גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קבלו בריף: הדר גולדמן לא בועט ולא מתנדנד על שנדלירים

קבלו בריף: הדר גולדמן כבר לא בועט ולא מתנדנד על שנדלירים. לפניכם פרסומאי עבר ונדל"ניסט בהווה, שמארח את החברים לארוחת חג, אחרי שהספיק להבין משהו על משמעות הקיום

התובנה המשמעותית ביותר מארוחת הערב אצל הדר גולדמן הייתה בכלל מתחום הפיזיקה: תורת המיתרים עובדת. ואם לחדד, יש יקומים מקבילים, מתקיימות בהם ארוחות חג אלטרנטיביות, והן לא רעות בכלל!

תארו לכם את כל התפאורה המתבקשת, של אינספור מנות ואווירה חגיגית, רק שבמקום הדודים הטרחנים יושבים לידכם החשכ"ל לשעבר שוקי אורן, איש נחמד להפליא ורב תובנות, ומהצד השני שוער העבר לירן שטראובר, שעשה הסבה מקצועית והוא עתה מנהל פיתוח עסקי שופע רעיונות שיווקיים. במקום לנסוע להביא את סבתא ואת הפיליפיני שלה, אתם אוספים את גל אוחובסקי ואת הצלם עידו איז’ק.

עכשיו בואו נודה על האמת, בארוחות חג גדולות אין הפתעות. לא הפתעות לטובה, בכל אופן. אבל כאן קיבלנו את הזכות להתלוצץ עם מצנתר בכיר, פרופ’ ויקטור גויטע מתל השומר, שבמקרה הצורך יוכל לבצע איזה היימליך או לצנרר מישהו עם סכין לדגים מהסרוויס של גולדמן וקשית שתייה. לפני עשור, אגב, פרופ’ גויטע העביר כמה שעות עם גולדמן בחדר ניתוח, תוך שהוא מבקר בגופו, ומאז הם חברים.

האוכל, כמו המארח עצמו, היה תוצר של חמישה סגנונות. גולדמן רק חשב שהוא מפנק את אורחיו על ידי פנייה לחמשת השפים המובילים של אתר "יאמי", שיכינו את המיטב שלהם. למעשה, ואם תרשו לי לצטט אנשים תרבותיים ממני, היה זה גל אוחובסקי שאמר: "הדר גולדמן הוא האיש שהחליף את זובין מהטה בברי סחרוף".

כלומר, גולדמן, בדרכו, לא יכול היה שלא להביא גם וגם וגם. כי הוא עצמו גם קלאסי וגם פאנקיסט, גם פילוסוף וגם פורע חוק (אם כי הרבה פחות מבעבר), גם איש קריאייטיב וגם איש כספים. אז הוא הביא לנו הודי, צרפתי, ישראלי, הונגרי ומזרחי. הנה הוא היום, כבר לא מתנדנד מהשנדליר, אלא מארח תחתיו בסלון ביתו עם סכו"ם מוזהב וצלחת נפרדת לכל מנה. החתול של שרדינגר חי, אבל הוא שורט קצת פחות.

התבגרת?

"בשנים האחרונות התחלתי להבין את חוסר החשיבות של הכול. רוב הדברים לא באמת חשובים. מה שחשוב זה ילדים, אהבה ומשפחה.

"היה לי מזל, והעוגן האמיתי של החיים שלי הוא תמיד המוזיקה. ברגע שבגיל 12 אתה מנגן כינור ומקבל מחיאות כפיים, אתה לומד להאמין בעצמך. כינור זה כלי שרק השטן יכול היה להמציא, אז אתה עובד קשה, ורק לפעמים אתה יכול לו. אתה מפתח התניה פבלובית, יגעת ומצאת תאמין. זה נתן לי את הביטחון שלי בעצמי. לא משנה מה תעשה, אם אתה קצת חרוץ, ואני חרוץ, אתה רואה שאתה יכול לעצום את העיניים ולדמיין, וזה יוצא לפועל. אני רק מקפיד פעם בעשר שנים לקחת שנת חופש, ולאגור אנרגיות מחדש. זה ההבדל בין מייק לברייק. זה ציר זמן כנגד ציר אנרגיה".

לפני ארבע שנים נפרדת משותפך אילון זרמון, ועזבת את עולם הפרסום. מתגעגע?

