גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוגב למנכ"ל מקורות: תתנצל או שאגיש תביעת לשון הרע

מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב: "הטענה שביקשתי להביא לסיום מהיר של כהונת בן-חמו כדי לשמור את התפקיד לעצמי - מופרכת" ■ בן-חמו: עומד בתוקף מאחורי הפנייה ליועמ"ש בעניינו של יוגב

אורי יוגב, שמעון בן חמו / צילומים: ליאור מזרחי, תמר מצפי
אורי יוגב, שמעון בן חמו / צילומים: ליאור מזרחי, תמר מצפי

מנהל רשות החברות, אורי יוגב, שיגר פנייה ומכתבים ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולחברי דירקטוריון מקורות, ובהם טען כי הטענות נגדו של מנכ"ל מקורות, שמעון בן-חמו, אינן נכונות. יוגב טוען כי מעשיו של בן-חמו מסתירים ניסיון לחמוק מביקורות, מחשש לגילויים על מינהל לא תקין. בניסיון לפגוע באמינותו של בן-חמו הזכיר יוגב כי הוא מינוי של אלכס ויז'ניצר, יו"ר מקורות לשעבר, המואשם במעשי מרמה חמורים בתפקידו כיו"ר מע"צ.

במקביל שלח עו"ד איזי הולדשטיין מכתב התראה לפני תביעה מטעם יוגב לעורך דינו של בן-חמו, שי אלון, ובו הוא טוען כי בן-חמו עבר על חוק איסור לשון הרע. במכתב דורש הולשטיין בשם יוגב כי בן-חמו יפרסם "לאלתר ובכתב, התנצלות, תיקון והכחשה של כל אותן אי אמיתות, שקרים ופרסומים מפרים כלפי יוגב שהוא אחראי להם".

נזכיר כי ב-9 באוקטובר שלחו עורכי דינו של בן-חמו, ז'ק חן ואלון, מכתב בן 16 עמודים ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט, בו האשים בן-חמו את יוגב בהתערבות פסולה בניהול מקורות תוך חשד לקידום אינטרסים זרים. בן-חמו טען כי יוגב התנכל לו על רקע רצונו להחליפו בתפקיד, עד כדי הצעה לדחות ביקורת במקורות תמורת הודעה בכתב על סיום הכהונה של בן-חמו.

"אני אישית והצוות המיומן של רשות החברות כבר מורגלים בכל הטיעונים והטריקים שבהם נוקטים אנשים מסוימים על מנת לסכל פעילות ביקורתית שלנו מטעם הציבור", כתב יוגב. "ההתפתלויות הללו לא יעזרו לאורך זמן, כי אנחנו נחושים לבער את החברות הממשלתיות מקינים של שחיתות ציבורית, הטיות מכרזים והתקשרויות לקויות ובלתי חוקיות, כמו גם מתופעת מינויי המקורבים והמינויים הפוליטיים".

"לא נבהלנו בעבר מאיומים ומהשמצות אישיות, וההאשמות הללו רק עודדו אותנו לבדוק ביתר שאת, ואף ליזום מהלך להקמת היחידה המיוחדת במשטרת ישראל למיגור השחיתות בחברות הממשלתיות. לא אירתע מאיומים ובריונות ולא אמעל בתפקידי כמשרת ציבור החב דין וחשבון לציבור משלמי מסים בישראל".

יוגב כותב כי העימות עם מנכ"ל מקורות הוא רק חלק ממאבק גדול יותר שניהל בשלוש השנים האחרונות, "לשרש מהשורש את נגע המינויים הפוליטיים, אשר רובץ על צווארן של חברות אלה כבר עשרות שנים". יוגב מזכיר כי הוא שחשף את פרשת השחיתות בנתיבי ישראל, והאיץ במשטרת ישראל לפתוח בחקירה בנושא.

"נדמה כי מקורות, דרך ניסיון לפגוע אישית בתדמית מנהל רשות החברות, מנסה להסיר מעליה כל אפשרות לפיקוח", מסר יוגב, "הן של צוות רשות החברות, הן של סגן מנהל רשות החברות והן של מנהל רשות החברות עצמו. רשות החברות פועלת להעברת נושאי משרה מתפקידם בכל פעם שעולה חשש לפגיעה במנהל התקין וכשהחברה אינה מבצעת את תפקידה".

במכתבו ליועץ המשפטי ולדירקטוריון מקורות טוען יוגב כי בניגוד לנטען, הוא מעולם לא הציע להקפיא ביקורת במקורות בתמורה להודעת המנכ"ל על התפטרותו. את הקפאת הביקורת שכן נעשתה מסביר יוגב בבקשת מקורות, שנומקה בעומס שנגרם מהכנת תשקיף לחברה לקראת הנפקת אגרות חוב של החברה.

