גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על רקע הסחרור הפוליטי בעולם: מרקל שואפת לקדנציה רביעית

הקנצלרית הגרמנית הודיעה כי תתמודד בבחירות הפדרליות בשנה הבאה ■ מה זה אומר לגבי השווקים, מדיניות המסים, היחסים עם רוסיה והאיחוד האירופי?

אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

עם עולם גועש מבחינה פוליטית, הכרזתה של הקנצלרית אנגלה מרקל אתמול (א') שהיא תתמודד על כהונה רביעית בבחירות הפדרליות בגרמניה בשנה הבאה, מעניקה למשקיעים אופציה של עוד 4 שנים לשלטון שהם מכירים ומבינים.

עם כמעט 11 שנות שלטון, מרקל שומרת על שלמות גוש האירו, נמנעת ממתיחת ביקורת על מדיניות הבנק המרכזי האירופי, תומכת בעיצומים כלכליים נגד רוסיה ותומכת בברית נאט"ו חזקה, ובתוך כך גם בסחר חופשי.

אי הוודאות לגבי כוונותיה הייתה "סיכון מציק מתמשך" בשווקים, אמר הולגר שמדינג, הכלכלן הראשי בחברת ברנברג. כעת, לאחר שהסיכון הזה הוסר, מהן ההשלכות האפשריות על השווקים, המסים, המדיניות המוניטרית והגיאופוליטיקה?

מניות

המדד הגרמני המוביל דאקס עלה הבוקר ב-0.5% אחרי הודעתה של מרקל לפני שהעלייה נמחקה. המדד הזה רשם שיא באפריל 2015, ואילו כעת הוא נמוך ממנו ב-14%. המניות מגלמות במידה רבה את הציפייה שמרקל תתמודד על כהונה נוספת, אבל ההודעה שלה "מבטלת את הסיכון להלם שלילי", אמר ג'ייקוב פונק קירקגארד, עמית מחקר במכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית. בטווח הארוך יותר המניות עלולות לרדת מפני שמדיניות ההגירה של מרקל מעוררת תגובת נגד פופוליסטית ש"תעיק על השווקים", לפי ג'יימס באטרפיל, מנהל ההשקעות והמחקר בחברת ETF ניירות ערך בלונדון.

מט"ח

האירו עלה במסחר המוקדם באסיה הבוקר עם החדשות שמרקל תתמודד על כהונה נוספת, והין נסחר ב-111.19 לדולר אחרי הירידה של 4% שהוא ספג בשבוע שעבר, הירידה היומית החדה ביותר מאז יולי. מדד הדולר ספוט של בלומברג ירד הבוקר ב-0.2%, כאשר האירו והפזו המקסיקאי עלו ב-0.4%. בכך נבלמה עליית הדולר בשבוע שעבר, שנבעה מהציפיות להעלאת הריבית על ידי הפדרל ריזרב בדצמבר, ומההתחייבות של הנשיא הנבחר טראמפ להגדיל את ההשקעה בתשתיות.

הבנק האירופי המרכזי

שר האוצר הגרמני וולפגנג שוובלה הוביל את הביקורת בקואליציה של מרקל על ה-ECB, בטענה שריביות השפל שלו דוחפות את המצביעים אל זרועות מפלגה "חלופה לגרמניה" שהיא אנטי-אירו ואנטי-מהגרים. מרקל נמנעה בדרך כלל מביקורת על נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי. "מבחינת ה-ECB, מועמדות נוספת של מרקל היא הקלה", אמר הכלכלן שמדינג. "העצמאות של הבנק המרכזי חשובה לה מאוד".

אירופה בעידן טראמפ

אחרי הצבעת הברקזיט בבריטניה, מרקל אותתה שהיא תילחם בגורמים לאומניים, ואמרה שרק לאירופה מאוחדת יש השפעה כלכלית ומוסרית בעולם. כאשר ניצחונו של טראמפ בארה"ב מעודד את הפופוליסטים שמתמודדים בבחירות בשנה הבאה בהולנד וצרפת, התוצאה כבר מעבר לשליטתה. בבחירות בגרמניה מרקל עשויה להגיב בקמפיין לחוק וסדר, ביטחון חיצוני והקלות מס.

קשרים עם נאט"ו וארה"ב

הנשיא ברק אובמה כינה את מרקל "בעלת הברית החשובה ביותר" שלו בביקור הפרידה שלו בברלין. זה מציב רף גבוה ליחסים עם טראמפ, שכינה את מדיניות המהגרים של מרקל "אסון" והעלה את החששות באשר למחויבות ארה"ב לברית נאט"ו בקמפיין שלו. מרקל לא הותירה ספק מה היא רוצה: "גורל גרמניה קשור להשתייכות שלה לבריתות - האיחוד האירופי ונאט"ו", היא אמרה לצד אובמה לפני ארבעה ימים. גרמניה כבר מגדילה את הוצאות ההגנה שלה, כדי להפגין שהיא מוכנה לשאת ביותר מהנטל של ברית נאט"ו, אם כי היא עדיין לא מגיעה ל-2% מהתמ"ג שלה בתחום זה.

ברקזיט

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי לא תקבל הנחות ממרקל, ששומרת על קו נוקשה לגבי יחסיה העתידיים של בריטניה עם האיחוד האירופי. מרקל מוציאה מכלל חשבון שיחות לא פורמליות עם בריטניה לפני שזו מכריזה רשמית על האקזיט שלה - היא עשתה זאת פעם נוספת בנוכחות מיי ביום ו' האחרון. היא גם לא מתפשרת על דרישתה שבריטניה תתיר כניסה חופשית של אזרחי האיחוד האירופי במסגרת כל עסקה לקבלת גישה לשוק האירופי המאוחד.

רוסיה

עמדת הממשל האמריקאי החדש כלפי ולדימיר פוטין היא נעלם שעשוי להלחיץ את מרקל. אם טראמפ יקל את העיצומים המוטלים כעת על רוסיה בגלל מעורבותה בעימות הצבאי באוקראינה, מדינות כמו איטליה עלולות לדרוש להקל את העיצומים האירופיים על המדינה, שמרקל עמלה עליהם כה קשה. בו זמנית, מרקל היא הצינור הדיפלומטי העיקרי לפוטין. אובמה, מרקל ועוד ארבעה ראשי ממשלות אירופים הסכימו ב-18 בחודש זה לשמור על העיצומים נגד רוסיה עד שפוטין יעמוד בתנאי הסכם מינסק לסיום הסכסוך במזרח אוקראינה.

המפה הפוליטית בגרמניה

הנכס העיקרי של מרקל הוא שהיא מייצגת יציבות, מה שהיא הדגישה בהודעת ההתמודדות שלה בפני ראשי המפלגה אתמול.

"אי הוודאות בשוק, ובייחוד אי היציבות הפוליטית והכלכלית, מודגשת היום יותר מאי פעם", אמר מנכ"ל קומרצבנק מרטין צילקה בכנס בנקאי ביום ו' האחרון. הסקרים מראים שמרקל תוכל להאריך את שלטון המפלגה הנוצרית-דמוקרטית שלה, עם מפלגה סוציאל-דמוקרטית מוחלשת, אם היא תנצח בבחירות.

מפלגת המחאה "אלטרנטיבה (חלופה) לגרמניה", AfD, צפויה לזכות במושבים בפרלמנט לראשונה בתולדותיה, אך מנהיגיה הודיעו שהם לא יצטרפו לשום ממשלה. קואליציה חלופית בין הסוציאל-דמוקרטים, הירוקים ומפלגת השמאל האנטי-קפיטליסטית אינה נראית באופק לפי שעה.

עוד כתבות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; טסלה מזנקת ב-10% במסחר המוקדם

עליות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.765 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?