גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פריפריה, 2016: מנצלים את הגולן, מקפחים את הערבה

בסכום זעום ובתנאים מאתגרים מצליחה מועצת רמת הגולן להפעיל תחבורה ציבורית טובה במקום אגד ■ בצד השני של המדינה, באזור הכי מבודד בישראל, מקבלים תושבים את הסיוע הנמוך ביותר בארץ לתחבורה

תחבורה ציבורית, רמת הגולן / צילום: רינה נגילה
תחבורה ציבורית, רמת הגולן / צילום: רינה נגילה

אתם עולים על אוטובוס, משלמים, מתיישבים ונוסעים, ואז לפתע, שתי תחנות לפני שהתכוונתם לרדת, מודיע הנהג שהשירות הסתיים והאוטובוס לא יגיע הערב לתחנה האחרונה. הדבר יכול להתרחש בקו 20, בכביש הערבה בין קיבוץ יהל והעיר אילת,אשר לו תפקיד היסטורי בתולדות המדינה. הוא שירות התחבורה הציבורית הראשון שיצא משליטת משרד התחבורה ועבר לניהול רשות מקומית. הדבר קרה לפני 20 שנה, וכיום הוא דוגמה למדינה ששכחה את תושביה (ראו בסוף הכתבה). למרות זאת, התקדים היה בסיס ליוזמה בקצה השני של הארץ, שהפכה לסיפור הצלחה.

"לא ישנתי בלילות"

הסיפור הוא של התחבורה הציבורית ברמת הגולן, ומתחיל ביעילות כלכלית: ב-2015 תוקצב השירות ב-16 מיליון שקלים בלבד. הסכום הזה בטל בשישים בסעיף הסובסידיות שמעביר משרד התחבורה למסיעים, שכבר עבר את ה-6 מיליארד שקלים בסך הכל. האוטובוסים בגולן נסעו כמעט 2.3 מיליון קילומטר באותה שנה, ומכאן שעלות כל קילומטר למשלם המסים לא הגיעה אפילו ל-7 שקלים. לשם השוואה: בהסכמים ההיסטוריים עם החברות אגד ודן, מחושבים להן בסביבות 20 שקלים לקילומטר - כמעט פי שלושה, ובהסכמים החדשים איתן ועם המסיעים האחרים מחושבים לקילומטר בערך פי אחד וחצי - בסביבות 12 שקלים בממוצע (משתנה בין חברה לחברה, ובין קו לקו).

עוד נתון: ב-16 מיליון השקלים שקיבלה מועצת רמת הגולן (וכולל כיסוי הנחות שניתנות לאוכלוסיות מיוחדות), אמורים גם לבנות את תחנות האוטובוס ביישובים, לקנות ולתחזק אמצעי כירטוס וכיוצא באלה שירותים נלווים להסעה. לעומת זאת, בהסכמים ההיסטוריים עם החברות הוותיקות הן מקבלות בנוסף למחיר לקילומטר עוד כספים להשלמת הנחות לאוכלוסיות מיוחדות, לציוד, לשיפורים טכנולוגיים ועוד.

"לו קיבלתי 20 שקל לקילומטר, כבר יכולתי לקנות מכונית לכל משפחה פה", צוחק יגאל אמיר, מנהל החברה הכלכלית המפעילה את השירות, תוך שהוא מקפיד לשבח את משרד התחבורה שתמך בבניית השירות. "הקלנו בעלויות המחייה ואיפשרנו גישה נוחה לתעסוקה, שירותי בריאות בילוי ומסחר". לדברי אמיר משפחות באזור שהחזיקו בשתי מכוניות, ויתרו על אחת כשגילו שאפשר לסמוך על מערך האוטובוסים.

לפני השינוי השתמשו בתחבורה הציבורית בגולן 15 אלף נוסעים בחודש והצטברו כ-180 אלף נסיעות בשנה. היום המספר נע בין 60 ל-80 אלף בחודש - בתוכם חיילים ותלמידי בתי ספר, ואמיר צופה כי ב-2017 הנסיעות בשירות יגיע למיליון.

"אני בן של חבר אגד, והייתי מודע לכובד האחריות. המשרד התחבורה האמין בנו, אבל אני לא ישנתי בלילות", חולק אמיר את חששותיו בתחילת הדרך. "התחזית היתה לצמיחה ב-5% בתוך שנה, האופטימיים אמרו 10%. השינוי הורגש תוך חודש ואחרי חמש שנים הכמות גדלה פי חמישה כמעט. ההצלחה הפתיעה את כולם".

ההבדל טמון בשינוי מבנה ההיסעים: אגד הפעילה קו אחד ארוך שעבר בין הישובים, שממנו נגזרה נסיעה ארוכה, והיתה משום כך לא שימושית ולכן לא פופולרית. במקומו נבנתה רשת קווי אורך בכבישים הראשיים בין קצרין וטבריה, קצרין וחצור וכיוב', שאליהם מובילים קווים קצרים המובילים באוטובוסים קטנים מתוך היישובים. כדי לתגבר את הרשת שולבו האוטובוסים הצהובים של תלמידים בצי הרכב. כשה"הצהובים" אוספים תלמידי תיכון בבוקר ומפזרים אותם אחר הצהריים, מותר לכולם לעלות ולנסוע בתשלום כרטיס בתעריף רגיל ולרדת בתחנות הקו. בשעות אחרות ובחופשות מתפקדים הצהובים כאוטובוסים רגילים. מ-31 נסיעות ביום בימי אגד, צמח השירות ל-270 ביום.

היצע גדול מביא ביקוש גדול

כך למדו במועצת רמת הגולן את האנומליה של תחום התחבורה ולפיה ההיצע מגדיל את הביקוש, ולא להיפך: כשמוסיפים אוטובוסים, יותר נוסעים באוטובוסים, כשמוסיפים רכבות יותר נוסעים ברכבות, כשמוסיפים נתיבים לכביש, יותר מכוניות נוסעות (ויש יותר פקקים), וכשמוסיפים מקומות חניה, יותר באים לחנות (ומצוקת החניה גוברת).

בהסתמך על סקרים ושיתוף ציבור שמועצת הגולן עושה, הם מתכוונים לבקש ממשרד התחבורה מימון לתגבור הקווים הקיימים ויצירת קווים חדשים, בהם למשל קו לתל חי שיסיע סטודנטים למכללה, ולבית שאן, כדי להתחבר לרכבת העמק.

מקפחים את הערבה: שכחו אותם במדבר

קו 20 המופעל על ידי מועצה אזורית חבל אילות מייצג את כל מה שמסובך בשירות תחבורה בסביבת התיישבות דלילה ומפוזרת. באזור מתגוררים בערך 4,000 תושבים, ב-13 ישובים המפוזרים על 2.2 מיליון קמ"ר שהם 13% משטח מדינת ישראל. המרחק הממוצע בין יישוב ליישוב הוא 13 קילומטרים. לפני 20 שנה הועברה מהמדינה לידי התושבים.

אוטובוס מספר 20 נוסע לאורך מסלול יותר מ-110 קילומטרים, מיהל ועד אילת, כולל כניסה לישובים המרוחקים כמה קילומטרים מהכביש, ולכן הנסיעה נמשכת, לדברי מנכ"ל המועצה, כשעה וחצי לכל כיוון. התדירות של הקו נמוכה כ-16 נסיעות ביום שבהן משתלבות גם הסעות בתי ספר. כדי להבטיח שהאוטובוס ייכנס ליישוב בשעות הערב צריך להתקשר ולהודיע מראש, כדי למנוע נסיעות חינם, לחסוך זמן לנוסעים ולנהג ודלק למועצה המממנת השירות. מה קורה אם לא מודיעים? "זה כבר לשיקול דעתו של הנהג", נאמר לנו בשיחת טלפון למספר המופיע באתר המועצה.

