היו אנשי האוצר עצמם, לאחר שהתברר שהמדידה שלהם, שהתבססה רק על דגימה של מחירי דירות חדשות, ורק בפרויקטים שמכרו דירות בחודשים שקדמו לחודש שנסקר, הציגה חודש אחרי חודש ירידה במחירים - בניגוד מוחלט למה שכל בר דעת ראה והרגיש בנוגע למתרחש בשוק.

בשלב מסוים הבין הכלכלן הראשי (מיכאל שראל) שהכותרות המשמחות שהוציא הן פארסה שלועגת בעיקר לו ולאנשיו. אז נשארנו עכשיו עם שיטת הלמ"ס, שיטה נכה אך צנועה, שאפילו לא מתיימרת להציג אמת מוחלטת (להבדיל מהשיטות האחרות, שהתאמצו מאוד להוכיח שרק הן משקפות נאמנה את השוק). בסופו של דבר, היא יכולה לעזור לנו להפנים שמדדים הם לוח התוצאות ולא המשחק עצמו. במקום להתעסק בהם, עדיף שהממשלה תחפש דרכים להבטיח שהתוצאה תהיה ברורה לכל מי שחי כאן. כשאתה משיג ניצחון ברור, אתה לא צריך לדקדק במספרים כדי להוכיח אותו.

ועוד משהו חשוב: נשארנו עם שיטה שלא ממש היטיבה עד כה עם מאמצי הממשלה.

על פי נתוני השמאי, שהתפרסמו מאז הרבעון הראשון של 2009, מחירי הדירות בערים המרכזיות שנסקרו עלו מאז ועד תום הרבעון השני של 2016 בכ-60% בממוצע. הכי מעט בירושלים (47% - מ-1.32 מיליון שקל ל-1.95 מיליון שקל) ובאילת (48% - מ-780 אלף שקל ל-1.15 מיליון שקל), והכי הרבה בבאר שבע (116% - מ-490 אלף שקל ל-1.06 מיליון שקל) ובאשקלון (96% - מ-580 אלף שקל ל-1.14 מיליון שקל). באותה התקופה בדיוק, לפי מדד מחירי הדירות של הלמ"ס, עלו המחירים בישראל ב-92%. בזמן שטבלאות הלמ"ס "סבלו" מהטיה ברורה כלפי מעלה, למשל בגלל העלייה בגודל הדירות בישראל, השמאי המשיך להתמקד אך ורק בדירות 4 חדרים, שהדירו לא מעט שכונות חדשות ויקרות מהמדד ו"סייע" דווקא בצינון העליות. לא עוד.