גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תקשורת במלכוד

החרפת הקו ביחסו של נתניהו לכלי התקשורת המרכזיים ממלכדת אותם פעמיים

בנימין נתניהו ואילנה דיין / צילומים: מארק ניימן, לע''מ
בנימין נתניהו ואילנה דיין / צילומים: מארק ניימן, לע''מ

1. מלכוד נתניהו

הרבה פאנלים נערכו בשלושת הימים שבהם התקיים השבוע כנס אילת ה-10 לעיתונות. על הנייר, זה של התוכנייה שחולקה לבאי הכנס, מדובר בעשרות פאנלים שונים ומגוונים, בפועל - בטח עבור מי שצרך כמות גדולה שלהם - איכשהו נדמה היה שכמעט כולם התכנסו בשלב מסוים לאותה נקודה: יחסו של ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו לתקשורת.

בחלק גדול מהפאנלים הגיע השלב שבו מישהו תקף מזווית מסוימת את התגובה חסרת התקדים שהעביר נתניהו לאילנה דיין; פאנלים אחרים - גם כאלה שהנושא המקורי שלהם לא עסק בכך - התנקזו אל יחסו של נתניהו לתאגיד השידור הציבורי.

בערב המרכזי של הכנס, שבו הוענקו פרסי מפעל חיים לעיתונאים רוני דניאל, סטלה קורין-ליבר ויחזקאל אדירם, התייחסו כמעט כל הדוברים שעלו לברך ליחסו של ראש הממשלה לתקשורת. בין דובר לדובר עלה לבמה דני קושמרו, עיתונאי חדשות 2 שהנחה את הטקס, ובפיו עדכון אחר מהשטח: פעם הצהרה של יואב הורוביץ, ראש לשכת ראש הממשלה, על כך ש"ייתכן שאין צורך בשידור ציבורי", ופעם התגובה התורנית של ראש הממשלה לכתבה של רביב דרוקר.

בתוך החיק החם של בכירי העיתונות שהתכנסו השבוע היה אולי קשה להרגיש בכך, אבל החרפת הקו של ראש הממשלה מול כלי התקשורת המרכזיים, מכניסה אותם לסוג של מלכוד. הביקורת האופורטוניסטית שמטיח בהם נתניהו נשענת בחלקה על תשתית אותנטית, מנומקת, רבת-שנים, ולא פעם גם מוצדקת של אנשי ימין וקבוצות אחרות.

"אם הכול פתוח, מגוון וחופשי בתקשורת, ואף עיתונאי לא מתקבל על סמך עמדותיו, או מוצאו, או האזור שבו הוא גדל, אז איך זה שבסופו של דבר כמעט לכולכם יש אותה דעה?", תוהים במשך השנים המבקרים בדרכים כאלה ואחרות. "אילו תוצאות נקבל אם נציב קלפי בכל אחת ממערכות כלי התקשורת המרכזיים?", הם שואלים רטורית.

דווקא בשנים האחרונות הביקורת הזאת הופנמה, ובתוספת שינויים אחרים, דמוגרפיים וטכנולוגיים, שעוברים על החברה הישראלית, מערכות התקשורת הפכו מגוונות הרבה יותר מההיבטים הללו. והנה מגיע נתניהו ובסדרת מתקפות חסרות רסן, נעדרות כל ענייניות וממלכתיות, מוכיח לכאורה את שהיה דרוש הוכחה. כמעט כל העיתונאים, מכמעט כל כלי התקשורת, יוצאים בהצהרות חריפות נגד ראש הממשלה. איפה הגיוון?

המלכוד האסטרטגי הזה מלווה גם במלכוד טקטי. האסקלציה בתגובות של ראש הממשלה יצרה מצב שבו התגובה - אותו אלמנט מתיש ומשעמם שמבריח את הצופים בסוף כל ידיעה - הופכת למעניינת יותר מהתחקיר. תרם לכך כמובן האופן המבריק שבו בוימה במשדר של "עובדה" הקראת התגובה על-ידי דיין, ששפכה על עצמה דלי של עלבונות והשמצות, בעודה מישירה בקור רוח מבט אל המצלמה. אבל בהמשך הגיעה גם תגובה בסגנון דומה לדרוקר, ובמקום שנצפה לחשיפה הגדולה הבאה על נתניהו, התחלנו לצפות לתגובה הבאה שלו (ואכן, כשבהמשך השבוע העבירו מלשכת נתניהו תגובה יבשה ועניינית לידיעה אחרת של דרוקר זה היה כמעט מאכזב).

שלשום (ד') בחרו בערוץ 10 ללכת לכיוון השני והודיעו לצופי המהדורה כי מכיוון שלא קיבלו התייחסות עניינית מראש הממשלה לידיעה של עקיבא נוביק, הם החליטו שלא להקריא את תגובתו. כמובן, התוצאה הייתה שהבחירה שלא להקריא את התגובה הפכה מיד לנושא השיחה המרכזי, ותוכן התגובה הגנוז הפך לנושא המסקרן ביותר. מלכוד, כבר אמרנו?