ללכת קילומטרים בשמש

שירות כזה רחוק מלהיות נוח, ורחוק מלפתור את בעיית הצורך במכונית. בין היישובים התלויים בקו יש קיבוצים שעדיין פועלים במתכונת שיתופית ואין להם מכוניות פרטיות. לתושבים יש לכאורה אפשר גם לעלות על האוטובוסים המגיעים מאילת ועוברים בכביש בקצב גבוה יחסית, אולם הדבר יהיה כרוך בהליכה של קילומטרים מהיישוב לכביש הראשי, לפעמים במעלה תלול, והמתנה לאוטובוס בתנאי מדבר. אולי זה מה שמסביר את הביקוש - 360 נסיעות ביום, כמות שבעולם התחבורה הציבורית נשמעת כמו קוריוז, אך נזכיר כי זה קרוב ל-10% מהאוכלוסייה באזור ובקצב הקווים המדובר המשמעות היא 40% תפוסה, הנחשבת לגבוהה ביותר בקווי פריפריה בכלל.

מדו"ח הסובסידיות של משרד התחבורה בשנת 2015 עולה כי המועצה קיבלה 1.5 מיליון שקלים למימון תחבורה ציבורית. הצבת הנתונים על הנוסחה המקובלת לחישוב סובסידיה לפי קילומטר, מצביעה על קיפוח קיצוני בתקצוב המועצה הכי פריפריאלית בארץ - המקבלת בערך 2.3 שקל לכל קילומטר שהיא מסיעה. החישוב אינו מביא בחשבון תקצוב שהמועצה מקבלת ממשרד החינוך להסעות תלמידים, אך כך או כך פנייתנו בעניין למשרד התחבורה לא נענתה עד מועד סגירת הגיליון.

עוד כתבות

פרופ' וונדי הול / צילום: איל יצהר

"האינטרנט הוא ניסוי כלל עולמי בבני אדם, עשינו עסקה עם השטן"

היא הייתה חלק מקבוצת פורצי הדרך שיילדו את האינטרנט ושינו את העולם לבלי הכר. היום מבקשת פרופ' וונדי הול, מהאנשים החזקים בעולם הבינה המלאכותית, לעצור הכול ולחשוב מחדש ● "צריך להמציא את הרשת שוב", היא אומרת בראיון ל"ליידי גלובס"

מתוך עבודת וידאו של נטעלי פלדסמן ואוהד בנית / צילום: איתי בנית

הקטר החדש של האמנים: חברות הייטק

טרנד חדש צומח בחברות ההייטק: הגדרת הזהות הארגונית דרך אמנות

פרויקט תמ"א 38 בראשל"צ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

צריך לתת לתמ"א 38 למות בכבוד

ההחלטה להאריך את תוקף תוכנית תמ"א 38 לשלוש שנים נוספות אמורה להביא לתקופה של ודאות תכנונית ● עם זאת, התנגדות חלק מהעיריות, ובראשן עיריית ת"א, מסמנת כי יהיה קשה לשמור על התוכנית בחיים ● דעה

הפגנות בצ'ילה / צילום: שני אשכנזי, גלובס

הרוגים, מחסור באוכל וירי חי: סיקור מיוחד מהמהומות בצ'ילה

מזה כשבוע מתחוללת בצ'ילה מחאת ענק בשל החלטת הממשלה לייקר את מחירי הנסיעות בתחבורה הציבורית ● הממשלה הכריזה על מצב חירום והכניסה את הצבא לבירה ● אצל הצ׳יליאנים הוצפה טראומה ישנה, והם דורשים מהממשלה להוציא את הכוחות ולהציע להם "ניו דיל חברתי" ● סיקור מיוחד מסנטיאגו, צ'ילה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

שמור לי ואשמור לך גירסת טראמפ: כך מנצל נשיא ארה"ב את יחסי החוץ לטובתו האישית

זה כבר הפך לשיטה: בשורה של שיחות טלפון ופגישות שניהל עם מנהיגים בעולם הציג להם טראמפ דרישות שנועדו להועיל לו בהפרכת חשדות נגדו ובקמפיין לנשיאות 2020 ● כך זה עבד עם מנהיגי אוקראינה, אוסטרליה ובריטניה וגם עם ראש ממשלת ישראל, שאף קיבל מתנת בחירות נאה לעצמו

