גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבקר המדינה בודק את עמידר; חושף הפרשה תובע את היו"ר לקס

פרסום הכוונה למכור דירות עמידר למקורבי הבית היהודי ללא מכרז גרם לבלימת היוזמה, אך האחראי לפרסום, שלומי נבון, פוטר ■ כעת הוא תובע את המעורבים בפיטוריו

בניין של עמידר / צילום: איל יצהר
בניין של עמידר / צילום: איל יצהר

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, עורך חקירה עמוקה בחברת הדיור הציבורי עמידר. לפני כחודשיים נפגש שפירא עם קבוצה של מנהלים בכירים בעמידר, חלקם מכהנים בהווה, וחלקם עזבו ו/או הועזבו. בפגישה, שלא היתה הראשונה, נשמעו דברים חריפים על מה שהתרחש בחברת עמידר בתקופה בה עמדו בראש משרד השיכון השר אורי אריאל והמנכ"ל שלמה בן אליהו. המבקר קיבל חבילת מסמכים שנועדו לאשש את הטענות.

המבקר הפנימי של עמידר, מנחם מרום, פועל תחת איום פיטורים ובינתיים קיבל צו הגנה זמני ממבקר המדינה. בפעילותו של שפירא ניכר גם שהוא חושב שמשרדו היה צריך לשקול יותר ברצינות לתת צו הגנה לשלומי נבון, מי שהיה יו"ר ועדת המכרזים של עמידר, שסולק מתפקידו בסמוך לתלונתו על מה שנראה לו כשחיתות חמורה.

הפרשה מעוררת שאלה נוספת ומיוחדת במינה: אם בתביעה אזרחית יתברר כי צודק המתלונן נבון בטענותיו נגד יו"ר עמידר יצחק לקס - ועוד שניים שפעלו איתו - על כך שגרמו לפיטוריו בזדון ובאמצעים של לחץ ומירמה - האם לקס ושותפיו למהלך הפיטורים יהיו זכאים לכך שחברת עמידר תשפה אותם אם תושת עליהם סנקציה כספית?

המבקר שפירא עדיין לא החליט האם ממצאי החקירה על מה שהתרחש בעמידר ובמשרד השיכון בתקופת השר אריאל יפורסמו כדוח מיוחד ונפרד, שעצם פרסומו ככזה מעיד על חומרת הדברים - או שהדוח יהיה רק פרק מתוך הסקירה בדו"ח השנתי הבא.

בדוח צפויה סקירה של הניסיון למכור מאות דירות של עמידר לגופים שונים, חלקם מקורבים לשר אריאל, במקום לשכן בהם זכאים קשי-יום; שימוש בכספי החטיבה להתיישבות להקצאות כספים לגרעינים תורניים בערים במרכז, במקום להשתמש בהם למימון ביישובים בפריפריה; תפירת מכרזים לשימוש בנכסי עמידר; מינויים ופיטורים שרירותיים בעמידר; ונושאים נוספים.

פרשת דירות עמידר התחילה באוקטובר 2013, כאשר פורסם דוח חמור במיוחד של המבקר על הדיור הציבורי. השר האחראי במועד פרסום הדוח היה אריאל, שמונה לתפקיד במארס 2013, אבל יש לציין כי הדוח התייחס גם לתקופות שקדמו לאחריותו המיניסטריאלית.

בדוח נחשף כי 2,300 דירות של הדיור הציבורי מושכרות בניגוד לייעודן, ומשמשות בתי כנסת, משרדים של עמותות שונות, מגורים לסטודנטים ואברכים בישיבות, משרדי ערוץ 7 בבית אל, עיריות, גני ילדים וגופים נוספים. 2,300 הדירות הושכרו בתנאים מיטיבים וחריגים, זאת בעוד 2,500 זכאים מחכות שנים ארוכות לדיור ציבורי.

המבקר שפירא הדגיש אז את "חשיבות ההקפדה על כך שזכויותיהם החוקתיות של החלשים בחברה לא ייפגעו". משרד השיכון של אריאל אמר כי המבקר צודק בביקורתו, וכי "המשרד פועל להשבת הדירות לייעודן המקורי לטובת זכאי הדיור הציבורי".

מחירים מגוחכים, ללא מכרז

לא ברור כמה הספיק השר אריאל לפעול במהלך 2014 לתיקון המצב לטובת זכאי הדיור הציבורי, אם בכלל. בתחילת נובמבר נודע כי הולכים לבחירות לכנסת ולהקמת ממשלה חדשה. מחלקת הנכסים במשרד השיכון התגייסה למבצע מהיר, בפיקוח של לשכת השר אריאל ומזכירתו סיגל אבוטבול, ושל מנכ"ל המשרד בן אליהו.

המבצע לא היה להחזרת הדירות לזכאים, אלא להפך: בסוף נובמבר 2014, שבועיים אחרי ההכרזה על הליכה לבחירות, מסרה הנהלת משרד השיכון לעמידר רשימה מסודרת של דירות, שאותן התבקשה החברה למכור.

בידי מבקר המדינה מצויה רשימה של כ-300 דירות עמידר, שחלק מהן הוצעו לגופים הקשורים לאריאל ולבית היהודי. הדירות הוצעו לרכישה במחירים מוזלים, לדעת אנשי עמידר אפילו מגוחכים, וללא מכרז. להלן דוגמאות להצעות שהגיעו לידי "גלובס":

ישיבת ההסדר ניר בקריית ארבע - 13 דירות של 3.5 חדרים תמורת 2.4 מיליון שקל כולל מע"מ (185 אלף שקל לדירה); ישיבת קריית שמונה - 7 דירות 4 חדרים תמורת 1.6 מיליון שקל (230 אלף שקל לדירה); ישיבת ההסדר בירוחם - 39 דירות 3 חדרים תמורת 5 מיליון שקל (130 אלף לדירה); התנועה להפצת התורה בירוחם - 3 דירות 3 חדרים תמורת 506 אלף שקל (170 אלף לדירה); המרכז הרוחני של הרב חמד בדימונה - 14 דירות 2-5 חדרים תמורת 2.5 מיליון שקל (180 אלף בממוצע לדירה); ועד אלון שבות - 11 דירות תמורת 3.6 מיליון שקל (330 אלף בממוצע לדירה); רשת גני ילדים של אגודת ישראל בבני-ברק - 6 דירות 2 חדרים תמורת 590 אלף שקל (98 אלף שקל לדירה).

אתר NEWS 1 דיווח כי עסקה אחת כזו גם מומשה עוד קודם ליצירת הרשימה הגדולה: ישיבת "סוכת עובדיה" בבית אל, שבראשה עומד הרב זלמן ברוך מלמד, מרבני מפלגת תקומה של אריאל, רכשה מעמידר ללא מכרז 7 דירות בנות 80-100 מ"ר במחיר של 250 אלף שקל לדירה - כשליש משווי השוק.

"נורמת התנהגות ראויה לגינוי"

שלומי נבון היה מנהל אגף דיור ובנייה ויו"ר ועדת המכרזים של עמידר. הוא חשב שהיוזמה למכירת הדירות נגועה בשחיתות, ולדעתו נדף ממנה ריח של מחטף ערב בחירות. נבון פנה לח"כ אורלי לוי-אבקסיס, הפעילה הבולטת בכנסת למען הדיור הציבורי. לוי-אבקסיס העבירה את החומרים למבקר שפירא וליועמ"ש דאז, יהודה וינשטיין. 

בסוף דצמבר 2014 פורסם בערוץ 2 דבר היוזמה למכירת דירות עמידר למקורבים. היועמ"ש וינשטיין הורה לשר אריאל לעצור באופן מיידי את היוזמה. לא ברור איך, אבל לחברת עמידר נודע כי מקור המידע של המבקר והיועמ"ש הוא שלומי נבון. כעבור ימים אחדים הוזמן נבון לפגישה מקצועית. כשנכנס לחדרו של היו"ר יצחק לקס, הסתבר לנבון כי הוא בעצם בתחילתו של הליך פיטורים.

היו"ר לקס ועו"ד יעל דולב, ריטיינרית ותיקה של החברה, הודיעו לנבון בפגישה כי יש נגדו תלונה אנונימית על הטרדה מינית וטענות על התנהגות לא הולמת בתחום רישום שעות עבודה. הופעל חוקר פרטי לנבור בעברו ומעשיו של נבון, ובהמשך עמידר גם הזמינה אצל רו"ח עפר אלקלעי דוח חקירה על נבון. הוא פוטר ב-12.2.15.

נבון פנה כעבור יומיים למבקר המדינה בתפקידו כנציב תלונות הציבור וביקש את הגנתו. המבקר הנחה את עמידר לא לאייש את תפקידו של נבון, אבל עמידר נקטה שיטה של "שינוי ארגוני" ופיצלה את תפקידו של נבון. המבקר קבע כי מדובר בהתנערות של עמידר מהצהרתה לא לאייש את המשרה, "החורגת בעליל מנורמת התנהגות המצופה מחברה ממשלתית וראויה לגינוי".