"פרסום הוא אחד המקצועות היפים שקיימים, למרות שבשנים האחרונות קצת ירדה קרנו, ויש כאוס בהבנת המקצוע ולאן הוא הולך. לי היו תקופות נפלאות בפרסום. יש לי לקוחות ועובדים שעדיין נמצאים איתי בקשר. העולם נמצא בציר של נסיעה, הוא לא בפארקינג, ובמהירות הנוכחית שלו הוא סוף סוף יישר קו עם הפרעות הקשב שלי. אז אני מרגיש שלווה ונינוחות, ואני יכול להסתכל לאחור בכיף ונוסטלגיה, אבל אני לא מרגיש שיש בי געגוע. אני בן אדם שעל פי רוב מתגעגע אל המחר".

הפרידה מאילון הייתה ברוח טובה?

"לאילון ולי הייתה תקופה משגעת, פורייה, מצחיקה ומענגת, אבל רציתי ללכת הלאה. זה היה פרק שהיה והסתיים. זרמון גולדמן היה מעין סיאם של הפרסום, עסק חיובי ומצליח. תחושת המיצוי הגיעה שנתיים-שלוש קודם לכן, וכבר אז הייתי בשל ללכת למקומות אחרים. שום עשייה שלי לא מגדירה אותי, לא רוחנית ולא נפשית. עברתי הלאה".

גיים צ’יינג’ר

הסלון של גולדמן הוא הדבר הכי קרוב לסלון וינאי. קודם כל, כי יש פסנתר כנף. התמונה הראשונה שנגלית לעיניי כשאני נכנסת היא של אוחובסקי מפטפט עם שני גברים ליד הפסנתר, כשהם אוחזים כוסות יין. 'הם בטח מדברים על הגיליון האחרון של כתב העת הו לספרות ושירה', אני אומרת לעצמי באימה. למה לא התארגנתי מראש.

ליד הבריכה יושבים שניים ומעשנים, וגולדמן מספר שהוא הפסיק לעשן אחרי שד"ר גויטע ראה אותו 'צוחק מבפנים'. אחר כך, ליד השולחן, יתפתח דיון דמוגרפי, או סטטיסטי, או פילוסופי, על לאן הולכת המדינה ומי יהיה הרוב בעוד 20 שנה, החרדים, הערבים, החילונים או מצביעי לפיד.

הדיון זולג אל שר האוצר כחלון, וממנו אל מחירי הדיור. זוהי בורסת ההימורים הפיראטית הגדולה במדינה: האם מחירי הדיור יעלו או ירדו. אף אחד הרי לא באמת יודע מה יהיה. כולם מנחשים.

האיש שמתגעגע אל המחר מספר שהוא משיק עכשיו טכנולוגיה בתחום הנדל"ן, שתהיה לדבריו ‘גיים צ’יינג’ר’, עם השותפים שווימר, אורן וקובי חקק (בעלי רולדין). ההארה נחתה עליו אחרי שנכנס לשוק הנדל"ן בארה"ב. "נכנסתי כי אמריקה התרסקה והטיימינג קרץ לי. קניתי חברת ניהול של נדל"ן, ויצא טוב. כל מי שנכנס אז עשה טוב. אפילו אנשים כמוני, כנרים ופרסומאים, עשו".

אז מה הבוננזה?

"אחרי שניהלנו כבר כמה מאות נכסים עליתי על כשל שוק בתחום הנדל"ן להשכרה בארה"ב. הייתי בהלם כשהתברר לי שאין שום טכנולוגיה שמקשרת בין הדייר, חברת הניהול ובעל הנכס. כל המשולש הזה סובל מחוסר אמון, שהתוצאה שלו היא ש-55% מכל הדיירים שחיים בשכירות בארה"ב עוברים דירה פעם בשנה. אין אח ורע לנתון הזה, לא בקטגוריות פיננסיות ולא בשום מקום. גם בגיהינום הנטישה קטנה יותר.

"אחרי שחקרתי את השוק בשלוש מדינות, קליפורניה, פלורידה וטקסס, ודגמתי עם השותפים שלי את כל הרשתות החברתיות לנדל"ן, מטריפ אדווייזר ועד קרייגס ליסט, גילינו שהשטנה בין דיירים לבעלי נכסים גדולה מאשר בין הסונים לשיעים. אז הבנתי שחייבים לפתח טכנולוגיה שתפתור את זה, וזה מה שעשיתי. זה הדבר הכי גדול שעשיתי בחיים שלי".

