גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביה"ד בגרמניה: אל-על תפצה גם ישראלים על עיכובים באירופה

עד כה פיצתה אל-על רק נוסעים אירופים, בטענה כי החוק הישראלי קובע פיצוי מ-8 שעות עיכוב ■ 64% מטיסות אל-על בספטמבר יצאו באיחור - הכי הרבה בעולם ■ וכמה יוכלו לתבוע נוסעי אל-על?

מטוס אל על / צילום: תמר מצפי
מטוס אל על / צילום: תמר מצפי

חברת התעופה אל-על תחויב לפצות נוסעים ישראלים בגין עיכובים בטיסות שהמריאו מאירופה - כך קבע בית הדין הגרמני לאור תביעה שהגיש האתר Claim it, התובע בשם נוסעים פיצויים מחברות תעופה שטיסותיהן יצאו בעיכוב.

לפי נתוני האתר, במספר טיסות אל-על שיצאו בעיכוב, נוסעים זרים קיבלו פיצוי בהתאם לחוק האירופי, אך נוסעים ישראלים הופלו לרעה.

אל-על טענה כי על הנוסעים הישראלים חל חוק טיבי, הקובע פיצוי רק בעיכוב של 8 שעות ויותר, ועל כן הישראלים לא זכאים לפיצויים שקובעת הדירקטיבה האירופית על כל עיכוב של 3 שעות ויותר.

בנוסף, לפי החוק באירופה, כאשר מדובר בחברת תעופה אירופית, הפיצוי יינתן בהמראה מאוחרת מכל שדה תעופה בעולם; וכאשר מדובר בחברה זרה, כמו אל-על, הנוסעים זכאים לפיצוי בגין איחור שנרשם בנמל תעופה בשטח אירופה.

סכום הפיצוי נקבע בהתאם למרחק הטיסה, והוא נע מ-250 אירו לטיסות שמרחקן נמוך מ-1,500 ק"מ - ועד 600 אירו לטיסות שמרחקן הוא 3,500 ק"מ ויותר.

הפסיקה ניתנה בעקבות טיסת אל-על מפרנקפורט שהמריאה ב-3 במארס 2016 אחרי עיכוב של למעלה מ-3 שעות. אחד מנוסעי הטיסה פנה ל-Claim it וביקש לתבוע דרך האתר את הפיצוי המגיע לו, והחברה שיגרה מכתב לאל-על.

אל-על השיבה כי לנוסע לא מגיע פיצוי, מאחר שהוא ישראלי, ולכן, לשיטתם, החוק אינו חל עליו. בעקבות התשובה הגישה Claim it תביעה לבית משפט בפרנקפורט, וזה פסק כי על אל-על לשלם פיצוי גם לנוסע הישראלי.

Claim it עובד על בסיס עמלה, כך שהנוסעים משלמים רק במקרים של קבלת פיצוי. העמלה עומדת על כ-30% מהפיצוי. מאז שהושק האתר בישראל בחודש יוני האחרון, תבעו נוסעים ישראלים סכום כולל של כ-3 מיליון שקל מחברות תעופה שונות, ועד כה שולמו כמיליון שקל, והיתר עדיין מצוי בתהליך מול חברות התעופה.

לפסיקה זו יש משמעות עצומה לאור העיכובים הרבים של אל-על בטיסות בתקופה האחרונה, ובעיקר לאור העובדה שלפי החוק האירופי ניתן לתבוע פיצוי עד שנתיים אחורה.

לדברי ראלף פאיס, מנכ"ל Claim it, "לרוב, אל-על נענית לפניותינו ומפצה את נוסעיה האירופיים כנדרש, אלא שבאופן עקבי החברה דוחה תביעות לפיצויים עבור נוסעיה הישראלים. הרציונל אומר שנוסע ישראלי סבל בדיוק כמו נוסע אירופי בשל עיכוב בטיסה, ולכן הוא זכאי לאותו פיצוי. מכאן שהדרך היחידה להשוות את תנאי הנוסעים הישראלים לאלה האירופיים חייבה אותנו לתבוע את החברה.

"לשמחתנו, בית המשפט קבע שהחוק באירופה מתייחס לכלל הנוסעים בלי קשר למוצאם את ללאום שלהם. אל-על חויבה להשלים את הפיצוי ולשלם את הוצאות המשפט. זו קביעה שהוכיחה כי עד היום אל-על הפלתה את נוסעיה במשך שנים. התחשיב שלנו הוא שאילו נוסעי אל-על יתבעו את החברה על עיכובים בטיסות שהמריאו מאירופה בשנתיים האחרונות, היא תיאלץ לשלם סכום של 300 מיליון שקל".

הסכום העצום שמעריך פאיס הוא נגזרת של המצב העגום שבו מצויה אל-על בתקופה האחרונה בכל הנוגע לעיכובים ולביטולי טיסות - פועל יוצא של הסכסוך המתמשך שלה עם ועד הטייסים. למעשה, 64% מטיסות אל-על במהלך ספטמבר יצאו באיחור - כך עולה מנתוני האתר הבינלאומי Flightstats, המגדיר איחור בטיסה כהמראה שיוצאת בטווח של 15 דקות ויותר ממועד ההמראה המתוכנן. משך העיכוב הממוצע באל-על עומד על 50 דקות.

נתון עגום זה מציב את אל-על בראש רשימת החברות המאחרות לחודש ספטמבר, הרחק מחברות תעופה האחרות. לשם המחשה, החברה השנייה ברשימה היא אייר צ'יינה, ש-35% מטיסותיה המריאו באיחור בספטמבר.

הסכסוך של הנהלת אל-על עם טייסיה הוא שמוביל לשיבושים בטיסותיה, וזה זמן מה שהנוסעים הם שמשלמים את המחיר. במהלך חגי תשרי נרשמו כמה עיכובים מביכים, שבחלק מהמקרים כללו החלפת מטוסים למטוסים חכורים, אחרי המתנה של שעות ארוכות בנמל התעופה.

מאל-על נמסר בתגובה: "הדין החל בישראל, ובמיוחד חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) תשע"ב 2012, קובע זכות לפיצוי כספי באיחור העולה על 8 שעות". 

אל על לפני כולן

עוד כתבות

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על / צילום: יח"צ

עקב תקלה: טיסת אל על מניו יורק תנחת ב-48 שעות עיכוב

נוסעי טיסת אל על מספר 008 ימריאו לישראל רק מחר בערב במקום היום בצהריים, וצפויים לנחות בישראל לאחר החג ● הסיבה: תקלה טכנית בהעמסת תא המטען

עו"ד עמית ברכה / צילום: יונתן בלום

"הסיפור הסביבתי הוא סיפור קיומי ויומיומי כמו הקוטג'"

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל עמותת "אדם, טבע ודין", בראיון אישי ● על הילדות בבת ים ובתל אביב ("הייתי ילד פוליטי"), על הבחירה במשפטים ("היה לי ברור שאני רוצה עבודה ציבורית"); ועל הצפוי בישראל בשל ההתחממות הגלובלית: "אלפי אנשים ימותו בכל שנה מבעיות של משבר האקלים"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס

"פרלמנט של שוטים": לתקשורת הבריטית נמאס מהברקזיט

ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון נחל מפלה נוספת בניסיון הלא נגמר להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי ● לעיתונים במדינה כבר נמאס מהסאגה, והם לא מפחדים להראות את זה

מאיר שמגר / צילום: איל יצהר, גלובס

זכרונות של מתמחה קטן מאיש גדול: בצילו של מאיר שמגר

ההתמחות אצל מאיר שמגר הייתה מנקודות השיא של חיי. איש מואר. כמוהו לא פגשתי, עד אז או מאז ● עו"ד דוד תדמור נפרד 

עדינה בן אשר/ צילום: איל יצהר

הנוער הלומד והיוזם: התוכנית שתלמד בני נוער איך מקימים עסק

תוכנית "שותפים 2020" שמפעיל משרד העבודה והרווחה בשיתוף ג'וינט אשלים ודרור בתי חינוך, מבקשת לתת לבני נוער בבתי ספר מקצועיים מיומנויות בהקמת עסק, שיאפשרו להם להשתלב בשוק העבודה • "אנחנו מחויבים להכין את בני הנוער לאתגרים העתידיים, וזה דורש לצאת מהקופסה", אומר ראובן פאטר, מנהל התוכנית

