גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"עיר טובה תמשוך אנשים, ואז עסקים יבואו מעצמם"

במונטריאול, העיר השנייה בגודלה בקנדה, השיח והתלונות מתקשרים לשערוריות שחיתות בסדר גודל של מיליארדים ■ שיחה עם ראש העיר דניס קודר

חורף במונטריאול / צילום: רויטרס
חורף במונטריאול / צילום: רויטרס

"אצלנו יש רק שתי עונות בשנה: חורף וקונסטרקשן", יסביר לך באורך רוח תושב קנדה מנוסה, בעודכם משתרכים בפקק שמקורו בעבודות לתיקון הכביש מנזקי החורף שעבר והכנתו לזה שמתקרב.

במציאות כזו הכבישים, התיקונים והעלויות הופכים לשיחת היום, ואף מעוררים עימותים סביב מיזמים שלחץ לזרז את סיומם דוחף לעבודות מסביב לשעון, כל עוד המצב בחוץ מאפשר, למגינת לב השכנים (ראו מסגרת).

במונטריאול, העיר השנייה בגודלה בקנדה, השיח והתלונות מתקשרים לשערוריות שחיתות בסדר גודל של מיליארדים. חשיפה של מערכת קשרים משומנת שבמשך שנים העשירה מקורבים בחוזי העסקה מנופחים ללא מכרז ברשת חברות קש, הובילה לפני שנים אחדות להתפטרות ראש עיר שכיהן במשך שלוש קדנציות ברציפות, זאת אחרי שמיצה קריירה במנהלת המטרופולין. אם בכך לא היה די, גם מחליפו התגלה כנגוע והודח אחרי כהונה קצרה, והחקירות שלחו שורשים שנים אחורה, והסבירו את דלדול הקופה הציבורית ואת הזנחתן המתמשכת של תשתיות בעיר.

לא מפתיע שבלימודי הנדסה אזרחית בקולג'ים מקומיים יש קורסים לקריאת חוזי התקשרות, היכרות עם סעיפים "מסוכנים" ופרקים רשמיים מוקדשים לתולדות השחיתות.

אין גם פלא שהמהלך הראשון של דניס קודר (Denis Coderre), ראש העיר הנוכחי שנבחר בשלהי 2013, היה מינוי מפקח כללי בעירייה. קודר זירז וקיבל אישור מהממשלה להמציא תפקיד שמשימתו "להיות כלב השמירה של תקציב התשתיות, ולעקור ממנו את השחיתות", כדבריו ביום שהוכרז המינוי. עם הוצאות לתחזוקת תשתיות התחבורה המהוות כמעט חמישית מתקציב העירייה ומגיעות ל-750 מיליון דולר קנדי (בשנת 2016 לבדה), למינוי מפקח עם סמכויות כמעט נטולות רסן, יש גם הצדקה כלכלית, מעבר למניע אתי-מוסרי.

קודר לא הסתפק בכך, ניקוי האורוות צמצם את מספר בעלי התפקידים הבכירים, הפחית את הדירקטורים המכהנים בעירייה מ-15 לארבעה, ועל הפרק עומד ייעול מועצת העיר המורכבת מנציגים נבחרים של שכונות, במהלכי איחוד עדינים שדורשים נחישות עם רגישות פוליטית.

מי היא העיר החכמה

בצעדיו הנוכחיים מצליח קודר להחזיר את אמון התושבים בשלטון המקומי, וזה רק הבסיס לאתגר הגדול שניצב לפניו כראש עיר הסחר הגדולה והמרכזית במחוז קוויבק הצרפתי.

באמצע המאה הקודמת מונטריאול נחשבה לאבן שואבת, אקספו 67' נערך בה, וב-1976 היא אירחה את משחקי האולימפיאדה. שמה יצא לעולם, ההשקעות זרמו ואיתן הפיתוח. אלא שאז, בשיא הפריחה, התעוררו כוחות בדלנות רדומים שביקשו לנתק את קוויבק מקנדה ולהפוך אותה למדינה עצמאית עם זהות צרפתית. טרור מקומי, חטיפות פוליטיקאים, התערבות אלימה בהפגנות, מעצרים מנהליים שנקטו כוחות הביטחון של השלטון המרכזי, והתוצאות לא איחרו לבוא: הכסף של שכבת העושר שרובה היתה בעלת אוריינטציה וזהות אנגלית ("אנגלופונית" בניגוד ל"פרנקופונית" בעגה המקומית) ברח לטורונטו, משקיעים נסוגו והעסקים התדרדרו.

