גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פריפריה, 2016: מנצלים את הגולן, מקפחים את הערבה

בסכום זעום ובתנאים מאתגרים מצליחה מועצת רמת הגולן להפעיל תחבורה ציבורית טובה במקום אגד ■ בצד השני של המדינה, באזור הכי מבודד בישראל, מקבלים תושבים את הסיוע הנמוך ביותר בארץ לתחבורה

תחבורה ציבורית, רמת הגולן / צילום: רינה נגילה
תחבורה ציבורית, רמת הגולן / צילום: רינה נגילה

אתם עולים על אוטובוס, משלמים, מתיישבים ונוסעים, ואז לפתע, שתי תחנות לפני שהתכוונתם לרדת, מודיע הנהג שהשירות הסתיים והאוטובוס לא יגיע הערב לתחנה האחרונה. הדבר יכול להתרחש בקו 20, בכביש הערבה בין קיבוץ יהל והעיר אילת,אשר לו תפקיד היסטורי בתולדות המדינה. הוא שירות התחבורה הציבורית הראשון שיצא משליטת משרד התחבורה ועבר לניהול רשות מקומית. הדבר קרה לפני 20 שנה, וכיום הוא דוגמה למדינה ששכחה את תושביה (ראו בסוף הכתבה). למרות זאת, התקדים היה בסיס ליוזמה בקצה השני של הארץ, שהפכה לסיפור הצלחה.

"לא ישנתי בלילות"

הסיפור הוא של התחבורה הציבורית ברמת הגולן, ומתחיל ביעילות כלכלית: ב-2015 תוקצב השירות ב-16 מיליון שקלים בלבד. הסכום הזה בטל בשישים בסעיף הסובסידיות שמעביר משרד התחבורה למסיעים, שכבר עבר את ה-6 מיליארד שקלים בסך הכל. האוטובוסים בגולן נסעו כמעט 2.3 מיליון קילומטר באותה שנה, ומכאן שעלות כל קילומטר למשלם המסים לא הגיעה אפילו ל-7 שקלים. לשם השוואה: בהסכמים ההיסטוריים עם החברות אגד ודן, מחושבים להן בסביבות 20 שקלים לקילומטר - כמעט פי שלושה, ובהסכמים החדשים איתן ועם המסיעים האחרים מחושבים לקילומטר בערך פי אחד וחצי - בסביבות 12 שקלים בממוצע (משתנה בין חברה לחברה, ובין קו לקו).

עוד נתון: ב-16 מיליון השקלים שקיבלה מועצת רמת הגולן (וכולל כיסוי הנחות שניתנות לאוכלוסיות מיוחדות), אמורים גם לבנות את תחנות האוטובוס ביישובים, לקנות ולתחזק אמצעי כירטוס וכיוצא באלה שירותים נלווים להסעה. לעומת זאת, בהסכמים ההיסטוריים עם החברות הוותיקות הן מקבלות בנוסף למחיר לקילומטר עוד כספים להשלמת הנחות לאוכלוסיות מיוחדות, לציוד, לשיפורים טכנולוגיים ועוד.

"לו קיבלתי 20 שקל לקילומטר, כבר יכולתי לקנות מכונית לכל משפחה פה", צוחק יגאל אמיר, מנהל החברה הכלכלית המפעילה את השירות, תוך שהוא מקפיד לשבח את משרד התחבורה שתמך בבניית השירות. "הקלנו בעלויות המחייה ואיפשרנו גישה נוחה לתעסוקה, שירותי בריאות בילוי ומסחר". לדברי אמיר משפחות באזור שהחזיקו בשתי מכוניות, ויתרו על אחת כשגילו שאפשר לסמוך על מערך האוטובוסים.

לפני השינוי השתמשו בתחבורה הציבורית בגולן 15 אלף נוסעים בחודש והצטברו כ-180 אלף נסיעות בשנה. היום המספר נע בין 60 ל-80 אלף בחודש - בתוכם חיילים ותלמידי בתי ספר, ואמיר צופה כי ב-2017 הנסיעות בשירות יגיע למיליון.