דיאנה גולבי/ צילום:  כפיר זיו

"יש לי את היכולת לשלוף את קלף הרוסייה לטובתי"

השירות הצבאי מנע מדיאנה גולבי למנף את הזכייה ב"כוכב נולד" ● אולי התפקיד של חיילת רוסייה במחזה "אפס ביחסי אנוש" יהיה מעין תיקון

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס

דרמת הברקזיט: ג'ונסון שיגר לאיחוד שני מכתבים סותרים בנוגע לפרישה

(עדכון) ● אחרי שלא הצליח לאשר את הסכם הברקזיט בפרלמנט הבריטי אתמול, ג'ונסון נאלץ לבקש דחייה מהאיחוד • כלי התקשורת בבריטניה דיווחו כי שלח בקשת הארכה בלתי-חתומה בבריסל, מלווה במכתב חתום נוסף שבו הוא מפציר באיחוד לא לאשר אותה

כיתת לימוד / צילום: שאטרסטוק

כיצד בונים מערכת חינוך איכותית? מתחילים עם המורים

הבינוניות של מערכת החינוך זועקת בהישגים הנמוכים ובפערים הגבוהים בין תלמידי ישראל למדינות המפותחות במבחנים הבינלאומיים ● ההישגים הללו לא עולים בקנה אחד עם השאיפה של הישראלים לחיות ברמת חיים של מדינה מערבית מתקדמת ● דעה

ספרים אוקטובר / צילום: איל יצהר

זה באמת משנה אם זה אמיתי?

אם לא קראתם את "אל מול הלילה", שבו יצאה דלפין דה ויגאן לפענח מדוע התאבדה אמה והציגה מסע מרתק לתוך הנפש, אולי כדאי שתעשו זאת לפני שתיכנסו לתוך "מבוסס על סיפור אמיתי" ● רוב הסיכויים שהספר החדש של מישל וולבק לא יעלה אצלכם את רמת הסרוטונין, אבל הוא עדיין שווה קריאה ● מדור הספרים של "ליידי גלובס"

רגולציה / צילום: Shutterstock

ביטוח הבריאות כדוגמה: הרגולציה הנוקשה בישראל פוגעת דווקא בצרכן

מספיק להסתכל על הרגולציה בענף הביטוח כדי להבין שמדובר באבן-נגף לכלכלה המקומית ● דעה

איילת שקד / צילום: רפי קוץ

מפינוי להסדרה: מה מספרת המדינה לבג"ץ

שקד מתפארת שבתפקידה כשרת המשפטים הפכה את גישת המדינה למאחזים על ראשה • העובדות מלמדות כי בתקופתה פיתחו הרשויות שלל תרופות משפטיות ומנהליות כדי להשאיר מבנים לא חוקיים במקומם • אבל בדיקה מעמיקה מראה כי התפנית התחילה עוד הרבה לפניה ● המשרוקית של גלובס

פרופ' וונדי הול / צילום: איל יצהר

"האינטרנט הוא ניסוי כלל עולמי בבני אדם, עשינו עסקה עם השטן"

היא הייתה חלק מקבוצת פורצי הדרך שיילדו את האינטרנט ושינו את העולם לבלי הכר. היום מבקשת פרופ' וונדי הול, מהאנשים החזקים בעולם הבינה המלאכותית, לעצור הכול ולחשוב מחדש ● "צריך להמציא את הרשת שוב", היא אומרת בראיון ל"ליידי גלובס"

אזוב מצוי/ צילום: פרופ' נתיב דודאי

שיח מפלג: איך אפילו ביטול האיסור על קטיף של זעתר הפך לקרב נרטיבים בין יהודים וערבים

גם אחרי שרשות הטבע והגנים ביטלה את האיסור המוחלט על קטיף הזעתר והעכוב, יש מי שמשוכנעים יותר מתמיד שבסוף כל החלטה מקצועית שלה יושב ערבי עם נרגילה ● הסופר עודה בשאראת: "ברור שהמדינה רצתה ליצור ניכור בין הערבים לבין הטבע, רוצים שהערבי ישתגע במדינה הזאת"

תוכנת זיהוי הפנים של מגווי / צילום: רויטרס

האם ארה"ב תצליח לבלום את הסטארט-אפ מאחורי "האח הגדול" הסיני

חברת Megvii נכנסה באחרונה לרשימה השחורה של הממשל האמריקאי, דווקא בעיתוי רגיש עבורה - כשהיא עומדת לקראת הנפקה בבורסה ● האם החרם הוא כלי אפקטיבי, מה חושבים על כך בחברה והאם האמריקאים באמת חוששים מהטכנולוגיה שלה?

אתר בנייה סגור בפתח תקווה / צילום: גיא ליברמן, גלובס

הקבלנים: הפסד יומי של 380 מיליון שקל בשל הטלת הסגר על יו"ש

ערב תקופת החגים שיגרו בהתאחדות בוני הארץ מכתב לראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו בו הפצירו שיחריג מהסגר עובדים בענף ● המכתב לא נענה ● מבדיקת "גלובס", עולה כי ערב חג הפסח שוגר מכתב דומה שבו נאמד ההפסד היומי מאי כניסת פועלים ב-350 מיליון שקל

מימין: יואב לוי, מייסד-משותף ומנכ"ל, ויונתן אפל מייסד-משותף וסמנכ"ל פיתוח / צילום: ירין טרנוס, יח"צ

אפסטרים גייסה 30 מיליון דולר בהובלת ענקיות רכב בינלאומיות

הגיוס התבצע בהובלת קבוצת Alliance של רנו, ניסאן ומיצובישי ● החברה, המתמחה באבטחת סייבר לכלי רכב מקושרים, בוחנת התרחבות לסין וליפן

ראש ממשלת לבנון סעאד חרירי / צילום: Aziz Taher, רויטרס

יום מכריע בלבנון: אושרה תכניתו הכלכלית של חרירי

(עדכונים): ממשלת לבנון התכנסה הבוקר לדון ברפורמות שהציג אמש ראש הממשלה לראשי המפלגות השותפות בקואליציה ● לא מעט מהאש מופנית לחיזבאללה, הנתפש כגורם המפלג ביותר בלבנון, ומהווה איום על קיומה בשל הכוח הצבאי שצבר

מסחר בוול סטריט./  צילום: רויטרס

נעילה חיובית בוול סטריט; טבע זינקה 8.8% לאחר שאישרה הדיווח על הסדר בפרשת האופיואידים

הסוחרים ממשיכים לעקוב אחרי ההתפתחויות בנוגע לברקזיט ומלחמת הסחר בין ארה"ב לסין ● עונת הדוחות נכנסת השבוע להילוך גבוה ●  טבע אישרה את הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, לפיו החברה ושלוש חברות נוספות שנתבעו בגין שיווק של משככי כאבים אופיואידים ממכרים, הגיעו להסדר פשרה

אורי רוזן, מנכ"ל מאקו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מדוע סירב מנכ"ל מאקו, אורי רוזן, לעבור לחדשות 13?

הסירוב לתפקיד מנכ"ל חדשות 13 ● ההתחממות על הקווים במגרש מול ynet ● החשש מפני ענקיות האינטרנט הבינ"ל ● ולמה לא תמיד צריך אג'נדה גאה ● מנכ"ל מאקו אורי רוזן סוגר למעלה מ-6 שנים באתר, ומבחינתו – שרק יהיו עוד כאלה ● האזינו לפודקאסט "אוף דה רקורד"

רצח העם הארמני./ צילום:  ויקימדיה

ארה"ב אחרי 100 שנה: כורדים, ארמנים, למי אכפת

הסכנה הגדולה ביותר במדיניות החוץ האמריקאית הייתה תמיד הצירוף של בורות ושל קוצר רוח ● הנה מה שהתכונות האלה גרמו השבוע לפני מאה שנה ● לכורדים של אז קראו "ארמנים", וארה"ב העדיפה לחזור הביתה