"בתקציב אנחנו מתקצבים כ-250 מיליון שקל תמריצים לעיריות על הוצאת היתרים והם, ראשי הערים, צריכים להעלות את ממוצע ההיתרים מהשנים הקודמות.  זה אמור גם לכסות את התשתיות בעיקר בהתחדשות עירונית. אנחנו מנהלים איתם מו"מ על כל הנושאים. אבל ראשי הערים באים בדרישות. עכשיו פתאום כולם כבר לא רוצים מתנ"ס אלא רוצים איצטדיון. והם לא מסכימים לדבר איתנו אם אין את זה. ויש גם את המתחמים כמו כפר שלם ושכונת הארגזים ועוד שכל מי שנמצא שם עכשיו רוצה דירה להורים שלו, לילדים שלו וגם לנינים שלו. זה כל הזמן עבודה. וזה לא פשוט", כך אמר אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור, בכנס ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים בתשובה לשאלות הקבלנים מדוע באוצר לא פועלים נמגד ראשי הערים שפשוט מבטלים תב"עות ואינם מקדמים בנייה בערים.

"כדי להגיע למצב שלא יהיה משבר דיור, אנחנו צריך לאפשר מצב בו ייבנו מספיק דירות. מצאנו שעד סוף 2040 אנחנו צריכים מיליון וחצי דירות. בשביל זה צריך תכנון, צריך תשתיות, ואנחנו עכשיו יושבים עם הוועדות ומבקשים לא לעשות התניות בתוכניות. צריך גם עובדים ואני לא איש בשורה בעניין הזה כי הקצת שאנחנו מגרדים במזרח אירופה זה לא מספיק. אנחנו גם מנסים לעשות עוד סיבוב עם הסינים, אבל הם עדיין מורחים אותנו. נתחיל למיין גם עוד עובדים מאוקראינה".

 

יצחקי גם התייחס לקשיים שהתעוררו בחתימת ההסכם הבילטראלי בין ישראל לאוקראינה כאשר הפרלמנט האוקראיני התנגד להסכם. "חתמנו על הסכם בילטראלי להביא עובדים מאוקראינה אבל הפרלמנט האוקראיני לא אישר ההסכם", כך יצחקי, "עברו חודשיים, הפרלמנט לא אישר, אז נסענו לפני שבועיים לבדוק למה. חבר פרלמנט שם דקלם לנו את מה שתאגידי כח האדם מדקלמים לנו כאן בארץ, והבנו שהתאגידים הגיעו כנראה לפנינו תפסו את חברי הפרלמנט והובילו לכך שלא יאשרו ההסכם.  הראנו להם את התלושים, תשלומי השכר, שגם המינימום שמשלמים אחרי כל ההורדות הרבה יותר ממה שמרוויחם שם. ושאלנו אותם למה הם לא רוצים את זה? שהאוקראינים ירוויחו משכורת טובה. חברת הפרלמנט שהייתה שם הוציאה את המתנגד להסכם מהחדר וביום רביעי האחרון ההסכם עבר בפרלמנט 222 תומכים לעומת אפס מתנגדים".

יצחקי התייחס עוד לנושאים הרבים בהם הוא עוסק כיו"ר מטה הדיור באוצר והקשיים שמתעוררים ומעכבים: "אנחנו יושבים בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בונים כאן כל הזמן כבישים ואני כבר לא יודע איפה יכניסו אותם. איפה כל המכוניות שעולות כל שנה לכביש חונות אני גם לא יודע. גם בכל מקום שצריך למשוך חשמל לפרויקטים. באים לצד הצפוני של המתחם החדש ובצה"ל מתנגדים. הולכים לצד השני, הירוקים מתנגדים בגלל אזור ביוספרי. אבל יש שם קו חשמל כבר, אבל אי אפשר לשים עוד אחד. אי אפשר להעביר תשתיות במדינה הזו. שדה התעופה בשדה דב אמור להיסגר, גם בהרצליה. אני אומר לאנשים שיתחילו להכין רפסודות. ועכשיו המדינה הולכת לבדוק איים מאכותיים בהונג קונג".

יצחקי התייחס גם לדברים שנאמרו אתמול בכנס הקבלנים כאשר שר השיכון והבינוי יואב גלנט ביטל את הגעתו במפתיע. נזכיר כי יו"ר ארגון קבלנים תקף אותו על כך ואמר שהקבלנים מתביישים בשר שלהם. "אני מציע להנמיך את כל הלהבות", כך יצחקי, " אנחנו עובדים כולם במשותף, אף אחד לא חושב שאצלו כל החכמה. הדיאלוג חייב להמשך. אם לא נהיה תלויים אחד בשני נהיה בסוף תלויים אחד ליד השני. אתם לא תמיד מבינים עד כמה העבודה מול משרדי הממשלה היא קריעת ים סוף. כל שבוע  אנחנו מדברים עם 15 או 20 ראשי ערים, למה אתם לא מוציאים היתרי בנייה. ויש כל מיני תירוצים. בצור יצחק למשל, כבר קיבלו את היטלי ההשבחה. ועכשיו ראש המועצה לא רוצה לקדם עוד בנייה, אז אתה צריך לבוא לאיים עליו או לריב איתו".