לחברה של גולדמן קוראים C SQUARED, והטכנולוגיה שלה מאפשרת לדיירים לדווח על תקלות בבית בלחיצת כפתור. "זה במקום לפנות לסופר (מנהל הבניין) כשהמזגן שלך בדירה באוסטין טקסס התקלקל, בחוץ 45 מעלות, ולגלות שהוא מגיע אחרי שלושה ימים. 80% מהשוכרים בארה"ב זה דור ה-Y, מה שנקרא מילנייאלז (Millenials), בני 18-35 שעושים הכול דרך הסלולר. ההוצאה הכי גדולה שלהם היא על שכירות, ועדיין הם לא יכולים לעשות הכול בלחיצת כפתור.

"בעולם שבו אמזון היא הקמעונאית הכי גדולה, והמשרדים הכי פופולריים הם סטארבאקס, לא ייתכן שכדי לסדר משהו בדירה תצטרך למלא טפסים בשלושה העתקים ולפקסס אותם. עשינו גם מהפכה בתחום אמצעי התשלום, כך שאפשר לשלם את שכר הדירה באשראי או בפיי-פאל. הצלחנו להוריד את שיעור העזיבה של שוכרים בשכונות שאנחנו מנהלים מ-52% ל-45%".

המהפכה החיובית

בשנה האחרונה פיתח גולדמן גם תובנות על השינוי שחוללה המהפכה הדיגיטלית. "יש משהו בעידן שאנחנו חיים בו, שהוא מדהים: אתה לא יכול להרוויח כסף כשהשותף שלך או הלקוח שלך סובל, חש שהוא מסכן או שאתה מזיין אותו. המודל העסקי הזה הסתיים. חלק יודעים מזה וחלק ידעו מזה, יותר נכון ילמדו את זה על בשרם. מי שמנהל נדל"ן בארה"ב זה זקנים שמבחינה עסקית מתייחסים לזה כמו לאג"ח".

אם המהפכה כל כך מדהימה, למה יש תחושה של אובדן דרך והתפרקות מערכים ומוסר?

"יש מהפכה גדולה שבה הטוב והחיובי דופק מרפקים לתוך הרע. כשעושים ניקיון בבית, נאסף מלא לכלוך, מים עכורים וג’יפה. זה מה שאנחנו רואים עכשיו. אנחנו במהפכה סופר חיובית. זו בחירה של העולם האם להגיב לשחיטה שמתרחשת בסוריה, ואנחנו יודעים את זה דקה אחרי שזה קורה".

מפרסומאי ציני בעל חיבה מפוקפקת לפרובוקציות הפכת לגורו מטקסס שמדבר על קארמה.

"קארמה זו מילה ניו אייג’ית אופנתית לרוח או לתוצאות של רוח. אני לא מסוגל להסביר את החיים שלנו על פני האדמה בלי להבין את הרוח. יש משהו פסול בלעשות רע למישהו. אני מאוד נזהר בזה היום, ברמה שאם זה קורה לי אני מסוגל לא לישון אחר כך לילה, עד שאני אתנצל על זה. לא יודע מאיפה זה נהיה. קארמה איז אה ביץ’. זה יגיע אליך. אם עשיתי לך רע זה לא אומר בהכרח שאקבל ממך בחזרה, אלא ממקום אחר. זה 'עקוב אחריי'".

במבט לאחור, מהנקודה הזו שבה אתה נמצא היום, יש משהו שאתה מתחרט עליו?

"תמיד יהיה לי סוג של סימן שאלה שקשור במוזיקה".

למה באמת, בסופו של דבר, בחרת בברי סחרוף על פני זובין מהטה?

"כשהייתי בן 20 ב’סיאם’ ברי היה במינימל קומפקט, והוא היה בסך הכול בן 28, אבל עבורי הוא היה הרוקנרול. המשיכה שלי לצבעוניות, לנשים, לכיבושים ולאקסטרים גברה על הצורך והתשוקה שלי להעמקה ואיכות. ברגע שאתה מגיל 14 צריך לפצח את הקונצ’רטו לפסנתר וכינור של צ’ייקובסקי, כל החיים שלך אחר כך נורא קלים.

"היו עוד שני דברים. הראשון הוא, שמבחינתי, מגיל 6 המוזיקה הייתה סוג של דת, ודת זה משהו שלא ממסחרים. פחדתי להפוך את זה למשהו מסחרי. הדבר השני, ברמה של ניהול סיכונים, רציתי להיות מסוגל לפרנס את הבנות שלי, ולא רציתי להיות האמן המיוסר. אני לא מספיק חזק בשביל להיות במקום הזה".

לא נעים להגיד, אבל אני מכירה אותך כבר המון שנים, ונראה לי שנהיית בחור די נחמד.

"פעם הייתי קוצני יותר. הייתי פרא אדם. היום אני סוג של קשיש תימהוני" (צוחק).

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב