גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד שנפטר הותיר חובות ביותר מ-600 מיליון שקל

עו"ד יורם יוסיפוף, אחד מעורכי הדין העשירים בארץ, נפטר בפתאומיות בחודש שעבר מאירוע לב, בעיצומו של הליך גישור פלילי ■ ילדיו: "לא ידענו שהוא בחובות"

עו"ד יורם יוסיפוף נפטר בחודש שעבר מאירוע לבבי, בעיצומו של הליך פלילי שנוהל נגדו בטענה להעלמות מס מעסקאות של מיליונים. בעקבות פטירתו נסגר ההליך הפלילי נגדו, ואולם ההליכים האזרחיים - כך מתברר - רק החלו, ובמהלכם מצטיירת תמונה של איש עסקים מסתורי, אשר לא ברור מה היקף הנכסים שלו, כמו גם היקף החובות.

עיזבונו של המנוח מתמודד בימים אלה עם טענות של נושים שונים לחובות עתק שהותיר אחריו עו"ד יוסיפוף, בהיקף של למעלה מ-600 מיליון שקל. בין החובות הנטענים כנגד העיזבון, חוב של 520 מיליון שקל למס הכנסה.

הבוקר (א') מינה ביהמ"ש המחוזי בת"א את עו"ד עופר שפירא, ממשרד שפירא ושות', ועו"ד רז מנגל, ממשרד איתן ארז, למנהלי העיזבון של עו"ד יוסיפוף, לאחר שנושים שונים התייצבו בבית המשפט וטענו, כי השאיר אחריו חובות של 100 מיליון שקל, אשר חלקם אינם מתועדים כלל במסמכים, וכן מס הכנסה טוען לחוב של כ-500 מיליון שקל כאמור.

הדיון נערך בעקבות בקשת יורשיו של עו"ד יוסיפוף - ילדיו אסף יוסיפוף, שרון יוסיפוף ומאיה רוס - למנות את עו"ד עופר שפירא כמנהל העיזבון. טרם התקבלה החלטת ביהמ"ש, הגיש נושה של יוסיפוף, פנסיונר בשם צבי נתנאל, המיוצג ע"י עו"ד רז מנגל, שתי בקשות לביהמ"ש: האחת, להכניס את העיזבון לפשט"ר עקב חובות כבדים; והשנייה למנות את עו"ד מנגל כמנהל עיזבון. בתגובה, הצהירו היורשים, כי אינם יודעים כלום על חובות שיש לאביהם.

הבוקר התקיים הדיון בבקשות האמורות, והתברר כי ההפתעה של יורשיו של יוסיפוף המנוח רק החלה, והמסתורין סביבו מתעצם. זה החל בכך שלדיון התייצבו גם נציגי מס הכנסה שטענו, כי לעיזבון חוב של חצי מיליארד שקל, בגין שומה שהוצאה לו לשנים 2006-2009.

נציג מס הכנסה, עו"ד רוסלאן ביקנוב, טען בדיון, כי יוסיפוף הגיש דוחות לשנים אלה למס הכנסה, אך הדוחות נדחו על ידי פקיד השומה שהוציא לו שומות על פי מיטב השפיטה, עליהן ערער יוסיפוף. הערעור עדיין תלוי ועומד בביהמ"ש המחוזי.

ב"כ היורשים, עו"ד שפירא, ובא כוח הנושה הראשון צבי נתנאל, עו"ד מנגל, מסרו לביהמ"ש כי לא היה ידוע להם דבר על השומות, והחובות הנוספים.

לדיון התייצב נושה נוסף, שטוען לחוב של 27 מיליון שקל ונושה נוספת, יפה זרוג, שטענה כי היא מייצגת את אביה, יצחק זרוג, שהלווה ליוסיפוף 5 מיליון שקל. לטענתה, אביה- איש עסקים השוהה בגרמניה בימים אלה - הכיר את עו"ד יוסיפוף דרך יעקב כהן, איש עסקים המוכר למשטרה ולציבור כעבריין.

יעקב כהן עצמו התייצב לדיון וטען שהיה צד לבוררות מול עו"ד יוסיפוף אצל הרב ישעיהו פינטו (שהורשע בעצמו בפלילים ונשלח למאסר), אשר נתן פס"ד בעל פה, לפיו המנוח חייב לו 2 מיליון פאונד ו-100 אלף דולר.

כהן סיפר לביהמ"ש, כי יצחק זרוג והוא החזיקו בגלריה בגרמניה. לטענתו, עו"ד יוסיפוף פנה אליו בהצעה עסקית לפיה יש לו אפשרות לקנות רישיון לקזינו בלונדון. "אספתי אנשים כמו איציק זרוג, יוסף כהן והעברנו לו 6.8 מיליון פאונד.. והוא לתדהמת כולם מכר את הנכס ולקח את הכסף בשבילו", אמר כהן בדיון.

לטענתו, הם הגיעו לבוררות בפני הרב פינטו, שפסק כי על יוסיפוף להחזיק את הכספים, בנוכחות עו"ד דניאל אזוגי. "הבוררות הזאת היתה לפני שנה ומשהו", טען כהן, "הרב פינטו פסק שהוא צריך לשלם לי 2 מיליון פאונד ו-100 אלף דולר. אין לנו פסק דין, הכל בעל פה בישיבה... פנינו אליו, יש לי מכתבים... הכל מגובה בהקלטות".

לשאלת ביהמ"ש מה עשה כהן כדי לגבות את הכסף, השיב כהן: "דברים שלא מתאימים לביהמ"ש. הוא עירב אנשים שליליים. הוא היה לוקח אותנו בהלוך ושוב, לא היום, כל פעם סיפור אחר. הוא היה איש מרשים".

לשאלה האם קיבל כסף מיוסיפוף כהחזר החוב, השיב כהן, כי קיבל 20 אלף דולר לחודש במשך כ-20 חודשים, אבל נפרעו רק 4 שיקים. וכשראה שיוסיפוף לא מתכוון לשלם ויתר על הכסף ואמר לו שהוא פונה למשטרה. "הוא אמר לי אני אתן לך 400 אלף שקל", העיד כהן, אך הוסיף כי הבין שלא יקבל את הכסף וכי יוסיפוף רימה אנשים נוספים, אז רצה לשים אותו מאחורי סורג ובריח.

בנסיבות, החליטה השופטת איריס לושי-עבודי למנות את עוה"ד שפירא ומנגל כמנהלי העיזבון בפשיטת רגל, על מנת שיבררו את הטענות.

עו"ד שפירא, ב"כ היורשים, טען בדיון כי יש מקום לברר את מצבת הנכסים והחובות של יוסיפוף המנוח, ואם מס הכנסה טוען לחוב של 500 מיליון שקל, אז צריך להיות רווח של מיליארד שקל מולו. "זה אומר שיש פה מסת נכסים לטענת רשויות המס, ויש פה מסת עסקים שהיא מאוד משמעותית", טען עו"ד שפירא.

באשר לנושים האחרים תהה שפירא מדוע לא פתחו עד כה בהליכי פשיטת רגל נגד יוסיפוף, אלא רק לאחר מותו.

בדיון הופיע גם בנו של עו"ד יוסיפוף, אסף יוסיפוף, אשר הגיע במיוחד מלונדון, שם הוא מתגורר. "אני והאחים שלי לא ידענו על נכסים של אבא שלנו ז"ל, אלא אם היה מספר לנו בזמן אמת, או שהיינו לומדים על זה מפרסומים בעיתון", אמר.

באת כוח הכנ"ר, עו"ד רונית שרגא וולך, הוסיפה בדיון, כי לנושים של יוסיפוף, למעט מס הכנסה, יש קווים משותפים. "יש להם אופי מסויים, הם עוסקים בהלוואות חוץ בנקאיות, אלו לא נושים רגילים", אמרה והוסיפה, כי "מדובר במיליונים שהועברו, באמצעות הנהג (של יוסיפוף, א' ל"ו) ובאמצעות כל מיני קורבנות. כנראה שהיו לו הרבה עסקים שהילדים לא יודעים עליהם".

עו"ד יורם יוסיפוף נפטר בפתאומיות מאירוע לבבי בחודש שעבר, בעיצומו של הליך גישור פלילי, בניסיון לבטל את כתב האישום שהוגש נגדו בראשית השנה בגין העלמת הכנסות בהיקף של כ-25 מיליון שקל, או הגעה להסדר אחר מול הפרקליטות.

יוסיפוף, שנחשב לאחד מעורכי הדין העשירים בארץ, התמחה בתחום האזרחי, מסחרי, מסים, מקרקעין וחברות ועוסק בעסקי מקרקעין ונדל"ן, בארץ ובחו"ל, ופעל גם כאיש עסקים עצמאי וכיזם. בבעלותו מספר חברות, ועם לקוחותיו נמנים אנשי עסקים מישראל ומהעולם, קבוצות משקיעים, יזמים מקומיים ובינלאומיים בתחום הנדל"ן וחברות ניהול נדל"ן.

בכתב האישום שהוגש נגדו נטען, כי באמצעות מהלכים מתוחכמים העלימו יוסיפוף וחברה בבעלותו הכנסות מעסקאות שביצעו. יוסיפוף הכחיש את המיוחס לו, ובפתח הדיון הראשון בתיק הודיעו הפרקליטות וסנגורו, עו"ד אבי גרוס, כי ברצונם לפנות לגישור על מנת לנסות לסגור את הפרשה. כאמור, יוסיפוב נפטר טרם הגיע הליך הגישור לסיומו, והפרקליטות ביקשה לסגור את התיק הפלילי נגדו.

מרכז חייו של יוסיפוף בשנים האחרונות היה בלונדון, ובעבר הוא כיהן כיו"ר דירקטוריון קרן מידאס השקעות, המתמחה בהשקעות בנדל"ן בבריטניה. בנובמבר 2012 עלה שמו לכותרות סביב חשיפה של העיתון הבריטי "גרדיאן", כי יוסיפוף רכש נדל"ן מסחרי ונכסי דיור בבריטניה תוך שימוש בחברות אוף-שור - מקלטי מס כמו איי הבתולה הבריטיים.

לפי הפרסום, יוסיפוף, רכש בעבורו ובעבור לקוחותיו נכסים בשווי של יותר ממיליארד ליש"ט בבריטניה. בתקופת הפרסום היה מצוי יוסיפוף בעיצומה של חקירת מס, שהולידה את כתב האישום שהוגש כנגדו בראשית השנה.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס