*** הכתבה בשיתוף לשכת יועצי המס

במציאות היומיומית רבים משכירים נכסים כמו דירות מגורים בארץ או בחו"ל, חנויות, משרדים, בתי עסק, זכויות להפעלת עסקים וכדומה. לא מדובר על הכנסה מעבודה או מעסק מיגיעה אישית, אלא על הכנסה פאסיבית. ביטוח לאומי מכנה אותה "הכנסה אחרת" וגם עליה אנו מחוייבים לשלם לביטוח הלאומי.

לפני הכל, חשוב שתדעו כי התשלומים שלכם לביטוח לאומי בגין הכנסותיכם הפאסיביות, לא מקנים לכם שום זכויות ביטוחיות. מדובר למעשה, בתשלום מס לכל דבר ועניין.

במידה ויש לכם הכנסות פאסיביות ממספר מקורות שונים, הם יצורפו יחד לצורך חישוב דמי הביטוח הלאומי, שעליכם לשלם בגינן.

החוק קובע כי על הכנסה פסיבית של עד 28,392 שקל לשנה (צמוד ל-25% מהשכר הממוצע השנתי במשק), קיים פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי.

כמו כן, הכנסות שנקבעו להן שיעורי מס מיוחדים (כגון שכר דירה חייב 10%), וכל סכום שנקבע לו שיעור מס ייחודי, לא יחשבו כהכנסות פאסיביות החייבות בדמי ביטוח לאומי.

לעומת זאת, כל הכנסה פסיבית שממוסה במס הכנסה לפי מדרגות המס הרגילות, תהיה חייבת בדמי ביטוח לאומי. לכן בבואנו להחליט לדוגמה איזה מסלול מיסוי אנו בוחרים לשכ"ד למגורים (חפשו טיפ נפרד שלנו בנושא), אנו חייבים לקחת בחשבון גם את התשלומים לביטוח לאומי. זאת מאחר ושיעור החיוב על ההכנסות הפאסיביות עומד על 12%.

חשוב לזכור גם כי את ההכנסות משכירות וכל הכנסה פאסיבית אחרת, מס הכנסה משייך לבעל ההכנסה הגבוהה יותר מבין בני הזוג. כך שנשלם עליהן את המס המקסימלי (בשיעור של 31%). אולם ביטוח לאומי, מתוקף חזקת השיתוף, מוכן לראות בנכסים כאלה, נכס משותף לשני בני הזוג ולחלק את ההכנסה ביניהם, בתנאי שתוגש בקשה מיוחדת. הווה אומר כי כל אחד מבני הזוג יקבל על חלקו את הפטור של 28,382 שקל. וכך תזכו לכפל פטור, שיכול לחסוך לכם 3,407 שקל מדמי הביטוח הלאומי על הכנסה פסיבית.

בנוסף, אם חילקנו את ההכנסה בין בני זוג נשואים ולבת הזוג אין הכנסות ממקור אחר, היא פטורה על כל חלקה מדמי ביטוח לאומי.

*** מומלץ להיעזר בנושא זה ביועץ מס, רק וודאו כי הוא חבר בלשכת יועצי המס, הדואגת לחבריה להכשרות והשתלמויות מיוחדות בנושא.