המציאות החדשה של תגמול בעלות שנתית של עד 2.5 מיליון שקל למנהלים בסקטור הפיננסים, מגיעה גם לבכירי כלל ביטוח, ולמנהלה, איזי כהן, כמו גם לבכירי בנק הפועלים היו"ר יאיר סרוסי והמנכ"ל אריק פינטו.

קבוצת כלל ביטוח, שהשליטה בה עומדת למכירה מזה זמן - ללא שיש קונה רציני עד כה, זימנה אסיפה כללית לאישור עדכון מדיניות התגמול שבאמצעותו מיישרת החברה קו עם חוק הבכירים בסקטור הפיננסים.

גם בנק הפועלים הודיע היום על זימון אסיפה כללית, במסגרתה יתבקשו בעלי המניות לאשר את מדיניות התגמול החדשה לאור חוק שכר הבכירים, ולאשר את שכר היו"ר והמנכ"ל. עלות שכרו של סרוסי עמדה אשתקד על 7.67 מיליון שקל, בעוד שפינטו החל לכהן בתפקיד המנכ"ל במהלך השנה הנוכחית, במקום ציון קינן.

כפועל יוצא מהשינויים במדיניות התגמול של קבוצת הביטוח, שרשמית שייכת לקונצרן אי.די.בי, ייחתך שכרו של המנכ"ל הדומיננטי איזי כהן, לעלות של עד 2.5 מיליון שקל לשנה (שעליהם תבוצע הפרשה לפיצויים) עבור תקופת עבודתו מאמצע אוקטובר 2016 ועד אוקטובר 2017, באופן שבו שכרו לא יעלה על סך של 195 אלף שקל לחודש. עבור החלק שמתחילת 2016 ועד ה-11 באוקטובר יקבל כהן את השכר שסוכם עמו עוד ב-2012, בהסכם העסקה המקורי שלו, כך שהוא צפוי לקבל תגמולים בעלות גבוהה בהרבה מ-2.5 מיליון שקל עבור השנה הנוכחית.

בשנת 2015 הסתכמה עלות שכרו של איזי כהן בכלל ביטוח בכ-6.8 מיליון שקל, וזאת לעומת תגמולים בעלות כוללת של כ-9.4 מיליון שקל שקיבל ב-2014 ותגמולים בעלות של כ-18.1 מיליון שקל שקיבל עבור עבודתו בחברה ב-2013.

במקור, עם הצטרפותו לכלל ביטוח קיבל איזי כהן שכר בגובה של 180 אלף שקל לחודש, צמוד למדד, כשאז נקבע גם ש"המענק השנתי לא יעלה על סך של 6.5 מיליון שקל, כאשר סכום זה יהיה צמוד למדד".

במסגרת הדיווח מציינת כלל ביטוח כי הסכם העסקה של המנכ"ל כהן, שאושר במהלך 2012, הינו הסכם "לתקופה קצובה של 5 שנים, עד לחודש אוקטובר 2017". ואולם, בשל הוראות הרגולציה וחוק הבכירים ביחס לתגמול בכירים בגופים מוסדיים, סוכם עם כהן כי "עד לתום תקופת ההסכם הקצוב עמו, תנאי התגמול שלו יותאמו להוראות חוק תגמול בכירים באופן שבו החל מיום 12 לאוקטובר 2016 ישולם לו תגמול קבוע בלבד, שיוגבל באופן על פיו לא יהיה זכאי לתגמול שההוצאה השנתית החזויה בשלו בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים, תעלה על 2.5 מיליון שקל לשנה בתוספת הפרשה לפיצויים ותגמולים על פי דין".

לגבי כהן נוסיף כי בהתאם להסכם העסקה המקורי של המנכ"ל מ-2012, "נקבע כי בכפוף לתנאיםשנקבעו בהסכם, המנכ"ל יהיה זכאי לתשלום מענק שנתי, בכל שנה קלנדרית במהלך תקופת ההעסקה, וזאת בהתאם למדיניות התגמול שהייתה בתוקף באותה עת ובתשלום חד פעמי וללא תנאי דחיה ושחרור של המענק המשתנה", תוך שהחברה מוסיפה כי "סכומי חלק המענק שנדחו, וטרם שולמו, הינם בגובה של כחמש משכורות עבור מנכ"ל החברה, בגין יתרת מענק שטרם שוחררה עבור שנת 2015".

כלומר, כהן לא יקבל מאמצע אוקטובר האחרון ועד תום תקופת חוזהו מענק משתנה כי אם שכר קבוע בגובה של עד המגבלה של 2.5 מיליון שקל שנקבעה בחוק הבכירים, ושמעליה מותר לתת שכר - אך זה לא יוכר לחברה כהוצאה לשיקולי מיסוי. עם זאת, החקיקה אינה מתירה תשלום שכר בעלות של יותר מפי 35 משכרו של העובד בעל השכר הנמוך בקבוצה.

בכל מקרה, בכלל ביטוח שומרים לעצמם את הזכות לתת למנהלים תגמול שגבוה מרף של 2.5 מיליון שקל לשנה, מה שיגביר את העלויות מצד החברה, שלא תוכל להכיר בהוצאות עודפות אלה. "בהתאם למדיניות התגמול המוצעת, בכפוף למגבלת התגמול במדיניות, הדירקטוריון רשאי לאשר תגמול לנושא משרה גם אם בגין תגמול כאמור תישא החברה בעלות מס נוספת בגין "עלות הוצאה עודפת" קרי בשל העובדה שהוצאה כאמור לא תותר בניכוי לצרכי מס לחברה, בהתאם למנגנון הקבוע בחוק תגמול בכירים", קובעת כלל במדיניות החדשה.

כמו כן, כלל ביטוח מוסיפה כי "למען הסר ספק לא יהיה בשינוי התנאים כאמור כדי לפגוע בזכויות שנצברו קודם למועד זה... תוך שמירה על זכויותיו על פי הדין וההסכם". בכל אופן, עבור כהן מדובר בפגיעה בתנאי העסקה להם הוא רגיל. בכמו כן, בכלל ביטוח מדווחים כי בשל חוק שכר הבכירים בפיננסים, שנכנס לתוקף ב-12 באוקטובר האחרון, ובהתאם לחוזרים אחרים שפורסמו על ידי הפיקוח שהיה באוצר והפך לאחרונה לרשות שוק הון עצמאית, המהלך לשינוי מבנה השכר לבכירים בקבוצה כולל גם "אישור עדכון לתנאי שחרור של רכיב משתנה המשולם במזומן, ביחס לחלקים מהמענק המשתנה (בונוסים ואופציות, ר"ש) שנפרסו בעבר, אך טרם שולמו, לנושאי משרה לרבות מנכ"ל החברה (ולמעט יו"ר הדירקטוריון)".