מתחם אלביט באזור התעשייה החדש של נתניה / צילום: בר אל

מגדילה את פורטפוליו הנדל"ן: מגדל רכשה את מתחם אלביט בנתניה ב-223 מיליון שקל

המתחם, שנרכש מקבוצת בית שומר ומהקבלן ראובן דמרי, כולל כמה מבנים ברחוב המחשב, הסמוך לבניין עיריית נתניה ● השטח הבנוי כולל 32 אלף מ"ר וכ-500 מקומות חניה

אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork ומסיושי סאן, מייסד ומנכ"ל סופטבנק / צילומים: Noam Galai, flicker, shutterstock

דיווח: סופטבנק תשתלט על WeWork

דיווחים ב"וול סטריט ג'ורנל" וב-CNBC מעלים כי סופטבנק עומדת להזרים לחברה 4-6 מיליארד דולר לפי שווי של 8 מיליארד דולר, אך קיימות סתירות לגבי מבנה העסקה - האם רוב הסכום ישמש לרכישת מניות או כהלוואה ● ב-WeWork יכריעו מחר בנושא, כשקיימות עוד אופציות מימון על השולחן

מלך תאילנד ובת הלוויה שהודחה מתפקידה / צילום: Royal Household Bureau, רויטרס

מלך תאילנד הדיח את בת הלוויה שלו בשל "חוסר נאמנות"

מלך תאילנד מאהה וצ'יראלונגקון שלל מבת הלוויה שלו סינינט וונגווג'ירפקדי את הדרגות ואת התארים שלה ● בהודעה רשמית מטעם המלוכה נכתב כי סינינט ניסתה "לרומם את עצמה לאותו מעמד כמו המלכה"

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis

צוקרברג: סיכלנו ניסיון רוסי ואיראני להתערב בבחירות 2020

בראיון ל-NBC אמר צוקרברג כי הקמפיינים שאותרו היו מתוחכמים, וכי נבלמו גם ניסיונות התערבות סיניים ● פייסבוק הודיעה כי הסירה מעל 50 רשתות ברחבי העולם לקראת הבחירות המקדימות לנשיאות ארה"ב במפלגה הדמוקרטית

אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork / צילום: רויטרס

העסקה נסגרה: סופטבנק מקבלת את השליטה ב-WeWork, אדם נוימן יקבל 1.7 מיליארד דולר

העסקה משקפת ל-WeWork שווי של כ-8 מיליארד דולר ● המייסד והמנכ"ל אדם נוימן יקטע את מרבית קשריו עם החברה ● סופטבנק תשקיע כ-3 מיליארד דולר ברכישת מניות החברה, ותקדים השקעה של 1.5 מיליארד דולר שהייתה מתוכננת לשנה הבאה

אורי רוזן, מנכ"ל מאקו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"העולם הוא לא רק דיווחים על פוליטיקה והפצצות בסוריה"

הסירוב לתפקיד מנכ"ל חדשות 13 ● ההתחממות על הקווים במגרש מול ynet ● החשש מפני ענקיות האינטרנט הבינ"ל ● ולמה לא תמיד צריך אג'נדה גאה ● מנכ"ל מאקו אורי רוזן סוגר למעלה מ-6 שנים באתר, ומבחינתו – שרק יהיו עוד כאלה ● "אוף דה רקורד"

ארומה תל אביב / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של ארומה

לקראת תביעה ראשונה במשבר הטונה: ויליגר נגד ארומה ת"א

ויליגר מאיימת לתבוע את רשת בתי הקפה וטוענת לירידה במכירות ולנזקים כספיים כבדים שנגרמו לה בעקבות אזכור שמה בפרשה, ובעיקר אחרי שממצאי הבדיקות הוכיחו כי ארומה ת"א היא שאחראית לליקויים בטונה שמכרה ללקוחות

