*** הכתבה בשיתוף לשכת יועצי המס

עסקים שונים נדרשים לניהול ספרים שונה, לכל סוג של עסק יש את הספרים המיוחדים שעליו לנהל, כגון ספר הזמנות, הובלות , ספר עסקאות , יומן עבודה , יומן אורחים, ספר התלמידים, ספר לקוחות, יומן רופא. כבר קרו מקרים כי בעלי עסקים ישרים ששילמו מחיר יקר כיוון שלא ניהלו את הספרים המיוחדים שעליהם היה לנהל.

ניהול ספרים לא יכול להתבצע בעזרת טבלאות אקסל או וורד, נוח ככל שיהיה השימוש בהם. החוק כן מאפשר שימוש בתוכנות ממוחשבות המיועדות לכך ומאושרות על ידי רשות המיסים. באתר רשות המיסים קיים מרשם ניהול תוכנות, המפרטת את אלו שעומדות בדרישות החוק. מומלץ לוודא, כי התוכנה הממוחשבת שלכם, רשומה שם.

חשוב לדעת כי ישנם מספר אפשרויות חוקיות לחרוג מהוראות ניהול ספרים. על פי התקנות, החריגה מתאפשרת מחמת אופיו, היקפו ונסיבותיו של העסק המבקש. במילים פשוטות, אם הוראות הניהול הרשמיות הינן בלתי אפשריות לאופי העסק שלכם ו/או שיש לכם נסיבות אישיות (כמו למשל הפרעות קשב וריכוז או דיסלקציה), ניתן לפנות לפקיד השומה מראש ולבקש הקלות לניהול הספרים. ככל שהבקשה מוצדקת ונתמכת במסמכים היא תאושר על ידי פקידי המס.

ולסיום, פנו עוד היום ליועץ מס שעבר הכשרות ייעודיות בנושא, שינחה אתכם אילו ספרים עליכם לנהל וכיצד.