*** הכתבה בשיתוף לשכת יועצי המס

נוהל גילוי מרצון של רשות המיסים מאפשר לכל מי שלא דיווח על רווחים שהפיק או על הכנסות שצבר, לגלות מרצונו החופשי לרשות המיסים על ההון שלא דווח. בתמורה המדווח זוכה לחסינות פלילית.

מדובר בהליך חדש יחסית, שהתחיל לפני כשנתיים, ותוקפו צפוי לפוג בסוף השנה הנוכחית. לכן מצאנו לנכון להמליץ לכל מי שנמצא בסיטואציה שכזו "לנקות שולחן", לשלם את המס שהוא חייב בו ולחזור לישון טוב בלילה.

לעיתים קרובות מדובר בהכנסות משכ"ד על נכסים בחו"ל או חשבונות בנק בחו"ל, שלא דווחו בישראל. כאלו שהמקור הכספי שלהם אינו בהכנסות שלא דווחו כחוק, אלא שהפירות של אותם נכסים וחשבונות היו אמורים לקבל ביטוי בדיווח לרשות המיסים ולא קיבלו. במצב שכזה גילוי מרצון מקצועי ומהימן יכול לפתוח לכם דף חלק ברשות המיסים , ללא בירוקרטיה מסובכת ובהליך חלק ומקוצר לעיתים אפילו שלא במסגרת הקלאסית של גילוי מרצון אלא באמצעות הגשת דוחות מתקנים.

ישנן שלוש דרכים לגילוי מרצון:

מסלול אנונימי ובו יועץ המס מגיע אל פקיד השומה בשם הנישום, אך מבלי לגלות את זהותו. רק לאחר הסכמה על חבות המס, פונים למחלקת החקירות עם פרטי הזיהוי של החייב כדי לוודא שלנישום לא נפתחה חקירה או התקבל עליו מידע טרם פנה להליך הגילוי. במידה והפונה עומד בתנאים מתקבלת חסינות ונחתם ההסכם הסופי.

מסלול מקוצר המתאים למי שמצהיר על הון שאינו עולה על חצי מיליון דולר. במסלול זה ניתן להגיש דוחות מתקנים והפנייה לא יכולה להיות אנונימית.

המסלול המזוהה הרגיל והמוכר. במסלול זה פונים עם פרטי הזיהוי שלכם למחלקת החקירות, כדי לבדוק אם לרשות המיסים מידע מוקדם אודות ההכנסות שאתם רוצים להצהיר עליהן במהלך נוהל הגילוי מרצון. אם לא נמצאו ממצאים, תקבלו אישור על החסינות הפלילית בתנאי שתגישו את הדוחות ותשלמו את מלוא המס המתחייב בבקשה.

חשוב להזכיר כי במידה ורשות המיסים בישראל תקבל מידע, או שיש כבר ברשותה מידע לפני שאותו אזרח מגיש לה את דיווח הגילוי מרצון, האחרון אינו מוגן ואינו זוכה לחסינות פלילית.

זאת ועוד, מי שיפנה לגילוי מרצון יקבל חסינות גם מפני העמדה לדין בעבירות של הלבנת הון. החל מהשנה עבירות מס חמורות עשויות להיחשב לעבירות מקור לפי חוק איסור הלבנת הון, שהענישה בגינם חמורה מאוד לרבות אפשרות של חילוט נכסים.

פנו ליועץ\ת מס כדי שתוכלו למצות את זכויותיכם ולחסוך בתשלומי המס בהתאם לחוק.