בני גנץ / צילום: שריה דיאמנט

בית הנשיא הודיע לראשי סיעות הכנסת ה-22 על העברת המנדט לגנץ

יו"רית הימין החדש, איילת שקד: אין בכוונתנו לנהל מו"מ עצמאי בנפרד מגוש 55 ● בכחול לבן אמרו ל"גלובס" כי בכוונתם לפנות לכל הסיעות בכנסת ה-22, אך הדגישו כי הטלפון הראשון שלהם יהיה לליכוד

ראש ממשלת לבנון סעאד חרירי / צילום: Aziz Taher, רויטרס

יום מכריע בלבנון: אושרה תכניתו הכלכלית של חרירי

(עדכונים): ממשלת לבנון התכנסה הבוקר לדון ברפורמות שהציג אמש ראש הממשלה לראשי המפלגות השותפות בקואליציה ● לא מעט מהאש מופנית לחיזבאללה, הנתפש כגורם המפלג ביותר בלבנון, ומהווה איום על קיומה בשל הכוח הצבאי שצבר

ספרים אוקטובר / צילום: איל יצהר

זה באמת משנה אם זה אמיתי?

אם לא קראתם את "אל מול הלילה", שבו יצאה דלפין דה ויגאן לפענח מדוע התאבדה אמה והציגה מסע מרתק לתוך הנפש, אולי כדאי שתעשו זאת לפני שתיכנסו לתוך "מבוסס על סיפור אמיתי" ● רוב הסיכויים שהספר החדש של מישל וולבק לא יעלה אצלכם את רמת הסרוטונין, אבל הוא עדיין שווה קריאה ● מדור הספרים של "ליידי גלובס"

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת

אמסלם הבהיר: אבקש אישור ממנדלבליט לחתום על עסקת בזק

ביקום הודיעה כי היא צופה שעסקת בזק תיחתם עד 7 בנובמבר ● בסביבת שר התקשורת טוענים כי אין בכוונתו לעכב חתימה על העברת היתר השליטה בבזק, אך הוא רוצה לוודא שהיועמ"ש, בנוסף למחלקה המשפטית במשרד התקשורת, מאשרים לו לחתום

דוכן של אינטל בסין / צילום: China Stringer Network, רויטרס

שבבים של תשואה: למה כדאי לשמור על חשיפה למניות שבבים

במהלך חמש השנים האחרונות הניבו מניות השבבים תשואת יתר משמעותית על מדד ה–S&P 500 ● גם במבט קדימה חברות הסקטור צפויות לבלוט בזכות חסמי כניסה גבוהים, חשיבות אסטרטגית, הערכות שווי הוגנות ורמות שווי נמוכות יחסית

פסולת / צילום: איל יצהר

המדינה נאבקת בהטמנת הפסולת – והתעשיינים מתלוננים על ייקור העלויות

"המשרד להגנת הסביבה נכשל מזה מספר שנים בקידום של פתרונות למחזור וטיפול בפסולת ולמרות זאת, הוא פועל במטרה להקשות על תפעול המטמנות האקולוגיות שמהוות כיום פתרון מוסדר יחיד לפסולת הביתית", כך אמר ד"ר אלי אברמוב, יו"ר איגוד הכימיה, הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה שבהתאחדות התעשיינים

רכבים חדשים / צילום: shutterstock

"יצרניות הרכב מחממות את תעשיית האוטו-טק בישראל, יש כאן הרבה כישרון"

ג'ו הייר, האחראי על תחום האוטו-טק בבנק ההשקעות קרדיט סוויס, מסביר בראיון ל"גלובס" מה הבעיה של יצרניות הרכב, נותן עצות לסטארט-אפים הישראליים ("צריכים משקיעים עם סבלנות"), וצופה לאן תתפתח התעשייה העולמית ("הרבה כסף יופנה לפיתוח מערכות הפעלה לרכב וסוללות")

גלילות קפיטל / צילום: יחצ

קרן גלילות משיקה קהילה של מנהלי אבטחת מידע

המטרה של גלילות היא להגדיל חשיפה לסטארט-אפים ישראלים וכן למסד קשרים עם מנהלי אבטחת המידע שיסייעו לה בתהליך ההשקעה