גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקשה לייצוגית נגד רנואר ב-19 מ' ש': "מפרה זכויות עובדים"

מוכרת לשעבר ברנואר טוענת כי "הרשת נמנעה מלהכליל את עמלות המכירה בחישוב זכויות העובדים" ■ רנואר בתגובה: "החברה פועלת כחוק"

חנות רנואר / צילום: אלעד חיזקי
חנות רנואר / צילום: אלעד חיזקי

רנואר היא אחת מחברות האופנה המובילות בישראל. החברה מפעילה כ-95 חנויות בפריסה ארצית, מעסיקה כ-1,300 עובדים, מתוכם כ-300 במטה החברה ובמרכז הלוגיסטי, והיתר בחנויות.

רבות מאותם עובדים הן מוכרות צעירות שמקדישות שעות רבות בכל יום עבודה כדי לשכנע את ציבור הקונים לרכוש את פריטי הלבוש של רנואר. היום (ד') הגישה אחת מאותן מוכרניות, בת חן מקונן (23), בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של כ-19 מיליון שקל נגד רנואר, בטענה כי החברה קיפחה לאורך שנים את הזכויות של מקונן ועובדים רבים נוספים. 

באמצעות עורכות הדין אורטל וינמן וליאת שושן-ברק, טוענת מקונן בבקשה שהוגשה אתמול (ג') לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, כי רנואר לא שילמה לה גמול בגין עבודה בשעות נוספות ועבודה ביום המנוחה והחג, תשלום חופשה שנתית וביצוע הפרשות לפנסיה. 

"רנואר העסיקה את המבקשת בתנאי העסקה פוגעניים. כך למשל, רנואר נמנעה מלהכליל את עמלות המכירה כפי שהוגדרו בהסכם ההעסקה לעניין השעות הנוספות ולעניין עבודה ביום המנוחה והחג בשכר הקובע של המבקשת, ואף השכר הקובע על יסודו שולם גמול בעבור עבודה בשעות הנוספות ובעבור עבודה ביום המנוחה והחג - איננו עומד בקנה אחד עם חוק שכר מינימום", נטען בבקשה.

לפי הנטען, "רנואר אף נמנעה מלהכליל את עמלות המכירה במלואן לעניין תשלום חופשה שנתית; ביצעה הפרשות לפנסיה בחסר עבור המבקשת באופן בו לא נכלל חלק מעמלות המכירה, אשר כונה 'בונוס תמריץ' בתלושי השכר והיווה חלק בלתי נפרד מהשכר הקובע". 

לפי הבקשה, למיטב ידיעתה של מקונן, גם העובדים הנוספים אשר הועסקו בעברם אצל רנואר הועסקו באופן המתואר לעיל, וככל הידוע למבקשת, בשיטה זו אף העובדים הנוכחיים מועסקים כיום אצל המשיבה.

"מטרתה של בקשה זו היא להביא לתיקון התנהלותה הקלוקלת של רנואר ולהביא לחיובה של רנואר לפיצוי כלל העובדים שהועסקו על-ידה בניגוד מוחלט לחוקי העבודה, במהלך 7 שנות העבודה האחרונות ו/או תקופת ההתיישנות הרלוונטית לעניין תשלום חופשה שנתית", כתבו עורכות הדין וינמן ושושן-ברק.

מקונן עבדה ברנואר כמוכרנית ממאי 2014 ועד מאי 2016 בקניון "עיר ימים" בנתניה ובהמשך בקניון רמת-אביב. היא פוטרה לטענתה מהעבודה במאי 2016.

לפי הבקשה, עם תחילת העסקתה, החתימה מקונן את העובדת על הסכם העסקה, לפיו שכר הבסיס לשעה יעמוד על 18 שקל. כן פורטו עמלות המכירה כדלקמן: עמלת מכירה אישית" הנקבעת על בסיס אחוזים מסך המכירות. כך, לדוגמה, בכל מכירה מעל 100 שקל ועד 500 שקל תשולם למבקשת עמלה בגובה 1% מסכום המכירה. בנוסף, הובטח לפי הבקשה למקונן לקבל עמלת מכירה המכונה בהסכם "בונוס על מעבר יעדים", והיא נקבעת על-פי יעדי מכירה (כאשר כל יעד מקנה למבקשת סכום כספי קבוע עבור אותו יעד). לדוגמה, מעל מכירות של 70,000 שקלים בחודש, תשולם למקונן עמלה בסך 100 שקל. 