הגינוי לא עזר לנבון. הוא ישב בבית כמעט שנה, ללא עבודה וללא הכנסה. אנשי מבקר המדינה, לטענתו, טיפלו בעניינו בחוסר רגישות, תוך נקיטת סחבת והתעלמות מהפרת ההנחיה של המבקר.

תביעת נזיקין אישית

לקראת תום השנה לפיטוריו וסגירת חלון הזמן המשפטי לתביעה בבית הדין לעבודה, משך נבון את בקשתו להגנת מבקר המדינה, ובאמצעות משרד עו"ד נעמי לנדאו הגיש לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב תביעה נגד עמידר והיו"ר לקס. לטענתו, הוכח כי המסמכים נגדו מפוברקים ושקריים, וגם החוקרת מטעם החברה הודיעה כי לא מצאה הטרדה מינית.

לגבי טענה כי היה במצב של ניגוד עניינים בגלל מערכת יחסים עם עובדת בחברה, נבון טען כי דיווח בעבר על מערכת יחסים מיוחדת זו. הוא דורש בתביעה לבטל את פיטוריו ולקבל מעמידר ומהיו"ר לקס פיצויים בגין פיטוריו ופגיעה בזכויותיו ובשמו הטוב, בסכום כולל של כ-3 מיליון שקל. 

לקס ועמידר, המיוצגים בידי עו"ד יעל דולב , טוענים כי נבון פוטר מסיבות ענייניות בלבד ועקב התנהגות בלתי הולמת שלו, עליה לא דיווח. לטענתם, נבון פנה למבקר המדינה לקבלת הכרה כחושף שחיתויות רק לאחר פיטוריו מעמידר, ופנייתו לבית הדין לעבודה נעשתה בידיים לא נקיות, ורק לאחר שמבקר המדינה לא העניק לו הכרה כחושף שחיתויות.

בתיק בבית הדין לעבודה עדיין לא התחילו הליכי העדויות והראיות, וזאת מכיוון שנבון עשה צעד נדיר: באמצעות עו"ד איתן פלג, הוא הגיש תביעת נזיקין אישית נגד יצחק לקס, עו"ד יעל דולב ורו"ח עפר אלקלעי. השניים הראשונים נתבעים בגין לשון הרע וסחיטה באיומים (הפגישה המפתיעה בה הציעו לו להתפטר בשקט), שימוש לרעה בכוח המשרה, לחץ של עובד ציבור, הפרת אמונים ופגיעה בפרטיות, וזאת כנקמה על חשיפת השחיתות. רו"ח אלקלעי נתבע בגין רשלנות בנוגע לדוח שכתב לבקשת עמידר בעניינו של נבון.

שלושת הנתבעים, המיוצגים בידי משרדה של עו"ד דולב, ביקשו מהשופטת אפרת בוסני לצרף להליך את חברת עמידר, שכן, לדבריהם, כל המעשים שבגינם נתבעו אישית מהווים פעולות שנעשו על-ידי עמידר או עבורה - וכי הם נותני שירותים לחברה, ולפיכך אין יריבות בין נבון לבינם. לטענתם, נבון פוטר בכלל על רקע התנהלות בלתי הולמת שעליה לא דיווח לממונים עליו, ורק לאחר פיטוריו "רקח מעשייה" לפיה הוא כביכול חושף שחיתויות, ואין בטענותיו כל אמת.

השופטת בוסני דחתה את הבקשה לצרף את עמידר והסבירה: "העילות המפורטות בכתב התביעה הן עילות אישיות נגד הנתבעים בגין התנהלות אישית".

שלושת הנתבעים ערערו על ההחלטה, אבל שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מאיר יפרח, דחה את בקשתם ופסק: "אם אמנם מסכימה עמידר לכך שהיא נושאת באחריות לפעולות שבוצעו בשמה או בשליחותה - תואיל היא לכבד את התחייבותה ביחסיה עם השלושה, ואם יש צורך בדבר, תמציא להם כתב שיפוי שבגדריו מתחייבת היא לשפותם אם וככל שיחויבו לשלם סכום כלשהו לנבון. לשם כך אין מקום וצורך בצירופה כבעלת דין, ואליבא דידי - אף לא כצד שלישי".

ההחלטה גרמה לאנחת רווחה חלקית של מבקר המדינה שפירא וגם של אחד הבכירים ברשות החברות הממשלתיות (שבזמן אמת התעלמה מקובלנתו של נבון). עכשיו נראה מה יחליט המבקר לגבי הדוח.