כל היתר הוא היסטוריה שהתחברה לתהליכי גסיסה עירוניים אופייניים שרוקנו את המסחר מהרחובות, הכו שכונות מגורים, פרברו את האוכלוסייה החזקה והשאירו את החלשים.

כמאמין גדול בכוחן של ערים (ראו מסגרת), נחוש קודר להשיב למונטריאול את החיוניות והעטרת הבינלאומית, והוא מגייס מנועים אורבניים כדי לדחוף את השגשוג. "אני קפיטליסט", הוא אומר, "אולם איני סבור שעיר צריכה להתאמץ להביא אליה עסקים. היא צריכה למשוך אנשים, ואז עסקים יבואו מעצמם. כשבאים אנשים איכותיים עם ידע ומקצוע, מגיעות גם החברות שמחפשות להעסיק אותם כעובדים. מכאן צומח היתר - כוח קנייה, מסחר מגוון ושירותים נלווים, עוד תעסוקה ועוד עסקים המזינים זה את זה. לכן כדי שעיר תתפתח, קודם כל היא צריכה להיות טובה לאנשים".

המתכון ל"עיר טובה" עשוי מהרכיבים המוכרים: 21 מיליארד דולר קנדי (60 מיליארד שקל) יושקעו בתוכנית פיתוח לעשר שנים שתכליתה הגברת צפיפות המגורים ושינוי הרגלי ניידות לתחבורה מתקדמת. מתוכננים בינוי בעירוב שימושים שיכלול גם דיור ציבורי, הנחת רשת מסילות לכלי רכב חשמליים אוטונומיים (מונטריאול היא ביתה של יצרנית הרכבות בומברדייה), הפיכת "עורקי תנועה" לשדרות ולרחובות עירוניים פעילים, פינוי דרך להולכי רגל ואופניים, והשקעה בשטחים ציבוריים לשיפור מרחבי הבילוי של משפחות, כמו גם משיכת אוכלוסייה צעירה באמצעות הלוואות והנחות במסי מגורים באזורים מסויימים.

- כולם רוצים היום עיר חכמה.

קודר: "חכמה כן. השאלה מה היא 'עיר חכמה'. אם טכנולוגיה עוזרת להעמיק את השקיפות של הפעילות העירונית, היא 'חכמה'. אם היא מקצרת את הביורוקרטיה ומאפשרת לקבל היתרי פיתוח מהר יותר ובאופן הגון יותר, היא 'חכמה'. אני נזהר מאימוץ טכנולוגיות משום שהן 'טכנולוגיות'. טכנולוגיה צריכה לשרת את המנגנון והמנגנון צריך לשרת תושבים".

השינוי כבר ניכר בשכונות שננטשו בעבר במורד ההר (אזור ה"פלאטו"), אחת מהן נותרה במשך שנים גטו יהודי של קהילת החרדים במונטריאול, וכמו אצלנו בבני ברק ובמאה שערים, השתמרו בה סממני העירוניות המקורית: עסקים קטנים ושירותים קהילתיים יומיומיים במרחק הליכה.

כיום זורמים לאזור ולסביבתו דיירים צעירים המעירים עסקים מקומיים בכלל, וברוח הכלכלה האורבנית של ימים אלה בפרט: מסעדות טבעוניות, חללי עבודה משותפים, בוטיקים לבגדי יד שנייה וכיוצא באלה. הסגנון משתלב עם רוח סטודנטיאלית טבעית לעיר שיש בה ארבע אוניברסיטאות, בהן מק'גיל, האוניברסיטה האנגלופונית, שמדורגת גבוה בין מוסדות אקדמיים בינלאומיים. אבל זה לא מספיק. "אוניברסיטאות צריכות להפסיק להתייחס לעצמן כמפעלים להפקת תארים, ולהפוך לגורמים פעילים בכלכלת העיר. אני עובד עם ההנהלות ומצפה שיתחילו לשתף פעולה עם עסקים ביצירת אטמוספירה יזמית", אומר קודר, המגיע בשבוע הבא לביקור בישראל, מלווה במשלחת כלכלית. תכלית ביקורו של קודר היא קידום קשרים בין חברות חדשנות וטכנולוגיה ישראליות וכוחות הביצוע והאקדמיה במונטריאול, שכיום נאבקת להשאיר אצלה את בוגרי המוסדות האקדמיים. "מכל העולם באים להשתלם באוניברסיטאות שלנו, אך את הקריירה ממשיכים במקום אחר".

עסקים שקופים של אובר ואיר בי אנד בי

מונטריאול אינה חפה מכשלי פיתוח מהסוג שנפוץ במרכזי הערים באירופה. "העיר העתיקה" שומרה ושופצה באופן שהגדיל את כמות המלונות ושינה את תמהיל השימושים שרובו ככולו התמזג לאפיק השירותים והמסחר מונחה התיירים. הקרבה לדאון טאון ולמרכז הפיננסי מאזנים את התמונה ביוממים, אך כיום יש גם שאיפה להחזיר לאזור ולסביבתו שגרת חיים עירונית על ידי תגבור בנייה למגורי תושבים.

הנטייה אינה לבנייה לגובה, כמו בעיר טורונטו שעוברת בשנים האחרונות תהליך "מנהטניזציה" (מלשון מנהטן), אלא לתוספות בנייה על הקיים לגובה 4 עד 6 קומות.

התהליך כבר קורה בשכונות שעל יד הנהר (גריפין טאון, ליטר בורגונודי וסנט אונורי). גדות הנהר שפעם היה תוואי להובלת משאות ושסביבתו מחסני סחורות ותעשייה, שוכללו לשימושי בילוי ופנאי, עם מסלולי טיול ורכיבה, יש בנייה חדשה - בעיקר דירות קטנות של מגורי יוקרה, ושימושים מתחדשים - האנגרים שהופכים לגלריות, אולמות אירועים ושווקים של סופי שבוע.

השכונות כבר סופגות ג'נטריפיקציה ניכרת והתייקרות כצפוי, אך חסרה בהן התחדשות מסחרית, וחנויות רבות עדיין עומדות ריקות. תופעה מעכבת היא השתלטות של גורם אחד על מספר גדול של נכסים מסחריים באותו רחוב והחזקתם בלי להשכיר, במטרה להוריד את מחיר הנכסים האחרים ולקנות גם אותם, או על מנת להימנע מהשכרה במחיר נמוך שאי אפשר להעלות אותו אחר כך, כשהשוק מתחיל להתחמם בעקבות התקדמות הפיתוח העירוני.

תוכניות שיפוץ הרחובות של העירייה עלולות להעמיס עוד קשיים על העסקים. כיום, מסי הקניין השגרתיים אינם גבוהים די לגרום להחזקת שטח מסחרי להיות בלתי כדאי כשאינו מאוכלס, ולאלץ את הבעלים להשכיר אותו. העירייה אף שוקלת מדיניות מקלה כלפי חנויות שיטענו לפגיעה כתוצאה מהעבודות המתוכננות ברחובות, אך בתנאי. "מי שיבקש פיצוי יצטרך להסכים לגילוי מלא של פעילות עסקית", אומר קודר. "אני מתייחס לבעלי העסקים בעיר כאל שותפים. אם טוענים לפגיעה, בבקשה - שיפתחו את הספרים ויציגו את המספרים. הם גם ייהנו מההשקעות הציבוריות ומהשינויים שמתוכננים וזה יתבטא בסוף בספרים".

חשיפה וגילוי הם הדרישות גם כלפי החידושים טכנולוגיים והתאגידים הבינלאומיים שמטלטלים את הסדרים הכלכליים בערים רבות בעולם. "קו דק מאוד מפריד בין השכרת חדרים לטווח קצר שתורמת לעיר, לבין מצב שבו הפעילות פוגעת בה. אם החדרים שמושכרים מחליפים מלונות וגורמים להתייקרות של דירות לצעירים וסטודנטים, זה לא טוב. אם המקומות שבהם משכירים חדרים, הם אזורים ששירות כזה חסר, כדאי לעודד אותו. לשם כך צריך שקיפות מצד החברה המנהלת. אם 'איר בי אנד בי' פועלת כאן, היא צריכה לשתף פעולה עם העיר".

- ואובר?

"איני מתנגד ל'אובר', אבל אני דורש תחרות הגונה. אין תועלת מחברת מוניות שאינה משלמת מסים למדינה וגוזלת את הפרנסה של נהגי המוניות הוותיקים. אם רוצים לעבוד בהסעות במונטריאול, צריך לציית לתעריפי הקבועים, ולשלם מסים כמו כולם. אובר טובה כשהיא מצטרפת למערך התחבורה הציבורית הקיים, לא מחליפה אותו".

"אני דיפלומט אורבני"

"אם רוצים שמשימה תתבצע, תנו אותה לראשי הערים", אומר דניס קודר, המגיע לישראל בשבוע הבא עם משלחת כלכלית. "זו דעתי, אבל אני רק מצטט. את הרעיון ביטא באן-קי-מון מזכיר האו"ם, כשהבין שהאתגרים הגדולים של העולם מתמודד - משבר הפליטים, משבר הדיור, משבר האקלים, יכולים להיפתר רק עם שיתוף פעולה של מועצות הערים".

קודר נבחר השנה לתפקיד יושב ראש "מטרופוליס", ארגון הערים הגדול בעולם שכולל 157 מטרופולין, והתנאי לחברות בו הוא גודל: מיליון תושבים ויותר (מוציא מכלל אפשרות שעיר בישראל תצטרף). המטרה המוצהרת של מטרופוליס היא לדרוש ולהחזיר עצמאות לערים. במונטריאול צריך להיזהר מפני קריאה לעצמאות, כי בהקשר הקוויבקי הדבר מחזיר לבדלנות האלימה שדרשה אוטונומיה צרפתית בשנות ה-70 במאה שעברה, ולמשאל עם כואב משנת 1995 שבו על חודם של כמה אלפי קולות נפלה הכרעה לא להיפרד מהמדינה.

"יש הבדל בין אוטונומיה לעצמאות", אומר קודר, חבר במפלגתו של ראש הממשלה הפופולרי הנוכחי של קנדה. "עצמאות פירושה שליטה בדברים שממילא העיר מנהלת בעצמה, זה רק הוגן. אפילו כשיש התקפת טרור, בסוף זו העיר שצריכה לטפל בתוצאות ההפרעה לסדר הציבורי בטווח השעות והימים הראשונים. היא גם זו שצריכה להתמודד עם ההשלכות הרחוקות כמו זיהוי התנאים חברתיים שגרמו להתקפה, היא מטפלת בפיצוי ושיקום הנפגעים כלכלית, והיא המתכננת מנגנונים שימנעו התקפות בעתיד. ממשלות מצהירות, העשייה היא עירונית".

ברוב המדינות בעולם יש עיר גדולה אחת שמזוהה כמרכז, בקנדה מתחרות על המעמד שלוש: מונטריאול, ונקובר וטורונטו. קודר, המגדיר את עצמו "דיפלומט אורבני", מציע לא ללבות את התחרות. "כשמונים את תושבי מונטריאול וטורונטו, אנחנו יותר ממחצית העם הקנדי, בתוספת ונקובר - זה מוחלט, הכוח העירוני הוא רוב במדינה. אם ראשי הערים יפעלו כל אחד באופן עצמאי, הם ישיגו את המטרות שלהם מהר יותר, אבל אם הם יפעלו יחד, יגיעו רחוק יותר. ראשי ערים צריכים לתמוך זה בזה כדי לבסס את עוד יותר את השינוי המורגש במאזן הכוחות בין המדינה לעיר. כולם מבינים שכדאי לדאוג לתושבי הערים, גם המנהיגים ברמה הלאומית מבינים שאנחנו הקטר שמושך מדינות".

ירוקים, אבל מבולבלים

לקנדה יש תדמית של מדינה מובילה באג'נדה סביבתית "ירוקה". סביר שיש לתדמית יסודות מוצקים, אך מאבק של תושבי מונטריאול שנחשף בתקשורת המקומית, משקף בלבול משעשע של מושגים בתחום זה. "צומת טורקוט" הוא מחלף כבישים המתנשא על גשרים בגובה עשרות מטרים. הצומת נבנה בשנות ה-60 מתוך תפיסה שקידשה את המכונית הפרטית ואת התשתיות הדרושות להן.

השנה החלו עבודות השיפוץ של "טורקוט" שעיקרן הפלת הגשרים והנמכת הכבישים לגובה הקרקע. הבנייה באתר נמשכת 24 שעות ביממה, במטרה להתקדם כמה שיותר עד בוא החורף, ובחודש שעבר הוגשו לעירייה תלונות שהפעילות הבלתי פוסקת מטרידה והרעש מפריע לשכנים. תלונה נוספת היתה שהעבודות גורמות לאוויר להתמלא באבק. "אנחנו מודאגים שתיגרם פגיעה בבריאות הילדים שלנו", הסבירו תושבים מודאגים.

האירוניה זועקת: טורקוט הוא צומת שבו נפגשים שלושה כבישים מהירים, עוברות בו כל בוקר לפחות 300 אלף מכוניות (כמספר המכוניות שעוברות לאורך נתיבי איילון צפון ביממה אחת), ההדמיות של אחרי השיפוץ אינן מציגות כוונה להפחתת נפח התנועה העוברת. האם האבק העולה מהעבודות במשך כמה חודשים מטריד יותר מאשר אדי הדלק שעלו מהצומת עד היום, וימשיכו לעלות מכאן ולהבא?

עוד כתבות

אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

"נפלו עליי השמיים": לקוחות אוטומקס, שנשארו בלי רכב ובלי כסף, מדברים

החקירה של רשות ניירות ערך, המלאי שנעלם, הלקוחות שאיבדו הון והבנקים שתובעים מיליונים ● חברת אוטומקס נחשבה למובילה בשוק יבוא הרכב המקביל בישראל, אלא שרצף של הסתבכויות וחובות גנז את החלום ● גלובס צלל אל מאחורי הקלעים של הפרשה שמסעירה את שוק הרכב

תל אביב או וול סטריט? / צילום: Shutterstock

תל אביב או וול סטריט: איפה עדיף להשקיע?

הבורסה המקומית הייתה משיאניות התשואה במערב השנה, ומשקיעי S&P 500 פיגרו מאחור ● אז למה בכל זאת המומחים משוכנעים ש"אי אפשר בלי וול סטריט"

טילי MR-SAM של התעשייה האווירית / צילום: משרד הביטחון

המטוסים של הצבא הטורקי זוכים לשדרוג, והודו רוכשת טילים מתע"א

מינהל הרכש הביטחוני של הודו יתכנס בשבועות הקרובים לאישור עסקאות ביטחוניות בשווי של כ-3.7 מיליארד דולר, כולל טילים שפיתחה התעשייה האווירית ● הענקית הביטחונית לוקהיד מרטין מעוניינת ליטול חלק בתוכנית ההגנה האווירית של הנשיא טראמפ ● וגם: הבריטים משדרגים את מטוסי התובלה הצבאיים של ארדואן ● השבוע בתעשיות הביטחונית

שמואל חרל''פ, מור אסיא, יפעת אורון, פרופ' יואב שוהם / צילום: כפיר זיו, עוז שכטר, יורם רשף, רועי שור

מתמטיקה, פיזיקה או אולי בכלל היסטוריה? הבכירים שממליצים - מה כדאי ללמוד

מור אסיא חושבת שלימודי תוכנה הם הבסיס הכי טוב לעולם החדש, שמואל חרלפ ממליץ על פיזיקת קוונטים לצד היסטוריה, מנכ"לית בלקסטון הייתה בוחרת לימודים כלליים, ומייסד ארמיס מציע לדלג ישירות להקמת סטארט־אפ ● שאלנו את בעלי התפקידים הגדולים במשק מה כדאי לצעירים לבחור בדרכם האקדמית ● מה היינו לומדים היום, פרויקט מיוחד

מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז־חיימוביץ'

חברת התעופה האמריקאית שמחזירה שני יעדים לישראל

דלתא איירליינס האמריקאית הודיעה כי היא מחזירה את הטיסות הישירות מתל אביב לאטלנטה ולבוסטון, אך רק בשנה הבאה ● החברה מצטרפת למגמת ההתרחבות של מתחרותיה ובהן יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס שהודיעו כי ישובו לישראל