"אני בן של חבר אגד, והייתי מודע לכובד האחריות. המשרד התחבורה האמין בנו, אבל אני לא ישנתי בלילות", חולק אמיר את חששותיו בתחילת הדרך. "התחזית היתה לצמיחה ב-5% בתוך שנה, האופטימיים אמרו 10%. השינוי הורגש תוך חודש ואחרי חמש שנים הכמות גדלה פי חמישה כמעט. ההצלחה הפתיעה את כולם".

ההבדל טמון בשינוי מבנה ההיסעים: אגד הפעילה קו אחד ארוך שעבר בין הישובים, שממנו נגזרה נסיעה ארוכה, והיתה משום כך לא שימושית ולכן לא פופולרית. במקומו נבנתה רשת קווי אורך בכבישים הראשיים בין קצרין וטבריה, קצרין וחצור וכיוב', שאליהם מובילים קווים קצרים המובילים באוטובוסים קטנים מתוך היישובים. כדי לתגבר את הרשת שולבו האוטובוסים הצהובים של תלמידים בצי הרכב. כשה"הצהובים" אוספים תלמידי תיכון בבוקר ומפזרים אותם אחר הצהריים, מותר לכולם לעלות ולנסוע בתשלום כרטיס בתעריף רגיל ולרדת בתחנות הקו. בשעות אחרות ובחופשות מתפקדים הצהובים כאוטובוסים רגילים. מ-31 נסיעות ביום בימי אגד, צמח השירות ל-270 ביום.

היצע גדול מביא ביקוש גדול

כך למדו במועצת רמת הגולן את האנומליה של תחום התחבורה ולפיה ההיצע מגדיל את הביקוש, ולא להיפך: כשמוסיפים אוטובוסים, יותר נוסעים באוטובוסים, כשמוסיפים רכבות יותר נוסעים ברכבות, כשמוסיפים נתיבים לכביש, יותר מכוניות נוסעות (ויש יותר פקקים), וכשמוסיפים מקומות חניה, יותר באים לחנות (ומצוקת החניה גוברת).

בהסתמך על סקרים ושיתוף ציבור שמועצת הגולן עושה, הם מתכוונים לבקש ממשרד התחבורה מימון לתגבור הקווים הקיימים ויצירת קווים חדשים, בהם למשל קו לתל חי שיסיע סטודנטים למכללה, ולבית שאן, כדי להתחבר לרכבת העמק.

מקפחים את הערבה: שכחו אותם במדבר

קו 20 המופעל על ידי מועצה אזורית חבל אילות מייצג את כל מה שמסובך בשירות תחבורה בסביבת התיישבות דלילה ומפוזרת. באזור מתגוררים בערך 4,000 תושבים, ב-13 ישובים המפוזרים על 2.2 מיליון קמ"ר שהם 13% משטח מדינת ישראל. המרחק הממוצע בין יישוב ליישוב הוא 13 קילומטרים. לפני 20 שנה הועברה מהמדינה לידי התושבים.

אוטובוס מספר 20 נוסע לאורך מסלול יותר מ-110 קילומטרים, מיהל ועד אילת, כולל כניסה לישובים המרוחקים כמה קילומטרים מהכביש, ולכן הנסיעה נמשכת, לדברי מנכ"ל המועצה, כשעה וחצי לכל כיוון. התדירות של הקו נמוכה כ-16 נסיעות ביום שבהן משתלבות גם הסעות בתי ספר. כדי להבטיח שהאוטובוס ייכנס ליישוב בשעות הערב צריך להתקשר ולהודיע מראש, כדי למנוע נסיעות חינם, לחסוך זמן לנוסעים ולנהג ודלק למועצה המממנת השירות. מה קורה אם לא מודיעים? "זה כבר לשיקול דעתו של הנהג", נאמר לנו בשיחת טלפון למספר המופיע באתר המועצה.

ללכת קילומטרים בשמש

שירות כזה רחוק מלהיות נוח, ורחוק מלפתור את בעיית הצורך במכונית. בין היישובים התלויים בקו יש קיבוצים שעדיין פועלים במתכונת שיתופית ואין להם מכוניות פרטיות. לתושבים יש לכאורה אפשר גם לעלות על האוטובוסים המגיעים מאילת ועוברים בכביש בקצב גבוה יחסית, אולם הדבר יהיה כרוך בהליכה של קילומטרים מהיישוב לכביש הראשי, לפעמים במעלה תלול, והמתנה לאוטובוס בתנאי מדבר. אולי זה מה שמסביר את הביקוש - 360 נסיעות ביום, כמות שבעולם התחבורה הציבורית נשמעת כמו קוריוז, אך נזכיר כי זה קרוב ל-10% מהאוכלוסייה באזור ובקצב הקווים המדובר המשמעות היא 40% תפוסה, הנחשבת לגבוהה ביותר בקווי פריפריה בכלל.

מדו"ח הסובסידיות של משרד התחבורה בשנת 2015 עולה כי המועצה קיבלה 1.5 מיליון שקלים למימון תחבורה ציבורית. הצבת הנתונים על הנוסחה המקובלת לחישוב סובסידיה לפי קילומטר, מצביעה על קיפוח קיצוני בתקצוב המועצה הכי פריפריאלית בארץ - המקבלת בערך 2.3 שקל לכל קילומטר שהיא מסיעה. החישוב אינו מביא בחשבון תקצוב שהמועצה מקבלת ממשרד החינוך להסעות תלמידים, אך כך או כך פנייתנו בעניין למשרד התחבורה לא נענתה עד מועד סגירת הגיליון.

עוד כתבות

רובע 3, תל אביב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כבר לא רק עניין של גיקים: כך רכישת נדל"ן בבלוקצ'יין הופכת למיינסטרים

המיתון העולמי הוליד יוזמות שהיו מוכרות למעטים - משקיעים שאיבדו מהונם יוכלו בקרוב כבר לא לרכוש דירה שלמה, אלא לקנות אחוזים קטנים במספר נכסים ● כך עולם הבלוקצ'יין חושף את עולם הנדל"ן לקהלים חדשים שלא היו נגישים ● האזינו

אישה ישראלית עם מסכת פנים / צילום: Ammar Awad, רויטרס

האפשרות שווירוס הקורונה נישא באוויר שוב מרחפת סביבנו

ארגון הבריאות העולמי קבע לפני כמה חודשים כי הווירוס כנראה אינו נישא באוויר בטיפות הזעירות אלא רק בנתזים, אולם, עיתון הניו יורק טיימס מדווח כי 239 מומחים, רופאים וחוקרים, הגישו מכתב לארגון ובו התחננו שהגישה הזו תיבדק מחדש

בדיקת קורונה בירושלים. "בסוף יצטרכו חמ"ל שינהל את כל החמ"לים" / צילום: Ammar Awad, רויטרס

בלי מנהל, בלי עובדים, בלי סמכויות: כך סורסה רשות החירום הלאומית

ברשות ה חירום הלאומית (רח"ל), שהייתה אמורה להוביל את ניהול משבר הקורונה, מחפשים ראש רשות חדש ● אלא שמדובר בגוף קטן, חלש ולא רלוונטי ● זאב צוק–רם, לשעבר ראש הרח"ל: "עשו טעות בהיערכות למגפה" ● מנכ"ל משרד הביטחון היוצא, אודי אדם: "רח"ל אינה גוף לניהול משברים"

צעירות עם מסכות בת"א / צילום: Oded Balilty, AP

בידוד חרטא: אם ככה עושים איכון סלולרי, אנחנו בצרות צרורות

המצב המגוחך, שאזרחים נאסרים בביתם על לא עוול בכפם, בלי אפשרות לערער על המאסר בפני הרשויות, מעלה הרהורים נוגים על אובדן הדמוקרטיה ועל איכות העבודה של שירות הביטחון הכללי

ועדת החוקה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ברקע עימותים חריפים: ועדת החוקה אישרה את העלאת הקנס על אי עטיית מסיכה ל-500 שקלים

יו"ר ועדת החוקה ויו"ר הכנסת אמרו כי לא יתכן שהכנסת תפעל רק כזרוע ביצועית של הממשלה ● בתגובה, נתניהו אמר כי "זה מצב חירום אמיתי וקריטי. אתם לא יכולים לעכב ביצוע החלטות הנדרשות לעצור את התפשטות הנגיף"

למברגר, לימון, סומפולינסקי, יעקב, נעאמנה / צילום: דוברות משרד המשפטים, צילום מסך, שלומי יוסף

מפרקליט המדינה ועד יועמ"ש הכנסת: כל הפרטים על המרוץ לצמרת מערכת המשפט

צמרת המשפטנים במגזר הציבורי צפויה בחודשים הקרובים לרענן את שורותיה ● על הפרק מספר רב של מינויים שישפיעו על כיוונה של מערכת המשפט הישראלית בשנים הסוערות שצפויות לה ● "גלובס" עושה סדר בתפקידים שמתפנים ובמועמדים המובילים לכל תפקיד

מירי רגב / צלם: אוריה תדמור

מהלך חדש של השרה רגב: מאגר נתונים של מחירי רכבים משומשים על בסיס דיווחי עסקאות בפועל

במשרד התחבורה טוענים כי המאגר יחזק את כוחם של הצרכנים מול מגרשי הטרייד אין והסוחרים וייצור תחרות בשוק מחירוני הרכב ● מנגד טוענים גורמים בענף הרכב: ספק אם מאגר כזה יהיה אמין ויוכל לשקף את מלוא המידע

מסעדה סגורה לפי תקנות הסגר / צילום: בר לביא, גלובס

משרד הפנים מקדם פעימה שנייה של פטור מארנונה לעסקים

מנכ"ל משרד הפנים אמר בדיון בוועדת הכספים כי משרדו פנה בנושא למשרד האוצר שאינו מתנגד למהלך

אבי מוסלר מנכל אמות השקעות / צלם: איל יצהר

דרמה באמות: אבי מוסלר, מנכ"ל החברה, פורש אחרי 15 שנים

אבי מוסלר: "החלטתי לפרוש לאחר כ-15 שנים מאתגרות, חזקות ומוצלחות של צמיחה רצופה. החלטתי לפנות לעיסוקים פרטיים ולהקדיש גם לזמן איכות עם המשפחה" ● מוסלר פורש בתקופה מאוד מאתגרת עבור חברות הנדל"ן המניב, שהכנסותיהן עשויות להיפגע משמעותית ברבעונים הקרובים

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס SIMON DAWSON

דיווח: אנגליה תעצור את פריסת רשתות ה-5G של וואווי בשל סנקציות אמריקאיות

על פי הדיווח, ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, צפוי לקבל השבוע דוח לפיו הסנקציות האמריקאיות על וואווי צפויות לחייב את החברה להסתמך על טכנולוגיה בעייתית, שעשויה להוות סיכון אבטחת מידע

טראמפ בהר ראשמור בחגיגות יום עצמאות של ארה"ב בשבת / צילום: Tom Brenner, רויטרס

בצל הקורונה והקיטוב הפוליטי והחברתי, אמריקה מציינת יום עצמאות לא שמח

רפובליקאים ודמוקרטים חלוקים בשאלה אם ארה״ב היא ״הארץ הנפלאה ביותר בעולם״ ● הם חלוקים בכל שאלה, טריוויאלית או מעמיקה ● אפילו חבישת מסכות הפכה לשאלה מפלגתית - הסירוב לחייב מסכות גובה עכשיו מחיר כבד ממדינות רפובליקאיות ● הנשיא מוסיף לערוך עצרות בלי מסכות ובלי מרחק בטחון

גת מגידו, פרופ' אסף חמדני וד"ר איל גבע, בועידת שוק ההון של גלובס / צילום: איל יצהר, גלובס

"כל חברה צריכה לשאול את עצמה איזה סוג של רגולציה היא רוצה להחיל בנקודה זו"

במסגרת פאנל בנושא אקטיביזם של בעלי מניות בוועידת עושים שוק של "גלובס" לקחו חלק גת מגידו, פרופ' אסף חמדני וד"ר איל גבע • "אנחנו רוצים להשקיע בחברות עם הנהלה איכותית, והנהלה איכותית היא כזו עם מנכ"ל שהמשקיע סומך עליו שיידע לחלץ את החברה ממשבר"

1985: מצילים את המשק ישיבת הממשלה, בראשות רה"מ שמעון פרס, שדנה באישור תוכנית הייצוב הכלכלית / צילום: HERMAN CHANANIA, לע"מ

משק במשבר מחפש מדיניות כלכלית: האם הפתרונות מהמחאה החברתית או מ-1985 יעזרו הפעם?

תוכנית מגירה? אין ● תחזיות הצמיחה והאבטלה? לא רלוונטיות מאחר שלא חזו גל שני ● המשק הגיע לנקודה שבה נדרשת הקמת ועדת מומחים או גוף-על לקביעת המדיניות הכלכלית ● ב-1985 השיטה הזאת עבדה: תוכנית הייצוב הכלכלית שנוסחה בידי מומחים שמחוץ לאוצר הצילה את המשק

קופת חולים כללית / צילום: בר אל

גליקמן ומקאן העפילו לשלב ההתמחרות במכרז הפרסום של שירותי בריאות כללית

בשלב מצגות הקריאייטיב התמודד גם משרד הפרסום אדלר חומסקי ● היקף הפרסום של הקופה כעשרה מיליון שקל בשנה

ראש המוסד, יוסי כהן  / צילום: יח"צ

ראש הממשלה נתניהו החליט להאריך את כהונת יוסי כהן כראש המוסד

כהן יכהן עד ליוני 2021 ● בהודעה ששלחה לשכת ראש הממשלה נאמר כי הארכת הכהונה נעשית ״בשל האתגרים הביטחוניים העומדים בפני מדינת ישראל

איכון סלולרי / אילוסטרציה: שאטרסטוק

איכוני השב"כ מפספסים בכחמישה אחוז מאז חמישי האחרון

הגורם שאליו פנינו אומר כי בין האפשרויות הנבדקות אי-התאמה במספרי הטלפון הסלולרי של נדבקים, או של האנשים שנמצאו לצידם, והאפשרות כי הטלפון רשום בחברות הסלולר על שם אדם אחר ● הוא לא שלל את האפשרות כי הכלי יעיל פחות במרחב מגורים צפוף, או באירועים הומי אדם

רפאל פרנקן / צילום: עודד קרני

האם התעשייה מוגנת מפני מתקפות סייבר? "בחלק מהמפעלים לא מבינים למה זה קשור אליהם"

רפאל פרנקו, סגן ראש מערך הסייבר הלאומי, מספר בראיון שקיים לאחרונה עם "גלובס" כיצד הוא נערך למתקפות עתידיות על התעשייה ועל המתקפה על אתרים ישראלים במאי: "תדרכנו את חברות ההוסטינג, האכלנו בכפית, ובכל זאת זה קרה"

פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס

לקראת הודעת הריבית: "ההסתברות להפחתה מעט גבוהה יותר מ-50%"

בנק ישראל יודיע היום על גובה הריבית ליולי ולאחריה יקיים מסיבת עיתונאים ● פסגות: "היינו מצפים להתערבות בשווקים כמו הגדלת היקף רכישות האג"ח הממשלתיות או הרחבת מגוון הנכסים הנרכשים"

אובר/ צילום: shutterstock

דיווחים: אובר תרכוש את סטארט-אפ משלוחי המזון האמריקאי פוסטמייטס תמורת 2.65 מיליארד דולר

לפי הדיווח, אובר תשלב את פוסטמייטס לתוך עסקי משלוחי המזון הקיימים שלה – אובר Eats ● פוסטמייטס זכתה לאחרונה להערכת שווי של 2.4 מיליארד דולר, והתכוונה לצאת להנפקה ציבורית

שי וינינגר ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: בן קלמר

מניית למונייד זינקה ב-140% ביום המסחר הראשון? זה המודל שדפוק

יכול להיות שלמונייד באמת תעשה מהפכה ותכבוש את השוק ● אבל בינתיים חסרים מידע ונתונים