אריאל: "יש בידנו תשובות טובות"

בכיר בעמידר אישר כי מבקר המדינה מקיים ביקורת רחבה בחברה. "גלובס" ביקש לקבל את פרטי ישיבת הדירקטוריון מ-15.9.16 שדנה בשיפוי ליו"ר לקס, לעו"ד דולב ולרו"ח החוקר אלקלעי.

עמידר מסרה בתגובה: "מדובר בתביעה קנטרנית של שלומי נבון, עובד לשעבר שפוטר מעבודתו על רקע ניצול יחסי מרות ודיווח כוזב. ליו"ר החברה לא ניתן שיפוי, מכיוון שהוא מבוטח כנושא משרה, ואילו השיפוי שניתן ליועצים איננו מוחלט. דירקטוריון החברה מקבל דיווח שוטף".

מלשכת השר אריאל נמסר: "כלל הפעילות נעשתה כחוק ולפי כללי המינהל התקין ואף קיבלה אישור על-ידי הגורמים המוסמכים, ובהם נציבות שירות המדינה והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה. אנו עובדים בשיתוף-פעולה מלא עם מבקר המדינה. יש בידינו תשובות טובות לכל השאלות, וכשהדבר יתאפשר, נשמח לפרסם אותן". 

ממשרד מבקר המדינה נמסר: "מר נבון פנה לראשונה למבקר המדינה ונציב תלונות הציבור לקבל צו הגנה בחודש פברואר 2015, לאחר שכבר פוטר מחברת עמידר. בנסיבות אלה לא היה מקום להורות על ביטול פיטוריו של מר נבון במעמד צד אחד, אך המבקר הורה לנציבות תלונות הציבור לפתוח בבירור התלונה.

"זמן קצר לאחר שהחל בירור התלונה, התברר כי בכוונת עמידר לאייש את המשרה שבה החזיק מר נבון לפני פיטוריו, זאת חרף התחייבות מ"מ מנכ"ל עמידר דאז, יוסי אבוטבול, שלא לאייש את המשרה דרך קבע עד לתום בירור התלונה. לפיכך, החליט מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור לתת למר נבון צו הגנה זמני למניעת איוש המשרה דרך קבע עד לסיום הבירור.

"בפגישות שנערכו עם מר נבון בנובמבר 2015, במסגרת בירור התלונה ולקראת סיומו, ביקש מר נבון להמציא לצוות הבירור חומר נוסף. בעקבות קבלת החומר הנוסף, ערך צוות הבירור בדיקות נוספות, ואולם בתחילת ינואר 2016, בטרם הסתיימו הבדיקות, הפתיע אותנו מר נבון והגיש תביעה לבית הדין לעבודה נגד עמידר בגין פיטוריו.

"נוכח התביעה שהוגשה, הופסק בירור התלונה, זאת בהתאם לסעיף 38 (5) לחוק מבקר המדינה הקובע כי נציב תלונות הציבור לא יברר תלונה בעניין התלוי ועומד בבית משפט או בבית דין. בנסיבות האמורות בירור התלונה הופסק בלי שהתקבלה הכרעה בתלונה לגופו של עניין.

"יחד עם זאת בעקבות בקשה נוספת התקיימה במארס 2016 פגישה במעמד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור עם המתלונן, שבה ניתנה לו ההזדמנות לשטוח את טענותיו.

"מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור אכן גילה עניין רב בגורלו של שלומי נבון. יחד עם זאת, אין בסיס למידע הנרמז כאילו היה בדעה שהנציבות הייתה צריכה 'להגן יותר' על מר נבון". 

המבקר: חשש ש"תקומה" פעלה לעקיפת החוק

סיעת תקומה מהבית היהודי, בראשה עומד אורי אריאל, שר השיכון והבינוי הקודם ושר החקלאות כיום, ספגה לפני שבועיים ביקורת חריפה ממבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על הפעילות הכספית של הסיעה בכנסת ה-19. הביקורת דומה במידה מסוימת לפרשיות שהמבקר בודק כרגע, אבל בסיומה זכה אריאל למידה לא קטנה של סלחנות מצד המבקר.

המבקר מתריע בכל דוח על הוצאות בלתי חוקיות של הסיעות, ובדוח הזה נאמר כך: "סיעת תקומה כללה בחשבונותיה לתקופות השוטפות הוצאות בגין מתן תמיכות והלוואות לעמותות. לאחר שהבהירו עובדי משרדי לסיעה כי על-פי קביעת מבקר המדינה בעבר, הוצאותיה האמורות אינן עולות בקנה אחד עם הגדרות החוק, מסרו נציגי הסיעה התחייבות, בחתימת הגורמים המוסמכים בסיעה, לפיה הסיעה לא תיתן עוד תמיכות והלוואות.