בהערת אגב צריך גם להזכיר כי התחקיר של אילנה דיין - ראוי וחשוב וטוב ששודר - לא כלל גילויים מסעירים. אריה גולן, איש קול ישראל הוותיק, שהנחה בכנס פאנל סוער שעסק ביחסי נתניהו והתקשורת, הרבה לשלב - לצורך ושלא לצורך - הערות מבודחות, אבל את הצחוקים הרבים ביותר הוא גרף דווקא כשלא התכוון לכך. "התחלתי לראות אתמול את תחקיר 'עובדה'", הוא סיפר לקהל לאחר שציין ששב מחו"ל, "אבל לא עמד לי כוחי ונרדמתי".

2. מלכוד הסקרים

כישלון הסקרים במערכת הבחירות שהסתיימה בשבוע שעבר בארה"ב היה עוד מכה למרבית כלי התקשורת שם. העובדה שהסקרים הצביעו על הכיוון שבו ממילא היו מעוניינים רוב העיתונאים, כלומר ניצחון של הילארי קלינטון, שימשה בדיעבד עוד הוכחה לתומכי דונאלד טראמפ - שרובם ממילא חשדניים כלפי ה"ממסד" - שהשיטה כולה, והתקשורת בתוכה, עבדה נגדם.

תופעה דומה התרחשה גם לאחר כישלון הסקרים בניבוי תוצאות משאל העם בעניין הברקזיט בבריטניה, וכמובן בישראל לאחר הבחירות האחרונות. זה אינו המקום לניתוח הסיבות לפספוס של הסקרים ולשאלה עד כמה גדול הכישלון שלהם. השאלה הרלוונטית היא כמובן השימוש שעושה בהם התקשורת.

סקרים הם כלי מדעי שיש לו פגמים. אפשר לטעון שבשנים האחרונות הפגמים של הכלי הזה הפכו כה גדולים עד שעל כלי התקשורת להפסיק לעשות בהם שימוש, או לצמצם אותו משמעותית. זו עמדה לגיטימית, אבל מי שטוען אותה צריך להביא בחשבון שבכך הוא מוותר על כל עיסוק בתוצאות העתידיות של הבחירות במהלך סיקור הקמפיינים.

הציפייה מעיתונאי או מפרשן לנבא באמצעות כלים עיתונאיים את תוצאות הבחירות - דרך "עבודת רגליים" או בכל שיטה אחרת - היא לא רק לא ריאלית, אלא גם חוטאת להבנת התפקיד שלהם. עיתונאי לא אמור ולא יכול לנבא את העתיד. כתבי ופרשני שוק ההון אינם יכולים לדעת אם הבורסות צפויות לעלות בשנה הבאה, ומה יעשו מחירי הנפט והזהב (וממילא אם הם היו מסוגלים לכך הם לא היו זקוקים לעבוד עוד יום בחייהם, וספק אם היו בוחרים להקדיש את זמנם לכתיבה בעיתון). כתבי ופרשני הספורט לא יכולים לדעת מי תיקח את האליפות בסוף העונה, מי תרד ליגה ומי יהיה המאמן הראשון שיפוטר.

הם, כמו עמיתיהם בשאר תחומי הסיקור, נדרשים להציג בפני צרכני התקשורת את התרחישים האפשריים, לעשות בהם סדר ולהכניס אותם להקשר, ולנסות להסביר בדיעבד מדוע האירועים התרחשו כפי שהתרחשו (אפילו זה לא עניין טריוויאלי). לא פחות, אבל גם לא יותר.

אז אם מצד אחד הסקרים הם סכנה מוחשית לטעויות מביכות ולסיקור שחוטא למציאות, אבל מצד שני אין דרך רצינית אחרת לעסוק בתוצאות העתידיות של מערכת הבחירות, במה ימלאו כלי התקשורת את כל שעות השידור בחודשים הארוכים שלפני ההכרעה? הנה עוד מלכוד, שיסתיים קרוב לוודאי בכך שעד לקמפיין הבא כולם ישכחו מחשבון הנפש המזורז שהעבירו את עצמם ויחזרו להתמכר לסקרים. אבל דווקא כאן יש פתרון אפשרי.

אם ממילא לתקשורת קשה לעסוק בצורה רצינית בתוצאות העתידיות של מערכת בחירות, אולי הגיע הזמן שהיא תפסיק לסקר את המערכות הללו בסגנון שמכונה לעתים "מרוץ סוסים". כלומר, במקום להתמקד בסיקור שבוחן כל הצהרה או עמדה של המועמדים דרך האופן שבו הן מגדילות או מקטינות את סיכוייהם לנצח - היא תתמקד במשמעויות של עמדות הצדדים. איך יישומן ישפיע על מצב המדינה ועל האזרחים, האם הן סותרות הצהרות קודמות שלהם, ומה הסיכוי שאכן ניתן יהיה לבצע אותן בפועל.

נכון, זה יהיה סיקור הרבה פחות "סקסי" ומסעיר, אבל הוא עשוי להתברר כמועיל יותר ומביך פחות בבוקר שאחרי.

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בתל אביב; היום עדכון המדדים, אלה שיוצאות ואלה שנכנסות למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

בצל הלחצים: גלנט יאשר בקרוב מינוי של ראש אמ"ן חדש

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"