*** הכתבה בשיתוף לשכת יועצי המס

בסוף כל שנה מומלץ לבדוק, האם כל מי שחייב לכם כסף אכן צפוי לשלם לכם או שאולי מדובר בחוב אבוד, שהסיכוי לגבות אותו אפסי.

במידה ומדובר בחוב אבוד, אפשר להפוך אותו להוצאה מוכרת של העסק וגם לקבל בחזרה את המע"מ ששולם בגינו.

מהו בעצם חוב אבוד? מדובר בחוב, שאתם מעריכים כי אין שום סיכוי לגבות אותו. אולם אתם, מצידכם, כבר הוצאתם חשבונית על הסכום כולו, שילמתם מע"מ ומס הכנסה, אך ההכנסה עצמה טרם הגיעה אליכם וגם לא תגיע.

הפסיקה בנושא קובעת כי על בעל העסק חלה החובה להוכיח ולהציג ראיות כי הוא פעל בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי לגבות את החוב - וכי סיכויי גביית החוב אפסו. מדובר על מצבים בהם יוכח כי החייב נפטר ואין בעיזבונו נכסים הניתנים למימוש, או כאשר החייב עזב את ישראל ואין לו נכסים הניתנים למימוש בארץ. כמו גם כאשר החוב איננו גבוה ועלות גביית החוב תהיה גבוהה מהחוב עצמו, הרי שיש כאן חוב אבוד שעומד בתנאים של הכרה כהוצאה לבעל העסק.

כאמור, מעבר להכרה בחוב אבוד כהוצאה מוכרת, ניתן גם לבקש בחזרה את המע"מ ששולם בגין החשבונית שהוצאנו ושלעולם לא נקבל עבורה תמורה כספית. חשוב להדגיש כי הבקשה להכרה בחוב כאבוד לעניין מע"מ תצא לא יאוחר משלוש שנים ולא לפני שישה חודשים מהיום בו הוצאה החשבונית שבגינה נוצר החוב.

על מנת לממש את הזכות של קבלת המע"מ בחזרה, גשו להתייעץ עם יועץ מס, וודאו רק כי הוא חבר בלשכת יועצי המס ותנו לו למצות את זכויותיכם ולחסוך בתשלומי המס בהתאם לחוק.