למרות ההסבר, יוגב אינו מכחיש שסוגיית המשך כהונתו של בן-חמו עוררה מתחים רבים. "עמדת הרשות היתה שאין מקום להארכת את כהונתו של מנכ"ל החברה. עם זאת, כמובן, הטענה, לפיה הדבר נובע מרצוני 'לשמור לעצמי' דלת פתוחה במקורות לאחר סיום תפקידי, היא מגוחכת ממש. הליך איתור מנכ"ל נעשה, על פי דין ועל פי הנחיות הרשות, בידי דירקטוריון החברה, וזאת בהליך פומבי, שוויוני ותחרותי. בנסיבות אלה לא יכולתי, גם אם הייתי מעוניין בכך, 'לשמור לעצמי' את התפקיד לעת צרה.

"אם לא די בכך, הרי שמינויו של מנכ"ל בחברה ממשלתית טעון אישור של שר האוצר ושל השר האחראי על החברה...ברור לכל, שמנהל רשות החברות אינו יכול 'לקפוץ' לתפקיד מנכ"ל חברה ממשלתית עם תום כהונתו, אלא שלצורך כך נדרש הליך צינון ממושך. מכאן הטענה, לפיה ביקשתי להביא לסיום מהיר של כהונת המנכ"ל על מנת לשמר לעצמי את התפקיד, הינה מופרכת ממש".

"ניסה להתערב במינוי מנכ"ל לחברה הבת"

במכתב ששלחו עורכי דינו של מנכ"ל מקורות שמעון בן-חמו ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדבליט, הם טענו כי ערב כניסתו של יוגב לתפקיד בספטמבר 2013, הוא דרש מבן-חמו לשכנע רוכשים פוטנציאליים לרכוש את חברת ווייטווטר שהייתה בבעלותו ונקלעה לקשיים, אף שכבר היה חתום על הסכם ניגוד עניינים שמנע ממנו לעסוק במשך שנתיים בתחום המים. בנושא זה המליץ מבקר המדינה ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה לפני יותר מחצי שנה, אך היועץ עדיין לא החליט בנושא.

על פי המכתב, יוגב התנכל לבן-חמו בשל רצונו להתמנות למנכ"ל מקורות, על רקע הערכתו כי שר האוצר משה כחלון ידיח אותו מניהול רשות החברות. בן-חמו טען עוד במכתב, ביחס למשרדי מקורות ברחוב לינקולן בתל אביב, כי יוגב "מנסה שוב ושוב לגרום לחברה לפנות את הבניין ולהעביר את משרדיה למתחם מסוים בשכירות", למרות שהצעה דומה נבדקה ונמצאה לא כדאית כלכלית. "ניתן להעלות את השאלה, מדוע על החברה לעזוב את משרדיה כבר כעת, ומדוע עליה להעתיק את פעילותה למתחם מסוים דווקא", כתבו פרקליטי בן-חמו.

במכתבו טען בן-חמו כי יוגב גם ניסה להתערב במינוי מנכ"ל למקורות ייזום, החברה הבת של מקורות, ומשלא התקבל מועמדו פתח בבדיקה של התנהלות מקורות ייזום. "לא ניתן להשתחרר מהרושם המטריד כי ביצוע הביקורת ובאופן בו היא מבוצעת... היא כלי בידי מנהל הרשות באמצעותו מופעלים כלפי החברה וכלפי מנכ"ל החברה לחצים פסולים והכל מתוך ניגודי עניינים ובניגוד לטובת החברה", כתבו עורכי הדין של בן-חמו.

במכתב מפרטים הפרקליטים דוגמאות נוספות המעידות לדבריהם על התנכלות של יוגב למקורות, ומבקשים מהיועץ לפתוח בחקירה פלילית נגד יוגב.

תגובתו של בן-חמו לידיעה: ״עניינו של מר אורי יוגב נבחן על ידי המשנה ליועמ״ש, פרקליטות המדינה, מבקר המדינה ומשטרת ישראל. מטבע הדברים ועל מנת שלא לפגוע בהליכים המתנהלים אצל רשויות אכיפת החוק המוסמכות, אין לנו כוונה להגיב פומבית למהלכים או לטענות כאלה או אחרות של מר יוגב ועורכי דינו. כל שניתן לומר בשלב זה הוא כי הנהלת החברה ומר בן חמו עומדים בתוקף מאחורי פנייתם ליועמ״ש בעניינו של מר יוגב.

"ככל שנדרשנו ונוסיף להידרש לספק אסמכתאות ותשובות על ידי הגורמים המוסמכים, לרבות בית משפט, כך ננהג. מקורות מברכת על כל ביקורת ושיתפה פעולה בעבר עם כל סוג של ביקורת. טענותינו במכתבנו ליועמ״ש מתייחסות רק לביקורת זו בשל הבעייתיות שבה ואף הצענו כי מבקר המדינה יבצע את הביקורת האמורה".

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע