גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מזון חלאל, שהוכן לפי דין הכשרות המוסלמי, צומח במהירות בארה"ב

אניני הטעם של דור המילניום מעדיפים מזון חלאל, והרשתות משווקות יותר ויותר מוצרים כאלה ■ המכירות צפויות להגיע השנה ל-20 מיליארד דולר

עגלה של Halal Guys / צילום: בלומברג
עגלה של Halal Guys / צילום: בלומברג

מגמות קולינריות משקפות לפעמים מגמות פוליטיות. כשארה"ב נלחמה נגד גרמניה, הפסיקו האמריקאים לקרוא לכרוב כבוש בשמו הגרמני Sauerkraut, ושינו את שמו ל-Liberty Cabbage, כלומר "כרוב החירות". בעקבות המריבה שפרצה לפני כעשור וחצי בין ארה"ב לצרפת, חדלו האמריקאים לקרוא לצ'יפס French Fries והחלו לכנותו Freedom Fries - "צ'יפס החופש".

אבל לפעמים נעות המגמות הקולינריות בדרכים מסתוריות. בעונת הבחירות לנשיאות ארה"ב, שבה משחק דונלד טראמפ תפקיד דומיננטי, לא תמיד חשים המוסלמים שהם רצויים באמריקה. אך לא ניתן להתעלם מהגאות במכירת מוצרי המזון שהוכנו על-פי דין הכשרות המוסלמי - מוצרי ה"חלאל" - שנהנים מפופולריות לא רק בקרב האוכלוסייה המוסלמית מהירת הצמיחה בארה"ב, אלא גם בקרב אניני הטעם מבני דור המילניום.

ב-1998 יכול היה שאהד אמאנוללה למצוא רק כ-200 מקומות שהגישו מזון חלאל, והוא השיק אתר אינטרנט שנועד לעזור לאמריקאים למצוא מזון כזה. היום הוא עוקב אחר 7,600 מקומות, ומספר שמוצרי חלאל צוברים פופולריות אפילו בקרב אנשים שמתייחסים בחשדנות למוסלמים. "מזון הוא אמצעי נפלא לשיתוף תרבותי", הוא אומר.

בתרבות המזון האמריקאית יש מסלול ותיק שמוביל מאכלים ממעמד של מאכלים אתניים למעמד של מאכלים שמקובלים על כולם. זה קרה למטבח האיטלקי לפני שנים רבות, ובמידה רבה גם למזון היהודי הכשר, שניתן לתארו כמקבילה קרובה יותר למזון החלאל המוסלמי. בדומה לכללי הכשרות היהודית, דורשים גם כללי הכשרות המוסלמית מהמאמינים להתייחס באופן הומני לבעלי החיים, ולבצע הכנות מיוחדות של המזון.

בכל רמה שהיא בשרשרת המזון בארה"ב, כבר יש לחלאל נישה קטנה אך מהירת צמיחה.חברת המחקר נילסן מעריכה כי בחנויות המכולת ובחנויות הנוחות הגיעו מכירות החלאל ל-1.9 מיליארד דולר ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף אוגוסט, עלייה של 15% לעומת 2012. בסך הכול - החל במסעדות וכלה בסופרמרקטים - צפויות מכירות החלאל להגיע השנה ל-20 מיליארד דולר - גידול של שליש לעומת 2010, להערכת מועצת המזון והתזונה האסלאמית של אמריקה, שמעניקה אישור כשרות חלאל למוצרי מזון ומקדמת את הפצת המידע על כללי הכשרות המוסלמים.

Whole Foods Market, שהייתה בין החלוצות בתחום ומאז שנת 2011 אף מבצעת קידום מכירות לרגל חודש הרמדאן, מדווחת כי מוצרי החלאל נמנים עם קטגוריות המזון מהירות הצמיחה ביותר שלה, וכי בכל אחת מחמש השנים האחרונות נרשמה צמיחה דו-ספרתית במכירות.

ענקיות המזון פועלות בקטן

הקמעונאיות הראשונות שאימצו את מוצרי החלאל זכו לביקורת מסוימת - בייחוד באותן פינות במדיה החברתית שבהן נמתחת דרך קבע ביקורת על האסלאם. אמאנוללה אומר כי אתר האינטרנט שלו משמש בחוגים מסוימים כמדריך של מקומות שאותם צריך להחרים. עם זאת, הוא מציין כי צעדים עוינים כאלה מניבים בדרך כלל תוצאות הפוכות מהמצופה, וכי בסופו של דבר הם אף תורמים לקידום עסקיו.

כש-Whole Foods הריצה את קמפיין הרמדאן הראשון שלה, היא זכתה לביקורת על שאינה מבצעת קידום מכירות לרגל מועדים דתיים אחרים. ריק פינדלי, מתאם מכולת עולמי בחברה, אומר שהחברה לא נבהלה. "אנשים מצפים ש-Whole Foods תיצור טרנדים חדשים", אמר פינדלי. "אנחנו שמחים להיות בחוד החנית ולקחת סיכונים".

הנתונים הדמוגרפיים מצביעים על כך שהימור על מוצרי חלאל אינו עתיר סיכון כפי שנראה על פניו. אשתקד היו בארה"ב 3.3 מיליון מוסלמים, אך מספרם צפוי לגדול ל-8.1 מיליון עד 2050, ובאמצע תקופה זו ידיחו המוסלמים את היהודים ממעמדם כעדה הדתית הלא-נוצרית הגדולה ביותר בארה"ב - כך על-פי מכון המחקר Pew.

וזה לא הסיפור כולו. עדנאן דוראני, מנכ"ל American Halal Company, מעריך כי עד 80% מהלקוחות שרוכשים את מותג Saffron Road ("דרך הזעפרן") שלו אינם עושים זאת כדי לציית לכללי הכשרות המוסלמיים. מדובר פשוט בחובבי מזון שמעוניינים בארוחות קפואות איכותיות יותר. Saffron Road הוא אחד המותגים המככבים ב-Whole Foods, והוא נמכר גם בסניפי Kroger, Safeway ו-Giant Food Stores - בסך הכול ביותר מ-12 אלף מקומות.

שוק מוצרי החלאל עדיין לא הגיע לנקודת המפנה שבה כמה מהשמות הגדולים ביותר בתחום מוצרי המזון הארוזים יתחייבו לייצורם. ענקית החטיפים העולמית Mondelez, למשל, מקיימת נוכחות במדינות מוסלמיות כמו אינדונזיה וסעודיה, שבהן המזון הסטנדרטי הוא מזון חלאל. ואולם, עד כה היא מציעה למכירה רק קומץ מוצרי חלאל בארה"ב.

יצרנית המזון הגדולה בעולם, נסטלה, מחזיקה ב-151 מפעלי מזון חלאל במדינות שונות, החל במלזיה וכלה בפקיסטן, ומפיצה ברחבי העולם מאות מוצרים בעלי חותם כשרות מוסלמית. אך בארה"ב מוכרת נסטלה מוצרי חלאל בעיקר באמצעות יחידת שירותי הבריאות שלה, שמספקת מוצרים לבתי חולים.

בקרב הקמעונאיות שורר מצב דומה. וולמארט מציגה מוצרי חלאל בכ-400 מ-4,600 סניפיה, ו-Kroger מציגה מוצרים אלה רק באזורים שבהם קיים ביקוש מקומי.

"אנשים מתמהיל של תרבויות"

ייתכן שמוצרי החלאל "אינם מצליחים להמריא בגלל הסטיגמה" על האסלאם בקרב חלק מהאמריקאים, אומר קרישננדו ריי, פרופסור ללימודי המזון ב-NYU Steinhardt. "או ייתכן שבסופו של דבר החלאל יהיה כמו המזון היהודי הכשר, שיש לו תדמית כמזון טרי ומוסרי יותר".

ריי חיבר את הספר "המסעדן האתני", שיצא לאור השנה ושבוחן את ההיסטוריה הארוכה של השפעת המהגרים על המטבח האמריקאי. לדבריו, המזון האיטלקי זכה ליחס שלילי בתחילת המאה העשרים, ואחת הסיבות לכך הייתה שהיה בו "יותר מדי שום" והיו לו אסוציאציות של פעילות פלילית, מכיוון שאנשים נהגו לשתות אלכוהול עם מאכלים איטלקיים.

דוראני ואמאנוללה נזכרים כי בילדותם הגישו להם בבית מזון יהודי כשר מכיוון שהיה קשה למצוא מזון חלאל, ועבור הוריהם המזון היהודי הכשר היה הדבר הקרוב ביותר לחלאל.

כיום זמינים מוצרי חלאל לאנשים שסועדים בחוץ, וגם לאנשים שאוכלים בבית. את זה יש לזקוף חלקית לזכות החברהHalal Guys, שהחלה את חייה כעגלת רחוב למכירת מנות בשריות בעיר ניו-יורק. המנות האלה היו כל כך פופולריות, שהחברה מתכננת לפתוח 30 מסעדות במתכונת מלאה ברחבי ארה"ב בשנים הבאות.

ניו-יורק היא ביתם של אנשים מכל חלקי העולם. זה נכון גם לגבי שיקגו, שבה פתחה Halal Guys את סניפה השני. עם זאת, נפתח הסניף השלישי בעיר קטנה בקליפורניה.

"קוסטה מסה נמצאת במרכז חנויות קטן, ואין מקום שונה יותר מפינת הרחובות ה-53 וה-6 במנהטן", אמר אנדרו אק, מנהל השיווק של החברה. בהתייחסו לכשרות המוסלמית, הוא הוסיף: "לא רק תושבי מרכזי הערים אוהבים אותה. לא רק תושבי הפרברים אוהבים אותה. לא מדובר במוסלמים. מדובר באנשים מתמהיל של תרבויות ומרקעים תרבותיים שונים".

Halal Guys פונה למשהו שנמצא מעבר להשתייכות דמוגרפית: חוש הטעם. בשעת הצהריים באחד מימי שישי האחרונים, המתינו כ-20 אנשים - קהל מעורב של עובדי משרד ותיירים - לפני משאית המזון המקורית של Halal Guys בניו-יורק כדי להזמין מזון. הם סיפרו שבאו בגלל בשר הטלה והתרנגולת עם אורז, ולא בגלל כללי כשרות דתיים כלשהם. האמת היא ש-Halal Guys כבר חדלה להגיש בשר טלה, אבל הלקוחות עדיין ממשיכים בעקשנות להזמין אותו.

"זה אחד המקומות שבהם אתה חייב לאכול בניו-יורק", אמר אלחנדרו נובה בן ה-30 שהמתין בתור עם ידיד שבא לבקרו מקולומביה. "אין לזה שום קשר לאופן שבו הם מתייחסים לבעלי החיים".

טיסה לחלאל

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?