מקסוס ETERRON 9 חשמלי / צילום: יח''צ

החל מ-290 אלף שקל: הטנדר החשמלי שיתחרה בסייברטראק של טסלה

הטנדר החשמלי המגודל של מקסוס הסינית, ETERRON 9, מושך הרבה תשומת לב, בזכות ממדיו ועיצובו הייחודי ● יש מתאימים ממנו לעבודה תובענית, אבל בתור רכב פנאי משפחתי ורב–תכליתי הוא ממלא את ייעודו בהצטיינות ● מבחן דרכים

צילום: איל יצהר

מכה לבאר יעקב: לא תקבל פיצוי על פיתוח מחנה צריפין

שופט בית המשפט המחוזי קבע כי דרישת העירייה ממשרד הביטחון לתשלום של כמעט 59 מיליון שקל כהיטלי פיתוח - מבוטלת ● דרישת העירייה הייתה לתשלום של כ־47 מיליון שקל כהיטל סלילת רחובות, ועוד כ־11.7 מיליון שקל כהיטל ביוב - כל אלו בגין עבודות תשתית במחנה הצבאי צריפין שבבעלות המדינה וסופחו לשטח העירייה

יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

מדוע התפטרה הפצ"רית ומתי הדלפה לתקשורת היא עבירה פלילית? שאלות ותשובות

הודעתה של האלופה יפעת תומר-ירושלמי כי תתפטר בעקבות מעורבותה בפרשת ההדלפה של סרטון ההתעללות בעציר פלסטיני בשדה תימן הובילה לסערה ציבורית ומשפטית ● מה עומד מאחורי ההתפטרות, אילו חשדות עולים בפרשה, ומה צפוי כעת? ● גלובס עושה סדר

הצלב האדום מוביל חללים חטופים לישראל / צילום: Reuters

דיווח: ישראל קיבלה מהצלב האדום ממצאים של 3 גופות, שהועברו לבדיקה

ישראל קיבלה מהצלב האדום ממצאים של 3 גופות, שהועברו לבדיקה במכון לרפואה משפטית ● בוול סטריט ג'ורנל דווח שלמרות ניסיונותיו של צבא לבנון לפרז את חיזבאללה והתקיפות הישראליות בדרום המדינה – תמונת המודיעין מדאיגה ● תחקיר הקרב במושב עין הבשור: כיתת כוננות מול 16 מחבלים חמושים בטילי כתף ונשקי צלפים ● עדכונים שוטפים 

דמויות מהמיזם. ''המזכרות שהיו בשוק בכלל לא סיפרו את הסיפור של אומת ההייטק והציונות'' / צילום: פיסת היסטוריה

בלי נתניהו או אלי כהן: אומן פסלוני מנהיגי הציונות מסביר את הרציונל

מיזם "פיסת היסטוריה" שחוגג 15 שנה, מנגיש את ההיסטוריה הציונית דרך דמויות קטנות של גדולי המנהיגים והיוצרים - מבגין ועד שרה אהרונסון ● המייסד אסף הררי מספר מה גרם לזעם עליו בציבור הדתי, מי דחה אותו ומה החלום הבא: הקמת מוזיאון ציוני

משפחה שברחה מאל-פאשר יושבת במחנה פליטים בצפון סודן / צילום: Reuters, Mohammed Jamal

ג'נוסייד בלי מצלמות: דארפור נעלמה מהמצפון הבינלאומי ומהכותרות

מיליציית RSF כבשה את אל־פאשר שבדארפור ופתחה במסע הרג חסר רחמים באוכלוסייה של רבע מיליון בני אדם ● בעוד הזוועות מתועדות ברשתות, הקהילה הבינלאומית שותקת ומתמקדת בזירות אחרות ● הטבח מוכיח את אוזלת ידה של מערכת הצדק הבינלאומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ננעלה בירידות; נטפליקס הכריזה על פיצול מניות של 10 ל-1

נעילה מעורבת באירופה ● מטא מגייסת 30 מיליארד דולר באג"ח, ההנפקה הגדולה ביותר מאז 2023 ● הרשי: המכירות לעונת האלווין היו מאכזבות מהצפוי ● באירופה הבנק המרכזי הותיר את הריבית ללא שינוי ● הביקוש העולמי לזהב זינק לשיא כל הזמנים ברבעון השלישי של השנה, בהובלת גל השקעות בקרנות סל ומחירי זהב חסרי תקדים ●  הדולר האמריקאי מתחזק לשיא של שלושה חודשים

מנכ''ל אפל, טים קוק / צילום: ap, Godofredo A. Vásquez

אפל עקפה את ציפיות הרווח, אך פספסה במכירות האייפונים

הכנסות החברה היו 102.5 מיליארד דולר, רשמה רווח של למניה 1.85 דולר למניה לעומת צפי של 1.77 דולר ● ההכנסות ממכירות האייפון היו 49 מיליארד דולר, מעט פחות מהצפי

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר

הפקקים חזרו, ולא רק בשעות השיא: מה צריך לקרות כדי שהמצב ישתנה?

