לאחר חודשים ארוכים של אי וודאות, מספר הצעות שעלו וירדו משולחן המועצה הארצית לתכנון ובנייה והתנגדויות של גורמים שונים אישרה היום המועצה הארצית את נוסח תיקון 3א' לתמ"א 38. נזכיר כי מדובר בתיקון לתמ"א 38 המתייחס לפרויקטים במסלול של הריסה ובנייה מחדש ולדרך חישוב הזכויות. על פי ההצעה שאושרה, החישוב החדש יתבסס על הבניין הקיים וזכויות התמ"א יגדלו ככל שהבניין גבוה יותר.

נציין כי לפני הדיון העלו נציגי הרשויות המקומיות מספר דרישות לגבי התיקון החדש. בין היתר דרשו נציגי הרשויות אפשרות לגבות היטלי השבחה וגם הגנה מפני תביעות ואפשרות לבקש כתב שיפוי מהיזמים. בעוד הדרישות אודות כתב השיפוי התקבלו, הדרישה לאפשר לרשויות לגבות היטלי השבחה נוספים לא התקבלה. הטיעון לאי קבלת הדרישה של הרשויות לגבי היטלי ההשבחה היה שמכיוון שהדבר יצריך חישוב של השיטה הישנה לעומת השיטה החדשה, הדבר יסרבל את כל התהליך בעוד מטרת התיקון היא לאפשר פישוט נוסחת החישוב. 

לאחר דיון ארוך של כמה שעות, ההצעה שהעלה היום יו"ר המועצה הארצית, אביגדור יצחקי, זכתה למרבית הקולות במועצה ואושרה. נציין שגם נציגת משרד המשפטים בדיון, כרמית יוליס, תמכה בהצבעה. נציגי ראשי הרשויות הצביעו בעד הצעה שהם העבירו שכללה גם אפשרות לגביית היטלי השבחה ולא בעד ההצעה של יו"ר המועצה יצחקי. 

מכיוון שלא מדובר בהצעה שמחייבת הפקדה מחדש בוועדות התכנון, היא צריכה לקבל רק את אישור הממשלה כדי שתוכל להיכנס לתוקף. כעת, תעבור ההצעה לקבינט הדיור שברגע ויאשר אותו יוכלו הרשויות המקומיות לפעול על פי הנוסחא החדשה. נקדים ונאמר שלוח זמנים זה הוא אופטימי ובאם המתנגדים לתיקון יבחרו להגיש התנגדות או עתירה כנגד אישור התוכנית, הדבר יעכב את כניסתה לתוקף.

בניגוד לשיטה הקודמת, השיטה החדשה שאושרה כעת קובעת, כי תוספת הקומות תחושב על בסיס שטח המבנה הקיים בפועל, ולא על תב"עות ישנות החלות במגרש. החישוב יעשה כך שתתאפשר תוספת של 2.5 קומות לבניינים של 2 קומות; תוספת של 3 קומות לבניינים של 3 קומות ותוספת של 3.5 קומות לבניינים בני 4 קומות ומעלה.

בנוסף, יתקבלו גם 13 מ"ר לכל דירה. עד על פי התיקון, "קומה" נחשבת לקומה ששטחה עולה על 50% מקומה טיפוסית בבניין בנוסף, אם קיים שטח פנוי בקומת הקרקע, יהיה ניתן להוסיף גם שטח זה לשטחי התמ"א שניתן לאשר, וכמו כן יהיה ניתן לאשר 12.5 מ"ר בגין כל דירה חדשה שתיבנה לצורך הקמת ממ"ד.

בתום הדיון לאחר אישור התיקון אמר יצחקי כי: "סוף סוף הגענו להחלטה מאוזנת ובלתי ניתנת לפרשנות של תמ"א 38 ועכשיו פנינו לעבודה".

גם בהתאחדות בוני הארץ התייחסו לאישור התיקון על ידי המועצה הארצית. "התאחדות בוני הארץ מברכת את המועצה הארצית על קבלת ההחלטה באשר לפרשנות בדבר אופן חישוב הזכויות בתמ"א 38, אשר תפשיר את הקיפאון שחל בשנה האחרונה בתחום", כך, נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק.

"לכל אורך הדרך, ההתאחדות בחנה לגופה כל הצעה שעלתה לדיון במסגרת המועצה הארצית, על בסיס ניסיון רב שנים של הקבלנים שעוסקים בתחום, וניסתה לסייע ככל יכולתה בגיבוש שיטת חישוב זכויות בנייה שתבטיח התכנות הכלכלית לביצוע תמ״א 38 במתכונת הריסה ובנייה מחדש.

"צר לי, כי נציגי השלטון המקומי בחרו להתנגד לאורך כל הדרך לכל פתרון שהוצע, מתוך ראייה צרה ולא מתוך ראייה לאומית וציבורית רחבה, והמועצה נהגה נכון כשפעלה למרות זאת לסיום הסאגה המיותרת הזו. מה גם שהפרשנות שניתנה היום אינה מרחיבה את היקף זכויות הבנייה מעבר למה שהיה נהוג בעבר, אלא מצמצמת אותו במעט, במקרים מסוימים. בוני הארץ ימשיכו לפעול להגשמת המשימה הלאומית לקידום פרויקטי תמ״א 38 החשובים כל כך לביטחון הציבור, להגדלת היצע הדיור ולרווחת תושבי מדינת ישראל", כך בריק.