כאוס מסתמן בצוותו של דונלד טראמפ שמופקד על העברת השלטון מממשל אובמה לממשל של הנשיא הנבחר. מאבקי כוח פנימיים, הדחות "נוסח סטלין" וגילויים של חוסר ניסיון ואין אונות ביורוקרטית מכבידים על המשימה ההרקוליאנית שעמה צריך להתמודד טראמפ: איוש אלפי משרות בדרגים הבכירים של עשרות משרדים וגופי ממשל אחרים, ממשרדי החוץ, ההגנה וסוכנות הביון המרכזית ומטה.

במקביל, מטיחים דמוקרטים גינויים חריפים באנשי מפתח בצוות הממשל הנכנס - לא רק בסטיב בנון, שמונה להיות "אסטרטג ראשי" בבית הלבן, למרות שהוא מזוהה עם גורמים בימין הקיצוני, אלא גם בפוליטיקאים רפובליקאים שמוזכרים כמועמדים למשרות שרים בממשל טראמפ, ובמיוחד ברודי ג'וליאני, ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, שמוזכר כשר-חוץ אפשרי. הסנטור הוותיק ג'ון מקיין גינה אתמול את מה שהוא כינה ה"הפשרה" שיוזם טראמפ עם רוסיה.

הבעיה המרכזית של צוות העברת השלטון נובעת מניגוד פנימי באג'נדה שלו: מצד אחד, כל הפילוסופיה האלקטורלית של קמפיין טראמפ התמצתה במשפט אחד: "אנו נטהר את הביצה בוושינגטון". מצד אחר: טיהור מוחלט של הביצה הזו שולל מהממשל הנכנס אלפי אנשים מנוסים, חלק מהממסד השלטוני, ששרתו במערכות החוץ, הצבא, ביטחון הפנים, הכלכלה ותחומים אחרים, בממשלים רפובליקאים ודמוקרטים, במשך עשרות שנים.

ומחנה טראמפ כיוון את האיום של טיהור הביצה לא רק נגד הממסד הדמוקרטי אלא גם נגד הממסד הרפובליקאי. בה בעת, לא רק דמוקרטים גינו את טראמפ לפני הבחירות. גם מאות רפובליקאים בכירים, ובהם קונדוליסה רייס וקולין פאואל, יצאו נגדו. עכשיו, כולם נמצאים ברשימה השחורה של פסולי כהונה, והממשל החדש מוצא עצמו ללא מאגר של מקצועני שלטון וניהול.

עד כדי כך גדול המחסור, שאנשי הצוות של טראמפ לא הגיעו כלל - פיזית - למשרד ההגנה, הגוף הביורוקטי הגדול ביותר בארה"ב, ואפילו לא החלו לבצע את המשימות הראשוניות שכרוכות בתיאום בין ההנהגה היוצאת של הפנטגון לבין ההנהגה הנכנסת, כנראה מפני שטרם אותרו אנשים מתאימים במחנה טראמפ לביצוע משימות רגישות כאלה. הוא הדין ב-CIA.

רמז ראשון לבעיות בצוות העברת השלטון היה סילוקו של כריס כריסטי, מושל ניו-ג'רזי, מראשות הצוות בשבוע שעבר. את מקומו ממלא סגן הנשיא המיועד, מייק פנס. לא נמסרה סיבה להרחקתו של כריסטי, שהיה מראשוני התומכים בטראמפ וניצב לצידו בטוב וברע. ייתכן שהיא נובעת מהסתבכותו של המושל במה שידוע עתה כ"ברידג'-גייט", סגירת נתיבי תנועה מגשר ג'ורג' וושינגטון, אחד מהגשרים העמוסים בתבל, לפורט-לי, עיר קטנה על גדת ההאדסון, בניו-ג'רזי, כנקמה על כך שראש העיר סירב לתמוך בכריסטי. התקרית אירעה ב-2013. שניים מעוזריו של כריסטי הורשעו באוקטובר השנה בעבירות שנובעות מהמעשה ושניהם טענו שהמושל היה מודע למתרחש על הגשר. כריסטי מכחיש.

 

אך כמה אמצעי תקשורת מציינים, כי ג'ארד קושנר, חתנו היהודי של טראמפ (בעלה של איוונקה) הוא אויב מושבע של כריסטי. כאשר כריסטי כיהן כתובע הכללי בניו-ג'רזי, קודם לכהונתו כמושל, הוא הגיש תביעה נגד אביו של קושנר בגין עבירות מס. האב הורשע ונדון למאסר, וקושנר לא שכח ולא סלח. האם באמת העיף קושנר את כריסטי מצוות העברת השלטון? בשלב זה איש אינו יודע בוודאות והכל בגדר ניחושים.

בכל אופן, "וושינגטון פוסט" מסר אמש, כי לכמה מבעלי בריתו של כריסטי נאמר שהוסרה מועמדותם למשרות בכירות בממשל. אחד מהם הוא מייק רוג'רס, ציר בית-הנבחרים לשעבר, יו"ר ועדת המודיעין של הבית, ואחד מהמומחים הגדולים לנושאי מודיעין ובטחון פנים ביקום הרפובליקאי. עד יום אתמול הוא נחשב מועמד מוביל למשרת ראש CIA. אך לא עוד.

ובסימן נוסף לכאוס, הדליף גורם אחר בצוות שטראמפ החליט לפטר מומחה אחר לענייני בטחון ומדיניות חוץ, מתיו פרידמן, שמאז הבחירות היה אחראי על תיאום שיחות הטלפון של טראמפ עם מנהיגי מדינות זרות.

מקצועני מדיניות חוץ קיוו שפקידי ממשל רפובליקאים לשעבר, שרכשו ניסיון בממשלים קודמים ושנמנים עם הזרם המרכזי, יגויסו לממשל טראמפ ויקנו לו יציבות ואופי מקצועי. הם קיוו למינויים של סטיוון הדלי, היועץ לענייני ביטחון לאומי בממשל ג'ורג' בוש הבן, הסנטורית קלי איוט, שהפסידה בבחירות שאך הסתיימו, או סנטור בוב קורקר, יו"ר ועדת החוץ של הסנט. נראה שהתקוות למינויים לא יתגשמו.

"מה שמתרחש בצוות העברת השלטון של טראמפ הוא שפיכות דמים, קרבות סכינים, טיהור נוסח סטלין", אמר גורם בצוות שביקש לשמור על עילום שם.

במקביל, גוברת ההתנגדות למינויו של ג'וליאני כשר-חוץ פוטנציאלי בגלל קשריו העסקיים בתקופה שבה ניהל חברת יעוץ ולובינג. הוא ייעץ למוג'אהידין חאלק, ארגון אופוזיציוני באיראן שהיה ברשימת ארגוני הטרור של הסטייט דיפטרמנט עד 2012 ונשא נאומים לפני חבריו. הוא פעל בוושינגטון למחיקת הארגון מרשימת ארגוני הטרור ונראה שנחל הצלחה בכך. אך הוא קיבל כספים כשהארגון הוגדר עדיין כארגון טרור. ג'וליאני גם עשה עבודות לובינג לקטאר וונצואלה.

הסנטור ראנד פול הטיל ספק בכשירותו של ג'וליאני לתפקיד שר החוץ. בראיון ל-CNN אמר הסנטור: "כמה מקשריו עם מדינות זרות הם מקור לדאגה, מפני שקובלנה על קשר עם מדינות זרות היתה חלק מהטענות שלנו נגד הילארי קלינטון". בתגובה אמר ג'וליאני: "יש לי ידידים בכל רחבי תבל. זה לא חדש. כאשר אתה נעשה ראש העיר, אתה מתחיל להתעניין במדיניות חוץ".

הסנטור פול אמר עוד כי לא יצביע גם בעד מועמד אחר לתפקיד שר החוץ: ג'ון בולטון, שהיה שגריר ארה"ב באו"ם. לדברי פול, "בולטון לא הביע צער על תמיכתו במלחמה בעיראק, לא למד את לקחי המלחמה ההיא ולכן הוא לא יכול לשמש כשר חוץ של נשיא שאומר שהמלחמה בעיראק היתה שגיאה גדולה". לרפובליקאים רוב קטן של שני מושבים בסנט, ולכן כל קול חשוב.