"אני שב ומדגיש כי העובדה שסיעה נתנה, כמתואר, תמיכות והלוואות לעמותות, מעוררת חשש כי מדובר בפעולות של הסיעה לעקיפת הוראות החוק וההסדרים שנקבעו בתחום זה, ומהווה שימוש בכספי ציבור שלא למטרה שלשמה יועדו.

"האופן שבו פעלה הסיעה אינו מתיישב עם קביעתי בעבר, לפיה 'יהיה על הסיעה להימנע מביצוע הוצאות שאינן עונות על הגדרת המונח 'הוצאות' שבחוק כפי שפורשו לעיל'. לפיכך אני קובע כי הדוח שלה אינו חיובי. עם זאת, נוכח הסבריה של הסיעה, ומאחר שהתחייבה בפני מפורשות שלא לפעול עוד בצורה זו, מצאתי לנכון לא להמליץ על שלילת מימון ממלכתי מהסיעה ולהסתפק באזהרה בלבד". 

רו"ח עופר אלקלעי מוסר בתגובה: "מעולם לא הועלתה כנגדי טענה בקשר לפיטורים של מר נבון. יודגש כי הביקורת שהוזמנה על ידי וועדת הביקורת של עמידר היתה לאחר שמר נבון כבר פוטר ולכן לא יכולה להיות כל מחלוקת כי אין כל קשר ביני לבין פיטורי מר נבון. בנוסף, בשום מקום בכתב התביעה שהוגש נגדי לא נטען כי הייתי שותף כביכול למהלך שגרם לפיטוריו של מר נבון. לאור האמור, האמירה בעיתון כי הייתי שותף לפיטורים בזדון בלחץ ובמרמה, מהווה הטעיה ופגיעה חמורה בשמי הטוב. 

"גם הטענה כי מר נבון תובע אותי על רשלנות הינה שגויה ומטעה ומציגה אותי בצורה שלילית. מעיון בכתב התביעה ניתן ללמוד כי מר נבון טוען כנגדי שלא מנעתי מעמידר לפרסם את טיוטת הדוח שערכתי. עם כל הכבוד אין ביכולתי למנוע פרסום כאמור של טיוטת דוח שהועברה ללקוח. יודגש כי מר נבון סירב להגיב לטיוטת הדוח שנשלחה אליו. הצגת הטענה כאילו התרשלתי בביצוע עבודתי מהווה הטעיה ופגיעה במוניטין ושמי הטוב. כידוע, טיעונים הנטענים במסגרת כתב תביעה המוגש לבית משפט מוגנים מתביעת לשון הרע, אולם היה מצופה מכתב כה רציני להפעיל שיקול דעת ולבחון את העובדות.

"כמי שמבצע חקירות רבות ורגישות במגוון ארגונים ומינוי כמומחה מטעם בית משפט, קיימת חשיבות עליונה לרקורד נקי ולא רבב. לצערי הכתבה הנ"ל פגעה במוניטין המקצועי שלי שהינו ללא רבב מזה 20 שנה של פעילות. מבלי להיכנס לשיקולים העיתונאיים ולסוגיות העומדות בין מר נבון ובין חברת עמידר, היה מצופה מעיתון, ומכתב כל כך מנוסה, להבין ולתת לכך ביטוי כי הצעד החריג והנדיר בו נקט מר נבון - תביעה אישית כנגד עורך דין ורואה חשבון חיצונים, נועד להפעיל לחץ על עמידר ולנסות ליצור סכסוך בין הגורמים הנ"ל. עם זאת אין לי כל ספק כי התביעה כנגדי תידחה ומר נבון יחויב בהוצאות בגין תביעת סרק זאת.

"בנוסף לאמור חשוב להדגיש כי רוח הכתבה עוינת וכי כל קורא סביר עלול לקבל את הרושם המוטעה כאילו רו"ח עופר אלקעי הינו שותף לאי סדרים שבודק מבקר המדינה ולא כך הוא! אין זה דוח הביקורת הראשון ש הוזמן על ידי ועדת הביקורת של עמידר ממני. ראוי להדגיש כי הזמנות הביקורת מטעם עמידר מוזמנות על ידי ועדת הביקורת במסגרת פניה לקבלת הצעות מחיר ולכן כל ניסיון להציגני כשלוח של יו"ר הדירקטוריון חוטא לאמת ומשרבב אותי לפרשות הקשורות לבדיקות של מבקר המדינה שאיני קשור אליהן כלל".

עוד כתבות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.5%

ת"א 35 עולה ב-0.8% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.4% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן

דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות באזור מטולה • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"