נתונים של נתיבי איילון מגלים שביחס לתקופה שלפני החגים, באוקטובר חלה החרפה בפקקים בנתיבים העמוסים בארץ - ולא רק בשעות השיא ● לצד השקעה לוקה בחסר בתחבורה ציבורית, היעדר תיאום בין בנייה למגורים לתשתיות תחבורה החריף את הבעיה ● מומחים מתריעים כי המצב עשוי להקצין ללא שינוי בגישה התכנונית: גם הכללים שהיו נכונים בעבר אינם רלוונטיים עוד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס הכריזה על ספליט. איך זה יעבוד והאם בעלי המניות יפגעו?

ענקית הסטרימינג הודיעה אתמול (ה') על מהלך של פיצול מניות ● למה חברות מבצעות ספליט, האם זה יקרה באופן מיידי ואיך זה ישפיע על בעלי המניות הנוכחיים? ● גלובס עושה סדר

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

הנאמנים באוטומקס: חשדות כבדים להונאה במאות מיליוני שקלים ולפיברוק המלאי

הנאמנים שמינה ביהמ”ש ליבואנית הרכב טוענים כי היא הציגה מלאי כוזב של יותר מאלף רכבים שלא קיימים בפועל ● ביהמ"ש הורה על עיכוב יציאה מהארץ למנכ"ל דניאל לוי, לבניו ולסמנכ"לית הכספים ● ברקע: חקירת רשות ני"ע ולהב 433 בחשד למרמה וזיוף דוחות

סניף יוחננוף / צילום: ישראל כהן

יוחננוף נכנסת לשוק הנדל"ן וב-IBI מזהים פוטנציאל להצפת ערך

הרשת הקמעונאית, הנסחרת לפי שווי שוק של כ־3.9 מיליארד שקל, דיווחה לאחרונה על שלוש עסקאות נדל"ן באופקים, בפתח תקווה ובאור יהודה ● האנליסטית יובל גור אריה סבורה שהרשת צפויה לבצע עסקאות נוספות

אנדי ג'סי, מנכ''ל אמזון / צילום: Reuters, Ted S. Warred

אמזון עקפה את הציפיות ברבעון; מזנקת בכ-10% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 180 מיליארד דולר והרווח 1.95 דולר למניה, בהרבה מעל הצפי ● עקפה את תחזיות השוק בשני מנועי הצמיחה המרכזיים שלה: בשירותי הענן, ההכנסות עמדו על 33 מיליארד דולר, לעומת צפי של 32.42 מיליארד דולר, בתחום הפרסום ההכנסות הסתכמו ב־17.7 מיליארד דולר, גבוה מהצפי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א ננעלה במגמה מעורבת; אוקטובר הסתיים בעליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.4% ● מדד הביטוח זינק ב-4% ורשם זינוק חודשי של 2%,מדד הנדל"ן עלה ב-8% החודש ● הפדרל ריזרב הוריד אתמול את הריבית בארה"ב, אך יו"ר הפד פאוול ציין כי הורדה נוספת בדצמבר רחוקה מלהיות מובנת מאליה ● אלפאבית ניפצה אמש את התחזיות, מטא צנחה במסחר המאוחר בעקבות אירוע מס בדוחות

קושיניה במסעדת קולומבו / צילום: נורית פורן

רשימת המתנה של חודשים: מסעדת השף בקיבוץ שלא מביישת עטורי מישלן

ארוחת בוקר מושחתת, פטיסרי כמו בפריז, אמן שיצירותיו מוצגות גם במרכז פומפידו וחוויה קולינרית ייחודית עם תפריט שמשתנה בכל יום ● ביקור בלוחמי הגטאות ● חגית אברון תופרת יום