לפי הנטען, בפועל "מדובר היה בהטעיה מכוונת וזדונית מצד המשיבה, שעה שהיא שילמה למבקשת את זכויותיה שלא על-פי שכר הכולל עמלות מכירה (וכהגדרתה של המשיבה - השכר המשולב), ובאופן הזה קיפחה את זכויותיה של המבקשת, כמו גם את זכויותיהם של יתר עובדי המשיבה, באופן מתמשך ושיטתי". 

לדברי מקונן באמצעות עורכות דינה, רנואר לא הכלילה בתשלום גמול השעות הנוספות ועבודה ביום המנוחה והחג את עמלות המכירה להם הייתה זכאית מקונן, אלא שילמה גמולים אלה על יסוד 18 שקל לשעה בלבד. 

"מדובר בקיפוח מובהק, בוטה וחריג - שכן לא זו בלבד שהמשיבה לא הכלילה את עמלות המכירה בחישוב גמול השעות הנוספות והעבודה ביום המנוחה והחג, אלא עשתה המשיבה דין לעצמה ולא שילמה למבקשת גמולים אלה על יסוד שכר המינימום הקבוע בחוק". 

לפיכך, לפי הנטען, "מדובר בעוולה כפולה ומכופלת, כאשר הן שלילת שכר המינימום והן אי-הכללת עמלות המכירה לעניין גמול השעות הנוספות והעבודה ביום המנוחה והחג - מהוות הפרות דין אזרחיות חמורות ביותר ועבירות פליליות בהתאם לעונשים הקבועים בחוקים הרלוונטיים. כן מדובר בהלנת שכר, שגם היא מהווה עבירה פלילית ומעידה על התנהלות של מעסיק פוגעני המנצל את עובדיו. 

"כמתואר לעיל, המשיבה לא הכלילה את עמלות המכירה בתשלום גמול שעות נוספות ועבודה ביום המנוחה והחג, לא הכלילה את עמלות המכירה במלואן בתשלום תמורת חופשה שנתית והפרישה בחסר הפרשות לקרן הפנסיה של המבקשת, שכן לא הכלילה בשכר הקובע את עמלת המכירה שכונתה בתלוש השכר 'בונוס תמריץ'. על כן קיימת למבקשת עילות תביעה כנגד המשיבה ברכיבים אלה". 

יתרה מכך, לפי הבקשה, במארס 2016 נמסר למקונן מכתב פיטורים (לאחר שיחת שימוע עימה), אולם פיטורים אלה בוטלו על-ידי המשיבה בסוף חודש מארס 2016. לפי הבקשה, "ביטול הפיטורים נבע מרצון אינטרסנטי המבטא את נטייתה של רנואר לניצול מחפיר של עובדיה באשר תכלית הביטול הייתה אחת - ניצולה של המבקשת לעבודה בתקופת חג הפסח אשר חל בחודש אפריל 2016. בכך ביקשה המשיבה לספק את הצורך הגובר בעובדים בתקופת חג הפסח, המתאפיינת בעומס בחנויות".  

המדובר בזכויות קוגנטיות מכוח דיני מגן, שעובד אינו יכול לוותר עליהן. תלושי השכר של המבקשת שהנפיקה המשיבה מעידים כי זכויות אלה לא שולמו או שולמו בחסר, והם מהווים ראיה מוצקה לקיומן של עילות תביעה מבוססת כנגד המשיבה. 

מחברת רנואר נמסר בתגובה: "הבקשה לאישור תובענה כתובענה ייצוגית התקבלה אתמול במשרדי החברה. חברת רנואר פועלת בהתאם לכל חוק ו/או דין ומקיימת את זכויות עובדיה בהתאם לחקיקת המגן. תגובת החברה לאמור בבקשה לאישור תובענה ייצוגית תימסר בבית הדין לעבודה".

עוד כתבות

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

חיילי צה''ל מפעילים רחפנים בח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל

מסירה ראשונה למערכת הביטחונית הישראלית המסקרנת ועסקת הענק של הסעודים

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

האם זה מה שיעצור את הנשק האיראני?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה