השביתה השנויה במחלוקת של טייסי אל-על שיבשה במהלך השבוע האחרון את מערך הטיסות של חברת התעופה "הלאומית" והגדולה בישראל. השביתה פגעה באלפי נוסעים, שטיסותיהם נדחו והתעכבו. בימים אלה מתמודדת חברת התעופה הישראלית עם משבר צרכני לא פשוט. אם פעם הישראלים ראו בטיסה באל-על מעשה ציוני כמעט, והיו מוכנים לסלוח גם על מעידות קטנות בשירות או על עיכובים - הרי שהיום נראה כי הצרכן המקומי כבר הרבה פחות מרגיש "הכי בבית בעולם", דווקא באל-על.

ההתפכחות הזו מובילה את הישראלים לחפש אלטרנטיבות זולות ואמינות יותר בחברות תעופה אחרות, שפעילותן בשוק המקומי התרחבה מאוד מאז שמדיניות "השמיים הפתוחים" נכנסה לתוקפה. גם חברות התעופה הזרות, מצדן, מחזרות אחרי ליבו וכיסו של הנוסע הישראלי. אחת הדרכים שלהן היא לחבור לגורמים בעלי כוח צרכני משמעותי במשק הישראלי, כמו חברות כרטיסי אשראי, ועדי עובדים ומועדוני צרכנות, ולהציע הטבות שנותנות פייט אמיתי לאל-על.

כזה הוא למשל המהלך שעליו הכריז לאחרונה מועדון הצרכנות "הוט", הגדול במדינה, שמונה כ-150 אלף בתי-אב. אחרי שהשיק לפני כשנה את מיזם "טסים וחוסכים" בשיתוף עם חברת התיירות פגסוס, שמעניק הנחה של 4% במעמד החיוב על הזמנת טיסות סדירות של חברות התעופה הזרות המובילות שפועלות בנתב"ג, נודע השבוע כי שיתוף-הפעולה מתרחב. מעתה יוכלו חברי המועדון ליהנות מהנחה של 5% על כרטיסי הטיסה, ולבחור מבין מגוון רחב עוד יותר של חברות תעופה זרות, בהן בריטיש איירווייס, טורקיש איירליינס (החברה שמטיסה הכי הרבה נוסעים אחרי אל-על), איבריה, אירופלוט ורויאל ג'ורדניאן, ולאחרונה הצטרפו למיזם גם KLM, אייר ברלין, אייר פרנס ואוזבקיסטן איירליינס.

מאז השקת המיזם המשותף נמכרו באמצעות האתר הייעודי קרוב ל-5,000 כרטיסי טיסה לעמיתי המועדון, שהוקם בשנת 1996 על-ידי הסתדרות ההנדסאים והטכנאים בישראל, ובהמשך הצטרפו אליו גם חברי הסתדרות האקדמאים במח"ר, חברי הסתדרות/לשכת המהנדסים וחברי איגוד העובדים הסוציאליים ואיגוד העיתונאים. בסך-הכול יכולים ליהנות מההנחה כ-250 אלף איש.

הנחה ריאלית על כל מרכיבי הטיסה

בעוד אל-על מציעה אף היא הנחה של 5% על כרטיסים לעמיתי מועדון "חבר", הרי שההנחה לא ניתנת על מלוא מחיר בכרטיס, שכן אינה חלה על מסים והיטלים. ההנחה של מועדון "הוט" והחברות הזרות, לעומת זאת, כוללת את מרכיבי הטיסה: דלק, מסי נמל והיטלים שונים.

לדברי יורי מרק, מנכ"ל מועדון "הוט", "מטרת המועדון הנה להוזיל את יוקר המחיה עבור מאות אלפי העמיתים שלנו, בכל תחומי הצריכה. כשנה לאחר השקת המיזם נוספו אליו חברות טיסה זרות נוספות במטרה לכסות כמה שיותר יעדים, וכעת גם גדל שיעור ההנחה שאנו מעניקים לעמיתינו על הכרטיסים.

"חשוב לשים לב שההנחה שלנו היא ריאלית וניתנת במעמד החיוב על מחיר הכרטיס, כולל היטלים ומסים. לאחר משא-ומתן עם מרבית חברות התעופה שפעילות בישראל, הצלחנו להרים מיזם רחב היקף שמוזיל באופן ריאלי את הטיסות הסדירות עבור חברי המועדון".

המציאות הנוכחית מוכיחה פעם אחר פעם בהרבה תחומים כי צרכנות נבונה גוברת על נאמנות עיוורת. לכן, עד שטייסי אל-על והנהלת החברה יפתרו את המשבר ויגיעו להבנות ביניהם על סעיפים כמו גובה המשכורת ותנאי העבודה של הטייסים, נראה כי רבים מהישראלים שרוצים לטוס לחו"ל במחיר זול, בתנאים טובים ועם חברה אמינה, ימשיכו לנהור לחברות התעופה הזרות.